На різних прикладах показати учням досягнення українського народу в сучасному світі, формувати національну свідомість школярів, вчити поважати звичаї та традиції свого народу.
Тема уроку: День Незалежності України. Моя рідна Україна.
Мета уроку:
Поглибити знання учнів про нашу державу – Україну, формувати національну свідомість школярів; розвивати пізнавальні інтереси учнів; виховувати любов до рідного краю, вчитися поважати культуру, звичаї, традиції представників інших етносів; учити учнів налагоджувати з ними ефективне спілкування та взаємодію; наполегливо здобувати знання, щоб принести якомога більше користі рідній державі; виховувати в молодого покоління почуття патріотизму, відданості справі, зміцнення державності та активної громадянської позиції.
Хід уроку:
І. Повідомлення теми і мети уроку
Хто з вас знає яке державне свято нещодавно відсвяткувала наша країна? Так, вірно, День незалежності. Саме цій події і буде присвячений наш перший урок в цьому начальному році. Отож, темою нашого уроку є «Щоб у серці жила Батьківщина:
II. Вивчення нового матеріалу
Пройшло не так багато років, коли наш народ повернув собі незалежність, але українці живуть з давніх давен.
1. Розповідь легенди про походження назви « Україна»
Як тільки Господь Бог створив на Землі народи, вони відразу почали просити в нього найкращі землі для поселення. Не поспішали тільки українці. Вони були козаками, мандрували по землі, милувалися красою світу і нікому не заважали. Якось роззирнулись і побачили, що повсюдно снують люди, обживають займані місцини. Тоді пішли й вони до Господа. Побачив Сотворитель чубатих вояків і здивувався:
- А чого вам треба, хлопці? - запитав.
- Та землі-материзни хочемо, Боже.
- Буде вам земля. Ідіть і осідайте он на тому клаптику між морями, - показав пальцем униз.
- Та там уже іспанці, Боже!
- Ага, то біля них селіться.
- Не можемо, Господи, там французи, а далі німці і ще якихось людей повно.
Подивився Бог згори і переконався, що все вже роздано. А козаки йому дуже сподобались - і не хотів Творець залишати їх без землі.
- Гаразд, - сказав Господь. - Віддам я вам он той куточок понад Дніпром, що залишив собі на земний рай. Але то незвичайний куточок - раїна. Земля там пахне медом, вода - як молоко, а з неба в душу людей ллється пісня. На той куточок будуть зазіхати нечестивці, тому його треба пильнувати та боронити. Якщо будете завжди такими відважними лицарями, як мені видається, то на тій землі станете господарями, а як ні - то рабами нечестивців.
- Дякуємо, Господи! Буде так, як кажеш. Благослови в дорогу!
Поблагословив їх Сотворитель і провів до райських воріт. Відтоді господарюють козаки в райській країні і захищають її від усякої нечисті. З того часу називають цей райський куточок Україною, а народ - українцями.
За С. Плачиндою
2.Слово вчителя:
Україна – це отча земля, рідний край, де ти народився. Широкі й чарівні простори, прекрасні села й міста. Могутньо котить до Чорного моря сиві хвилі найбільша річка України – Дніпро. Буйною зеленню шумлять по його берегах сади, ліси. Золотистим морем розливається по безкраїх нивах жито – пшениця, всяка пашниця. Працьовиті й волелюбні люди здавна живуть в Україні.
3. «Народна скарбничка» Робота в групах. (Доповнити прислів’я і пояснити їх зміст)
Батьківщина – мати, ... (умій за неї постояти).
Людина без Вітчизни, ... (як соловей без пісні).
Добре тому, ... (хто в своєму домі).
Що країна, ... (то родина).
За рідний край ... (життя віддай).
Всюди добре, ... (а вдома найкраще).
Кожному мила ... (рідна сторона).
4.Розсипанка
Х*Ч М*Л*Й Я, Н*В*Л*К*Й,
З*Т* Д*БР* ЗН*Ю,
Щ* КР*Й Р*Д*Н*Й - УК*А*Н*,
Я Ї* К*Х*Ю.
5.Пилипчук Олена, учениця 4 класу, 2013 р.
Я ВІРЮ В МАЙБУТНЄ ТВОЄ,УКРАЇНО!
Я вірю в майбутнє твоє, Україно,
На світі єдина така ти, країно,
А мова твоя, мов пісні солов’їні,
Тож вірю в майбутнє твоє, Україно!
О скільки було тут татарських набігів,
Палав тут вогонь, він охоплював все.
Нелегко було нашим прадідам-дідам
Та все ж Україну удача несе.
У розквіті сил ти, моя Україно!
Квітуча, вільна, красива країна.
Тому я скажу тобі лише одне:
Хай щастя, Вкраїно, тебе не мене.
6.»Мікрофон» (досягнення України)
Багато хто чекав, що Україна після проголошення незалежності у 1991 році довго не протягне. Але замість цього Україна вижила як демократична держава, хоч і недосконала.
Україну є за що критикувати, є багато того, що потрібно змінювати і покращувати. Та все ж з моменту проголошення незалежності у нашій країні і у нас самих багато чого змінилося на краще.
Переважна більшість покращень пов’язана із тим, що незалежну Україну визнали та почали сприймати як повноцінного гравця світової економіки. Відтак, країна прийняла потік нових товарів та можливостей. Але використовувати їх для власного розвитку ми навчилися цілком самостійно. Навіть якщо наші здобутки не є відверто позитивними, вони роблять нас кращими і сильнішими. Вони роблять націю неповторною.
Ми підтвердили власну незалежність: Ми навчили світ сприймати себе як окрему самостійну націю, а не як населення, що проживає на території десь недалеко від Москви. Сьогодні вже важко знайти іноземця, який би не знав, що Київ – то столиця України.
Ми українізуємося: Говорити українською стало модно. Всього на Землі проживає близько 40 млн осіб, для яких українська є рідною, з них близько 33 мільйонів проживають в Україні. При цьому, за даними компанії Research&Branding Group, кожен другий українець вдома спілкується українською мовою.
Ми не боїмося захищати власні права: Досвід двох Майданів показує, що українці не бояться влаштовувати акції протесту на захист власних прав та свобод і готові боронити їх навіть ціною власного життя.
Ми стали більше подорожувати: З моменту проголошення незалежності українці поступово звикли проводити відпустку за кордоном. Ми освоїли країни Європи, призвичаїлися до курортів Туреччини, Єгипту та Болгарії, і почали обирати цікаві маршрути.
Ми розвиваємо IT-технології: Парадоксальним чином, здолавши один із найнижчих показників комп’ютеризації країни у Європі на початку 1990-х, українці перетворилися на розробників найкращого програмного забезпечення у світі. Експерти ринку кажуть, що такий успіх українських програмістів пояснюється просто – вони отримують високоякісну освіту, що перетворює їх на спеціалістів широкого профілю, які можуть все. За офіційною версією, Україна може стати новим потужним центром ІТ-послуг у Європі, і вже найближчим часом мати річний обіг в цій галузі більше 10-15 млрд доларів.
А ще ми змогли забезпечити себе продуктами харчування, та ще й експортувати (тобто продавати іншим країнам) овочі, зернові культури, молочні вироби, олію, цукор та інші продукти харчування.
Заявили про себе в медицині, легкій промисловості, ракетобудівництві та в інших галузях.
Щоб багато не говорити, я підготувала для вас декілька фактів досягнень України за роки незалежності. Це тільки невелика частина того, про що можна розповісти. Пам’ятайте: нам є чим пишатися в цій країні!
А скільки разів українські спортсмени прославляли нашу країну на Олімпійських іграх.
- Оксана Баюл – олімпійська чемпіонка з фігурного катання, 1994 рік. Вона першою завоювала золоту медаль. І тоді весь світ дізнався про Україну.
-Інесса Кравець – володар світового рекорду в потрійному стрибку (1995). Рекорд не побитий досі.
-А світовий рекорд легкоатлета Сергія Бубки у стрибках із жердиною не побитий більше 25 років.
- Браття Кличко – рекордсмени за кількістю перемог у професійному боксі.
-Яна Клочкова – чотириразова олімпійська чемпіонка з плавання, найтитулованіша спортсменка України в історії Олімпійських ігор.
- Андрій Шевченко – володар «Золотого м’яча» 2004 року.
Про багато досягнень ми говорили на уроках циклу «Я у світі». Можливо, ви читали або чули в новостях. Розкажіть.
7.Прийом «Збери пазли» (робота в групах)
- Поділіться на групи, об’єднайтеся.Заплющить очі. Уявіть те,чого в Україні ще немає, але працею людей, розумом учених, майстерністю ваших рук, талантом природи може виникнути, з’явитися через деякий час. На партах у вас лежать пазли – частинки карти нашої України.
Обговоріть те, що ви уявили та намалюйте це на вашому пазлі.
(Діти пишуть та малюють на пазлах свої мрії про те, що має бути в Україні в майбутньому. Пазли складають і утворюють карту України).
- Мрія завжди красива. Мрія — стосила. Бо помножена на тисячі мрій. А
отже, невмируща. А отже, всепереможна.
III Підсумок уроку
-Я вас вітаю з цим святом, з початком нового навчального року. Сподіваюсь, ви будете вчитися, щоб у майбутньому ваші знання допомогли у розвитку нашої країни.