Державний навчальний заклад “Одеський професійний ліцей сфери послуг Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К.Д. Ушинського”
Методична розробка
позакласного заходу з української мови на тему:
“Хто зверху?” - інтелектуальна гра, присвячена Дню української писемності та мови. Дівчата проти хлопців.
Версія телевізійного шоу “Хто зверху?”
2019/2020 навчальний рік
Розробила:
викладач української мови та літератури,
О.Г. Гриньова
Пояснювальна записка
Захід може проводитися в 10-11 класах.
Гра може проходити як в актовій залі так і в кабінеті. Дві команди по п’ятеро учасників - дівчат та хлопців.
Вступне слово викладача. Привітання зі святом. Пояснення правил гри. Представлення журі.
І раунд. “Гуртуймося” (Буква до букви - вийде слово).
Командам роздаються таблички з буквами. Вони з них мають скласти слово. На це їм дається 90 с.
Запитання для команди дівчат
Запитання для команди хлопців
1. Частина тексту з нового рядка (АБЗАЦ)
2. Розділовий знак в кінці розповідного речення (КРАПКА)
3. Головний член речення, відповідає на питання хто? що? (ПІДМЕТ)
4. Що стоїть перед коренем? (ПРЕФІКС)
5. Розділовий знак, велика горизонтальна риска (ТИРЕ)
6. Синонім до слова “алфавіт” (АБЕТКА)
7. Речення з однією граматичною основою (ПРОСТЕ)
8. Назва документу: “офіційний ...” (ЛИСТ)
9. Результат власної написаної розповіді (ТВІР)
Раунд ІІ. “Вгадай мене” (Співуча українська мова).
Командам по-черзі пропонується прослухати музичний уривок і вгадати виконавця та назву пісні. За кожну вгадану пісню - 1 бал
Перелік пісень:
Раунд ІІІ. “Хто я?” (Україна може пишатися своїми доньками та синами).
Від команди запрошується учасник. Йому на голову чіпляють кепку із зображенням видатного діяча. Учасник має вгадати хто він є за 90 с. , задаючи запитання своїм гравцям. В нашому випадку - це Нестор Літописець та Ліна Костенко.
Раунд ІV. “Рівновага знань” (Така цікава наша мова калинова). Цей раунд накштал скляної поверхні, яка є в телевізійній версії гри “Хто зверху?”. Від команд по одному учаснику, які у вигляді спортивної планки, за 90 секунд мають якомога швидше та правильно відповісти на запитання. За кожну правильну відповідь отримують 1 бал.
Запитання раунда:
а) 9 б) 10 г) 8
а) звуки мови б) слова мови г) будову слів
а) пароніми б) синоніми в) антоніми
а) так б) ні
а) голосними б) приголосними г) йотованими
а) в Києво-Печерській лаврі б) на горі Афон г) в Києво-Могилянській академії
а) І.Котляревський б) Т.Шевченко г) Г. Квітка-Основ’яненко
а) так б) ні
а) повість б) роман в) драма
а) мовознавець б) меценат г) письменник
а) І.Франко б) І.Нечуй-Левицький в) Панас Мирний
а) дзеркало б) щоки в) орач
а) два звуки б) один звук
а) суфікс б) закінчення префікс
а) так б) ні
а) щ б) ф в) д
а) 32 б) 33 в) 31
а) звуки мови б) словниковий склад мови в) речення мови
а) слова однакові за значенням б) слова з протилежним значенням
а) реченням б) фразеологізмом в) зворотом
а) так б) ні
а) Кирила та Мефодія б) Нестора Літописця в) Т.Шевченка
а) І.Котляревський б) Т.Шевченко в) Г.Квітка-Основ’яненко
а) так б) ні
а) “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” б) “Кайдашева сім’я” в) “Мартин Боруля”
а) так б) ні
а) один звук б) два звуки
а) Панас Мирний б) І.Карпенко-Карий в) І.Нечуй-Левицький
а) дзеркало б) щоки в) свічка
а) суфікс б) префікс в) закінчення
а) пунктуаційна б) орфографічна в) орфоепічна
а) підмет і означення б) додаток і обставина в) підмет і присудок
Раунд V. “Правда чи брехня”
Учасники команд по-черзі виходять і говорять твердження супернику, яке або правдиве, або брехливе. Їх твердження мають бути пов’язані з мовою чи видатними діячами, письменниками країни. Суперник має вгадати - правда чи брехня.
Орієнтовні твердження. (Команди самі можуть підготувати їх, викладач може відкоригувати )
Дівчата
Хлопці
ФІНАЛ. “Поламаймо мізки разом” (Колективна робота на швидкість)
Команди розгадують ребуси на швидкість. Ребуси створені за допомогою інтернет-ресурсу: http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&enter=1
Наприкінці гри журі підбиває підсумки. Визначають переможця. Нагороджують дипломом та призами.