Урок позакласного читання. 6 клас. "Популярні міфологічні образи та сюжети Давньої Греції" ("Слова, що мають крила")

Про матеріал

В основі уроку стислий переказ учнями самостійно прочитаних міфів. Для зацікавлення школярів та підсилення емоційності уроку вчитель розповідає свій улюблений міф та демонструє сюжети в образотворчому мистецтві, використовує комп'ютерні засоби для представлення учням сюжетів міфів в інших видах мистецтва. Учнів можна спонукати самостійно підібрати мистецький матеріал до улюблених міфів. Для розвитку мовних здібностей на уроці учні засвоюють значення крилатих висловів, записують у зошитах та практикуються у вживанні висловів у мовленні як усно, так і письмово.

Перегляд файлу

6 клас.

Тема: Популярні міфологічні образи та  сюжети Давньої Греції.

Урок позакласного читання.

Творча назва уроку: «Слова, що мають крила».

 

Мета: поглибити знання учнів  про давньогрецькі міфи, познайомивши зі змістом міфів, які  вміщено в програмі, вчити самостійно тлумачити значення крилатих висловів, що мають грецьке походження і пов’язані з грецькою міфологією,  розкрити їх роль у сучасному житті, вчити використовувати вислови у  своєму мовленні, показати зв’язок літератури з іншими видами мистецтва,  розвивати зв’язне мовлення учнів, збагачувати словниковий запас та читацький досвід, виховувати інтерес до читання, загальнолюдські цінності, сприяти творчості учнів.

 

І. Організаційний момент. Привітання.

 Слово вчителя.

Ми продовжуємо вивчати давньогрецьку міфологію. На попередніх уроках  знайомилися зі справжніми героями,  улюбленцями  давніх греків – Прометеєм та Гераклом, Дедалом та Ікаром.  І щоб більше ми знали героїв, цікавих міфів – сьогодні довгоочікуваний урок позакласного читання, до якого ми готувалися протягом місяця, читали міфи, обирали улюблений, зміст якого  хочемо розповісти однокласникам.  

 

Нагадаємо правила уроку (на дошці розміщені зображення, які символізують правила уроку, учні їх пояснюють. Таблички залишаються на дошці. За необхідності до них можна звертатися впродовж уроку):

 

 

                            Уважно слухати співрозмовника

 

 

 

 

 

 

 

 

Говоримо правильно, українською мовою

 

 

 

 

 

 

 

 

Намагаємося говорити швидко, щоб дати можливість усім висловитися

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Даємо повну звязну відповідь на запитання.

 

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності та оголошення теми уроку. 

Вчіться, діти, мудра книжка

Скаже вам чогось багато,

З того, що колись другими

І посіяно, й пожато.

Стратегія ЗХД

 

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

Піднятися на Олімп

Досягнути успіху, вершини слави

 

 

У переносному значенні Афродіта  -

Красуня

 

 

Прометеїв вогонь

Безкорисна допомога людям

 

 

Титан -

Велетень

 

 

Авгієві стайні

Брудне місце

 

 

Яка «Сізіфова праця»?

 

  •  

 

У кого «Ніобині сльози»?

 

  •  

 

Що означає «Скринька Пандори»?

 

  •  

 

Нарцис - ?

 

  •  

 

Пігмаліон -?

 

  •  

 

Орфей і Еврідіка- ?

 

  •  

 

Наш урок  і слова, що мають крила, допоможуть нам зрозуміти  значення висловлювань, зробити нашу мову багатою, образною, красивою.

 

Запис у зошитах творчої назви уроку «Слова, що мають крила».

          Давні греки створили багату, насичену пригодами, фантастикою міфологію, яка пояснює явища природи. Здавна на основі  сюжетів  давньогрецької міфології поети та письменники  складали  свої твори,  художники писали картини;  відомі скульптури, музичні твори за мотивами міфів Греції.  Міфи живуть і сьогодні.

Слайд.

Ви вже можете пояснити багато картин, знаючи сюжети відомих міфів, наприклад, картина  «Зевс и Фетида» (Жан Огюст Доминик Энгр 1811).  Чому так благально дивиться Фетида на Зевса?

 

Дуже багато висловів, що втратили своє пряме значення та набули узагальненого змісту. Ми їх вживаємо в переносному значенні. Мова людей, що використовують фразеологізми, афоризми, а також і крилаті вислови із грецької міфології, стає насиченою, багатою, образною, цікавою. Крилаті вислови у  мові свідчать про  глибокі знання людини,  її інтелект. За декілька уроків ми не зможемо вивчити  всі міфи, але, можливо, ви зацікавитеся , то  у бібліотеках ви  знайдете  захопливі пригоди богів та  героїв і будете знати більше.

 

ІІІ. Актуалізація знань.

Ми вже знаємо деякі слова, навіть можемо вживати у мовленні в переносному значенні, то ж згадаємо їх (Учитель вибирає ті вислови, значення яких вони вже вивчили):

Практична робота: вставити пропущені слова за значенням, пояснити речення.

 

1. Чарівні німфи зачарували  всіх глядачів, тому отримали  чудовий  подарунок від журі.

2. Він, ніби Титан, атакував суперника і переміг  у чесному двобої.

3. Моя мама – Афродіта, і я її дуже люблю!

4. А тато говорив, що не може зі мною піти  в цирк, бо на роботі  грізний Зевс грозить  блискавкою і вимагає, щоб  тато працював і в суботу.

5. Наш клас ніколи не буде Авгієвими стайнями.

І.Франко «Сучасний літопис»:

… наш край, то Авгія стайня,

В котрій порядку зробити не можна…

 

6. А що ми можемо сказати  про Івана Франка? -  Ми можемо сказати, що в його серці горіла іскра Прометеєвого вогню.             

7. Наша Ірочка   піднялася на спортивний Олімп на змаганнях з легкої атлетики і має тепер Грамоту переможця  змагань з бігу на дистанції  1 500 м.

 

ІV. А зараз усіх запрошую на «Літературний Олімп» (Назвати імя.  Швидке визначення знавця міфологічних героїв, створення позитивного настрою)

 

  1. Головний бог  Давньої Греції, бог-Громовержець.
  2. Бог підземного царства.
  3. Бог безповоротного часу.
  4. Бог вогню та ковальства.
  5. Богиня переможної війни.
  6. Титан, що викрав для людей вогонь.

 

  1. Бог моря
  2. Бог Сонця
  3. Богиня правосуддя та справедливості
  4. Богиня шлюбу та вірності
  5. Богиня краси та кохання
  6. Герой, що здійснив 12 подвигів

 

Літературний Олімп «Хто це?» (письмово)

 

  1. Він перший зглянувся на людей, навчив їх  будувати світлі житла, плавати на човнах, приручати тварин…
  2. В суперечках батьків він завжди брав  сторону матері, тому батько скинув його з високої гори, вижив хлопчик, але все життя шкутильгав.
  3. Він задушив своїми маленькими рученятами двох великих страшних змій
  4. Ця потвора мала хвіст – дракон, три собачі голови і гриву із отруйних гадюк.
  5. Він перший навчив людей запрягати у ярмо дикого бика, приборкав вільного коня і коні стали вірними помічниками людини.
  6. Зміїне тіло потвори мало 9 голів, страховисько жило  в болоті та поїдало цілі стада
  7. Він винен у страшних муках Титана, бо кожного дня клював  печінку благородного сміливця
  8. Він немовлям спав у бойовому  щиті батька, що правив йому за колиску.
  9. Він скинув батька Кроноса, титанів  у Тартар і сам оселився на високому Олімпі.
  10. Ця величезна потвора  з довгою кошлатою гривою жила в печері та мала шкуру таку тверду, як сталь
  11. Вона була чудесною карою людям від богині мисливства Артеміди і спустошувала всі навколишні  поля
  12. Цар, що мав найбрудніші стайні, заклявся на  десяту частину худоби і не виконав своєї обіцянки.

УІІІ. Стислий переказ самостійно прочитаних міфів. Мій улюблений герой

 

  1. Міф про Пандору.

Слайд 

Дж. Вотергаус Пандора , 1896 Англія

Запис у зошиті: Скринька Пандори – осередок лиха, підступний подарунок.

 

  1. Міф про Сізіфа

Слайд

          

Сізіфова праця – важка та без результативна робота

  1. Міф про Арахну

          Арахна – здібна, але гордовита, самовпевнена, не має поваги до інших

 

  1. Міф про Ніобу

Слайд

Слайд

 

Слайд

          Ніобині сльози – сльози, у яких людина винна сама

 

  1. Міф про Нарціса

Слайд

Нарціс -  самозакоханий, егоїст

 

  1. Міф про Пігмаліона

          Пігмаліон – закоханий у свій витвір, своє творіння

     Слайд.  Скульптура  «Пігмаліон і Галатея»

Картинки по запросу Пігмаліон і Галатея

Ернест Норманд 1886

Пігмаліон і Галатея на картинах різних художників 

 

  1. Стислий переказ міфу «Орфей і Еврідіка».

orpheus-eurydice

 

Слайд

Каміль Коро «Орфей, що виводить Еврідіку із царства мертвих»

 

Орфей і Еврідіка – закохана пара.

Запис у зошит значень висловів.

 

Є у Зевса два глечики біля трону – з одного він черпає щастя для людей, хто поважає богів, а з іншого – насилає людям хвороби, неврожаї. Глечики добра і зла. Із цього  і складається  людське життя.

 

ІХ. Закріплення.

  1. Скласти  2 речення, використовуючи  крилаті вислови (хто зможе -  самостійно).
  2.  Вставити пропущені слова (хто не може придумати самостійно речень):

 

Вчителька поставила Оленці   двійку, дівчинка плаче,  але це …(Ніобині сльози).

 

Якщо  Мишко  залишиться (Нарцисом), він ніколи не буде мати справжнього друга.

 

Х.Заключне слово вчителя.

Міф про Деметру та Персефону. Де сьогодні знаходиться Персефона (Кора)?

Слово вчителя.

Мій улюблений міф та міфологічні герої – смертні Філемон та Бавкіда – старе  подружжя, перетворені на дуба та липу. Короткий переказ вчителя. Демонстрація слайдів.

 

Пітер Пауль Рубенс. «Пейзаж з бурею та Філемоном і Бавкідою», бл. 1625. Музей історії мистецтв, Відень

На картині Зевс (Юпітер) та Меркурій (Гермес) рятують старе подружжя.

 

 

Вправа: створення побажань, використовуючи  крилаті вислови.

Побажання: Щоб ніколи не знали (ніобиних сліз),  щоб богиня кохання та краси  обдаровувала  вас, як (Пігмаліона),  щоб у ваших серцях палав (прометеїв вогонь), а праця ваша  не була (сізіфовою).

 

 

ХІ.Домашнє завдання:

повторити  імена богів, характеристику Прометея та Геракла.

 

 

Картка для практичної роботи

  1. Чарівні  ________  зачарували  всіх глядачів, тому отримали  чудовий  подарунок від журі.
  2. Він, ніби _________ , атакував суперника і переміг  у чесному двобої.
  3. Моя мама ––__________ -  я дуже її люблю!
  4. А тато говорив, що не може зі мною піти  в цирк, бо на фірмі  його грізний ______грозить  блискавкою і вимагає, щоб  татко працював і в суботу.
  5. Наш клас ніколи не буде_________________.
  6. Ми можемо сказати, що в його серці горіла іскра____________________. 
  7. Наша Ірочка піднялася на спортивний _______ на змаганнях з легкої атлетики, бо перша подолала дистанцію  1 500 м.

 

Слова для довідок:

 Авгієві стайні, Афродіта, Прометеїв  вогонь, німфи, Зевс, Олімп, Титан.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. загоруйко оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 липня 2018
Переглядів
8866
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку