На початку вивчення теми до відома учнів доводиться те, що заключний урок буде проведений у формі гри, говориться про необхідність підготовки цікавих запитань для команд-суперниць, а також необхідністю попрацювати з додатковою літературою, а саме: необхідно читаючи літературний твір, знайти уривок, в якому йдеться про оптичне явище, оптичний прилад, закони відбивання та заломлення світла, про дзеркала або лінзи. Учні обов'язково повинні назвати твір та автора.
Урок дає можливість учню навчитися працювати в команді, проявити себе і в індивідуяльному змаганні. Діти,які не є активними під час роз'язування задач,можуть проявити себе в інших конкурсах,які запропоновані учням.
Тема. Повторювально-узагальнюючий урок з теми "Світлові явища".
Мета. Систематизувати та узагальнити знання з теми, проконтролювати рівень засвоєння матеріалу. Розвивати логіку мислення та аналізу, вміння працювати з додатковою літературою, застосовувати здобуті знання в житті.
Вміти співпрацювати у команді , відстоювати власну думку, бути толерантним.
Тип уроку: урок – гра.
Методичні рекомендації.
На початку вивчення теми до відома учнів доводиться те, що заключний урок буде проведений у формі гри, говориться про необхідність підготовки цікавих запитань для команд-суперниць, а також необхідністю попрацювати з додатковою літературою, а саме: необхідно читаючи літературний твір, знайти уривок, в якому йдеться про оптичне явище, оптичний прилад, закони відбивання та заломлення світла, про дзеркала або лінзи. Учні обов’язково повинні назвати твір та автора.
Тривалість уроку – 90 хвилин. За тиждень або два учні поділяються на три рівносильні команди.
І. Починаю урок із вступу та ознайомлення учнів з конкурсами та правилами гри.
Правила гри:
За 2 місце в конкурсі – 3 бали,
За 3 місце в конкурсі – 1 бал.
ІІ. Проведення письмової роботи не повинно займати більше 30- 35 хвилин. Виконується робота на окремих аркушах, це є звичайна контрольна робота.
ІІІ. Після проведення письмової роботи учні розташовуються по командах навколо одного столу. Всі подальші конкурсу – командні, тому немає необхідності сидіти традиційно за партами.
ІV. Підведення підсумків уроку учні роблять самостійно, кожна команда визначає найкращих, найактивніших, за роботу яких пропонують поставити певні бали. Право корекції за роботу на уроці вчитель залишає за собою.
V. Домашнє завдання. Підготувати доповіді або презентації на тему „ Оптичні явища”, „ Оптика та медицина”, „ Використання захисного кольору тваринами та комахами”, „ Зоровий самообман”
І.Письмова робота
1-11 завдання оцінюються в 1 бал.
Варіант 1 |
Варіант 2 |
фокусної відстані
А) Діоптрії; Б) метри; В) Ньютони |
1.Записати одиниці вимірювання оптичної сили лінзи А) Діоптрії; Б) метри; В) Ньютони |
А) Лінія, вдовж якої поширюється світло. Б) Світловий потік. В)Потік світла від якогось джерела.
|
2.Що таке фокусна відстань лінзи? А) Відстань від лінзи до фокуса. Б) Відстань між двома фокусами. В) Відстань від оптичного центра лінзи до фокуса. |
А) кут, утворений площиною горизонту і падаючим променем. Б) Кут, утворений падаючим променем і перпендикуляром, поставленим у точці падіння. В) Кут, що утворений падаючим і відбитим променем. |
3. Промінь світла, відбити від плоского дзеркала: А) Проходить через фокус. Б) Іде під кутом, рівним куту падіння В) Іде перпендикулярно до поверхні дзеркала. |
А) Уявне, пряме, рівне предмету. Б) Дійсне, пряме, рівне предмету. В) Уявне, обернене, рівне предмету.
|
4. Які дефекти зору можна коригувати за допомогою окулярів: А) Короткозорість. Б) Дальтонізм. В) Короткозорість, далекозорість.
|
5.Який оптичний прилад за своєю будовою схожий на око людини? А) Телескоп. Б) Мікроскоп. В) Фотоапарат. |
5.Якою буквою позначається фокусна відстань А) D. Б) F. В) I.
|
6.При якому куті падіння падаючий і відбитий промені утворюють прямий кут? А) 450 Б) 900 В) 00 Г) 250 Д) немає правильної відповіді
|
6.Яким повинен бути кут падіння світлового променя, щоб відбитий промінь утворював з падаючим кут 500 А) 450 Б) 900 В) 00 Г) 250 Д) немає правильної відповіді |
7. Намалювати та описати зображення предмету, якщо d >2 F |
7. Намалювати та описати зображення предмету, якщо F < d <2 F |
8. Чому коливаються предмети, коли на них дивитися через багаття? А) Внаслідок явища конвекції. Б) Внаслідок явища випромінювання. В) Внаслідок зміни густини повітря від нагрівання, що призводить до неоднакового заломлення променів. |
8.Як зміниться відстань між предметом і його зображенням в плоскому дзеркалі, якщо дзеркало перемістити в те місце, де було зображення? А) Збільшиться у два рази. Б) Зменшиться у два рази В) Збільшиться у чотири рази. |
9.Якою буде оптична сила лінзи, якщо фокусна відстань її 8см? |
9. Оптична сила лінзи 12,5 дптр, чому дорівнює її фокусна відстань? |
10. Чи може людина у воді глибокої криниці побачити відображення сонця? А) Може на крайній півночі. Б) Може у середніх широтах. В) Може поблизу екватора.
|
10. У якому випадку кришталик ока стає більш опуклий: А) Коли дивимося на близькі предмети. Б) Коли дивимося на далекі предмети. В) Ніколи не змінює розмірів.
|
11. Оптична сила лінзи 2 дптр. На якій відстані від лінзи буде одержано дійсне, зменшене, обернене зображення, якщо предмет розміщено на відстані 1,5м від лінзи? |
11. Як зміниться кут між падаючим і відбитим променями світла, якщо кут падіння зменшиться на 10%? |
ІІ. Конкурс загадок
Дітям пропонується загадка, вони повинні дати відповідь та пояснити, чому цей предмет, речовина, явище мають відношення до даної теми.
Очікувана відповідь. Окуляри. Основною деталлю їх є лінзи. . Лінзи бувають опуклими та вгнутими. Для характеристики лінз застосовують величину, яка називається оптичною силою. Її можна розрахувати одиницею за формулою . Одиницею оптичної сили є діоптрія (дптр) – це оптична сила лінзи, фокусна відстань якої становить 1 м. Лінзи використовують для усунення недоліків ока – короткозорості та далекозорості. Для далекозорого ока – збиральна лінза, для короткозорого – розсіювальна з відповідною оптичною силою.
ІІІ. Бій команд
Члени команд готували по 2 – 3 питання з теми заздалегідь, при необхідності консультувалися з вчителем. На уроці діти задають питання команді – суперниці, після чого самі оцінюють правильність відповіді однокласників. Вчитель за оригінальність або вишуканість питання може додавати бали.
ІV. Конкурс „ Фізика та народна творчість”
Учні обирають конверт, в якому знаходиться завдання. Членам команд пропонується пояснити прислів'я або приказку з точки зору фізики.
V. Конкурс „ Фізики та лірики”
Члени команд готують уривки з літературних творів, в яких йдеться про джерела світла, лінзи, оптичні прилади, дзеркала та інші поняття з розділу „ Світлові явища”, при цьому обов’язково вказати автора та твір. Досвід показує, що переможців в цьому конкурсі немає, але діти працюють з додатковою літературою, аналізують явища, тексти творів з точки зору фізики.
VІ. Конкурс ерудитів
Питання ставить учитель, а члени команди повинні швидко та правильно сформулювати відповідь. Першою відповідати надається право тій команді, яка показує готовність (піднятою рукою або звуковим сигналом, як в брейн - рингах).