Урок-тренінг "Ідея радості життя і відкриття світу у творі Е Портер «Полліанна»

Про матеріал

Даний урок-тренінг допоможе дітям розвивати асоціативне та логічне мислення, творчу уяву, уміння робити висновки; вдосконалювати навички характеристики літературного героя; виховувати кращі моральні якості, несприйняття зла, підлості, несправедливості та інших негативних явищ життя; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, любов до близьких людей; почуття вдячності; прагнення до самопізнання та самовдосконалення.

Перегляд файлу

Зарубіжна література.  5 клас

Урок-тренінг за твором Е. Портер «Полліанна»

Тема: Ідея радості життя і відкриття світу у творі Е Портер «Полліанна»

Назва уроку: «Радій і дрібницям, і важливому! І життя стане простішим!»

Мета:

  • розвивати асоціативне та логічне мислення, творчу уяву, уміння робити висновки;
  • вдосконалювати навички характеристики літературного героя;
  • виховувати кращі моральні якості, несприйняття зла, підлості, несправедливості та інших негативних явищ життя;
  • виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, любов до близьких людей; почуття вдячності; прагнення до самопізнання та самовдосконалення.

Обладнання: фліпчартна дошка, плакати «Сонце-Хмара» та «Дерево бажань», наліпки «Чарівні метелики», стікери-смужки 2-х кольорів, маркери, 2 аркуші А3, матеріал «Риси характеру» 2-х кольорів (жовтого та блакитного, нарізаний смужками), клей, магніти, епіграф до уроку.

Епіграф:

Покажіть людині все найкраще, те справжнє, що приховане в душі, і переконайте, що їй під силу впоратися з будь-чим...

Елеонор Портер

Хід тренінгу

І. Організаційний момент.

Вступне слово вчителя (1 хвилина)

Доброго дня всім!

За вікном лютує негода,

В нашім колі панує тепло.

Щоби сталась хороша погода,

Подаруємо сьогодні один одному добро!

Вправа «Знайомство» (6 хвилин)

Мета: формування позитивного настрою на спільну роботу, створення невимушеної, доброзичливої атмосфери в групі.

Тож починаємо сьогодні наше заняття «знайомством». Воно буде непростим. Треба продовжити фразу:

«Привіт! Я- (ім’я). Я радію, коли … Я сумую, коли …»

Дякую всім за щирість! Поаплодуйте собі.

Перед тим, як розпочати нашу роботу, давайте повторимо правила тренінгу та оголосимо їх для присутніх. (2 хвилини)

Вправа «Шкала настрою» (2 хвилини)

Мета: виявити настрій кожного учня на початку заняття для подальшої роботи індивідуальної та групової, створення позитивної атмосфери для підняття настрою в колективі, надання можливості учасникам розкритися.

Обладнання: плакат «Сонце-Хмара», стікери-смужки одного кольору.

Сьогодні кожен із вас прийшов до школи з якимось настроєм (гарним чи поганим). Я хочу, щоб ви визначили зараз за шкалою «Сонце-Хмара» свій настрій на цей момент та позначили смужечкою.

Дякую вам за відвертість!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.(1 хвилини)

А поговоримо ми сьогодні про «ідею радості життя»., яку несла із собою маленька веселкова дівчинка Полліанна.

Кажуть, вустами дитини може промовляти істина. Маленьке руде сонечко Полліанна втручається в життя дорослих, щиро бажаючи їм щастя, щоб навчити бачити красу та радість довкола. І дорослі змушені були змінюватися, прислухаючись до порад дівчинки.

ІІІ. Основна частина.

Вправа «Асоціативний рядок» (7 хвилин: 1 хв. - пояснення, 3 хв. - виконання завдання, 2 хв. - захист роботи обох команд, 1 хв. - висновок)

Мета: виявити вміння дітей розпізнавати позитивні та негативні риси характеру героїні, працювати в групі, поважаючи одне одного.

Обладнання: 2 аркуші А3, матеріал «Риси характеру» 2-х кольорів (жовтого та блакитного), нарізаний смужками (дивись додаток 1), клей, магніти.

Давайте з вами пригадаємо, якими рисами характеру можна описати Полліанну. Для цього ми об’єднаємось у 2 групи (розрахуватись словами «сонце», «хмарка»). Кожна група обирає ті риси, що позначені на кружечку та збирають «сонечко» відповідного кольору (позитивні риси – жовтого, негативні - блакитного).

Висновок. Погляньте, ми отримали позитивне, тепле сонечко та негативне, холодне, яке, нажаль, присутнє в кожному з нас, з яким і боролась героїня твору Полліанна.

Дякую! Залишайтесь у своїх групах для наступного завдання.

Слово вчителя.(3 хвилини)

Скажіть, як часто ми поважно ставимось один до одного? Не ображаємо інших або доброзичливо відповідаємо на образи? (відповіді бажаючих дітей)

А хто з вас сьогодні сказав хоча б одне добре слово іншому? Підніміть руку. А хто сьогодні вже встиг когось образити? (реакція дітей за бажанням)

Вправа «Образа-комплімент» (10 хвилин: 1 хв.- пояснення, 4 хв. - виконання вправи, 5 хв.- обговорення)

Мета: навчитися виражати агресію через гру соціально приймальним засобом, помічати позитивні сторони іншого та вміти відповісти на образу компліментом; знищити психологічний дискомфорт, агресію; формування вміння враховувати позицію іншого; розвиток почуття поваги до людей.

Станьте команди «Сонечко» і «Хмарка» одна проти іншої по колу (всередині – «Сонечко», зовні – «Хмаринка» обличчям один до одного). По черзі кожна «хмаринка» говорить своєму «сонечку» образливе слово у вигляді назв овочів або фруктів, а «сонечко» у відповідь посміхається і каже якийсь комплімент «хмаринці». По команді ведучого команда «Сонечко» залишається на місці, а «Хмаринка» пересувається на одну людину за годинниковою стрілкою.

Дякую! Ви всі були молодці!

Давайте тепер обговоримо, як почували себе «сонечки», коли їх ображали «хмаринки»? Чи із задоволенням хотілось вам дарувати за це компліменти? (відповіді учнів-«сонечок»)

А як почували себе «хмаринки», коли отримували компліменти? Чи не соромно вам було за сказані образливі слова? (відповіді учнів-«хмаринок»)

Дякую! Молодці! Ви заслуговуєте аплодисментів!

Слово вчителя.(1 хвилина)

А тепер уявіть собі, як відчувала себе Полліанна, коли їй щось забороняли або відмовляли. Чи ображала вона когось у відповідь? (відповіді дітей)

Вправа «Метелики» (4 хвилини: 1 хв.- пояснення, 2 хв. - виконання вправи, 1 хв.- обговорення)

Мета: акцентувати увагу на різних тілесних відчуттях, контрасті напруження та розслаблення; навчити дітей контролювати свої емоції та внутрішній стан, своєчасно знімати з себе напругу та агресію.

Давайте з вами зараз спробуємо виконати вправу, іка допоможе вам розслабитися та зняти з себе напругу та агресію.

Сядьте зручніше, подумайте про те, що неприємного з вами сьогодні або вчора сталося, і спробуйте, заплющивши очі, відпустити це рухами рук (скласти руки навхрест і легенько похлопувати себе з плечей до колін і навпаки, доки не відчується полегшення).

Обговорення. Як зараз ви себе почуваєте? Чи легше вам стало? (відповіді бажаючих)

Тож ви можете виконувати цю вправу, коли відчуєте важкість на душі.

ІV. Підсумок.

Слово вчителя.(3 хвилини: 1 хв. – пояснення, 2 хв. – виконання завдання)

Багато було миттєвостей в житті маленької Полліанни, які приносили їй не тільки неприємності, а й душевний біль. Але вона завжди намагалась ці перешкоди подолати посмішкою, добрим словом, підтримкою іншого, любов’ю до життя.

Погляньте на казкове дерево. Це «Дерево бажань» (плакат з основою незвичайного дерева0. А перед вами лежать «чарівні метелики» (наліпки веселих метеликів).

Візьміть  будь-якого метелика, загадайте бажання, яке може змінити весь світ, і наклейте «метелика» на «Дерево бажань».

 Дякую! Подивіться, чарівне дерево засяяло фарбами та вашими добрими помислами.

Вправа «Шкала настрою» (2 хвилини)

Мета: виявити настрій кожного учня наприкінці заняття.

Обладнання: плакат «Сонце-Хмара», стікери-смужки іншого кольору.

Сподіваюсь, і настрій у вас не зіпсувався.

Тож візьміть стікер та нанесіть його на шкалу настрою «Сонце-Хмарка». (за бажанням учні можуть пояснити свій настрій та його зміну під час уроку)

Дякую вам за щирість!

V. Рефлексія. Завершення.

Ось і підійшло до завершення наше заняття. Сподіваюсь, кожен із вас тепер буде більше радіти, менше страждати, радість життя усім дарувати!

Станемо в коло, візьмемось за руки,

Подивимось в очі друга, подруги,

І посміхнемось, і скажемо разом:

«Живемо один лише раз! Життя прекрасне!»

(Всі повторюють останні слова разом)

На згадку хочу подарувати вам «чарівний камінчик» та «веселкове сонечко», що завжди сяють та змушують радіти. Якщо сумно вам стане, візьміть їх у долоні та отримайте від них тепло. Я хочу, щоб ви, як і Полліанна завжди жили з веселкою і були, наче призми, що своїми барвами роблять світ яскравіше! (роздаються кожному картинки-наліпки «Веселкове сонечко» та скляні камінчики).

Ви дійсно великі молодці! Хай вам щастить! До нових зустрічей!


Додаток 1

СТРИМАНІСТЬ

ЛЮБ'ЯЗНІСТЬ

ЦІКАВІСТЬ

ЧЕМНІСТЬ

ЕНЕРГІЙНІСТЬ

ВІДДАНІСТЬ

БАЙДУЖІСТЬ

ВІДКРИТІСТЬ

РІШУЧІСТЬ

СМІЛИВІСТЬ

ЗАЗДРІСТЬ

СКРОМНІСТЬ

ОБЕРЕЖНІСТЬ

ДУШЕВНІСТЬ

ЕГОЇЗМ

ЖАДІБНІСТЬ

ПРАВДИВІСТЬ

ДОБРОТА

ЩИРІСТЬ

ПРОСТОТА

ТЕРПИМІСТЬ

ВИНАХІДЛИВІСТЬ

ОПТИМІЗМ

СИЛА ВОЛІ

РОЗСУДЛИВІСТЬ

ХИТРІСТЬ

ЗАПАЛЬНІСТЬ

ЛЮБОВ

 

 

СТРИМАНІСТЬ

ЛЮБ'ЯЗНІСТЬ

ЦІКАВІСТЬ

ЧЕМНІСТЬ

ЕНЕРГІЙНІСТЬ

ВІДДАНІСТЬ

БАЙДУЖІСТЬ

ВІДКРИТІСТЬ

РІШУЧІСТЬ

СМІЛИВІСТЬ

ЗАЗДРІСТЬ

СКРОМНІСТЬ

ОБЕРЕЖНІСТЬ

ДУШЕВНІСТЬ

ЕГОЇЗМ

ЖАДІБНІСТЬ

ПРАВДИВІСТЬ

ДОБРОТА

ЩИРІСТЬ

ПРОСТОТА

ТЕРПИМІСТЬ

ВИНАХІДЛИВІСТЬ

ОПТИМІЗМ

СИЛА ВОЛІ

РОЗСУДЛИВІСТЬ

ХИТРІСТЬ

ЗАПАЛЬНІСТЬ

ЛЮБОВ

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
1169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку