Мета заходу: розширити знання учнів про казки, удосконалювати вміння дітей працювати в групах (командах); розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву, фантазію; виховувати почуття взаємодопомоги, товариськість,доброзичливість.
Позакласний захід із світової літератури
Літературна гра-калейдоскоп «У світі казки чарівної…»
Мета: розширити знання учнів про казки, удосконалювати вміння дітей працювати в групах (командах); розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву, фантазію; виховувати почуття взаємодопомоги, товариськість,доброзичливість.
В чудеса не вірять діти,
Бо відомо всім давно.
Що чудес ніде не стріти,
Крім казок, і крім кіно.
Але раптом так буває
У найкращий день весни
Казка в гості завітає,
І повірим в казку ми.
Ми завзяті подорожні,
Сили в нас непереможні.
Кажем правду, не жартуєм,
В світ казок ми помандруєм.
Обіцяю, що не буде ніхто нині сумувати,
Всіх я кличу разом з нами
Участь в конкурсі узяти.
Доброго дня, друзі. Сьогодні ми помандруємо з вами літературну країну і перевіримо, чи уважні ви читачі . У кожного з вас багато книжок вдома, багато хто з вас бере їх у бібліотеці. Добра, мудра, чарiвна казка завжди була у пошанi. Її із задоволенням слухають i дiти, i дорослi. Казки бувають рiзнi: довгi i короткi, веселi, чарiвнi, написанi автором або складенi народом. Проте у всiх казок є одна спiльна риса — мудрiсть.
А чи замислювалися ви коли-небудь над тим, звідки беруться казки? Ось як цікаво на це питання відповів відомий фінський письменник-казкар Закаріас Топеліус: «Як настане літо, вийдіть дуже рано в поле, коли роса лежить на траві – там блищать тисячі казок, мов діаманти. Потім на берег моря, де на воді граються маленькі кучеряві хвилі з білими баранцями – то і є казки. Восени прислухайтесь до шуму смерек, що розповідають предковічні казки про велетнів. Або пошукайте їх у вересові – він знає безліч казок. Узимку можна читати чудові морозяні вірші – візерунки на шибках або на вкритих інеєм деревах, а напровесні казки грають барвами на вечірньому небі. І восени, і взимку, і навесні ви можете читати сріблясто-зоряні казки. Природа може розповісти силу-силену казок»
(Розповідь супроводжується демонстрацією презентації)
Так, дійсно, природа сповнена казок, їх потрібно лише побачити і відчути. Сьогодні, під час нашої подорожі ми не тільки побачимо і відчуємо казки
- Сподіваюся, ми працюватимемо активно та натхненно. Тому я розраховую на вашу підтримку й допомогу. Кожному з вас хочу побажати на цьому заході бути:
У – успішним
С – самовпевненим
П – працьовитим
І – інформованим
Х – хоробрим
У – уважним
Інакше кажучи, я бажаю вам УСПІХУ!
Але перш ніж вирушити у подорож, я хочу оголосити правила нашої подорожі.
Говорять, що кожна втрачена казка – це золоте намисто, яке впало на морське дно. Тож ми будемо працювати так, щоб не впала жодна намистинка із безцінного скарбу. А нагородою за правильне виконання завдання будуть намистинки, які ви будете нанизувати на ниточку казок. Переможе та команда, чий разок намиста буде повнішим.
Протягом подорожі ми з вами не просто позмагаємося, а й створемо експрес-газету «У світі казки чарівної…».
( На ватман кріпиться назва газети)
Наші учасники об’єдналися у дві команди.
Щоб пройти чарівну браму до країни КАЗКАРІЇ та дізнатися назву, командам варто попрацювати: з розрізнених літер скласти назву команди. (І - К А З К А Р І, ІІ – Ч И Т А Ч І).
1. Казковий аукціон
1.Де пройшло дитинство Мауглі?
2.Що вирощували Кай і Герда в ящиках?
3.Чому казка має назву «Дюймовочка»?
4.Який герой казки «Снігова Королева» придумав чарівне дзеркало?
5. В якій казці описані всі пори року, що змінювати одна одну дуже швидко?
6. Яке слово намагався скласти з криги Кай?
7. Хто з героїв боровся за допомогою меча-голки?
8. Хто врятував імператора Богдихана?
9. Де жив Маленький принц?
10. Чим найбільше полюбляв ласувати Карлсон?
2. Туристичне агентство
Поєднай лініями імена письменників
1. Ш. Перро |
А. Англія |
2. Р. Кіплінг |
Б Росія |
3.Г. К. Андерсен |
В Данія |
4. С. Я. Маршак |
Г Франція |
5. А. Ліндгрен |
Д Данія |
6. О. С. Пушкін |
Е Швеція |
- Як називаються казки, які мають авторів?
3. Акторська студія
І команда
Вона пішла луками далі й прийшла до печі, і було в ній повно-повнісінько хліба, який кричав:
– Ах, витягни мене, витягни, а не то я згорю, – я давно вже спікся!
Тоді вона підійшла й витягла лопатою усі хлібини одна за одною.
Пішла далі і прийшла до дерева, і було на ньому повно-повнісінько яблук, і сказало їй дерево:
– Ах, обтруси мене, обтруси, мої яблука давно вже достигли!
Вона почала трусити дерево, і посипалися, наче дощ, яблука на землю, і трусила яблуню доти, поки не залишилося на ній жодного яблука. Склала дівчина яблука на купу і пішла далі.
Нарешті прийшла вона до маленької хатинки, з якої виглядала у віконце старуха, і були у тої такі великі зуби, що стало дівчині страшно, і вона хотіла було втекти.
Але старуха крикнула їй услід:
– Мила дитинко, ти чого боїшся? Залишайся в мене. Якщо ти будеш як слід виконувати в домівці всяку роботу, тобі буде добре. Тільки дивися стели якнайкраще мою постіль і старанно збивай перину, щоб пір’я злітало вгору, і почне тоді в усьому світі йти сніг
ІІ команда
Ось пройшов він трохи, і трапилося йому зустріти по дорозі мисливську собаку: вона лежала, важко дихаючи, висолопивши язика, - видно, бігти втомилася.
- Ти що це, Хапай, так важко дихаєш? - Питає її осел.
- Ox,-відповідає собака, - стара я стала, що не день, то все більше слабну, на полювання ходити вже не в силах; ось і задумав мене господар вбити, але я від нього втекла. Як же мені тепер на хліб заробляти?
- Знаєш що, - говорить осел, - я хочу зробитися вуличним музикантом; підемо разом зі мною, роби ти теж в музиканти. Я граю на лютні, а ти будеш бити в литаври.
Собака на це охоче погодилася, і вони пішли далі. Незабаром зустріли вони на шляху кота; він сидів край дороги, похмурий да невеселий, немов дощова хмара.
- Ну що, старий Кот Котофеіч, біда, чи що, яка з тобою трапилась? - Питає його осел.
- Та як же мені бути веселим, коли справа про життя йде, - відповідає кіт, - став я старий, зуби в мене притупилися, - сидіти б мені тепер на печі да мугикати, а не мишей ловити; ось і задумала мене господиня втопити, а я втік подобру-здорові. Ну, який даси мені добру пораду? Куди ж мені тепер подітися, чим прогодуватися?
- Ходімо з нами, ти ж нічні концерти влаштовувати майстер, от і будеш там вуличним музикантом.
Коту це справа сподобалося, і пішли вони разом. Довелося нашим трьом втікачам проходити повз одного двору, бачать вони-сидить на воротах півень і кричить у все горло.
- Чого ти горло б'єшся? - Говорить осел. - Що з тобою сталося?
- Та це я гарну погоду віщує, - відповів півень. - Та все одно немає у моєї господині жалості: завтра неділя, вранці гості приїдуть і ось веліла вона куховарці зварити мене в супі, і відрубають мені нині ввечері голову. Ось тому й кричу я, поки можу, на все горло.
- Ось воно що, півник-червоний гребінець, - сказав осел, - ех, іди-но ти краще з нами, ми йдемо в Бремен - гірше смерті все одно нічого не знайдеш; голос у тебе хороший, і якщо ми візьмемося разом з тобою за музику, то справа піде на лад.
- Чи є авторив цих казок? Як називаються такі казки?
( Поповнення газети. Кріпляться слова «народна»-«літературна»)
4. Ярмарка знань.
Наповнити кошики: І команда – народна казка
ІІ команда - літературна казка
Карлсон, що живе на даху
Незнайко
Кіт у чоботях
Білосніжка і сім гномів
Синдбад-Мореплавець
Фарбований шакал
Чебурашка
Алі-Баба і сорок розбійників
3 поросят
( Кошики кріпляться поблизу слів «народна»-«літературна»)
4. Пошта «Телеграма від казкового героя»
Наступний конкурс приніс нам почтальйон Пєчкін. Він зібрав телеграми, які послали вам герої різних казок. Щоправда, на телеграмах немає підписів. Але наші гравці знають все про казки. І зараз розкажуть нам від кого ж телеграми.
1) - Дуже хотілося б потрапити до вас, але соромно своєї гидкої зовнішності. ( Гидке каченя )
2) – Терміново викликали лікувати звірів у Африку. Не встигну повернутися. ( Лікар Айболить )
3) – Поспішаю до лісу. Мачуха наказала принести підсніжників.
( Падчерка )
4) Працювала я у хатці,
Танцювала у палаці,
Десь загубила черевичка...
(Попелюшка із казки «Попелюшка»)
5) „З’їв семеро козенят, болить живіт”.
(Вовк із казки „Вовк і семеро козенят”)
6) „Дорогі друзі, мене потрібно рятувати! Павука – злодія зарубати!”
(Муха із казки К.І.Чуковського «Муха – цокотуха»)
7) „Пришліть, будь ласка, краплі.
Ми жабенятами об’їлись і у нас животи розболілись”.
(Чаплі із казки К.І.Чуковського «Телефон»)
- А до якого виду казок належать названі? Наприклад «Попелюшка», «Вовк і семеро козенят», «Пензлик Маляна»
( До газети кріпляться слова «чарівна», «про тварин», «побутова»)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
У казковій у країні
Жив веселий Колобок.
Разом з ним цікаві звірі.
Руки ставимо на бік
Та киваєм головою!
Раз — притопнули ногою,
Руки вгору підняли,
Трішки ними потрясли.
Нахилились вліво, вправо.
Руки вгору, руки вниз,
Раз — присіли, піднялись,
Головою похитали,
Працювати знову стали.
4. Детективне агентство «Загадки казкових героїв»
Уявіть, що відому вам казку розповідає один із казкових героїв. Вам потрібно назвати героя казки, від імені якого ведеться розповідь та назву казки.
Казка 1
«Мені приємно знаходитися на голівці цієї Дівчинки. Вона мені подобається. Завжди охайна. Мені подобається разом з нею подорожувати лісом, навідуватися до бабусі. Але є єдина вада: моя хазяйка занадто довірлива. Тому з нею трапляються різні негаразди…»
(Червона шапочка, «Червона Шапочка»)
Казка 2
«Відверто кажучи, неприємно, коли тебе взуває Кіт. Бо в нього кігті. Він іздряпав і розірвав усі мої устілки. Я, звичайно, розумію, що уся ця біганина заради хазяїна, але дуже вже боляче…» (Чоботи, «Кіт у чоботях»)
Казка 3
«Безперечно, ми б не хотіли її підводити. Ми б могли відстати, вся ця історія закінчилася б там, на балу. Але ми не маємо права ні поспішати, ні відставати…» (Годинник, «Попелюшка»)
Казка 4
«Для мене дуже шкідливо стільки часу знаходитися у воді… Дякую цьому допитливому й неслухняному хлопчикові. Якби не він й не черепаха, скільки б це довелося мені лежати на дні?..» (Золотий ключик, «Пригоди Буратіно»)
Казка 5
«Я, звичайно ладна була виконати всі її побажання. Бо її чоловік врятував мені життя. Але, кінець кінцем, я зрозуміла: чим більше людині давати, тим більше вона хоче. Ось і доводиться таким людям залишатися у розбитого корита…» (Золота рибка, «Казка про рибака та рибку»)
Казка 6
«Ви гадаєте мені приємно жити з такою хазяйкою? Моя біда(а можливо й не біда) в тому, що я не можу брехати. Завжди їй всю правду розповідаю, за це мені й дістається: вона або кричить на мене, або кидає, або погрожує, що розіб'є. Але коли їй подобається, що я кажу, вона погладжує мою ручку і довго-довго дивиться у мене…» (Дзеркало, «Спляча красуня»)
5. Художня майстерня . Конкурс капітанів
Нарешті прийшов час для конкурсу капітанів. Капітани приготуйтеся, не поспішайте відповідь давати навмання, нехай допомагають вам розум і знання.
Зобразити із зав’язаними очима казкового героя ( Золоту рибку)
6. Видавництво дитячої книги. Конкурс “ Склади казку сам”.
( Кожній команді дається завдання. Скласти казку, доповнюючи текст словами з трьох букв)
“ Жив був ( дід). У нього болів ( зуб).Зайшов він у ( дім). Хотів з’їсти
( сир).Раптом прилетіла ( оса). Вона вкусила діда за ( ніс). Потім хотіла скуштувати ( мед). Але побачила, що там сидить ( жук). Cтаренький зі злості копнув ногою ( м’яч). Він потрапив жукові у ( око).Жук образився і полетів у ( ліс).От і казочці кінець, а хто її складав, той молодець.
7. Бюро знахідок. Слідство ведуть знавці
Горох – «Принцеса на горошині», «Котигорошко»
Зірка - «Хлопчик-Зірка»
Туфелька - «Попелюшка»
Соловей – «Соловей»
Пензлик – «Пензлик Маляна»
Корабель- «Летючий корабель»
Фарба – «Фарбований лис»
Троянди - « Снігова королева»
9. Театр пантомім
Без слів представити зображеного героя
10. "Побажання від казкових героїв”
Закресліть всі літери "К” і ви прочитаєте побажання від казкових героїв, що надійшло вам у зашифрованій телеграмі.
БУКДЬКТЕ КЗАКВЖДКИ КЗДОКРОКВКІ!
Визначення переможців змагання
Вчитель. Знову до вас звертається казка. Прочитаємо її послання.
Указ № 1 від ______________ року
Я, Пані Казка, наказую:
1. Вважати учнів ... класу дійсними членами Академії Магії;
2. Присвоїти їм звання "Найкращі знавці казок”.
3. Цей указ починає діяти з ... року.
Нагородження медалями «Найкращі знавці казок»
Виступ учнів
1. Існує книг багато на землі.
Вони цікаві, мудрі, гарні.
Та кожен з нас: дорослий чи малий
Всяк казочку читати полюбляє.
2. Казка - це світ чарівний та незвичний,
Казка - це диво, сповнене краси.
Поринь у казку, це ж бо так цікаво,
Це справді свято, радість для душі.
3. У казці звірі мову мають,
Дерева розмовляють, мов живі.
Добро і правда завжди зло долають,
Тому і люблять казку діти всі.
4. В країну казок підемо я і ти,
В казці всім цікаво побувати.
Там вірних друзів можемо знайти
І з ними можемо потанцювати і пограти!
5. Дружба з книгою – це свято,
Не було б його у нас,
Ми б не знали так багато
Про новий і давній час.
6. В кожнім домі, в кожній хаті –
У містах і на селі ,-
Хто навчився вже читати,
Має книжку на столі.
7. Все ми в книзі знайдемо,
Кращої не знаємо,
Доброї і вірної подруги дітей.
8. Книгу зрозумілу,
Чесну, добру і сміливу
Хлопчаки й дівчата –
Хочуть всі читати!
9. Книга, друг ти наш незмінний,
Друг любимий з ранніх літ:
Пізнаємо Україну,
10. Бачить – не бачить,
Чує – не чує,
Мовчки говорить
Дуже мудрує.
Часом захоче –
Правди навчає.
Іноді бреше,
Всіх звеселяє.
Люба розмова,-
Будемо, діти,
З нею довіку
Жити – дружити.
11. Хто ж то така
В світі щаслива
Мудра, правдива
І жартівлива?
12. Як не вгадали,
Стану в пригоді –
Річ коротенька –
Книжка та й годі.
Учитель. Швидко спливають хвилинки,
От і прощатись пора.
Я на прощання вам зичу:
– Щастя, здоров’я, добра!