Задачі практичного змісту

Про матеріал
Шкільна математична освіта має бути орієнтована на виховання предметного мислення, яке означає здатність учнів створювати математичні структури, здатність аналізувати їх властивості та інтерпретувати результати аналізу. Цього можна досягти через формування в учнів вміння бачити і застосовувати математику в реальному житті шляхом розв'язування математичних задач практичного змісту.
Перегляд файлу

Задачі практичного змісту
1. Поспішаючи до школи, протягом тижня, учень нещільно закриває кран. З’ясували, що за 1 год витікає з крана 0,5л води. Учень виходить з дому щодня о 7.30 год, повертається о 14.30. Розрахуйте:

- втрати води, за час відсутності учня, протягом тижня;

- вартість цієї втраченої води ( за 1м3 - 26,75 грн, 1л = 0,001м3);

- складіть таблицю та побудуйте графік залежності втраченої води (л) від часу (год) протягом доби, за умови, що кран залишився нещільно закритий.

Розв’язання

І спосіб (арифметичний)

  1. 14 год 30 хв – 7 год 30 хв = 7 год – час, протягом якого вода капає з крана в день;
  2. 7 * 0,5 = 3,5 (л)- втрати води в день;
  3. 3,5 * 5 = 17,5 (л) – втрати води в тиждень;
  4. Переводимо літри в кубічні метри:

17,5 л = 0,0175 м3;

  1. 0,0175 * 26,75 = 0,468125 ≈ 0,47 (грн) – ціна втраченої води за тиждень;
  2. Таблиця значень залежних величин:

t, год

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

V, л

0

0,5

1

1,5

2

2,5

3

3,5

4

4,5

5

5,5

6

6,5

7

7,5

8

8,5

9

9,5

10

10,5

11

Використовуючи значення, подані в таблиці, будуємо графік залежності об’єму від часу.

ІІ спосіб (складання пропорції)

  1. 14 год 30 хв – 7 год 30 хв = 7 год – час, протягом якого вода капає з крана в день;
  2. 1 год – 0,5 л

7 год – х л,

= ;   х = 3,5 (л) - втрати води в день;

  1. 3,5 * 5 = 17,5 (л) – втрати води в тиждень;
  2. 17,5 * 0,001  * 26,75 = 0,468125 ≈ 0,47 (грн) – ціна втраченої води за тиждень;
  3. Таблиця значень залежних величин:

t, год

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

V, л

0

0,5

1

1,5

2

2,5

3

3,5

4

4,5

5

5,5

6

6,5

7

7,5

8

8,5

9

9,5

10

10,5

11

Використовуючи значення, подані в таблиці, будуємо графік залежності об’єму від часу.

Відповідь: 17,5 л; 47 коп.

Висновок: При обговоренні умови даної задачі,  учні з’ясовують що дано та що треба знайти. Отже, при дослідженні вихідних даних в учнів формується методологічна компетентність. Створивши математичну модель, діти досліджують шляхи розв'язування задачі та обирають оптимальні (раціональні) способи її розв’язування, формуючи дослідницьку компетентність. Поетапне розв’язування задачі формує в учнів процедурну компетентність.

 

  1. (зразок PISA) Крапельниці (або внутрішньовенні вливання) використовують для введення ліків та рідин пацієнтам. Медичним сестрам потрібно вміти розраховувати швидкість капанні D (у краплях за хвилину).Для цього вони використовують формулу D=kV/60t, де  k – коефіцієнт капання, який дорівнює кількості крапель  на мілілітр;

V – об’єм розчину в мілілітрах (мл);

t -  час (у годинах), за який має бути введено розчин. З’ясуйте:

  •   як саме зміниться величина D, якщо t збільшиться вдвічі, а k і V при цьому залишаться незмінними;
  •   об'єм розчину V, який необхідно обчислити медичній сестрі відповідно до заданої швидкості капання D, якщо розчин, який уводять зі швидкістю 60 крапель за хвилину, необхідно ввести пацієнту упродовж 3 годин, причому коефіцієнт капання для цього вливання дорівнює 40 крапель на мілілітр.

Розв’язання

  1. Якщо час збільшити вдвічі, то величина D зменшиться вдвічі. Залежність величини D від величини t є оберненою пропорційністю.
  2. Розраховуємо V за заданою формулою:

V = (мл).

Висновок: під час розв’язування даної задачі практичного змісту у дітей формуються методологічна, дослідницька та процедурна компетентності.

  1. Енергозберігаюча лампа на 100 Вт використовує за годину роботи 15 Вт, тоді як звичайна 100 Вт. Підрахуйте:
  •   скільки електроенергії економить людина за місяць (30 днів) безперервної роботи енергозберігаючої лампочки по 12 годин в день?;
  •   яка буде економія електроенергії та коштів за І квартал, якщо у квартирі 4 звичайних лампочки замінити на енергозберігаючи? Вартість 1 кВат-1,12 грн.

Розв’язання

  1. Розрахуємо споживання електроенергії протягом місяця звичайною лампочкою:
  1.                 * 12 * 30 = 36 000 (Вт) = 36 кВт;
  1. Розрахуємо споживання електроенергії протягом місяця енергозберігаючою лампочкою:
  1. * 12 * 30 = 5 400 (Вт) = 5,4 кВт;
  1. 36 – 5,4 = 30,6 кВт – економія електороенергії протягом місяця;
  2. Розрахуємо споживання електроенергії протягом місяця 4 енергозберігаючими лампочками:

30,6 * 4 = 122,4 кВт;

  1. Розрахуємо споживання електроенергії за І квартал 4 енергозберігаючими лампочками:

122,4 * 3 = 367,2 кВт;

  1. Розрахуємо економію коштів за І квартал 4 енергозберігаючими лампочками:

367,2 * 1,12 = 411,264 грн ≈ 411,26 грн

Відповідь: 30,6 кВт; 367,2 кВт; 411,26 грн.

Висновок: під час розв’язування даної задачі практичного змісту у дітей формуються методологічна, дослідницька,  процедурна та логічна компетентності.

 

  1.  
docx
Додано
18 серпня 2021
Переглядів
1999
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку