Позакласний захід хімії на тему: «Загадкова хімія»

Про матеріал
Цілі заходу: зацікавити учнів вивченням предмета хімії, з допомогою різних конкурсів, ігор, питань вікто¬рини виявити їх знання й уміння з хімії Обладнання: періодична таблиця хімічних еле¬ментів Д. І. Менделєєва, екологічні плакати (від кожної команди), «чорні скриньки» з невідомими речовинами, питання вікторини для вболівальників.
Перегляд файлу

Позакласний захід хімії на тему: «Загадкова хімія»

 

Цілі заходу: зацікавити учнів вивченням предмета хімії, з допомогою різних конкурсів, ігор, питань вікто­рини виявити їх знання й уміння з хімії

Обладнання: періодична таблиця хімічних еле­ментів Д. І. Менделєєва, екологічні плакати (від кожної команди), «чорні скриньки» з невідомими речовинами, питання вікторини для вболівальників.

 

Ведучий. Увага! Увага! Починаємо наш КВК серед учнів 7—9 класів. Ви довідаєтеся багато ново­го й цікавого про хімічні елементи. Сподіваємося, що ви не будете нудьгувати, а підтримаєте свої ко­манди. А ми намагатимемося, щоб наш КВК прой­шов у веселій і цікавій формі.

 

I.     ВІТАННЯ КОМАНД

Клас об’єднують у команди по 5 – 6 учнів. Відповідаючи на запитання та виконуючи завдання, учні користуються Періодичною системою хімічних елементів, що наведена в підручнику. Завдання для всіх груп однакові. Відповідає команда, яка першою знаходить відповідь. Перемагає команда, яка надасть найбільшу кількість правильних відповідей. Для підрахунків слід обрати «рахівників». Заздалегідь слід підготувати призи для переможців (наприклад цукерки, що містять елементи Карбон, Оксиген, Гідроген, тощо).

Учень 1 (7 клас)

Люблю хімію вивчати,

Все на світі хочу знати:

З чого робиться вода?

Із Сульфуру, Калію?

Може з Кальцію, Мангану,

Хлору, Брому і Танталу?

Ні! Напевно — з Гідрогену

І, звичайно, з Оксигену!

Я не сплутаю слівце, —

Азбука хімічна це!

Учень2 (8 клас)

Виходить учень і показує хімічні знаки на таблиці Д.І. Менделєєва, читаючи вірш.

Друзів у мене є багато:

Натрій, Калій, Оксиген,

Хлор, Берилій, Нітроген,

Сульфур, Бром, Неон, Селен…

І з оксидами дружу я,

Головний в них — Оксиген.

Учень 3 (9 клас)

Маємо науки знати,

Любим хімію вивчати…

З чого зроблена вода?

Що за слово — «кислота»?

Хочеш все це добре знати?

Хочеш хімію здолати?

Швидше цей предмет вивчай.

І все добре пам’ятай!

 

1.                Конкурс «Розминка». (Кожна правильна відповідь – 1 бал).

1)                Скільки елементів входить до перших трьох періодів Періодичної системи?

2)                Із скількох періодів і груп складається сучасна Періодична система?

3)                Які періоди Періодичної системи називають малими, а які великими?

4)                Скільки елементів входить до третього періоду?

5)                Скільки елементів входить до п’ятого періоду?

 

2.                Конкурс «Символи». (Кожна правильна відповідь – 1 бал).

Завдання видаються командам на окремих аркушах, де вони записують відповіді, а потім здають рахівникам, яким учитель надає правильну відповідь).

Установіть відповідність між символами хімічних елементів та їх українськими назвами.

1.                Ca               А. Станум                               

2.                Cu               Б. Плюмбум

3.                Ag                В. Меркурій

4.                Sn                 Г. Купрум

5.                Pb                Д. Натрій

6.                Na                Е. Калій

7.                Zn                 Є. Кальцій

8.                K                   Ж. Цинк 

9.                Hg                 З. Аргентум

 

3.                Конкурс «Літера» (Правильна відповідь – 3 бали)

Випишіть із Періодичної системи всі символи хімічних елементів, що починаються літерою «С». Укажіть їх кількість.

 

4.                Конкурс «Назви». (Кожна правильна відповідь - 1 бал).

1)                Знайдіть у Періодичній системі приклади хімічних елементів, які названі на честь учених.

2)                Знайдіть у Періодичній системі хімічні елементи, які названі на честь планет.

3)                Знайдіть у Періодичні й системі приклади хімічних елементів, які названі на честь географічних об’єктів.

 

5.                Конкурс «Метаграми». (Кожна правильна відповідь  - 2 бали). Розгадайте мета грами.


 В таблиці я – відомий елемент,

Та літеру зміни з одного боку,

Переконаєшся в один момент,

Що я не елемент вже, а протока.

                                  (Фосфор і Босфор)

Там, де «З», - мене цінують,

Я – коштовний елемент.

«З» на «Д» перейменують –

Я – теслярський інструмент.

                                  (Золото і долото)

 

У мікросвіті в згоді й мирі

Уже давно живуть два брати.

Із вісімками в «А» квартира,

У «О» - квартира сорок п’ята.

                                (Родій і радій)

 

Творцем і руйнівником природи

Зоветься ця речовина,

Газоподібна і проста,

Ще й трохи важча за повітря.

Як називається вона? (Кисень.)

 

Оксиди він утворює

Цей елемент хімічний,

І на планеті нашій

Найбільш займає місця.(Оксисен.)

 

Не підтримую горіння,

Безжиттєвим звуся я.

А найбільш мене в повітрі.

Відгадай моє ім’я. (Азот.)

 

Вона важлива дуже

Для всіх живих істот,

В трьох станах агрегатних

Зазвичай, може буть.

І формула простенька

У неї є давно –

«Аш» 2, а «О» — одненьке,

То хто ж вона? Як звуть?

(Вода.Н2O.)

Отже, хімічна формула води — Н2O.

 

Я — відомий елемент,

Я — підтримую горіння,

Газ безбарвний — з Оксигену,

А дружу я з Гідрогеном.

Не одне земне створіння

Не обходиться без мене.

Організмів незчисленну

Кількість я живлю собою,

І морського шум прибою —

Праця наша з Гідрогеном,

Кропітка, важка й натхненна.

(Оксисен, кисень, вода.)


 

6.                Конкурс «Помилка». (За правильну відповідь – 1 бал).

В одному з підручників з хімії було дано визначення: «Хімічний елемент – це речовина, всі атоми якої мають один і той самий заряд ядра». У чому помилковість визначення?

Підводяться підсумки вікторини. Визначаються переможці.

 

Хімічні загадки (7 клас )

1.                Горить, палає і втоми не знає. (Домна)

2.               Який електрон немає заряду? (Сплав «електрон»)

3.               Чорний Іван, дерев’яний каптан, де носом проведе, там мітку прокладе. (Олівець)

4.               Сам не горить, а горіння підтримує. (Кисень)

5.               Куди ступиш, всюди маєш, хоч не бачиш, уживаєш. (Повітря)

6.               У воді росте, у воді кохається, а у воду попаде – води злякається. (Сіль)

7.               На полі родився, на заводі зварився. А у воді розчинився. (Цукор)

8.               У воді не тоне, у вогні не горить. (Лід)

9.               Що за чиж на чорнім полі, креслить носом чорний слід? (Крейда для писання)

Хімічні загадки ( 8 - 9 клас )

1.Реакція обміну між кисло­тою та основою. (Нейтралізації.)

2.Умовний запис складу речо­вини. (Хімічна формула.)

3. Речовини, що прискорю­ють хімічні реакції, але самі в ній не використовуються. (Каталі­затори.)

4.Явища, у ході яких відбува­ються перетворення одних речо­вин на інші. (Хімічні.)

5.Вид хімічного зв’язку у мо­лекулі азоту. (Ковалентний непо­лярний.)

6.Найменша частинка речови­ни, яка зберігає її хімічні власти­вості.(Молекула.)

7.Одиниця вимірювання кіль­кості речовини. (Моль.)

8.Вода у твердому стані. (Лід.)

9.Формула нітратної кислоти. (HNO3)

10.Характер властивостей ос­нови А1 (ОН)3. (Амфотерний.)

11.Валентність гідроксильної групи. (І)

12.Найпоширеніший елемент на Землі. (Оксиген.)

13.Автор витискувального ряду металів. (М.М. Бекетов.)

14.Найактивніший неметал. (Фтор.)

15. Реакції, внаслідок яких виді­ляється теплота. (Екзотермічні)

16.Чому дорівнює відносна атомна маса Гідрогену? (І)

17.Об’єм одного моль газу за нормальних умов. (22,4л.)

18.Речовини, розчини і роз­плави яких проводять електрич­ний струм. (Електроліти)

19.Кількість груп у періодичній системі хімічних елементів. (8)

20.Процес руйнування ме­талів під впливом зовнішнього се­редовища. (Корозія.)

 

Цікава хімія

Чи знаєте ви, що…

…назви таких елементів у перекладі з грецької мови означають:


Актиній – «промінь»

Аргон – «недіяльний»

Астатин – «нестійкий»

Барій – «важкий»

Бром – «зловонний»

Гідроген – «народжуючий воду»

Йод – «фіолетовий»

Іридій – «райдуга»

Літій – «камінь»

Селен – «місяць»

Талій – «зелена гілка»

Фосфор – «світлоносний»

Фтор – «руйнуючий»

Хлор – «зелений»

Хром – «забарвлення»

Технецій – «штучний»

Ксенон – «чужий»


…назви таких елементів у перекладі з латинської мови означають:

Рутеній – «Росія»

Телур – «земля»

Галій – «Франція»

Гафній – «Копенгаген»

Лютецій – «Париж»

Полоній -  «Польща»

Гольмій – «Стокгольм»

Радій – «промінь»

 

«Заморочки з діжки»

Команда 1

  1. Знайдіть помилки в уривку з роману.

«Дах у хатині був худий, зі стелі падали дощові краплі, але у вогнищі слабо мерехтіло голубу­вате полум’я… кінці хворосту тліли голубуватим вогнем. Про фосфор, займистий від води, вони не пригадали, їм було не до хімії…» (Р.А. Штільмарк «Спадкоє­мець з Калькутти».) (Фосфор не запалюється від води. Навпаки, щоб уникнути окиснення, фосфор зберігають під водою.)

2. Про яку речовину йдеться?
Якщо вірити стародавньому історикові, то за часів походу Олександра Македонського до Індії офіцери його армії хворіли на шлунково-кишкові захворювання набагато рідше, ніж солдати. їжа і напої у них були однакові, а ось посуд різний. З якого чудодійного металу був виготовлений офі­церський посуд? (Срібло.)

Команда 2

1. Знайдіть помилки в уривку із роману.

«Ви знаєте склад морської води?… У ній хлористий натрій. Далі, в ній містяться в невеликій кількості хлористий магній і хло­ристий кальцій, бромистий магній, сірчанокислий магній, сірчана кислота і вуглекислий кальцій…» (Жюль Верн «Двад­цять тисяч льє під водою».) (Сірчаної (сульфатної) кислоти в морській воді немає. Ця вода має лужне середовище.)

2. Про яку речовину йдеться?

Тверду хімічно чисту речови­ну розплавили. Отримана прозо­ра рідина бурхливо реагує з луж­ними металами, взаємодіє з ба­гатьма оксидами. При взаємодії з кислотами і лугами нових речо­вин не утворює. Ні розплав речо­вини, ні його розчин не проводять електричний струм. (Вода.)

 

Команда 3

  1. У XVII—XIX ст. у Росії цю хімічну речовину називали «соло­ний спирт, морська кислота». У 1970 р. російський академік Лаксман ввів для цієї речовини назву, якою ми користуємося і зараз. Що це за речовина? (Соляна кислота.)

2. На реставрацію великої дзвіниці Києво-Печерської лаври у 1956—1962 рр. пішли тонни цег­лин, пиломатеріалів, цементу, ме­талоконструкції. А найголовні­ше 3 кг 275 г…. Чого? (Золота.)

 

1-й учень. У житті щоденнім хімія — наш друг,

Допомагає в кухні й на городі.

Куди не глянь — є хімія навколо:

У побуті і у природі.

 

2-й учень. І на завершення програми

Ми, друзі, вам сказати хочемо:

Якщо ви ще не переконалися досі,

Що хімія — наука із наук,

Велична, таємнича, загадкова,

В користуванні нам дає

Мільйони речовин чудових!

 

 

 

docx
Додано
15 січня 2019
Переглядів
2193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку