18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Позакласний захід із зарубіжної літератури для 5-6 класів "Не ім'я красить людину, а людина - ім'я"

Про матеріал

Позакласний захід "Не ім'я красить людину, а людина - ім'я" має великий виховний зміст, розширює знання дітей про роль імені героя у художньому творі, у цікавій формі дозволяє повторити імена персонажів та з'ясувати значення імен. Складається із розповіді вчителя з елементами бесіди та командних змагань (у кожній команді учні 5, 6 класів). Під час проведення заходу бажано використовувати комп'ютерні засоби, проектор, з метою представлення завдань та супроводжувати ілюстраціями бесіду.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Позакласний захід

із зарубіжної літератури

«Не імя красить людину,

а людина – імя»

для учнів 5-6 класів

 

 

 

 

          Підготувала вчителька

 Старобілоуської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

                             Чернігівської районної ради Чернігівської області

                                               Потапенко Ольга Михайлівна

 

 

 

 

 

 

 

Тема: «Не імя красить людину, а людина – імя»

 

Клас: 5-6. Час проведення:  у ІІ семестрі, наприкінці року.

 

Мета: розвивати інтерес до вивчення власних імен людей, показати  значення імені в розкритті характеру персонажа, що допомагає зрозуміти характер героїв, є вираженням ставлення до них автора твору. Ознайомитись із народними звичаями про вибір імені для дитини, викликати інтерес до значення власних імен. Повторити імена зарубіжних письменників, імена персонажів. Виховувати повагу до народних традицій, повагу до власних імен, почуття відповідальності за слова та вчинки, виховувати загальнолюдські цінності, почуття взаємовідповідальності і підтримки, почуття товариськості. 

Компютерна презентація, фото письменників, література, постер для завдань змагання.

 

 

 

 

Хід заняття:

І. Організаційний етап.

ІІ. Мотивація діяльності.

ІІІ. Розповідь учителя з елементами бесіди.

ІV.Змагання між командами.

V. Підсумки змагань.

VІ. Завдання на перспективу. Оголошення конкурсу «Історія мого імені».

VІІ. Заключне слово. Фото на згадку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Без оголошення теми  заходу). Скажіть, про що говорить народна мудрість: «У світі одне, але так потрібне!»  (Відповіді учнів). Це – ім’я.

(Оголошення теми зустрічі).

Наш інтерес до власного імені, до імен близьких людей і до імені взагалі очевидний і природній, адже ім’я супроводжує людину все життя, від дня народження,  а навіть залишається з нею і після смерті.  Імя людині необхідне, оскільки вона живе в суспільстві. Відомий усім факт про те, що коли Робінзон жив на острові один, він не користувався своїм імям, а лише з’явився інший мешканець острова, виникла потреба називати один одного. Кожному цікаво дізнатися більше про себе, про імена  тих, хто нас оточує.

Імя, як вірний друг, супроводжує людину скрізь. Кожен, хто народжується, автоматично має право на імя. Це одне із перших прав у житті новонародженого.  Юридично імя закріплюється  за людиною після оформлення документу – свідоцтва про народження. У наш час виключно батьки дитини  мають право  дати імя немовляті.

(Розповідь учителя з елементами бесіди). Імя не лише потрібне в суспільстві, воно ще є історією нашого народу.  В іменах відображені побут, вірування,  сподівання, фантазії, художня творчість, зв’язки з іншими державами. Одна епоха змінювала іншу, змінювалася і система імен. Імена, такі які ми їх знаємо сьогодні, виникли не одразу. Вони пройшли довгий час становлення, розвитку, змін.  Коли виникли імена?  (Відповіді учнів: коли виникла мова, тоді виникли й імена).  За родового ладу імена були власністю роду і не могли вживатися в інших родах того ж племені. Що ми знаємо про давні імена? Які вони були? – Вони нам відомі як українські прізвища: Ждан, Неждан, Шумило, Третяк, Білаш, Нечай, Одинець (вибрати прізвища, відомі в учнівському середовищі).

У ті давні часи імена давалися не лише для того, щоб виділити одну людину від іншої, а й для того, щоб дати людині охорону від злих сил та щедрі, добрі побажання на все життя. Тому іменам надавалося більше значення, ніж сьогодні.  Ім’я вважалося частиною душі, адже люди були переконані, що злі сили живуть поряд і можуть завдати шкоди, забравши в людини  найдорожче – її душу.  Ім’я – талісман людини.

І люди намагалися обдурити  злих духів, щоб ті не забрали в дитини ім’я. Вдавалися до хитрощів: наприклад, не називали імені дитини, щоб злі духи не почули його взагалі. Звідси звичай не називати імені людини, яка іде на відповідальну, небезпечну роботу – на полювання,  або в довгу і важку дорогу тощо.

Вважалося, злий дух хоче дошкулити людині, тому можу відібрати дорогу дитину. Через це, вважалося, що треба дати дитині таке імя, щоб  злий дух не позарився на дитину. Можна було вдати, що дитина не рідна, так зявилися імена Найден, (Найдьон),  Підкид. А звідси, можливо, і легенда про те, що дитину приніс лелека, ніби дитина не рідна.

Ще можна було дитину «продати». Якщо в сімї діти часто помирали, то дитину продавали чоловікові, у якого вже були діти дорослі. Віддавали через вікно і говорили: «Ні батько, ні мати вже не будуть причетні до дитини». Чоловік ніс до себе дитину і говорив: «Рости, бо ти мій», а приносив до будинку рідних батьків і казав: «Виростіть його для мене». До чого тільки не вдавалися, щоб захистити дитину. Часом навіть оголошували дитину померлою, так з’явилися імена Мертвяк, Мрець, Мрушка…

Дитину могли називати Гроза, Буран, Мороз. Чому? (Відповідь: бо була народжена в таке погоду). А чому дітей називали Вовк, Заєць, Лис? (Відповідь: схожість за зовнішніми рисами). Скажіть, чому називали дітей Веселик, Живко, Булат, Стоян? (через бажання передати дитині добрі якості). А чому могли називати Третяк, Шостак, Первушка, Осьмух? (показували порядок народження).

Та ось прийшло Х століття, а з ним -  у роки князювання Володимира Великого – християнство. Церква стала активно втручатися в життя, поступово витісняючи язичницькі звичаї, нова релігія запроваджувала християнські звичаї. Усі імена дохристиянські оголошувалися неправильними, язичницькими, а правильними стали ті, що записані у церковних святцях – (святках) – церковних календарях – місяцесловах. Церква намагалася прилучити людей до нової релігії, але нові імена приживалися з труднощами, і часом існувало   два імені: перше – язичницьке, друге – християнське. Навіть сьогодні, коли батьки-християни реєструють у свідоцтві ім’я , якого немає в святцях, при хрещенні дається ім’я християнське.  Подвійні імена – це не лише вплив християнства, це ще й охоронна система.  І лише століття допомогли забути старі язичницькі імена, але вони збереглися в прізвищах. Цікаво порівняти: у ХІІ-ХІІІ ст. у церковних святцях було 330 чоловічих і 64 жіночих імен, а в 1960 році – 874 чоловічих і 228 жіночих.

В інших релігіях є свої системи і правила надання імені людині.

Велика кількість імен влилася  у вжиток  в ХХ столітті, деякі з них навіть дивні: дівчата – Ідея, Інтелекта, Новела, Міліція, Амністія, Революція, Боротьба, Енергетика, Сталь тощо. Хлопці: Геній, Титан, Ідеал, Молот, Трактор, Протон, Космос, Неон тощо.

Із цього приводу памятний вірш:

Будь розумним, мудрим будь,

Не давай малятам,

Отаких смішних імен,

Як Протон і Атом,

Як один оригінал,

Любитель газети,

Власним дітям підібрав,

 Супутник, Ракета… 

У 1919 році церква була позбавлена права давати імена дитині після видання декрету «Про організацію відділів актів громадського стану».

Сьогодні дають ім’я дитині батьки, а це велика відповідальність. Існує навіть ціла наука про  імена – ономастика, і наука про імена людей – антропоніміка. Якими правилами керувати, щоб вибрати імена дітям?

(Відповіді учнів:

  • близькість релігійного свята
  • на честь предків
  • естетика, милозвучність імені
  • розмаїття ласкавих форм
  • легкість у вимові
  • звязок з прізвищем (чи не кумедно звучить Заєць Сидор Едуардович?).)

Імя людини – це те ніжне наймення, яким нас назвала мати, із ним нам у парі вік жити.

 

         Усі наші звершення, всі діла, хороші і погані, стають відомі людям завдяки нашому імені, вчинки ніби прив’язуються до імені, приростають до нього. Ми навіть стаємо схожими на наші імена. Усі імена красиві, гарні, неповторні, але ми  повинні заслужити добре імя.  Якщо ми будемо знати значення наших імен, станемо схожими на них. Як писав Лев Успенський: «Багато б Вікторів стали  іншими, якби вони знали, що їх імя означає переможець». А Соні – це не любителі спати, а уособлення мудрості. Що означають ваші імена?

(Вірш читають підготовлені учні).Наймення, поширені в різних народів,

До нашого люду дійшли крізь віки,

І носимо їх ми тепер залюбки.

В них сила і віра, і щастя, і врода,

Хоробрість і мужність, життя нагорода.

Аглая — прекрасна, Валерія — сильна,

Віталій — життєвий, а Ганна — граційна,

Кирило — господар, а Клара — ясна,

Галина — спокійна, Аза — міцна.

Найбільший Максим, і маленький Павло,

Наталія — рідна, і камінь — Петро.

Красиве ім'я Маргарита — перлина.

Оксана й Варвара — чужі, а Ірина...

Ірина — це мир, благородний — Євген,

А Костя — постійний, все чує Семен.

Олена — це світло, Лариса — це чайка,

Тамара — це пальма, а Марфа — хазяйка.

 

А зараз ми проведемо командні  змагання, предметом змагань будуть імена літературних героїв, імена письменників (в одній команді учні 5 і 6 класів).

Вітання команд. Вибір  назви. (Учителеві перед проведенням змагання бажано вияснити значення імен усіх дітей, які будуть присутні за заході).

 Розминка: учасники команд по черзі називають значення свого імені. Команда  обирає тему завдання на постері. Проводиться змагання.

Завдання 1.

Вибрати правильну відповідь.  1. Ім’я Іссумбосі означає:

А) мізинчик

Б) голова

В)  око

2. Дюймовочка означає, що дівчинка має зріст:

А) 25 см

Б)12,5 см

В) 2,5 см

3. Імя Полліанна походить від:

А) імен  подруг

Б) імен сестер

В) імен сусідок

4.  Імя Нарцис означає:

А) доброта

Б) заціпеніння

В) мужність

5. Що символізує Сфінкс:

А) вогонь

Б) загадка

В) камінь

6. Мауглі означає:

А)вовченя

Б)мишеня

В)жабеня

7. Слово Багір – Багіра  означає:

А) пістрявий

Б) багряний

В) чорний

8. Панчатантра  означає:

А) надзвичайно  цікавий

Б) 5 частин

В) несподівано дивує

9. Псевдонім письменника Самюеля Ленгхорна Клеменса:

А) Ганс Андерсен

Б) Брати Грімм

В) Марк Твен

10. Момотаро  означає:

А) яблуко

Б) апельсин

В)  персик

11. Його м.’я від людини, яка його врятувала, а прізвище  вказує на місце, де його знайшли:

А) Том Сойєр

Б) Дік Сенд

В) Джим Гокінс

12. Якщо б люди не знали його імені, все одно називали б жмикрут:

А) Негору

Б) Роджерс

В) Скрудж

 

Завдання 2.

Знайти пару літературному герою. (Учні отримують розрізані папірці із написаними іменами).

Дюймовочка

Ельф

Лобо

Бланка

Том

Беккі

Принц

Попелюшка

Кай

Герда

Буратіно

Мальвіна

Шахразада

Шахріяр

Руслан

Людмила

Петрусь

Евеліна

Мумі-троль

Хропся

Орфей

Еврідіка

Адам

Єва

 

Завдання 3.

Символом якого героя можуть стати такі речі? (Щоб учні  швидше  виконали завдання, можна зробити  завдання на зразок: знайди відповідність.  Можна запропонувати творче завдання: придумати символ для декількох героїв і пояснити  свій вибір. Для прикладу використати:

Пензлик – символ Маляна (мав чарівний пензлик)

Голка  -  Іссумбосі (голка стала для нього мечем і ним він переміг оні)

Шоколад – Чарлі (шоколадолюб)

Сопілка – Петрусь (із сопілки почалося знайомство хлопчика з музикою)

Компас Дік Сенд (подорожі)


Завдання 4.

    Назви імя героя за його словами.

  1. «Кукуріку, кукуріку, наша дівчина іде, на ній золота без ліку!» (Півень)
  2. «Хіба коли бідний, то й малювати не дозволяється?» (Малян)
  3. «О, я така рада, рада вас бачити, і я така щаслива.., і ви мені подобаєтесь!» (Полліанна)
  4. «Я подарую тобі весь світ і нові ковзани, якщо ти складеш одне слово - вічність …» (Снігова королева)
  5. «Це наш весільний пиріг. Я його сховала, коли снідали в лісі, хотіла покласти його  під подушку на ніч, як ото роблять дорослі дівчата…» (Беккі Тетчер)
  6. «Добре будеш вибивати подушки, щоб пір’я летіло, і тобі добре буде» (Пані Метелиця)
  7. «Нам треба лишитися тут, біля питної води…» (Том Сойєр)
  8. «Я не дивний… Я сліпий» (Петрусь Попельський)
  9. «Я – Король із Каліфорнії» (Мумі-троль)
  10. «Я повинен піти звідси й обійти весь світ, аж поки знайду її і вимолю в неї пробачення». (Хлопчик-зірка)

 

Завдання 5.

Назви імя героя за його вчинками або описом.

  1. Він відомий тим, що називав себе «найправдивішою людиною у світі».(Мюнхгаузен)
  2. Він помер, бо його серце не стерпіло потрійного удару. (Лобо)
  3. А ця мудра жіночка  «завжди проти».(Баба Яга)
  4. Його серце перетворилося на лід через рештки кривого дзеркала. (Кай)
  5. Він і вдень, і вночі ходить по  золотому ланцюгу навколо дуба.  (Кіт)
  6. Він виколював кротові очі гострим  шпичаком з очерету..., жбурляв камінцями  у прокаженого  (Хлопчик-зірка)
  7. Він боявся лише вогнепальної зброї.(Лобо)
  8. Стара баба. У неї стирчали такі великі зуби. Вона справедлива бабуся.(Пані Метелиця)
  9. Його історія  битви з вовками переконує, що потрібно  не здаватися і боротися до останнього подиху. (Снап)
  10. Яка простенька сіра пташка!  А співає, немов скляні дзвіночки дзвонять (Справжній соловейко)
  11. Його волосся  ніби золоті  кучері, губи – немов троянди, а очі кольору фіалок…(Хлопчик-зірка)
  12. У 15 років він став капітаном і на морі, і на суші. (Дік Сенд)

 

Завдання 6.

Назви автора творів за книгою. (Назви творів можна змінювати).

Назва твору

Автор

«Снігова королева»

 

«Полліанна»

 

«Руслан і Людмила»

 

«Дюймовочка»

 

«Червона шапочка»

 

«Пригоди Тома Сойєра»

 

 

 Завдання 7.

Знайди продовження приказок, що містять імена,  і поясни їх значення. (Учні отримують розрізані папірці із написаними частинами приказок).

Для нашого Федота

не страшна робота.

Чого Івась не навчиться,

того й Іван не буде знати.

Я йому про Хому,

а він мені про Ярему.

Видно, що Солоха пироги пече –

усi ворота в тісті.

Побили Хому

за Яремину вину.

Катерина та Дем'ян

посварились за бур'ян.

Завдання 8.

Назвіть  імя письменника за портретом. (За презентацією або вивішеними на дошці).

Г.К.Андерсен

Елеонор Портер Е.Портер

 

Картинки по запросу Пушкін О.С.Пушкін

Картинки по запросу Марк Твен Марк Твен

Картинки по запросу сетон томпсон Е.Сетон-Томпсон

Картинки по запросу Уайльд О.Уайльд

Завдання 9.

Назвіть якомога більше назв творів зарубіжних письменників, що містять імена героїв.

Оголошення переможців. Нагородження.

Оголошення про початок  конкурсу : «Історія мого імені» (чому мене назвали так?). (Учні вдома пишуть твори, у яких розповідають історію свого імені. Оцінюється робота за критеріями  перевірки творів).  

Висновки. Бесіда за народною мудрістю «Найкраще багатство – це …добре імя».

Фото на згадку.


Якщо діти люблять таємниці, можна запропонувати їм вибирати  зображення, а потім оголошувати завдання.  Коли завдання виконано, його можна закрити папірцем із набраними балами. 


Вибрати правильну відповідь

Символічна чарівна річ

 

Імя героя за його словами

Пара літературному герою

 

Імя автора твору

 

Імя героя та його  вчинки

Продовження приказок і їх значення.

Назвіть якомога більше назв творів, що містять імена героїв

Упізнай  письменника

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу Марк Твен

 

 

Картинки по запросу Бритвін ілюстрації Хлопчик зірка

Картинки по запросу дерево на голові оленя  пригоди мюхгаузена

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Роботу із іменем літературного героя цікаво проводити на  багатьох уроках літератури.

Значення  чоловічих імен:

Аврам – отець піднесений, батько багатьох народів.

Адам – людина, чоловік.

Адольф – шляхетний.

Анатолій – той, що  живе на сході, екзотичний.

Андрій – мужній, хоробрий.

Антон – вступаю в бій.

Артем – здоровий, неушкоджений.

Артур – ведмідь.

Богдан – даний Богом.

Борис – малий.

Вадим – водити, викликати суперечки.

Валерій – сильний, здоровий, міцний.

Василь – цар.

Віталій – необхідний для життя.

Володимир – великий силою, володіє світом.

Вячеслав – все + слава, прославлений.

Геннадій – благородний, шляхетний.

Георгій – хлібороб.

Григорій – не сплю, пильную.

Давид – кохання, улюблений.

Дмитро – належить до роду Деметри.

Євген – благородний, шляхетний.

Захар – божа память.

Іван – дар Бога Ягве.

Ігор – охоронець, захисник.

Максим – найбільший.

Олександр – захисник, мужній охоронець.

Олексій – захищаю.

Павло – малий.

Петро – скеля.

Роланд – слава країни.

Роман – римлянин (тобто спортивний, сильний воїн).

Руслан – тур, лев.

Самсон – сонячний.

Семен – слухати, чує Бога.

Сергій – служитель.

Спартак – керівник, спис, відбивач.

Степан – вінок.

Тарас – бентежу, турбую, бунтівник.

Тимур – залізо.

Федір – Бог, дар Божий.

Юрій – хлібодар (скорочено від Георгія).

Ярослав – ярий (молодий, яскравий), слава.

Михайло – рівний Богові.

 

Значення жіночих  імен:

Аліна (скорочення від Ангеліни) – вісник, вісниця.

Аліса – істина.

Анжеліка – ангельська.

Аріадна – вірна чоловікові.

Белла – гарна, вродлива.

Валентина – сильна, здорова, міцна.

Вікторія – переможна.

Віта – життя.

Галина – спокій, тиша.

Ганна – виявляє ласку.

Єва – жива.

Зоя – життя.

Інна –  плаваю. Скорочення від Катерина.

Катерина – чистота.

Ірина – мир, спокій.

Людмила – людям мила.

Маргарита – перлина.

Марина – морська.

Марія – бажана, або заперечувати.

Наталія – рідна.

Оксана – гостинна, або чужоземна.

Олена – сонячне світло.

Ольга – свята.

Світлана – світла.

Софія – мудрість.

Тетяна – призначаю, установлюю.

Христина -  справжня, істинна християнка.

Юлія – кучерява.

 

doc
Додано
27 липня 2018
Переглядів
1210
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку