6 клас
Цікава розмова про частину мови
_________________________
______________________________
Тема. Прикметник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Сном блакитним заснули поля,
І долини, і гори, й діброви.
Одягла білу шубу земля,
Білу шубу зимову…
В.Сосюра
1.а) Прочитати слова, записані в таблиці.
б) До яких частин мови вони належать?
в) Яка різниця між іменником і прикметником?
Ніжність |
Ніжна |
Срібло |
Сріблястий |
Зима |
зимовий |
Робота в парах. Відповідь на лінгвістичну тему
Обговоріть із сусідом по парті, що ви знаєте про прикметник. Розкажіть про цю частину мови однокласникам. У цьому вам допоможуть запитання
Запишіть висновки до таблиці
|
Називає … |
|
Відповідає на питання… |
Прикметник |
Змінюється за .. |
|
У реченні виконує роль… |
|
Виконай вправи – запам’ятай!
1.Вибірковий диктант
З поданих слів випишіть лише прикметники
Мальовничий, малювати, світліти, світло, світлий, заморожений, морозиво, морозний, сніжити, сніжний, сніг, снігур, вовк, лисячий.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Утвори словосполучення
Із прикметників і поданих у дужках іменників утворіть словосполучення, запишіть їх. Виділіть закінчення прикметників
І. Зимовий (вітер, днина, сонце, вулиці)
__________________________________________________________________________________________________________
ІІ. Народний (прикмета, днина, сонце, вулиці).
____________________________________________________________________________________________________________
*Поміркуйте, від чого залежить рід, число й відмінок прикметника?
*Чому не визначається рід у прикметниках, ужитих у формі множини.
3. Усно. У кожному словосполученні один з іменників замініть прикметником. Поставте до прикметника запитання.
Зразок: Ковдра зі снігу – снігова ковдра
Промінь сонця, спів птаха, ялинка з Карпат, хутро вовка, нора зайця, мовчання лісу, сліди лисиці.
4. Відновіть прислів’я
Прочитайте прислів’я, на місці пропусків уставте дібрані з довідки й поставлені в потрібній формі прикметники.
Довідка: хвилястий, рясний;зимовий; добрий; міцніший; лютневий; тихий; глибокий.
5. Робота з текстом (індивідуальне завдання)
Прочитайте текст. Підкресліть прикметники. Укажіть морфологічні ознаки та синтаксичну роль їх.
У лісі взимку
Тихо в лісі. Тільки поскрипує веселий морозець. Тварини лісові не бояться снігу й міцного морозу. Одяглися в тепле хутро звірятка, в густий пушок пташини і шукають собі їжу. Під дуплом старого дуба миша собі ще влітку нірку вирила, наносила тоненьких травинок і моху. Вилізла з нори, озирнулася навкруги. Очі сліпить сріблястий сніжок. Раптом стрибнула на пеньок білка, шишка соснова у неї в лапках.
6. Самостійна робота
Спишіть текст, дописуючи закінчення у прикметників, визначте рід і відмінок їх.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. Дослідження-зіставлення
Поширте текст прикметниками. Порівняйте його з оригіналом. Доведіть, що прикметники надають мовленню точності й виразності.
Був _________ліс. А посеред ________ гущини примосталася ______________ галявина. Росли тут _________ кущі ліщини, росла густо горобина ____________________ коралами на шиї. Тихо навкруги. Тільки іноді пробіжить з гущавини ___________зайчик, прискаче _____________ сарна, пострибає ___________ білочка. Чудово на галявині.
Корали – 1) морські тварини, рід поліпів, що живуть колоніями на морських та океанських скелях; 2) вапнисті відклади деяких видів цих тварин — червоний, рожевий або білий камінь, який після обробки використовують як прикрасу. Тут: ягоди, схожі на корали, вжито в переносному значенні.
8. Творча робота
Опишіть свої враження від побаченого (5 – 6 речень). Придумайте заголовок. У творі використайте прикметники.
Твір
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Домашнє завдання
На вибір
Оціни свої знання
Таблиця оцінювання
№ завдання |
Зміст завдання |
бали |
1 |
Вибірковий диктант |
2 |
2 |
Утворення словосполучень |
2 |
3 |
Усна вправа зі словосполученнями |
2 |
4 |
Відновлення прислів’їв |
2 |
5 |
Самостійна робота |
2 |
6 |
Робота біля дошки |
2 |
7 |
Дослідження-зіставлення |
3 |
8 |
Творча робота |
5 |
9 |
Усна відповідь |
2 |
10 |
Робота в парах |
2 |
|
Всього: |
24 бали |
Складіть набрані бали, поділіть їх пополам – це і буде ваша оцінка.
Оцінка за урок ______________
1