Розвивати інтерес учнів різної вікової категорії до предмету «Фізика», вміння бути спостережливими та уважними, бачити цікаве довкола себе, виховувати у дітей любов та бажання до пізнання навколишнього світу через вивчення фізичних явищ, законів, принципів та краси і неповторності природи.
Виховний захід
«Фізика навколо нас»
Мета: розвивати інтерес учнів різної вікової категорії до предмету «Фізика», вміння бути спостережливими та уважними, бачити цікаве довкола себе, виховувати у дітей любов та бажання до пізнання навколишнього світу через вивчення фізичних явищ, законів, принципів та краси і неповторності природи.
Обладнання: 2 коробки сірників, колба, корок, скляна трубка, скляна пляшка, монета, лійка, пластикова пляшка з водою, порожня посудина, паперовий циліндр з кулькою в середині, варене яйце, вата, склянка з водою, носова хустинка, медичний шприц (10 мл), паперові смужки, металевий і дерев’яний стержень, паперова коробочка, 2 паперові диски, котушка з під ниток, магніти різної форми, металеві ошурки, магніти на стрижні.
Вступне слово вчителя: Сьогодні ми з вами зібралися, щоб побачити і дізнатися багато цікавого і цінного. Того, що оточує нас кожного дня. Та часто ми не звертаємо увагу на певні явища та закони природи. Вони видаються нам буденними і звичними. А головне, що ми не звертаємо на них увагу і не замислюємось над тим, що це нам може бути корисним, ба навіть просто цікавим і красивим.
Всі досліди чи процеси, які ви побачите, мають під собою теоретичне підґрунтя. Їх можна дуже легко пояснити з допомогою фізичних законів. Що, я маю надію, ви і спробуєте зробити. У цьому вам допоможуть учні 12 класу. Власне вони і продемонструють вам всі «незвичайні» досліди.
Виконання досліду
Дехто вважає, що підняти одним сірником тринадцять інших неможливо, але це не так.
Покладіть на край стола один сірник, так, щоб його головка трохи виступала за край стола. Покладіть на нього дванадцять сірників, як зображено на рис. 1. Потім покладіть на них зверху тринадцятий сірник (рис. 2).
Візьміть сірник, що знизу, за головку й обережно почніть піднімати його, тримаючи в горизонтальному положенні (рис. 3).
Після того, як сірники зафіксували своє положення, піднімайте їх угору (рис. 4).
Пояснення явища
Сірники утримуються завдяки силі тертя. Верхній сірник ніби заклинює між групами з шести сірників, які намагаються зайняти вертикальне положення під дією нижнього сірника.
Запитання
1. Чому сірники не падають?
2. Яку мінімальну кількість сірників можна підняти таким методом?
3. Чи відіграє роль в цьому досліді форма поперечного перерізу сірника?
Виконання досліду
Розмістіть у шийці колби (пляшки) корок, який за діаметром менший, ніж діаметр шийки. Корок і колба повинні бути сухими. Необхідно вдути корок у колбу.
Здається, нема нічого складного в цьому завданні, але чим сильніше ви будете дути, тим з більшою швидкістю вилітатиме корок.
Виконати це завдання вам допоможе маленька трубка, яку можна зробити з папірця. Якщо цю трубку поставити навпроти корка і подути, корок влетить у колбу.
Пояснення явища
Подувши на корок, ви створюєте додатковий тиск повітря у колбі на нього зсередини. Повітря, обминаючи корок, заходить у колбу і намагається вийти з неї, виштовхуючи корок.
За допомогою трубки, струмінь повітря не огинає корок, а, надаючи корку імпульсу, відбивається від нього і не заходить у колбу.
Запитання
1. Чому корок вилітає з колби?
2. Чи залетить корок у колбу, якщо втягувати повітря в себе?! Чому?
Виконання досліду
Закрийте отвір пляшки монетою, яку перед цим змочили у воді (рис. 1). Міцно стисніть пляшку руками (рис. 2). Через певний час монета почне підстрибувати з характерним звуком (рис. 3). Дослід проходить краще, якщо попередньо охолодити пляшку.
Пояснення явища
Тепло від рук нагріває повітря у пляшці. Тиск повітря всередині пляшки стає більшим за атмосферний. Між монетою і склом є прошарок води, який утворює меніск при спробі підняти монету. Тиск меніску обернено пропорційний його радіусу. Коли сила різниці тисків всередині пляшки та атмосферного починає піднімати монету, тиск меніску різко спадає, що спричиняє стрибок монети.
Якщо пляшку охолодити, монета підстрибує навіть без підігріву руками.
Запитання
1. Чому підстрибує монета?
2. За якої умови монета вже не зможе підстрибнути?
3. Від чого залежить кількість стрибків монети?
Виконання досліду
Поставте сірникову коробку так, як показано на малюнку. Різко ударте по ній зверху кулаком. Від удару обидві частинки коробки розлетяться в різні сторони. Якщо ж на коробку поставити руку і натиснути навіть не дуже сильно, то вона легко зламається.
Пояснення досліду
Це явище пояснюється пружністю стінок сірникової коробки. При сильному і різкому ударі коробка пружинить і відскакує в бік. При повільному натисканні такого підскакування не буде і коробка зламається.
Запитання
1. Чому ж коробка ламається від порівняно слабкого натиску і не ламається від сильного удару?
Виконання досліду
Для виготовлення циліндра треба мати канцелярський клей, дві смужки паперу шириною 8 см і завдовжки 25 см, сталеву кульку і два клаптики бинту (рис. 1).
Спочатку з однієї смужки склейте циліндр, в якому з незначним зазором може котитися кулька. Потім заклейте отвори циліндра бинтом, складеним навпіл, попередньо поклавши у циліндр кульку (рис. 2). Щоб бинти міцно трималися і циліндр мав естетичний вигляд, заверніть циліндр у другу смужку (рис. 3). Дайте просохнути клею.
Якщо поставити такий циліндр на шорстку похилу поверхню і трохи підштовхнути, він почне перекидатися, а не котитися, як звичайний циліндр (рис. 4).
Пояснення явища
Циліндр в, цьому досліді використовується як труба, в якій котиться кулька. Коли масивна кулька досягає кінця циліндра, вона натягує бинт, внаслідок чого виникає момент сил, які перекидають легкий паперовий циліндр.
Запитання
1. Чому перекидається циліндр?
2. Чому поверхня похилої площини повинна бути шорсткою?
Виконання досліду
Для виконання досліду треба мати відварене очищене куряче яйце, посудину, діаметр отвору якої трохи менший за розміри яйця, пінцет, вату, спирт і сірники. Візьміть пінцетом невеликий шматок вати, змочіть його у спирті і підпаліть. Проштовхніть палаючу вату через отвір у посудину. Як тільки вата згасне, закрийте отвір яйцем вузьким кінцем донизу. Через певний час яйце буде втягнуто всередину колби.
Пояснення явища
Гази всередині колби після того, як вата згасне, будуть охолоджуватись, тиск — зменшуватися. Завдяки різниці тисків — атмосферного і всередині колби — яйце буде втягнуте всередину посудини.
Запитання
1. Чому вата гасне у посудині?
2. Чому скло колби стало матовим після того, як її закрили яйцем?
3. Чому яйце втягується всередину посудини?
4. Чому цей дослід не виходить із цілою картоплиною (яблуком)?
Виконання досліду
Налийте воду з пляшки в лійку. Якщо лійка невелика, то настане момент, коли вода почне переливатися через краї. А коли шийку пляшки опустити в лійку так, щоб вона торкнулася води, то вода перестане переливатися через краї лійки.
Пояснення досліду
Коли вода в лійці прикриває шийку пляшки, то періодично тиск зовнішнього повітря стає більшим за тиск повітря всередині пляшки (при виливанні води з пляшки об’єм повітря всередині неї збільшується, а тиск зменшується). Вода знову почне надходити з лійку тоді, коли частина зовнішнього повітря прорветься в пляшку.
Запитання
Чому коли торкатися пляшкою води в середині лійки, вода не буде переливатися через краї лійки.
Виконання досліду
Для виконання досліду треба мати носову хусточку, склянку, на 3/4 заповнену водою, і широку посудину (рис. 1).
Змочіть хусточку у воді і відіжміть, щоб вона була вогкою. Так дослід виходить краще. Накрийте склянку носовою хусточкою. Кінці хустинки стягніть донизу так, щоби вона щільно прилягала до склянки. Протисніть центр хустинки так, щоб вона торкалася води, як зображено на рис. 2.
Швидко переверніть склянку догори дном. Вода не виливається, і зберігається увігнута форма хустинки (рис. 3).
Міцно тримаючи склянку з хустинкою, натягніть один із її кінців. Ви побачите, що вода «закипіла» (рис. 4).
Пояснення явища
Під час перевертання склянки з водою вода під дією сили тяжіння рухається донизу, виштовхуючи хустинку. Це призводить до збільшення об'єму повітря, що знаходилося у склянці, і зменшення його тиску. Сила різниці тисків атмосферного і повітря у склянці утримує стовп води у склянці.
При натягуванні хустинки рівень води опуститься вниз. Це призведе до того, що у верхній частині склянки тиск повітря знову зменшиться. Під дією різниці тисків повітря проникає через отвори у тканині хусточки до склянки у вигляді бульбашок. Зовні це нагадує кипіння води.
Запитання
1. Чому вода не виливається крізь хустинку на початку досліду ?
2. Чому зберігається увігнута форма хустинки?
3. Чому вода «закипіла»?
Дослід можна провести зі звичайним пластиковим медичним шприцом на 10 мл. Наберіть в нього 7 мл води і закрийте щільно вихідний отвір вказівним пальцем (рис. 1). Потягніть поршень донизу і побачите, що вода в ньому закипіла (рис. 2). Якщо відпустити поршень, він втягнеться у шприц, і кипіння припиниться.
Пояснення явища
Температура кипіння води залежить від тиску над її поверхнею. Відкачуючи повітря з колби або пересуваючи поршень донизу, ми зменшуємо тиск над поверхнею води. Через певний час тиск стає настільки малим, що вода закипає за кімнатної температури.
Запитання
1. Чому вода в шприці закипіла?
2. Чи можна в такій воді, що кипить за кімнатної температури, зварити куряче яйце?
3. Чому, якщо припинити відкачувати повітря, кипіння також через деякий час припиняється?
4. Назвіть місця на Землі, де вода кипить при температурах 90 °С і 110 °С?
Виконання досліду
Для виконання досліду треба мати свічку, сірники, посудину з водою, дві смужки паперу довжиною 15-20 см і завтовшки 1 см, мідний стрижень і дерев'яний олівець.
Якщо смужку паперу з учнівського зошита намотати навколо мідного стриженя так, щоб вона гарно прилягала до його поверхні, і тримати в полум'ї свічки, вона не загориться навіть через хвилину. Інша справа, якщо намотати смужку навколо дерев'яного олівця.
Смужка загоряється через 3-4 с.
УВАГА! Будьте обережні, виконуючи цей дослід. Як тільки смужка загорілася, занурте її разом з олівцем у посудину з водою. Поряд не повинно бути легкозаймистих речовин.
Пояснення явища
Мідний стрижень має гарну теплопровідність і встигає відводити теплову енергію від смужки паперу, яку вона отримує від полум'я свічки. Дерево має погану теплопровідність, тому смужка одразу нагрівається до температури горіння.
Запитання
1. Чому смужка паперу на мідному стрижені не загорілася?
2. Перед початком досліду мідний стрижень здається холодним. Чому?
3. Теплова енергія йде від свічки до смужки, потім — від смужки до мідного стрижня, а куди вона йде далі?
Виконання досліду
На аркуші паперу накресліть квадрат зі стороною 10 см (рис. 1). Навколо квадрата залиште поле шириною 3 см. Далі зробіть посудину. Щоб вона не розпалася, скріпіть її скобками або нитками.
Встановіть посудину на кільце штативу і наберіть в неї небагато води. Запаліть під посудиною сухе пальне (рис. 2). Через деякий час ви побачите, що вода закипіла, а паперова посудина залишилася цілою.
Пояснення явища
Вода, маючи велику теплоємність і гарну теплопровідність, швидко відбирає від паперу енергію, тому папір має температуру, не набагато вищу, ніж вода. Температура кипіння води 100 °С (за нормального тиску), а для загоряння паперу необхідна температура, вища за 400 °С, тому папір залишається цілим.
Запитання
Виконання досліду
Для виконання досліду треба мати два диски з картону або цупкого паперу діаметром 10—12 см, котушку з-під ниток і трубку. В одному з дисків зробіть у центрі отвір, діаметр якого дорівнює внутрішньому діаметру котушки, і приклейте його до котушки. Вставте у котушку трубку і розмістіть котушку з диском над іншим диском на відстані 1-1,5 см. Якщо потужно подути через трубку, нижній диск притягнеться до верхнього.
Пояснення явища
Під час продування повітря через котушку тиск між дисками, згідно із законом Бернуллі, зменшується. На нижній диск діють сила тяжіння і сила різниці тисків. Якщо остання сила більша за силу тяжіння, нижній диск притягається до верхнього.
Запитання
1. Чому нижній диск притискається до верхнього?
2. Чи притягнеться нижній диск, якщо не продувати повітря, а втягувати його?
Завдання для досліду
Стисни руку в кулак і поклади на неї зверху сірникову коробку або монету. Тепер попробуй перекласти її у другу руку не торкаючись цією рукою до предмета. Підкидати предмет угору або повертати руку, на якій лежить предмет, не можна.
Виконання досліду
Для цього треба швидко і різко опустити вниз руку з предметом, який на ній лежить і підставити під падаючий предмет долоню другої руки.
Виконання досліду
Слово «магніт» прийшло до нас з грецької мови й означає магнітний залізняк або камінь з Магнесії — давнього міста в Малій Азії. Ці камені мали незвичайні властивості: вони взаємодіяли один з одним і деякими предметами на відстані. Зараз ми пояснюємо це тим, що навколо магнітів є магнітне поле, яке не має запаху, ні кольору, але завдяки винахідливості ми можемо все ж таки «побачити» його. Для цього нам знадобляться магніти, залізні ошурки, цупкий картон і білий аркуш.
Якщо покласти картон на магніт, то поле настільки сильне, що ошурки збираються тільки на полюсах магніту, утворюючи цікавих «їжачків». Вони починають кумедно рухатись, якщо переміщати картон відносно полюсів магніту. Цікаво, що за візерунками, які утворюють ошурки, можна не лише «побачити» поле магніту, але й розпізнати його форму і місце знаходження полюсів. Спробуйте це зробити.
Виконання досліду
Візьміть 4 керамічних кільцевих магнітів і одягніть їх на скляну пробірку або дерев'яний стрижень, діаметри яких трохи менші, ніж діаметр отворів магнітів. Магніти мають бути обернені один до одного однойменними полюсами. Відстань між верхніми магнітами найбільша, а між нижніми — найменша.
Пояснення явища
Уявіть для простоти систему, яка складається з трьох магнітів. На кожен із магнітів діють сили відштовхування і притягання інших магнітів і сила тяжіння. Чим ближче магніти один до одного, тим більша сила магнітної взаємодії між ними. Щоб утримати магніт 2 в повітрі, сила відштовхування, яка діє між магнітами 2 і 3, повинна компенсувати не лише силу тяжіння, а й силу відштовхування між магнітами 1 і 2. Щоб утримати магніт 1, сила відштовхування між магнітами 1 і 2 повинна врівноважити лише силу тяжіння, тому відстань між ними більша, ніж між магнітами 2 і 3. Взаємодією між 1 і 3 магнітами в даному випадку знехтуємо.
Запитання
1. Як зміниться відстань між магнітами, якщо їх разом із стрижнем занурити у воду?
2. Як зміняться відстані між магнітами, якщо їх нагріти?