позакласний захід "Мовний конкурс"

Про матеріал
Розробка позакласного заходу допоможе зацікавити учнів у вивченні української мови, під час проведення мовного конкурсу вчитель формуватиме мовленнєві навички та творчу уяву учнів; сприятиме розвитку пізнавальної активності учнів, літературних здібностей, виховуватиме любов до рідного слова.
Перегляд файлу

Мовний конкурс знавців української мови

8 клас

 

Мета: формувати мовленнєві навички та творчу уяву учнів; сприяти  розвитку пізнавальної активності учнів, літературних здібностей, виховувати любов до рідного слова.

Обладнання:        картки із завданнями для команд, на дошці вислови:

Мова – це наша національна ознака, в мові - наша культура, сутність нашої свідомості (Іван Огієнко)

Кожен із нас має гордитися своєю чудовою мовою, адже вона того варта (Олесь Гончар)

А на москалiв не вважайте, нехай вони собi пишуть по-своєму, а ми по-своєму. У ïх народ i слово, i у нас народ i слово. А чиє краще, нехай судять люди (Тарас Шевченко. "Передмова до нeздiйсненного видання "Кобзаря")

 

Хід  заходу

 

І. Організаційна частина.

Пісня про мову.

ІІ. Повідомлення теми  заходу.

1. Вчитель.          

О мова моя!

О місячне сяйво і спів солов'я,

півонії, мальви, жоржини!

Моря бриліантів, це мова моя,

це — мова моєї Вкраїни.

Яка у ній сила і кличе й сія,

яка в ній мелодія лине

в натхнення хвилини!

О мова моя, душа голосна України!

 

У 1999-му році, за даними проекту DilovaMova.com, на 30-й сесії Генеральної конференції Організації Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури, було прийнято рішення заснувати Міжнародний день рідної мови. Датою щорічного свята вибрано 21-е лютого. Це всесвітне свято було засноване з метою сприяння багатому культурному та мовному різноманіттю. Збереження багатомовності дає можливість зберегти не тільки унікальний погляд на нашу тисячолітню історію і культуру, але й виробити найбільш широкі підходи у сфері взаєморозуміння і людяності, які все ще продовжують зберігати в собі ряд проблем, вирішення яких видається складним завданням.

Сьогодні на уроці ми з вами поринемо у світ рідного слова, зрозуміємо, який скарб маємо і чому його треба берегти.

1-й учень.

Рідна мова в рідній школі!

Що бринить нам чарівніш?

Що нам ближче, і миліш,

І дорожче в час недолі?!

2-й учень.

Рідна мова! Рідна мова!

Рідна мова! Рідна мова!

Перші матері слова,

Перша пісня колискова.

3-й учень.

Як розлучимось з тобою,

Як забудем голос твій

І в вітчизні дорогій

Говоритимем чужою?!.

4-й учень.

В кому думка прагне слова,

Хто в майбутнім хоче жить,

Той всім серцем закричить:

«В рідній школі рідна мова!»

Ми сьогодні будемо зупинятися на таких станціях:

  1. Привітання команд.
  2. Розминка команд.
  3. Граматичне змагання.
  4. Країна наголосу.
  5. Мовний сенкан.
  6. Орфографічна мозаїка.
  7. Поетичний конкурс.
  8. Хвилинка-цікавинка.

ІІІ. Проведення мовного конкурсу.

1. Представлення команд.

2. Розминка команд.

Дати відповіді на запитання кожній команді по черзі.

  1. Головний член речення, що відповідає на питання хто? або що? (підмет)
  2. Слово або словосполучення, яке називає того, до кого звертаються з мовленням (звертання).
  3.  Скільки букв в українському алфавіті? (33)
  4. Скільки голосних в українській мові? (6)
  5. Який знак в українській мові не є розділовим? (дефіс, апостроф)
  6. Які члени речення відповідають на одне питання та відносяться до одного слова у реченні? (однорідні)
  7. Другорядний член речення, який відповідає на питання який? чий? котрий? (означення)
  8.  Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?
    (вигук)
  9. Нові слова, що з’являються у мові? (неологізми)
  10. Слова, які вживаються людьми в певній місцевості? (діалектизми)
  11.  Головні члени речення (підмет і присудок)
  12. Розділ науки, який вивчає звуки (фонетика)
  13. Скільки звуків у слові «мрія»? (5)
  14. Назвіть знак, що позначає тверду, роздільну вимову на межі приголосного і голосного (апостроф)
  15. Речення, в якому немає другорядних членів (непоширене)
  16. Який знак ставиться після узагальнювального слова перед однорідними членами? (двокрапка)
  17. Речення, у якому граматична основа складається з одного головного члена – підмета або присудка (односкладне речення)
  18. Другорядний член речення, що відповідає питання непрямих відмінків (додаток)
  19. Як на називається звертання із залежними словами? ( поширене)
  20. Слова, що виражають ставлення мовця до висловлюваного (вставні)
     

3. Граматичне змагання.

У поданих реченнях поставити розділові знаки, пояснити їх вживання.

Тече вода в синє море та не витікає

Жито  пшениця і овес  усе разом поспіло й посохло.

І барвінком і рутою і рястом квітчає весна землю мов дівчину в зеленому гаю

Крик та гук регіт та жарти стоять над річкою.

Людина має бути не тільки здоровою а й гарною.

Ні живий ні мертвий стояв чоловік біля млина.

4.Країна наголосу.

У поданих словах поставити наголос.

посмішка
прищіпка
ринковий
разом
спина
статуя
фольга
форзац
центнер
циган
яловичина

квартал
мережа
отаман
пуловер
середина
танок
тризуб
цемент
цінник
чорнослив
чорнозем

жалюзі
запитання
інженерія
інструмент
каталог
металургія
низина
переляк
псевдонім
соломинка
урочистий

ваги
випадок
вільха
вчення
гетьман
донька
жалісливий
зручний
камбала
кишка
косий

 

Запам’ятати також потрібно слова з подвійним наголосом: 

пОмИлка, зАвждИ, назАвждИ, правОпИсний, прОстИй, слІзьмИ, рОзбІр, АлфавіІт, веснЯнИй, доповІдАч, зАвждИ, дОговОру, жАлібнИй, м ‘Я’зовИй, пЕрвІсний, перЕстАрок, пОмИлка, прОстИй, тАкОж.

 

5. Мовний сенкан.

 

Складіть сенкан до таких слів: мова (І команда), слово (ІІ команда), Україна (ІІІ команда), народ (ІV команда).

Приклад

1.Мова.

2. Рідна, милозвучна.

3. Об'єднує, розвиває, зберігає.

4.Мова   душа народу.

5. Скарб.

 

6. Орфографічна мозаїка.

Уставте замість крапок пропущені букви е, и, і. 

 

Пр..скіпливий, пр..писувати, пр..добре, пр..щепити, пр..власнений, пр..зирливий, пр..стосовуватися, пр..дніпровський, пр..рва, пр..строчити, пр..бувати, пр..близний, пр..вабливий, пр..плив, пр..злий, пр..плутати, пр..звисько, Пр..п’ять, пр..лютий, пр..рівняти, пр..цікавий, пр..садибний, пр..дорожній, пр..забути, пр..дивний, пр..озер’я.

 

7.  Поетичний конкурс.

 

Складіть за поданими словами  у кінці рядків вірш про мову.

……… мова

……… розмова

……… співуча

……… нев’януча

……… вивчати

……… процвітати

 

8.  Хвилинка-цікавинка.

Цікаві факти про українську мову в цифрах

  1. Відповідно до даних Національної Академії Наук України, сучасна українська мова містить приблизно 256 тисяч слів. Цікаво знати, що за лексичним запасом українська є найбільш спорідненою з білоруською — 84% спільної лексики, із польською і сербською ми маємо 70% і 68% відповідно спільних слів, а от з російською — 62%).
  2. Походження української мови — окрема теми для статті! Точно сказати, коли зародилася українська мова, — складно, але відомо, що вона однозначно виникла раніше за російську, німецьку, турецьку тощо. За даними вченого Василя Кобилюх, наша мова сформувалася ще в Х-IV тисячоліттях до нашої ери і походить вона зі санскриту.
  3. До речі, перші слова з української мови були записані в 448 р. н.е. Тоді візантійський історик Пріск Панікійський перебував на території сучасної України в таборі володаря Аттіли, який згодом розгромив Римську імперію, і записав слова «мед» і «страва».
  4. На відміну від решти східнослов’янських мова, іменник в українській має 7 відмінків. Як ви зрозуміли, вирізняє нас кличний відмінок, який існує також в латині, грецькій та санскритській граматиках.
  5. У «Короткому словнику синонімів української мови», де зібрано 4279 синонімічних рядів, найбільше синонімів має слово «бити» — аж 45! Цікаве завдання для вас та ваших дітей: спробуйте назвати хоча б 20, можете використовувати фразеологізми
  6. Ви ніколи не замислювалися над тим, що в нашій мові є три форми майбутнього часу! Цікавий матеріал, чи не так? Нумо згадувати разом — проста (піду), складна (йтиму) і складена (буду йти).

Цікавинки про українську мову

  1. Однією з «родзинок» української мови є те, що вона багата на зменшувальні форми. Навіть слово «вороги» має зменшувально-пестливу форму, яка вживається в гімні України. Пам’ятаєте: «...згинуть наші вороженьки, як роса на сонці».
  2. Найуживанішою буквою в українському алфавіті є літера «п»; саме з неї починається найбільша кількість слів. Натомість найменш уживана — буква «ф», її вживають переважно в запозичених словах.
  3. Найдовше слово в українській мові складається з 30 літер! Спробуйте вимовити «дихлордифенілтрихлорметилметан» (це хімікат для боротьби зі шкідниками).
  4. У нашій мові є особливі слова — паліндроми. Це так звані «дзеркальні» фрази або слова: їх можна читати як зліва направо, так і справа наліво. Ось приміром «Я несу гусеня», або ж «ротатор». Можете і ви згадати щось цікаве про паліндроми?

VІ.  Підведення підсумків мовного конкурсу.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 березня 2019
Переглядів
991
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку