Тема: Позакласне читання. Г. К. Андерсен «Снігова королева». Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви.
Мета: вчити учнів працювати з художнім текстом, сприймати великий за обсягом твір цілісно;
систематизувати знання учнів над
змістом казки «Снігова королева»,
розкрити всеперемагаючу силу
любові, дружби; розвивати навички
аналізу художнього тексту та
оформлення записів спостереження; формувати навички зіставлення художнього твору і його інтерпретації та на його основі створення власної інтерпретації; виховувати в учнів високі моральні цінності, почуття відповідальності за свої вчинки; виховувати читацьку компетенцію.
Обладнання: портрет Г.К.Андерсена, текст казки «Снігова королева», ілюстративний матеріал, карта подорожі Герди, дзеркало, свічка у підсвічнику, живі троянди у вазі – червона та біла.
Тип уроку: урок – подорож.
Хід уроку
«Я не можу дати їй більше сили, аніж
вона має тепер...
Сила – в її чистому дитячому серці.»
Г.К.Андерсен «Снігова королева»
І. Організаційний момент.
Оголошення теми, мети та завдань уроку
1. Вступне слово вчителя.
Життя не буває легким, і це всім відома істина. Одні не витримують труднощів і ламаються, інші — борються, долають усілякі перепони й негаразди й досягають мети. На уроці ми поговоримо про ті перешкоди, як довелося здолати Герді на шляху до Кая. Наш урок дещо незвичайний. Це урок – подорож, який має загадкову назву.
Я сподіваюсь, що казка вам сподобається. Вона з холодною назвою вже багато років зігріває мільйони дитячих сердець у всьому світі.
2. Оголошення теми, мети уроку
3. «Пароль»
Діти, ви знаєте, що в дорогу потрібно брати з собою тільки найнеобхідніше. Це стосується й нашого уроку. Тому назвіть (ланцюжком) суттєве ключове слово або словосполучення, яке може бути своєрідним паролем до казки «Снігова королева»
«Паролем» до цього уроку можуть бути слова: Андерсен, „Снігова королева”, літературна казка, Кай, Герда, вічність, дружба, гаряче серце, крижане серце...
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Слово вчителя
Молодці, діти. Ви добре запам’ятали матеріал попередніх уроків. Адже кожне із названих ключових слів може бути паролем до сьогоднішнього уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів
Куди саме?
3. Характеристика Снігової королеви.
Виписати з тексту опис зовнішності Снігової королеви.
4.Робота над схемою «Характеристика образу Снігової королеви».
5. Робота з текстом.
Довести епізодами з тексту подану характеристику Снігової королеви.
6.Робота над схемою «Характеристика образу Герди
7. Завдання «Наведи порядок»
У наведених фразах допущені помилки щодо змісту казки Андерсена «Снігова королева». Доведи, що ти уважний читач, і виправ неточності.
ІІІ. Формування нових знань, умінь і навичок
1.Слово вчителя
Я переконана, що подорожувати люблять всі. От тільки така нагода випадає нечасто. Про подорож, яка чекає на вас сьогодні, можна лише мріяти. Але ви вже на порозі такої казкової фантастичної мандрівки, адже знаєте пароль. Отже, починаємо нашу подорож казкою «Снігова королева».
Отже, перша наша зупинка називається «Дзеркальна»
(на дошці закріплюється табличка із назвою зупинки і схема „Дзеркало перетворень”)
2. Бесіда
З чого починається ранок? Дуже часто з дзеркала
- Чим корисна ця річ? (Кожен може себе роздивитись)
- Казка „Снігова королева” починається з розповіді про дзеркало. Хто її власник?
- За текстом казки перекажіть історію про дзеркало
Звертається увага на схему ”Дзеркало перетворень”.
3.Узагальнення відповідей учнів вчителем
Отже, гарна, корисна для людини річ – дзеркало – в руках злющого, „наче сам диявол”, троля стає небезпекою. Його скалки, розлетівшись по всьому світі, потрапляючи до очей та сердець людей, робили їхній погляд хибним і злим, а серце крижаним.
У народі кажуть, що розбити дзеркало – до нещастя. А в казці мільйони і мільйони скалок дзеркала троля ще літали по світу і множили зло.
Мандруємо з вами далі. Наступна наша зупинка називається «Хлопчик і дівчинка»
(на дошці закріплюється табличка із назвою зупинки і малюнок, на якому зображено Герду і Кая ).
4. Інсценізація
( За партою сидять Герда і Кай з двома глечиками в руках, у яких червона і біла троянди)
Герда (дивиться у вікно). Поглянь, скоро з’являться білі бджілки!
Кай. Цікаво, а в них також є своя Снігова королева?
Герда. Здається, що є. Вона з’являється там, де найбільше сніжинок. Вона більша від інших і ніколи не лишається на землі, а відлітає на чорну хмару. Інколи опівночі пролітає вулицями міста і заглядає у вікна, тому вони вкриваються крижаними візерунками, немов квітами. А чи зможе Снігова королева зайти сюди?
Кай. Нехай тільки спробує! Я посаджу її на теплу піч, і вона розтане! Ай! Мене щось штрикнуло в серце і щось потрапило в око!
5. Бесіда
- Діти, ви впізнали наших героїв?
Вчитель. Бідний Кай. Дарунок Снігової королеви влучив у нього, щоб перетворити тепле серце на крижинку. Біль уже пройшов, але скалки залишились.
(Бо він, хвалько, образив можновладну пані, і вона захотіла помститись. Отже, вразила серце та око хлопчика друзками дзеркала. Він став зовсім інший – поганий, злий, немов льодяний).
Наступна зупинка в нашій подорожі – «Герда в пошуках Кая»
(на дошці закріплюється табличка із назвою зупинки і карта подорожі Герди) .
6. Слово вчителя
Давайте ще раз простежимо разом з нашими екскурсоводами шлях Герди до Кая і нагадаємо, через які перешкоди їй довелося пройти
7. Переказ епізодів подорожі Герди групою учнів – «екскурсоводів»
Учні переказують пригоди Герди, описані в казці до останнього сьомого оповідання «В палаці Снігової королеви»
8. Інсценізація
Зустріч Герди і Кая у палаці Снігової королеви
(Кай сидить і намагається з крижинок скласти слово
«Вічність», але у нього нічого не виходить. Заходить Герда,
але хлопчик не звертає на неї уваги).
Герда (кидається Каєві на шию). Каю! Милий мій Каю! Нарешті я знайшла тебе!
(Кай незворушний, Герда плаче, від її сліз хлопчик оживає, змінюється, пізнає дівчинку).
Кай. Гердо! Мила моя Гердо! Де ж ти була так довго? Де був я сам? (Озирається). – Як тут холодно, пустинно!
Герда. Тебе зачарувала зла Снігова королева. Але ми більше не боїмося її, ми перемогли. Ходімо звідси швидше!
Кай. Ми знову разом. Дякую тобі, сестричко! Як же ти змогла сама здолати стільки перешкод?
Герда. У тому-то й річ, що я була не сама, мені допомагали добрі люди. У мене тепер багато друзів, які допомогли дістатися до тебе і врятувати. А дружба долає всі перешкоди.
9. Слово вчителя
Діти, ми щойно пригадали епізоди з чудової казки Андерсена і побували навіть у палаці Снігової королеви. А тепер – наступна зупинка нашої подорожі – «Дружба і вірність – велика цінність».
(на дошці закріплюється табличка із назвою зупинки )
Дружба і вірність насправді велика цінність, що
відбилося в безлічі народних приказок і прислів’їв.
Хто згадає прислів’я і приказки про дружбу?
( - Дружбу пам’ятай, а злобу забувай.
10. Завдання для учнів.
А тепер доповніть прислів’я і приказки, частини яких написані на дошці.
11. Випереджувальне домашнє завдання
Слово вчителя
Гадаю, що ці та інші прислів’я та приказки доцільно буде використати в листах, які ви напишете дома Сніговій королеві. Їй треба порадити, якою належить стати, щоб такі хлопчики і дівчатка, як Кай і Герда, дружили з нею, поважали її, а можливо, й любили. Назвемо листи «Завдання на все життя» і збережемо їх у цьому великому конверті.
Кай. Гердо, ми віднесемо ці послання Сніговій королеві.
Герда. Але ж ...
Кай. Ні, цього разу зі мною не може трапитись нічого лихого. Адже ми разом, а з нами – сила дружби і любові.
Наша подорож продовжується. Наступна зупинка називається «Найуважніший читач»
(на дошці закріплюється табличка із назвою зупинки і малюнки з зображенням троянди і сніжинки)
Але ця зупинка незвичайна. За правильну відповідь на поставлене запитання ви будете отримувати призи, які самі собі оберете – сніжинку або троянду. (Здебільшого обирають троянду, аргументуючи свій вибір тим, що сніжинки – це армія Снігової королеви, що вони символізують зле серце, підступність, егоїзм, чари королеви)
12. Гра «Лапта»
13. Заключне слово вчителя
Та Каю не вдається скласти слово «Вічність». І тільки радіючи його оживленню, Герда, сміючись і плачучи передала свою величезну радість крижинкам, які, затанцювавши, склались у потрібне слово, звільнивши Кая. Боротьба закінчилась. «Вічність» підкорилась невинній дитячій радості, краса живого серця перемогла холодну красу криги... Настає весна.
Минув рік. Діти подорослішали. Не тільки повищали – їхні серця загартувалися, вони стали мудрішими, чуйнішими, дорослішими і навчилися цінувати красу живого людського серця, „вічну”, єдину, нездоланну красу, завдяки якій і тримається людство. Під час останньої зустрічі маленька розбійниця, дивлячись на Кая, запитає: «Ах ти, бродяга. Хотіла б я знати, чи вартий ти того, щоб за тобою бігати на край світу?». Герда промовчить. Але ми з вами тепер уже знаємо відповідь: «Вартий!». Людина завжди варта того, щоб за неї боротись, навіть якщо вона здається зовсім пропащою.
Людяність – краса людського серця – це та сила, яку не в змозі перемогти навіть чаклунство. Як тут не згадати слова мудрої фінки про Герду: «Сильнішою, ніж вона є, я її не зроблю» (Звертається увага на епіграф до уроку)
ІV. Підсумок уроку
1. Бесіда з використанням інтерактивних технологій
1) Діти, то яка ж основна думка казки «Снігова королева»? (Всеперемагаюча сила любові та дружби, добра і мужності над багатствами Снігової королеви)
2) Наведіть приклади приказок і прислів’їв, що відповідають головній думці казки Андерсена, використовуючи інтерактивну технологію «Мікрофон».
(Краще чисте сумління, аніж царське володіння (індійське); Справжню дружбу і за тисячу скакунів не виміняєш (китайське); Мети досягає той, хто не знає втоми (іспанське); Добрі слова лікують, погані – вбивають (англійське); Скарб – не друг, зате друг – скарб (французьке).)
2. Заключне слово вчителя
На завершення нашого уроку я хочу запалити свічку пам'яті добра і краси, щоб світ навколо нас був теплим, добрим, наповненим світлими почуттями, щоб поруч з вами були вірні й надійні друзі.
Й пам’ятайте: зігріти душу можна не тільки посмішкою, але й добрими словами...
V. Оцінювання
VІ. Домашнє завдання
Написати лист-пораду Сніговій королеві на тему «Завдання на все життя», щоб допомогти їй стати кращою (порадьте, якою вона повинна бути, щоб хлопчики і дівчатка поважали і любили її).