Протягом вивчення роману Ж.Верна "П'ятнадцятирічний капітан" вчитель розділяє текст роману на частини в залежності від запланованої кількості уроків, що дає можливість учням, які попередньо не прочитали твору, читати на урок і встигати знайомитися з подіями по сюжету. Урок побудовано на роботі з текстом з метою розвитку зв'язного мовлення. Увага приділяється важливості знання змісту роману, героїв. Використовуються на уроці елементи уявної подорожі (можна використовувати мультимедійну дошку, або карту із глобусом для усвідомлення учнями задуму твору, розвитку подій: учитель (або учні) прикріплює на дошці зорбаження корабля, який протягом подорожі героїв потрібно переміщати в залежності від напрямку руху корабля і місця знаходження, а також зазначати, які пригоди трапилися з героями твору. Протягом вивчення роману рекомендую для цілісного уявлення про події твору записувати на кожному наступному уроці план роману (на окремій сторінці в зошити або окремому аркуші).
Урок ІІ
Тема: Тема духовного випробування людини в романі Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан».
Урок з елементами уявної подорожі
Мета:
з’ясувати зміст тексту (останній епізод - загибель капітана Халла та визначення нового капітана), вчитися цілісно сприймати прочитане, удосконалювати вміння переказувати (усно і письмово) твір, розкривати основні теми і проблеми роману, розвивати спостережливість, виразне читання, виховувати активну життєву позицію, співчуття до інших.
Обладнання: портрет Жуля Верна, ілюстрації роману, епізоди фільму.
І.Організація класу.
ІІ. Актуалізація знань
Обговорення слів В.Гюго: «Світ - корабель, розум - вітрило, думка – кермо».
Тож в подорож разом із героями.
Літературний диктант «Імена героїв роману» (імена записані на дошці) (усно)
(Письмово)
Мотивація навчальної діяльності:
Хто не мріє подорожувати? А куди хотіли б подорожувати? Які якості необхідні у подорожі?
Епіграф:
Людина, що цегла: обпалюючись,
вона стає твердішою.
Б Шоу
Оголошення теми та мети уроку.
Робота над темою уроку. (Під час роботи над темою уроку контролюється рівень розуміння прочитаного тексту, що було домашнім завданням).
Чи любите подорожувати? Чому? Які риси характеру знадобляться в подорожі? (Відповіді учнів. Наголосити на тому, що під час подорожі знадобиться фізична витривалість, а часто потрібно робити складний вибір, пройти духовні випробування).
Словникова робота
Що означає Пілігрим?:
1) богомолець, який іде до "святих місць";
2) перен. – мандрівник, подорожній.
Чому корабель названо «Пілігрим»? Чому твір названо «Пілігрим»? (Відповіді учнів).
Сенкан
Подорож
Таємнича, небезпечна.
Знайомить, дивує, дарує.
Цікавість штовхає людину вперед.
Зустріч
«Ступили на палубу «Пілігрима» і вперед, разом із героями!» (Корабель із назвою «Пілігрим» на магніті прикріплюється на карту, розміщену на дошці. Учитель або учні переміщають корабель в залежності від того, де перебувають герої, вказують пригоди, які з ними траплялися (Нова Зеландія, напрямок до берегів Південної Америки).
Слайд
Переказ усний за планом:
План
Використання карти, глобусу.
Переказ (індивід.завдання) розділів
Розділ 3 (за текстом),
Розділ 4 (від імені порятованого),
Розділ 5 (від імені Діка Сенда).
Запис у зошитах нових імен:
Том, Остін, Актеон, Бет, Гекулес, Дінго.
Слайд
Розставити в черговості пункти плану.
Стислий усний переказ за планом.
Коментоване читання розділу ІХ «Капітан Сенд» на стор. 137 до слів «Цієї миті на палубі з’явився Негоро».
Самостійне читання стор. 137 – 138.
Письмовий стислий переказ стор. 137 – 138.
Підсумки уроку:
Відповідь на запитання № 3 підручника стор. 149
Чи усвідомлює Дік Сенд повною мірою небезпеку, яка загрожує після загибелі капітана?
Висловіть власну точку зору і розуміння думки: людині випадає на долю стільки випробувань, скільки вона може витримати. Тільки люди, які сильні духом, можуть подолати всі випробування. Випробування загартовують людину. Чим більше випробувань, тим сильніша духом людина.
Людина має боротися до останнього подиху.
Робота за епіграфом.
Оцінювання учнів.
Домашнє завдання:
Повторити крилаті вислови та скласти 5 речень до змісту роману, використовуючи крилаті вислови, фразеологізми.
Читання стор. 136 – 140,
індивідуальне читання та переказ розділів.