МАТЕМАТИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП
позакласний захід для учнів 9 класу
Мета: поглибити й розширити знання учнів про математику;
розвивати логічне мислення, кмітливість, винахідливість у нестандартних ситуаціях з ігровими моментами, з елементами змагання, цікавість до математики, її історії;
навчати грамотно висловлювати свої думки, відстоювати свою точку зору, поважати іншу;
виховувати цілеспрямованість і впевненість у собі.
Жодне дослідження людини не може бути назване істиною,
якщо воно не проходить через «математичні доведення».
Леонардо да Вінчі.(1452-1519).
ХІД ЗАХОДУ
Ведучий. Математика може бути не тільки потрібною і складною, але і цікавою. Микола Васильович Гоголь вважав, що всюдисуща лінь заважає людям стати великими. А в казці Кіплінга за лінощі верблюд був покараний горбом на спині. А в казках…
Ведуча. Та що ми вас переконуємо. Ви самі все знаєте. Вам про це говорять щодня батьки, вчителі. Ми ж хочемо розкрити вам іншу сторону лінощів, їх секрет. Хіба ж можна їх засуджувати? Вони ж – двигун прогресу! Подумайте тільки – лінощі допомагали людям придумати пилосос, пральну машину, посудомийну машину, калькулятор, та в кінці-кінців - комп´ютер. Розумні люди вважають, що лінощі – це засіб від рутинної безкорисної праці, вони спонукають до думки про полегшення життя.
Ведучий. Ну як, ми вас надихнули? Давайте, думайте, та не переборщіть. Не так давно хитромудрі японці відкрили секрет довголіття клітин мозку. Знаєте, що потрібно робити, щоб мозок не старів? Це тільки подумати! Це не просто слова – це керівництво до дії: «Якщо хочете не зістаритись, не стати склеротиком в розквіті сил – частіше думайте!»
Ведуча. Тримати мозок в робочому стані можна різними способами, та сьогоднішній – найприємніший. Ми вам пропонуємо гру.
Ведучий. Китайці говорять, що шлях осилює той, хто іде, і кожна велика дорога починається з маленького кроку. Перший крок ви вже зробили – прийшли на гру. А тепер – ламайте голови, ворушіть звивинами, заставляйте працювати мозок і – перемога забезпечена.
Ведуча. Отже – гра! Для лінивих і смішливих, Для розумних і кмітливих, Для рискових знатоків, Для усіх, хто загорівсь.
Ведучий. Отже, сьогодні ми зібралися, щоб дізнатися більше цікавого про математику і математиків, позмагатися у розв´язуванні цікавих задач. Чи всі готові?
Ведучий. Важко уявити життя без математики. І не допоможе навіть найсміливіша фантазія. Відомо, що в одній із західних країн було організовано конкурс на кращий твір «Як би людина жила без математики?» і за кращий твір обіцяли велику премію. Не дивно, що такого твору ніхто не написав, бо не можна прожити без математики.
Ведуча. Безмежна роль її у відкритті законів,
У створенні машин повітряних, земних.
Нехай не станеш Піфагором ти,
Яким у мріях вирости бажаєш,
Та будеш ти людиною завжди
І Україну добрими ділами вславиш.
Учитель. Актуальними і сьогодні є слова Леонардо да Вінчі: «Жодне дослідження людини не може бути назване істиною, якщо воно не проходить через «математичні доведення»..
А зараз, любі друзі, дозвольте вам представити журі, яке справедливо оцінюватиме розум, винахідливість і кмітливість учасників гри.
І. КОНКУРС «РОЗМИНКА – одним словом»
Кожна команда отримує 12 запитань. Відповідати слід швидко або пропускати запитання, кажучи слово «далі». За кожну відповідь нараховується 1 бал.
Запитання для І команди:
(Відповідаючи на перше питання, команда отримує свою назву)
Запитання для другої команди:
ІІ. Конкурс «Анаграма»
За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Завдання для команд
1. МАПРЯ. (Пряма)
2. ЧОТКА. (Точка)
3. ТАСОВИ. (Висота.)
3. ПЕЦІТРАЯ. (Трапеція.)
4. ДАРОХ. (Хорда.)
5. РЕТАМІД. (Діаметр.)
6. ФОРІГАП. (Піфагор.)
7. ЛОЧИС. (Число.)
8. РІНЬКО. (Корінь.)
9. ТІЄВ. (Вієт.)
ІІІ. Конкурс «Чи знаєш ти історію математики»
Ведучий 1. Команди відповідають на запитання по черзі. Правильна відповідь — 1 бал.
А.* З арабського сходу. Б. З Греції. В. З Англії. Г. З Індії.
2. Які числа в минулому вважали абсурдними, фіктивними?
А. Додатні. Б.* Від’ємні. В. Дробові. Г. Більші мільйона.
3. Хто з перелічених осіб не був математиком?
А. Гаусс. Б. Вієт. В*. Колумб. Г. Декарт.
А. Радіус. Б.* Діаметр. В. Прямокутник. Г. Діагональ.
5. Хто з письменників був автором книги з математики?
Він написав підручник для початкової школи
6. Хто першим запропонував нумерацію крісел в театрі по рядам і місцям?
А. Ковалевська. Б. Піфагор. В. Ньютон. Г*. Декарт.
7. Хто з математиків брав участь у 58-й олімпіаді в 548 р. до н.е.?
А. Фалес. Б*. Піфагор. В. Ньютон. Г. Декарт.
8. Хто першим із названих математиків винайшов поняття «пропорції»?
А. Фалес. Б*. Піфагор. В. Ньютон. Г. Декарт.
9. Хто першим знайшов досить точне значення числа П?
А. Фалес. Б. Піфагор. В*. Архімед. Г. Декарт.
10. Перша жінка-математик.
А. Ковалевська. Б. Гортензія Лепот. В. Софія Жермен. Т*. Гіпатія Александрійська.
11. Хто з математиків склав таблицю простих чисел?
А. Вієт. Б. Декарт. В. Евклід. Г*. Ератосфен.
12. Хто першим наближено обчислив діаметр Землі?
А. Вієт. Б. Декарт. В. Евклід. Г*. Ератосфен.
А. Конус. Б. Куб. В. Призма. Г*. Циліндр
14. Скільки сантиметрів в одному кілограмі?
А. 10. Б. 100. В. 1000. Г*. Інша відповідь.
ІV. КОНКУРС «ЛОГІЧНА ВІКТОРИНА» (по черзі гравцям-суперникам)
За правильну відповідь команда отримує 1 бал.
V. Конкурс «Чи вірите ви?»
Ведуча: Кожному учаснику команди ставиться запитання, на яке він має відповісти «Вірю» або «Не вірю». За правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Чи вірите ви що...
Запитання для першої команди «Арифметика»
Запитання для другої команди «Геометрія»
Чи вірите ви, що...
VІ. Конкурс «Вимірювальні прилади» (по черзі гравцям-суперникам)
За правильну відповідь команда отримує 1 бал.
1. Найдавніший прилад для лічби. (Пальці.)
5. Прилад для побудови кола. (Циркуль.)
VІІ. Конкурс «Художник». Завдання буде таким: намалювати малюнок, використовуючи площинні геометричні фігури. А саме: чотирикутники, трикутники, кола, овали і т. д. Конкурс оцінюється в 3 бали. (10 хв.)
Поки команди малюватимуть попрацюємо з глядачами . Вам пропонується дати відповіді на запитання. Але будьте уважні. Та команда одержить 1 додатковий бал, чиї болільники дадуть більшу кількість правильних відповідей.
Запитання для болільників:
VІІ. Конкурс «Пантоміма».
Один учасник з команди (можливо капітан) запропоновані слова зображає жестами та мімікою, а інші члени команди відгадують їх. За кожне відгадане слово команда отримує 2 бали.
Ромб
Добуток
Площа
Піфагор
Рівняння
Радикуліт
Ділення
Пояс для схуднення
Транспортир
Піраміда
Геометрія
Бісектриса
Круг
Сума
Периметр
Фалес
Нерівність
Паралелепіпед
Алгебра
Медіана
Наркоман
Парабола
Велотренажер
Підручник
ІХ. Конкурс «Чорна скринька» За правильну відповідь нараховується 5 балів.
Спробуйте її назвати!
З паралельними прямими
Справу слід постійно мати.
П’ять ліній паралельних
Горизонтально йдуть.
А що це за професія?
Хай відповідь дадуть! (Музикант, у скриньці — нотний стан.)
Учитель. Доки підраховують результати послухайте останні умови нашої гри:
Закінчилася подорож,
Закінчилася гра.
Щасливо фінішувати
Уже настала пора.
Ви до знань зробили нині крок,
У навчанні бажаємо удачі.
Хай цікавим буде кожний ваш урок
Підбиття підсумків.