Мовний конкурс знавців української мови
8 клас
Мета: формувати мовленнєві навички та творчу уяву учнів; сприяти розвитку пізнавальної активності учнів, літературних здібностей, виховувати любов до рідного слова.
Обладнання: картки із завданнями для команд, на дошці вислови:
Мова – це наша національна ознака, в мові - наша культура, сутність нашої свідомості (Іван Огієнко)
Кожен із нас має гордитися своєю чудовою мовою, адже вона того варта (Олесь Гончар)
А на москалiв не вважайте, нехай вони собi пишуть по-своєму, а ми по-своєму. У ïх народ i слово, i у нас народ i слово. А чиє краще, нехай судять люди (Тарас Шевченко. "Передмова до нeздiйсненного видання "Кобзаря")
Хід заходу
І. Організаційна частина.
Пісня про мову.
ІІ. Повідомлення теми заходу.
1. Вчитель.
О мова моя!
О місячне сяйво і спів солов'я,
півонії, мальви, жоржини!
Моря бриліантів, це мова моя,
це — мова моєї Вкраїни.
Яка у ній сила і кличе й сія,
яка в ній мелодія лине
в натхнення хвилини!
О мова моя, душа голосна України!
У 1999-му році, за даними проекту DilovaMova.com, на 30-й сесії Генеральної конференції Організації Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури, було прийнято рішення заснувати Міжнародний день рідної мови. Датою щорічного свята вибрано 21-е лютого. Це всесвітне свято було засноване з метою сприяння багатому культурному та мовному різноманіттю. Збереження багатомовності дає можливість зберегти не тільки унікальний погляд на нашу тисячолітню історію і культуру, але й виробити найбільш широкі підходи у сфері взаєморозуміння і людяності, які все ще продовжують зберігати в собі ряд проблем, вирішення яких видається складним завданням.
Сьогодні на уроці ми з вами поринемо у світ рідного слова, зрозуміємо, який скарб маємо і чому його треба берегти.
1-й учень.
Рідна мова в рідній школі!
Що бринить нам чарівніш?
Що нам ближче, і миліш,
І дорожче в час недолі?!
2-й учень.
Рідна мова! Рідна мова!
Рідна мова! Рідна мова!
Перші матері слова,
Перша пісня колискова.
3-й учень.
Як розлучимось з тобою,
Як забудем голос твій
І в вітчизні дорогій
Говоритимем чужою?!.
4-й учень.
В кому думка прагне слова,
Хто в майбутнім хоче жить,
Той всім серцем закричить:
«В рідній школі рідна мова!»
Ми сьогодні будемо зупинятися на таких станціях:
ІІІ. Проведення мовного конкурсу.
1. Представлення команд.
2. Розминка команд.
Дати відповіді на запитання кожній команді по черзі.
3. Граматичне змагання.
У поданих реченнях поставити розділові знаки, пояснити їх вживання.
Тече вода в синє море та не витікає
Жито пшениця і овес усе разом поспіло й посохло.
І барвінком і рутою і рястом квітчає весна землю мов дівчину в зеленому гаю
Крик та гук регіт та жарти стоять над річкою.
Людина має бути не тільки здоровою а й гарною.
Ні живий ні мертвий стояв чоловік біля млина.
4.Країна наголосу.
У поданих словах поставити наголос.
посмішка |
квартал |
жалюзі |
ваги |
Запам’ятати також потрібно слова з подвійним наголосом:
пОмИлка, зАвждИ, назАвждИ, правОпИсний, прОстИй, слІзьмИ, рОзбІр, АлфавіІт, веснЯнИй, доповІдАч, зАвждИ, дОговОру, жАлібнИй, м ‘Я’зовИй, пЕрвІсний, перЕстАрок, пОмИлка, прОстИй, тАкОж.
5. Мовний сенкан.
Складіть сенкан до таких слів: мова (І команда), слово (ІІ команда), Україна (ІІІ команда), народ (ІV команда).
Приклад
1.Мова.
2. Рідна, милозвучна.
3. Об'єднує, розвиває, зберігає.
4.Мова – душа народу.
5. Скарб.
6. Орфографічна мозаїка.
Уставте замість крапок пропущені букви е, и, і.
Пр..скіпливий, пр..писувати, пр..добре, пр..щепити, пр..власнений, пр..зирливий, пр..стосовуватися, пр..дніпровський, пр..рва, пр..строчити, пр..бувати, пр..близний, пр..вабливий, пр..плив, пр..злий, пр..плутати, пр..звисько, Пр..п’ять, пр..лютий, пр..рівняти, пр..цікавий, пр..садибний, пр..дорожній, пр..забути, пр..дивний, пр..озер’я.
7. Поетичний конкурс.
Складіть за поданими словами у кінці рядків вірш про мову.
……… мова
……… розмова
……… співуча
……… нев’януча
……… вивчати
……… процвітати
8. Хвилинка-цікавинка.
Цікаві факти про українську мову в цифрах
Цікавинки про українську мову
VІ. Підведення підсумків мовного конкурсу.