Повторення й узагальнення вивченого з теми «Дієприкметник» (У світі моди)

Про матеріал

Розробка уроку у форматі телепередачі допомагає повторити та узагальнити знання учнів з теми "Дієприкметник". На уроці використано матеріали про сучасних модельєрів, модні тенденції, що допомагають осучаснити його.

Перегляд файлу

З досвіду роботи Гордієнко О.В., учителя української мови та літератури                                                          Бахмутської загальноосвітньої  школи І – ІІІ ступенів № 10 Бахмутської міської ради Донецької області

 

Тема. Повторення й  узагальнення вивченого з теми «Дієприкметник» (У світі моди)
Мета: розвивати логічне мислення, вміння оперувати  лінгвістичними термінами; соціальну, інформаційно – комунікаційну, естетичну компетентності;

 повторити, узагальнити й систематизувати вивчене про дієприкметник та дієприкметниковий зворот; навчитися виконувати морфологічний розбір  дієприкметника у процесі пошукової діяльності;

виховувати потребу пізнавати мовні глибини, зацікавленість модними тенденціями. 

Обладнання:  дидактичний матеріал, комп’ютер, мультимедійна презентація,  міні – підручник із завданнями.
Тип уроку: повторення й узагальнення вивченого (урок-телепередача)

                                                                    Хід уроку

I. Організаційний момент
Слово вчителя.
Доброго дня, шановні діти! Дозвольте представитися: мене звуть Гордієнко Олена Вікторівна. Працюю учителем української мови та літератури Артемівської загальноосвітньої школи № 10. Я є класним керівником  ваших ровесників – 7 класу. З дітьми у мене дружні, товариські стосунки, чого сподіваюсь досягти і з вами.

 

Сьогодні я запрошую вас скористатися життєвим досвідом і уявити себе в ролі працівників телебачення.

*Увага! Увага! Телекомпанія «Дієприкметник» 7 класу Артемівської загальноосвітньої школи № 12  розпочинає свою роботу. Ми працюємо в прямому ефірі.
 

ІІ. Оголошення теми уроку.

Як сумлінні журналісти давайте візьмемо ручки і запишемо тему нашого телевізійного уроку «Повторення й  узагальнення вивченого з теми «Дієприкметник».

*Хочу сказати, що наш урок має підзаголовок, який ви дізнаєтесь, якщо будете допитливими та уважними ( метод «Мозковий штурм»)

*   Ролик про «РОДОВІД»

 Слово вчителя.

Усе, що говориться про рідню, родичів, народження, - має безпосереднє відношення до давнього язичницького бога Рода.

 Творцем Всесвіту, Богом над богами українці вважали Рода. Він живе на небі, їздить на хмарах, дарує життя людям, звірам, птахам, об’єднує людей у сімейні пари, створює роди,  посилає дощ на посіви, дає людині долю. Род - один з богів, який залишився в пам’яті народу найдовше.  

А ще цей бог славився тим, що був справжнім модником: він кожного дня змінював вбрання. А чому ми згадали моду? Щоб зрозуміти це та віднайти підзаголовок до нашого уроку,  вам слід дізнатися, які літери сховані за цифрами на екрані ( номери букв за алфавітом)

        24         22, 3, 12, 23, 12           17, 19, 6, 11                     У світі моди


ІII. Оголошення мети та завдань уроку.  
Сьогодні ми  повторимо та узагальнимо знання про дієприкметник; навчимося робити морфологічний розбір дієприкметника; розвиватимемо логічне мислення, вміння оперувати  лінгвістичними термінами. Сподіваюся, що кожен виявить глибокі знання, доведе свою ерудованість з теми «Дієприкметник», адже ці знання вам допоможуть під час написання контрольної роботи.

* Інструктаж роботи з карткою оцінювання на уроці.
IV. Мотивація навчання.

До слова запрошується диктор телекомпанії «Дієприкметник» -_____________________, яка ознайомить вас з розкладом телепередач на сьогодні, 16 грудня.


1. «Актуальне інтерв’ю».
2. «Наш родовід».
3. Лінгвістична гра «Модельєр».
4. «Модний вирок».
5.  Слово модельєру.

Приємного перегляду й успішної роботи! 

Анонс телепередач робила власний кореспондент телеканалу «Дієприкметник» ___________________________________________________________________.. V.Узагальнення окремих фактів, мовознавчих явищ.
1. Рольова гра «Актуальне інтерв’ю».
      В ефірі програма «Актуальне інтерв’ю». На прямому зв'язку наш власний кореспондент  ____________________. Вона з’ясує, як школярі засвоїли теоретичний матеріал.

Орієнтовні запитання:

        Що називається дієприкметником?

        Що називається дієприкметниковим зворотом?

        Коли дієприкметниковий зворот виділяється комами?

        Коли дієприкметниковий зворот комами не виділяється?

        Коли не з дієприкметниками пишеться разом?

        Коли не з дієприкметниками пишеться окремо?

Увага! У нас технічні проблеми! Зник звук!

Пропонуємо респондентам відповіді на запитання надавати у графічному зображенні ( «Графічний диктант»).


  • Якими членами речення бувають дієприкметники?

  • Укажіть суфікси активних дієприкметників?

  • Укажіть суфікси пасивних дієприкметників?

  • Скільки Н завжди пишеться у дієприкметникових суфіксах?

Перевірка на слайді.

Перевірка за слайдом. Виставлення балів у картку.

Респонденти  показали, що теоретичний матеріал засвоїли добре.
2.     «Наш родовід». 

Шановні глядачі! Ви в гостях в освітньої програми «Наш родовід». На початку трансляції нашого телеканалу ви дізналися про язичницького бога Рода. Відомо, що  з давніх-давен в українців існує правило, яке зобов’язує кожного знати свій рід до сьомого коліна.

Людину, яка не знала своїх предків, не шанували. Аби цього не сталося, батьки, матері, діди та бабусі ще змалечку прилучали нащадків до вивчення свого родового дерева.
Гра «Родовід дієприкметника» ( взаємоопитування). Орієнтовні питання є в учнів на партах.
       *А від кого веде рід дієприкметник?

    *   Що спільного в дієприкметника з прикметником? ( рід, число, відмінок, синтаксична роль)

     *  Що спільного в дієприкметника з дієсловом? ( вид, час, залежні слова)

Озвучування відповіді. Виставлення балів у картку.

Об’єднавши ці ознаки, ми отримаємо порядок морфологічного розбору дієприкметника (зачитуємо з підручника с. 145 )
3. Лінгвістична гра «Модельєр». 

Вітаємо Вас, шанувальники новинок у світі моди. Запрошуємо вас взяти участь у лінгвістичній грі «Модельєр». Першою в гру вступає ____________. Вона сама обере собі завдання і виконає його.

* Ролик про Лілію Пустовіт.

Слова кореспондента.

Лі́лія Григорівна Пустові́т ( народилася 9 грудня 1966) — український дизайнер одягу.

Кар'єру розпочала з навчання у Київському технологічному інституті легкої промисловості. Перша авторська колекція дизайнера була представлена у 1994 році на виставці яка відбулася в Тулузі (Франція).

У 1996 році завоювала Гран-прі «Золотий ґудзик» Міжнародного фестивалю «ІН ВОГ», у м.Вільнюс (Литва). 

У її колекціях поєднані елементи романтизму з етнічним підтекстом.

 

Завдання: виписати з тексту дієприкметник і зробити його морфологічний розбір.

Перевірка за слайдом. Виставлення балів у картку.

Другим у гру вступає _____________________. 

*Ролик про Андре Тана.
Слова кореспондента.
. Андре́ Тан (справжнє ім’я - Андрій Тищенко, народився 26 жовтня 

1982 року в селищі Комсомольське Харківської області) український модельєр і дизайнер одягу.

Закінчив  факультет моделювання Харківського текстильного технікуму, потім Київський університет технології та дизайну. Винахідник стилю СМАРТ КУТЮР.

Андре Тан, нагороджений  в номінації «Дизайнер року» на церемонії конкурсу «Фаворити Успіху – 2008», зараз входить у десятку кращих модельєрів України.

 

Завдання: знайти речення з дієприкметниковим зворотом і виконати синтаксичний розбір звороту, пояснити розділові знаки.
Перевірка за слайдом. Виставлення балів у картку.

4.  Телепрограма «Модний вирок».
На адресу телепрограми «Модний вирок» надійшов дивний лист. У ньому знаходився наказ директора школи №12 ______________ « Телекомпанії 7 класу «Дієприкметник» забезпечити трансляцію модних родзинок до шкільної форми для учнів нашої школи»

Виконуємо наказ, адже слово директора – закон.
У студії працюють наші власні кореспонденти

____________________________________________________________
1.Усе рідше нас радує сонечко, а так хочеться свята. Не дивлячись на сірі сумні вулиці, замерзле  опале  листя, так хочеться бути веселими і неперевершеними.

2.Виділитися з натовпу, не порушуючи основних принципів шкільної форми – діловий стиль – нам допоможуть модні тенденції цієї зими. Знову в моду повертаються призабуті туніки, піджаки, юбки, кашемірові пальта, взуття із завуженим носиком.

3.Унікальний, неповторний образ юнака чи дівчини нашої школи створять стильні аксесуари: шарфи, сумки і клатчі.

4.Серед учнів нашої школи цієї осені особливо актуальними є браслети. Щоб виглядати модно і стильно, треба зі смаком підібрати потрібну модель.


5.Не виходять із моди підвіски і кулони. Вам додасть шарму сміливо обраний аксесуар з каменю чи шкіри, на ланцюжку або плетеній стрічці.

6.А як же без брошок? Рекомендуємо креативний бренд: для дівчат – квіткові прикраси з тканини, для юнаків - м’які фігурки з шерсті.. Вони додадуть вам упевненості, підкреслять витончений смак, неповторну індивідуальність.

7.Крокуйте разом з новими тенденціями шкільної моди - це запорука вашої креативності й доброго настрою.

Спеціально для телекомпанії «Дієприкметник» ________________________________________________________________________________________________________________________________________________

* Завдання: знайти у тексті дієприкметники, визначити їхній стан ( активні чи пасивні).

Перевірка за слайдом. Виставлення балів у картку.

5.    «Слово модельєру» (робота в парах. Вправа з ключем)
Завдання: розподілити подані сполуки слів з дієприкметниками на дві колонки:

 а) ті, що з НЕ пишуться окремо;

б) ті, що з НЕ пишуться разом. 

Ніким /не/ пошита сукня; /не/викроєна спідниця; /не/організований показ; модель /не/ підготована вчасно; /не/зшита сорочка; /не/ завершений нами дизайн; /не/дошитий костюм; /не/ пофарбована заздалегідь тканина; /не/закінчена деталь, /не/допрацьований елемент.

ОКРЕМО

РАЗОМ

Ніким /не/ пошита сукня

модель /не/ підготована вчасно

не/ завершений нами дизайн

не/ пофарбована заздалегідь тканина

не/викроєна спідниця

не/організований показ

не/зшита сорочка

не/дошитий костюм

не/закінчена деталь

не/допрацьований елемент


З виділених букв, якщо  запишите правильно слова за стовпчиками, ви  отримаєте початок відомої фрази Коко Шанель:

« … … - стиль залишиться». ( Мода пройде …)
Робота одного учня біля магнітної дошки. (перевірка)

Перевірка за слайдом. Виставлення балів у картку.

IV. Підсумки уроку. 
* Підсумки роботи з карткою оцінювання.
         Добіг до кінця наш урок. Він показав, як кожен із вас засвоїв теоретичний матеріал, як навчився використовувати здобуті знання у практичних вправах.

Перед вами уявна червона доріжка – саме на ній модельєри показують вимогливим глядачам і критикам свої нові колекції. Напишіть свої враження від уроку, що повторили, чому навчилися, що зрозуміли на листівках і прикріпіть на нашій червоній доріжці.

V. Домашнє завдання.

 Закінчив свою роботу канал «Дієприкметник». У цьому місяці  він востаннє вийде в ефір. Запишіть програму телепередач на наступний день. 

1.Крок до зірок ( спільне завдання:  вивчити схему розбору дієприкметника на                    с. 145,

Завдання на вибір:

1 - виписати текст про відомого модельєра, знайти в ньому дієприкметники, зробити морфологічний розбір 5 дієприкметників;

2- написати твір «Я – відомий модельєр», використовуючи дієприкметникові звороти, підкреслити їх.

 

2.Хвилина слави (повторити параграфи 21 - 25, підготуватись до контрольної роботи).

Я вам бажаю  в житті якомога більше червоних переможних доріжок і дякую за роботу на уроці, дорогі мої модознавці!!!

 

1

 

doc
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
19 жовтня 2018
Переглядів
1604
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку