Урок зарубіжної літератури. 6 клас. "Ж.Верн (1828-1905). Роман "П'ятнадцятирічний капітан"

Про матеріал

Урок розпочинає вивчення творчості французького письменника Ж.Верна. Учитель повинен зацікавити дітей сюжетом твору, навіть якщо роман учнями прочитано влітку, знайти епізоди, які залишилися поза увагою, використати проблемні питання. Чітко спланувати та закріпити знання учнів допоможе стратегія Знаю-Хочу дізнатися-Дізнався, яку використовує вчитель на початковому та заключному етапах уроку. Для емоційності уроку використовується інформація про відкриття, які Ж.Верн міг передбачити та описати у своїх творах.

Перегляд файлу

              Протягом вивчення роману Жуль Верна «Пятнадцятирічний капітан» складається план твору з метою   розвитку навичок  цілісного сприймання тексту.

План

1. «Пілігрим» з Окленду прямує до берегів Південної Америки:

а) порятовані з «Вальдека» Том, Бет, Остін, Актеон, Геркулес та Дінго;

б) смугачиха  і загибель команди капітана Халла;

в) Дік Сенд  - капітан «Пілігрима»;

г) розбитий та зіпсований компас.

г) зміна курсу корабля. 

 

2. Пасажири «Пілігрима» на суші:

а) втеча Негору та зустріч з Гаррісом;

б) Гарріс – провожатий  місіс Уелдон та її друзів;

 

3. Правда зясовується:

а) «слони, гіпопотами, леви, жирафи та муха цеце в Америці»;

б) країна работоргівлі.

 

4. Друг пізнається в біді:

а) герої в полоні тубільців та работоргівців;

б) вимога викупу за місіс Уелдон , Джека та Бенедікта;

в) мрія работорговців – продаж негрів на невільничому ринку;

г) Дік Сенд у руках Негоро;

г) втеча Геркулеса – порятунок друзів.

 

5. Повернення героїв  в Америку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Урок І

 

Тема:  Жуль Верн (1828 – 1905). Роман  «П’ятнадцятирічний капітан».


 

 

Мета:

 

Зацікавити життям і творчістю Жуль Верна, розвивати інтерес до письменника як до непересічної особистості, запам’ятати  літературну спадщину письменника-фантаста, засновника науково-фантастичної та пригодницької літератури, познайомитися з героями роману, визначити тему твору,

розвивати  пам’ять, зв’язне мовлення, уяву, удосконалювати навички читання, 

виховувати повагу до розумних, творчих, наполегливих людей, цілеспрямованість у досягненні мети.

 

Обладнання: компютерна презентація «Жуль Верн», книги письменника.

 

І. Хід уроку

 

І. Організація класу.

Світ дивовижний вас вітає,

Всіх тих, хто вдумливо читає.

Долати знань високі мури

Вас кличе світ літератури!

 

На дошці епіграф

«Коли я не працюю,____________________________».

Продовжте свої відчуття, думки. (Висловлювання учнів).

А   один із письменників  сказав: «Коли я не працюю, я не відчуваю в собі життя ». Це був Жуль Верн.

(На дошці залишається запис епіграфа).

 

ІІ. Актуалізація опорних знань: Що вам відомо про  Жуль Верна? (Висловлювання учнів. Учитель фіксує ключові слова в опорній схемі).

 

ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

Стратегія ЗХД.

 

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

Дитинство Ж.Верна

 

 

 

Національна література

 

 

 

Освіта

 

 

 

Мрії

 

 

 

Твори

 

 

 

Жанр твору

 

 

 

Історія написання твору

 

 

 

Герої

 

 

 

 

Запис у зошитах теми  уроку.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу:

 

Комп’ютерна презентація:

 

Розповідь учителя з опорою  на таблицю ЗХД.  Слайд Фото письменника.

Дитинство: розповідь учителя про сімю, початок навчання.  Жуль Верн народився 8 лютого 1828 року на острові Фейдо. Презентація Франції (карта). Верн полюбляв говорити, що він був родом з "Корабля". Своїми обрисами цей острів був і справді схожий на корабель, що пливе вниз по річці. Жуль був найстаршим сином, мав ще чотирьох братів.

          Професія юриста в роду Вернів була спадковою. П’єр Верн виконував свої обов'язки з такою чесністю, що в Нанті ходила приказка - "Чесний, як Верн". Тож майбутнє Жуля було визначене заздалегідь, але ставати адвокатом йому не хотілося, адже хлопця приваблювала література.

Слайд: Інтрига «Чим захопився?» (Море, подорожі).

Розповідь учня: (випереджальне завдання). "Коралі" була трищогловою шхуною, суцільно просоченою ароматами колоніальних товарів, смолою й далекою Атлантикою. Літнім ранком 1839 року вона готувалася відплисти з Нанта, щоб до вечора досягти Пембефа, а відтіля взяти курс на Вест-Індію. Стоячи на палубі "Коралі", 11-літній я радів: сонний Нант, обкутаний туманом, усе віддалявся й нарешті зник, точно міраж у пустелі.

           Усе склалося якнайкраще. Цей ранній ранок він провів біля харчевні "Людина, що приносить три нещастя", яку тримав дядечко Кабідулен, відставний моряк. Тут я навперебій пропонував свої послуги боцманам, шкіперам і капітанам. Але ніхто з ранніх відвідувачів харчевні в юнзі не потребував. Нарешті удача посміхнулася мені - я познайомився із хлопчиком свого віку, що служив юнгою на "Коралі". Після нетривалого торгу той погодився поступитися мені своїм місцем за невелику суму. У метушні відплиття ніхто не помітив підміни. "Коралі" - у цього судна просто чудесна назва! Воно співзвучно з ім'ям його маленької кузини, що так подобається йому.

 

А тим часом власник юридичної контори в Нанті П’єр Верн (батько майбутнього письменника), виявивши зникнення сина, почав діяти. Човняр із причалу розповів йому, що бачив, як Жюль сідав у шлюпку, щоб плисти на "Коралі". На паровому катері П’єр Верн кинувся в погоню за сином. Він наздогнав його біля Пембефа й, знявши з корабля, посадив у поштовий диліжанс. Всю дорогу батько зберігав загрозливе мовчання. Вони вже під'їжджали до Нанта, а Жюль усе думав про "Коралі", прекрасний, як нездійсненна мрія.

           Жуль був покараний і посаджений на хліб і воду. Він повернувся додому, але серцем залишився на палубі "Коралі".

 

Слайд Мрії: самостійне читання учнями слайду, переказ інформації. Яка риса характеру Жуля Верна проявилася у дитинстві? (слухняність, самостійність).

 

Навчання, освіта: розповідь учителя про початок літературної карєри. У 1848 році закінчив Нантський ліцей, переїхав до Парижу, де навчався, працював адвокатом, маклером на біржі. Почав писати у  50 – ті роки, перший твір, що приніс славу, -  водевіль  за  ініціативою О.Дюма. Справжнє покликання літератора виявилося у романі «Пять тижнів на повітряній кулі», яку видав друг Пєр Жуль-Етцель, повірив у талант і склали контракт на те, що Ж.Верн буде надавати  видавцеві по два романи на рік.

 

Музей, памятники.

Вивчав різні науки, згодом  підрахували, що в домі Жуль Верна знайшли 20 тисяч зошитів, списаних матеріалами з різних галузей знань:  фізика, хімія, біологія, астрономія, географія… .

 

Це цікаво знати. Повідомлення учня (випереджальне завдання) «Відкриття, які передбачив Ж. Верн».

 - підводний човен (твір про капітана Немо);

 - літак (Владар світу);

 - вертоліт (Робур-завойовник);

 - бурова техніка (Подорож до центра землі);

 - ракета і польоти в космос;

 - вежа в центрі Європи (до будівництва Ейфелевої вежі) — опис досить схожий;

 - штучний супутник і життя Гітлера;

 - міжпланетні подорожі (Гектор Сервадак), хоча люди на цей час не були на інших планетах, запуски космічних апаратів доводять можливість міжпланетних подорожей.

 

 

Слайд «Натхнення для творчості» – море, небо, місяць… У 1872 році виїхав із Парижу у провінційне містечко Ам’єн, купив яхту «Сен-Мішель», яку згодом видав, коли почалася франко-пруська війна для підтримки воєнних властей.

 

Пошук за підручником:  скільки книг видано письменником? 130.

 

Творча спадщина письменника величезна. Його книги складають бібліотеку приблизно в 115 великих томів (розгляд книг). Одним за одним виходять твори "Подорож до центру Землі", "Подорож з Землі на Місяць", "Подорож капітана Гаттераса", "Діти капітана Гранта" - попросили написати цей твір, бо діти не знали географію, "Робур-завойовник", "Навколо місяця", "20 тисяч льє під водою", "П'ятнадцятирічний капітан".

 Окрім літератури автор захоплювався і наукою. Всього написав 63 романи, великих творів 115,  всі твори вмістилися у 130 книг.

 

Запис в зошиті: деякі твори письменника, які б хотів прочитати (із підручника і слайду).

 

Розповідь учителя. Розгляд декількох ілюстрацій до роману «Пятнадцятирічний капітан». Про що  сюжет твору? (Відповіді учнів).

З історії написання. Роман «П’ятнадцятирічний капітан» вийшов у 1878 році. Історія його написання  роману така: Коли синові письменника Мішелю виповнилося 15, батько задумав зробити йому незвичайний подарунок. Він подарував йому... Діка Сенда, головного героя його нового роману "П'ятнадцятирічний капітан". Дік Сенд повинен був стати для сина прикладом для наслідування.

 

Читання підручника «Останні роки життя Ж.Верна».Нещасний випадок трапився у зрілому віці: вистріл молодого племінника, поранення, початок хвороб. На старість втратив зір, але не припинив писати: «Я не можу не працювати. Праця – це моя життєва функція. Коли я не працюю, я не відчуваю в собі життя». 

Помер 24 березня 1905 в Ам’єні.

 

Бесіда - визначення жанру твору. (Це великий за обсягом і складний за будовою твір, часто зі значною кількістю дійових осіб, у якому детально зображуються певні життєві по дії чи явища). Види роману – складання схеми на дошці.

(пригодницький географічний роман).

 

Розповідь учителя.

Роман дає автору змогу докладно показати історію формування того чи іншого характеру, дослідити певну проблему та вільно пересуватися як у просторі, так і в часі. Існує багато різновидів роману: автобіографічний, історичний, пригодницький тощо.

В основі пригодницького роману лежить якась пригода, незвичайна подія, часто - небезпечна подорож. Для пригодницького роману характерний напружений динамічний сюжет, насичений таємницями, загадками, незвичайними подіями і несподіваними поворотами в їхньому розвитку (спочатку зачитую визначення, потім диктую їм).

 Головний герой пригодницького роману, як правило, - герой у повному розумінні цього слова. Це мужня і благородна особистість, здатна ризикувати власним життям, діяльна й активна людина. "П'ятнадцятирічний капітан" є пригодницьким географічним  романом.

 Цей твір належить і до так званих географічних романів. У основі його сюжету - географічна помилка: замість одного місця, герої потрапляють в інше. При цьому маршрут подорожі "Пілігрима" з одного океану до іншого вивірений до милі й науково обґрунтований.

 

Знайомство з романом. Презентація книги різних видань.

 

Знайомство з героями, запис героїв. Бесіда за прочитаним  (Переказ окремих розділів, коментоване читання, вибіркове читання розповіді про героїв з елементами характеристики. Опора на учнів, які прочитали твір повністю).

 

І розділ

 - Коли і де відбувалися події, описані в романі?

- Із яким героями ми знайомимося на початку твору?  – зачитати характеристику. Як автор ставиться до Халла?

- Як автор характеризує  героїв? Яку характеристику юнакові дає автор? Ваші перші враження від знайомства з героєм.

Підсумки уроку:

Чи цікаво було читати роман (до учнів, які повністю прочитали твір)

Чи зацікавилися романом учні, які не читали ще твір?

Сенкан

Жуль Верн

Розумний, талановитий

Подорожує, уявляє, пише

Мрії здійсняться, коли бажаєш.

Фантаст

Робота епіграфом.

Відповіді на запитання в підручнику  стор. 130 (1-6).

Робота за стратегією ЗХД.

Оцінювання учнів.

Домашнє завдання: 

Індивідуальні завдання -  читати і переказувати   розділи  3, 4, 5.

Читати, скласти план розділу 7, 8.

 

doc
Додано
27 липня 2018
Переглядів
18429
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку