Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації
Червонозабійницький ліцей
ПОЗАКЛАСНА РОБОТА ВЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ
ЯК ФОРМА ПОПУЛЯРИЗАЦІЇ НАУКИ
Робота Кордюк Наталі Григорівни
вчителя математики Червонозабійницького ліцею
с. Червоне 2021
Привіт! Рада вітати усіх, хто відкрив цей невеликий допис із думками людини, закоханої у свою роботу. Я, Наталя, працюю в рідній щколі,у якій навчалася, з 1988 року. Нині викладаю математику у 5,8 та 9 класах. Класний керівник 5 класу. Одружена, маю трьох дітей. Пишу вірші і з 7 років. Маю дві поетичні збірки та літературну групу у фейсбуці.
Основною формою організації навчання у школі є класичний урок, який проводиться різноманітними формами та методами Але крім уроку у сучасній школі є інші, цікаві та творчі форми організації навчання, які доповнюють та поглиблюють можливості навчання та розвитку дітей.
До таких форм, як нам відомо з курсу педагогіки, відносяться: домашня навчальна робота, позаурочна робота, позакласна робота, екскурсії та позашкільна робота Основною метою позакласної роботи з математики є популяризація наукових знань, заохочення до глибокого вивчення иатемитики.
Позакласна робота з математики організовується з врахуванням фактичних умов, що є у даній школі. Залежно від кількості класів та учнів у кожному з них позакласна робота з математики може проводитися або спільно для всіх класів, або окремо для дітей кожного класу. Всю позакласну роботу з математики можна поділити на ту, яка проводиться регулярно протягом всього навчального року (математичні гуртки) і яка проводиться епізодично (математичні вікторини, змагання, математичні ранки, математичні екскурсії, математичні газети тощо). За формою організації позакласна робота з математики поділяється на масову, групову та індивідуальну, кожна з яких має свої переваги та недоліки. Таким чином, виходячи з специфіки початкової школи і досвіду роботи вчителів початкових класів, можна рекомендувати такі форми проведення позакласної роботи з математики: 1) математичні гуртки; 2) математичні вікторини, конкурси, змагання
До позакласної роботи з математики домовимося відносити всі добровільні заняття, які проводяться у позаурочний час з дітьми, що проявляють до вивчення математики підвищений інтерес, і на яких учні розглядають питання математики, не передбачені програмою. Позакласна робота з математики виконує такі основні завдання:
1) створення в Україні системи відшукання та виховання обдарованих дітей;
2) пробудження та розвиток сталого інтересу учнів до математики та її застосувань;
3) розширення і поглиблення знань учнів з програмового матеріалу;
4) оптимальний розвиток математичних здібностей у дітей і пропедевтика формування у них навичок і вмінь науково-дослідного характеру;
5) виховання високої культури математичного мислення; 6) розвиток в учнів умінь самостійно і творчо працювати з науково-популярною літературою;
7) розширення і поглиблення уявлень школярів про практичне значення математики для науки, техніки і виробництва;
8) розширення та поглиблення уявлень учнів про роль математики в історії людства, про внесок вітчизняних вчених-математиків у світову науку;
9) створення активу школярів, здатного надавати вчителеві допомогу в організації ефективного навчання математики всього класу: виготовлення наочних посібників, заняття з відстаючими, пропаганда математичних знань серед школярів тощо.
Позакласна робота з математики організовується з врахуванням фактичних умов, що є у даній школі. Залежно від кількості класів та учнів у кожному з них позакласна робота з математики може проводитися або спільно для всіх класів, або окремо для дітей кожного класу. Всю позакласну роботу з математики можна поділити на ту, яка проводиться регулярно протягом всього навчального року (математичні гуртки) і яка проводиться епізодично (математичні вікторини, змагання, математичні ранки, математичні екскурсії, математичні газети тощо). За формою організації позакласна робота з математики поділяється на масову, групову та індивідуальну, кожна з яких має свої переваги та недоліки. Таким чином, виходячи з специфіки початкової школи і досвіду роботи вчителів початкових класів, можна рекомендувати такі форми проведення позакласної роботи з математики: 1) математичні гуртки; 2) математичні вікторини, конкурси, змагання; 3) математичні ранки; 4) математичні екскурсії; 5) шкільні математичні стіннівки; 6) математичні олімпіади.
Зацікавити учнів математикою, показати її красу, гармонію та витонченість, навчити любити цю ошатну науку - завдання сучасного вчителя в умовах глобального, конкурентно-змінного стрімкого сьогодення. Важливо створити психологічний комфорт, позитивний емоційний фон, творчий настрій, максимальні умови самореалізації та росту дитини, підлітка. Нестандартне мислення, швидка розумова реакція- створення умови для досягнення позитивного результату, успіху.
Позакласна робота з математики є складовою частиною розгалуженої структури навчального процесу, продовженням уроку в позаурочний час.
Позакласна робота може мати форму ігор, змагань, розваг, прикладної та творчої діяльності. Ми хочемо зупинитися на декількох цікавих формах, які впроваджуємо у роботі тривалий час.
АВТОРСЬКИЙ ДОСВІД ПОЗАКЛАСНОЇ РОБОТИ З МАТЕМАТИКИ
1.Реальні умови викладання математики потребують наочного приладдя та моделей геометричних фігур тому перший напрямок позакласної роботи виник досить давно і ми тепер називаємо його РОБОТА УЧНІВ З БАТЬКАМИ ПО ВИГОТОВЛЕННЮ МОДЕЛЕЙ ТА ГЕОМЕТРИЧНИХ ФІГУР. До Вашої уваги пропонуємо декілька фото, на яких зображені моделі плоских та об’ємних фігур, виготовлених з дерева, металу, пластику. Слід зауважити, що така робота пропонується для всіх учнів класу, але реально її виконують біля 60% школярів. Кращі моделі залишаються для роботи на уроках математики на довгі роки. Є моделі, яким понад 15 років. Важко переоцінити співпрацю вчителя, учня та його батьків, яка стимулює зацікавленість до уроків математики та високий пізнавальний інтерес до нашої непростої науки.
Беручи до рук ці чудові вироби, приходить натхнення вчити і вчитися, працювати у чудовій команді, в рівному конструктивному партнерстві.
2. На перших кроках вивчення просторових фігур ми з учнями виготовляємо і паперові моделі та НИТКОВІ МОДЕЛІ ФІГУР. Цю цікаву діяльність ми продовжуємо і у старших класах при вивченні серйозних тем з геометрії на комбінації геометричних фігур.
3. Вчитель математики, автор даної публікації, поет. Тому на уроках математики в середніх класах періодично родзинкою є задачі та правила у віршах. Діти і самі захоплюються письменництвом після уроку, складають вірші, казки, розповіді. На фото – декілька саморобних книжечок, виготовлених з любов’ю, що дуже радує і надихає і вчителя, і клас.
Ці чудові твори з’явилися за прикладом креативних книжечок, які використовує і сам вчитель
4. Періодично серед учнів проводимо конкурс малюнків. Це цікава і захоплююча позакласна діяльність. Ось декілька фото з шкільних виставок минулих років.
Були справжні шедеври, які хочеться переглянути ще не один раз.
5. З метою екологічного виховання дітей (використання пластикових та паперових упаковок) ми створюємо моделі геометричних фігур, які служать не так довго, але отримують нове корисне призначення.
На фото – моделі з упаковок для набору цукерок, комплекту парфумів та коробочки з-під чаю. Ми отримали циліндр, призму та чудовий органайзер, який можна використати як наочність, розв’язуючи задачі на прямокутник, вписаний у трикутник.
Ми продовжуємо роботу за вказаними напрямками дій. Шукаємо цікаві форми та методи. В нинішніх умовах дистанційної та змішаної роботи можна використовувати напрацьований досвід та шукати інші креативні способи популяризації науки.
У вступній частині роботи використані матеріали з мережі та літератури. Слайди взяті з інтернету і відредаговані.
Всі світлини та текст основного змісту роботи авторський.
Література
1. Шалва Амонашвілі. Педагогічні притчі. Інтернет- видання.
2. Крутецкий А.В. Психология математических способностей. М.1968
3. Ізюмова А.В. Математична скарбничка//Математична скарбничка. – 2001, 14, 15.
4. Методика викладання математики в середній школі. –Х. 1992.