Урок Прикметник як частина мови Робочий зошит

Про матеріал
Робочий зошит поглибити й систематизувати знання учнів про прикметник як частину мови; розвивати мовлення, творчі здібності; виховувати почуття прекрасного, прищеплювати любов до природи
Перегляд файлу

6 клас

 

Цікава розмова про частину мови

_________________________

______________________________

Тема. Прикметник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

 

Сном блакитним заснули поля,

                                            І долини, і гори, й діброви.

                                         Одягла білу шубу земля,

                                 Білу шубу зимову…

В.Сосюра

 

1.а) Прочитати слова, записані в таблиці.

б) До яких частин мови вони належать?

в) Яка різниця між іменником і прикметником?

 

Ніжність

Ніжна

Срібло

Сріблястий

Зима

зимовий

 

Робота в парах. Відповідь на лінгвістичну тему

 

Обговоріть із сусідом по парті, що ви знаєте про прикметник. Розкажіть про цю частину мови однокласникам. У цьому вам допоможуть запитання

  1. Який розділ науки про мову ми вивчаємо?
  2. Що вивчає морфологія?
  3. На які групи поділяються частини мови?
  4. Назвіть самостійні частини мови і покажіть іх на карті.
  5. Що означає прикметник? Наведіть приклади.
  6. Чи змінюється прикметник за родами, числами, відмінками?
  7. Від чого залежать граматичні ознаки прикметника?
  8. Яка роль прикметника в реченні?

 

Запишіть висновки до таблиці

 

Називає …

 

Відповідає на питання…

Прикметник

Змінюється за ..

 

У реченні виконує роль…

 

           Виконай вправи – запам’ятай!

 

1.Вибірковий диктант

З поданих слів випишіть лише прикметники

Мальовничий, малювати, світліти, світло, світлий, заморожений, морозиво, морозний, сніжити, сніжний, сніг, снігур, вовк, лисячий.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.Утвори словосполучення

 

Із прикметників і поданих у дужках іменників утворіть словосполучення, запишіть їх. Виділіть закінчення прикметників

І. Зимовий (вітер, днина, сонце, вулиці)

__________________________________________________________________________________________________________

ІІ. Народний (прикмета, днина, сонце, вулиці).

____________________________________________________________________________________________________________

*Поміркуйте, від чого залежить рід, число й відмінок прикметника?

*Чому не визначається рід у прикметниках, ужитих у формі множини.

3. Усно. У кожному словосполученні один з іменників замініть прикметником. Поставте до прикметника запитання.

Зразок: Ковдра зі снігу – снігова ковдра

Промінь сонця, спів птаха, ялинка з Карпат, хутро вовка, нора зайця, мовчання лісу, сліди лисиці.

4. Відновіть прислів’я

Прочитайте прислів’я, на місці пропусків уставте дібрані з довідки й поставлені в потрібній формі прикметники.

  1. На полях сніг __________ – будуть хліба ________ .
  2. ________ днина така: сюди тень, туди тень – та й минув день. 3) ___________ той сніг, що вчасно ліг. 4) Чим _______ зима, тим швидше весна. 5) _______ сніг весною пахне. 6) __________ вода _________.

Довідка: хвилястий, рясний;зимовий; добрий; міцніший; лютневий; тихий; глибокий.

 

5. Робота з текстом (індивідуальне завдання)

Прочитайте текст. Підкресліть прикметники. Укажіть морфологічні ознаки та синтаксичну роль їх.

У лісі взимку

Тихо в лісі. Тільки поскрипує веселий морозець. Тварини лісові не бояться снігу й міцного морозу. Одяглися в тепле хутро звірятка, в густий пушок пташини і шукають собі їжу. Під дуплом старого дуба миша собі ще влітку нірку вирила, наносила тоненьких травинок і моху. Вилізла з нори, озирнулася навкруги. Очі сліпить сріблястий сніжок. Раптом стрибнула на пеньок білка, шишка соснова у неї в лапках.

 

6. Самостійна робота

Спишіть текст, дописуючи закінчення у прикметників, визначте рід і відмінок їх.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

7. Дослідження-зіставлення

Поширте текст прикметниками. Порівняйте його з оригіналом. Доведіть, що прикметники надають мовленню точності й виразності.

Був _________ліс. А посеред  ________ гущини примосталася ______________ галявина. Росли тут _________ кущі ліщини, росла густо горобина ____________________ коралами на шиї. Тихо навкруги. Тільки іноді пробіжить з гущавини ___________зайчик, прискаче _____________ сарна, пострибає ___________ білочка. Чудово на галявині.

Корали – 1) морські тварини, рід поліпів, що живуть колоніями на морських та океанських скелях; 2) вапнисті відклади деяких видів цих тварин — червоний, рожевий або білий камінь, який після обробки використовують як прикрасу. Тут: ягоди, схожі на корали, вжито в переносному значенні.

 

 

 

 

8. Творча робота

Опишіть свої враження від побаченого (5 – 6 речень). Придумайте заголовок. У творі використайте прикметники.

Твір

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Домашнє завдання

  1. Опрацювати § 40 підручника (с.128). Вивчити правила.
  2. Закінчити творчу роботу.

На вибір

  1. Вправа 337 або вправа 333 (письмово)

Оціни свої знання

Таблиця оцінювання

№ завдання

Зміст завдання

бали

1

Вибірковий диктант

2

2

Утворення словосполучень

2

3

Усна вправа зі словосполученнями

2

4

Відновлення прислів’їв

2

5

Самостійна робота

2

6

Робота біля дошки

2

7

Дослідження-зіставлення

3

8

Творча робота

5

9

Усна відповідь

2

10

Робота в парах

2

 

Всього:

24 бали

 

Складіть набрані бали, поділіть їх пополам – це і буде ваша оцінка.

Оцінка за урок ______________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
25 грудня 2020
Переглядів
960
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку