Словники як відображення історії і культури українського народу. Загальні відомості про словники

Про матеріал
Урок про словники, їх перші види та кому належать. Навчити учнів користуватися різними видами словників.
Перегляд файлу

                                                                   Підготувала

           вчитель української мови і літератури

                                                                   Коломієць Ліна Іванівна

                          Українська мова  10 клас

 

 Словники як відображення історії і культури українського народу. Загальні відомості про словники

 

Мета: Формувати компетентності:  предметні - допомогти учням з’ясувати суть  поняття про лексикографію, формувати вміння користуватися словниками різних типів, знаходити інформацію в словниках та в онлайн на інформаційних сайтах;

ключові - сприяти підвищенню мовної культури учнів, вдосконаленню  їх соціальної  та комунікативної  компетентності; посилити прагнення до кращого володіння професійною лексикою кухарів;

загальнокультурні- виховувати любов та  повагу до рідної   мови.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: ПК, презентація, словники різних видів, вислови, путівники.

 Епіграф:  Неможливо уявити собі культурну людину, яка б не мала потреби в словнику, ніколи в нього не зазирала, не зверталась до нього.

 М. Рильський.

Вислови  на дошці:

  • Говорити, не думаючи, – все одно, що стріляти, не цілячись.

                       Сервантес.

  • Читаючи гарних авторів, ми звикаємо гарно висловлюватись.                                                            Вольтер.
  • "Словники - музеї слів, у них місце і для старого, і для нового слова знайдеться." (С. Пушик.)
  • "Це всесвіт в алфавітному порядку! Це книга книг. Він вбирає в себе всі інші книги, треба лише вміти їх вилучати з нього." (Анатоль Франс.)
  • У нього кожне слово - це перлина,
  • Це праця, це натхнення, це людина.
  • Не бійтесь заглядати у словник:
    Це пишний сад, а не сумне провалля;
    Збирайте, як розумний садівник,
    Достиглий овоч у Грінченка й Даля…

                                                  М.Рильський

 

                                               Хід уроку:

І. Організаційний момент(емоційне сприйняття уроку).(1 хв)

  Доброго дня шановні гості, учні. Я рада вітати вас у цьому класі.

Американський психолог Дейл Карнегі у своїй книзі «Как приобретать друзей и оказывать влияние на людей» описує багато різних емоцій. Ось опис однієї з них:

«Вона нічого не варта, та багато дає.

Вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує.

Вона триває мить, а в пам’яті, часом, залишається назавжди.

Її неможливо купити, виростити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки її не віддали!»

Ви здогадались, про що мова? (про усмішку)

Так, саме вона може залагодити конфлікт чи непорозуміння, саме вона допомагає під час знайомства чи ділової зустрічі й просто підносить настрій тим, хто її отримав, і тим, хто її подарував.

Подаруйте одне одному усмішку і пронесіть її через весь урок.

 

ІІ Актуалізація опорних знань

1 Виконання тесту з розділів «Лексикологія», «Фразеологія».

Ми недавно опрацювали над розділами«Лексикологія», «Фразеологія», а тому з метою підготовки до ЗНО пропоную вам виконати наступні тести.

2 Перевірка тестових завдань.

3 Слово вчителя:

 Послухайте кілька рядочків поезії  Максима Рильського

У нього кожне слово — це перлина,

Це праця, це натхнення, це людина.

Не бійтесь заглядати у словник:

Це пишний яр, а не сумне провалля;

Збирайте, як розумний садівник,

Достиглий овоч у Грінченка й Даля…

Про що в них іде мова?  Як ви вже зрозуміли, мова на нашому сьогоднішньому уроці йтиме про словники.

ІІІ Оголошення теми,  мети уроку. Цілі  зачитує  вчитель (вони сформульовані у путівниках,  роздрукованих для кожного учня)Що ж таке словник? Хто з вас може сказати?

Слайд

- Отже, у мовознавстві розрізняють науку, яка займається укладанням  словників. Це лексикографія (слово записане на дошці).

Ми познайомимося з  усіма словниками ближче.  Але спочатку  з’ясуємо, яка  будова  словникової статті?

   У ній виділяється реєстрове слово і власне стаття.

Запишіть до зошитів поняття, якими ви будете   постійно оперувати.

 

                                                                                                                                                                           Слайд   

  Лексикографія  (від грецьких слів лексикос – той, що відноситься до слова, і графо – пишу) – це розділ мовознавства, який займається теорією і практикою укладання словників.

 

Реєстр слів – список усіх слів, що розглядаються у словнику.

Словникова стаття – це реєстрове слово та його опис

 

Слайд

Учитель: Сьогодні ми маємо дуже багато різноманітних словників, а також  цілу науку, яка займається їх укладанням. А якими були перші словники?

2.- Послухайте інформацію мовознавців - дослідників, які працювали в інтернеті.

Повідомлення 1 учня:

Словникова справа має в Україні давні і славні традиції. Перший словник Лаврентія Зизанія вийшов  1596 року – 7 тисяч слів старослов'янської мови перекладалися на тогочасну книжну українську мову. У 1627 році у Києві Панва Беринда видає другий словник.

 

 Оскільки ми звернулись до історичних пам’яток.  Тож послухайте такий уривочок твору:

                          Еней був парубок моторний

                          І хлопець хоч куди козак,

                          Удавсь на всеє зле проворний,

                          Завзятіший од всіх бурлак..

 Саме цими рядками починається поема відомого українського письменника. Назвіть  твір та його автора?

Під час гостювання у Дідони троянців дуже щедро пригощали різноманітними стравами української, звичайно, кухні:

Вчитель зачитує уривок:

Тут їли різнії потрави,

І все з полив’яних мисок,

І самі гарнії приправи

З нових кленових тарілок:

Свинячу голову до хріну

І локшину на переміну,

Потім з підливою індик;

На закуску куліш і кашу,

Лемішку, зубці,  пудрю, квашу,

    Із маком медовий шулик

Доберіть з цього уривка  професійні слова кухарів.

Діти зачитують дібрані професійні слова

  • Чи всі страви вам відомі?

 

Вчитель:  Першим словником сучасної української мови вважається словничок,  доданий  І. П. Котляревським до його поеми «Енеїда».  Мабуть, це було доцільно, бо , наприклад, таку страву, як крохмаль, і  тоді не всі знали, тому що її  їли тільки пани.  Що ж це за страва? Давайте зазирнемо до словника Котляревського. Оскільки в нашій школі нема такого словника, то ми звернемось до онлайн-ресурсів.  Хто з вас може це зробити? Один учень шукає слово«крохмаль в  Інтернеті. 
 До речі, Котляревський зумів описати наїдків і напоїв більше, ніж спеціальна книга цього періоду історика М. А. Маркевича «Обычаи, поверья, кухня и напитки малороссиян».

  Виходить, Котляревський є зачинателем не тільки нової української літератури, а й нової української лексикографії.

 

  • З якими словниками вам уже доводилося працювати?
  • Які словники є у вас вдома?
  • У якому порядку розташовані слова у словнику?

 

Сьогодні ми більше дізнаємося про те, якими бувають словники,  і, сподіваюсь, почнете активніше ними користуватися.

Всі словники поділяються на 2 типи(філологічні й енциклопедичні)

Слайд

 Вам додому було дано випереджуюче завдання : дослідити різні види словників. Тож надамо  слово нашим експертам-дослідникам.

Філологічні словники бувають такі: (перерахувати.)

Слайд №5пр.6,

УЧИТЕЛЬ:  На які дві групи в свою чергу  поділяються філологічні  словники? (одномовні та перекладні)

  • Які є різновиди одномовних словників?

Слайд

 Представлення словників: орфографічного, орфоепічного, словотвірного, словник-довідник з слововживання та правопису, словник синонімів, словник антонімів, словник , словник паронімів, словник епітетів, словотворчий, словник труднощів української мови, словник іншомовних слів, тлумачний словник.

  • Перелічіть різновиди тлумачних словників?
  • Представлення перекладних словників.

       Слайд

Повідомлення про Б. Грінченка.

 Учень 2. Серед словників початку ХХ ст. варто згадати «Словарь української мови» Бориса Грінченка у чотирьох  томах,  виданий у Києві (1907-1909). Словник містить 70 тис. слів української літературної і народної мови ХІХ ст., перекладених або витлумачених російською мовою. Свого часу був відзначений премією Російської Академії наук. Деякі мовознавці вважають, що цей словник переобтяжений розмовними й діалектними варіантами. Але мене вразило інше. Всі слова, що починаються на  У-В , помістив на літеру У незалежно від того, яким ілюстрованим матеріалом користувався. Такі слова УДОВА, УРАГ, УРАГОВИЙ ,УЛАДІТИ ( записано кожне слово на окремому аркуші паперу, учень їх показує) подає, користуючись народномовними джерелами. А слово УДАЧА подається автором як багатозначне :                          « УДАЧА, чі, ж.1) Характер, натура,

 свойство. Удачу до чого мати.

                                                                  2) Удача, успіх.»

У сучасній літературній мові  УДАЧА і ВДАЧА розрізняються лексичними значеннями і не мають варіантів, вони однозначні. Я це перевірила за тлумачним словником.

Повідомлення 3 учня: Слово «енциклопедія» у перекладі з грецької мови означає «безперервне, систематичне навчання». З українських енциклопедичних словників варто назвати такі: «Українська радянська енциклопедія в 12-ти томах»  (1977 – 11985),  «Енциклопедія українознавства» за редакцією Володимира Кубійовича в 10 – ти томах.  Енциклопедіями називають і ґрунтовні довідкові видання з окремих галузей знань, систематизовані за алфавітом чи  в тематичному порядку: енциклопедія медична, технічна тощо.

Наприклад,    у нашій бібліотеці є…

 

ВЧИТЕЛЬ: До речі, енциклопедична обізнаність створює інтелект. Енциклопедія допоможе вам отримати  відомості з різних сфер життя, науки, виробництва, мистецтва.

(Представлення енциклопедичних словників.)

Практична робота з словниками

Словники ви вже опрацювали, тож побачимо, як ви з ними можете працювати. Знайдіть в орфографічному словнику слово, яке починається на ту ж літеру, що і ваше прізвище та має складності в написанні. З цим словом треба скласти речення та зробити його синтаксичний розбір. Один учень працює біля дошки.

Слайд

Вчитель: Древні говорили: «Є три речі, які не можна повернути: пущена стріла, сказане слово і втрачена можливість»

А великий поет розмірковував: «Ну що б, здавалося, слова?» Але потім, вболіваючи за долю скривджених, поневолених, він казав: «Я на сторожі коло їх поставлю слово». Великі  люди  завжди розуміли, яку велику силу має слово.

  • Чи  можете ви з  впевненістю заявити, що вже досягли мовленнєвого ідеалу, тобто повністю володієте   лексичним багатством рідної  мови?
  • Над чим же треба працювати в першу чергу?

Порівняйте цифри, що на слайді, і скажіть, скільки, на вашу думку, слів має знати освічена людина?

 

Слайд 

 Активний запас лексики підлітка – 9000 слів, дорослої людини – 11700 слів, ерудита – 13500. Лексика видатних ораторів, письменників наближається до 20000 слів. 

Які ж поради дають мовознавці для того,  щоб навчитися добре говорити. 

Повідомлення 4 учня:

Щоб добре говорити, треба не тільки мати предмет розмови, а й уміти висловлюватися. Від чого це залежить?

Від вибору слів. Люди, які мало читають і мало говорять, мають дуже бідний словник. Говорячи, часто замовкають, підшукують слова. Через це їх мова малоцікава. Збагачуйте свій словниковий запас. Тренуватися щодня можна таким чином. Прочитайте якийсь невеликий твір, а потім спробуйте його вголос переказати. Практикуйте такі заняття систематично. Почувши чи прочитавши незнайоме слово, за допомогою тлумачного словника з'ясуйте його значення, запишіть до свого нотатника.  Мовленнєвому збагаченню також сприяють розгадування кросвордів.

Робота з епіграфом

      Вчитель:  Часто молоді люди вдаються до вживання грубих, вульгарних слів. Це, на жаль, ознака не тільки бідного словникового запасу, а й відсутності виховання. Навіть цю проблему можна вирішити з допомогою словників, адже їх не випадково називають супутниками цивілізації. Зверніть увагу на епіграф уроку (зачитує).

Але щоб отримати від словників  допомогу, треба для початку знати,  яких типів бувають словники, а потім і те,  як ними користуватися.

УЧИТЕЛЬ:  На які дві групи в свою чергу  поділяються філологічні  словники? (за схемою)

Слайд

  • Які є різновиди одномовних словників?
  • Перелічіть різновиди тлумачних словників?

Ми познайомимося з  усіма словниками ближче. Але спочатку  з’ясуємо, яка  будова  словникової статті?

   У ній виділяється реєстрове слово і власне стаття.

Запишіть до зошитів поняття, якими ви будете   постійно оперувати.

 

Реєстр слів – список усіх слів, що розглядаються у словнику.

Словникова стаття – це реєстрове слово та його опис.

  •  Чи користуєтесь ви електронними словниками?

Робота з підручником ( Вправа 336)

Повідомлення учня про сайт mova.info

Завдання  №1.   Для чого служать двомовні або перекладні словники?   Доберіть українські відповідники до російських слів.

Жареный –

Натощак –

Завдання  № 2.  Для чого служать орфоепічні словники? Запишіть слова, поставте наголос, потім перевірте  правильність вимови за орфоепічним словником:

Помилка, завдання .

Завдання №3.  Для чого служать орфографічні словники?  Прочитайте виразно речення,  вставте пропущені букви, перевірте правильність написання за словником.

        Ідея українських л…ксикографів скласти повний словник української мови свого часу була втіл...на  у словнику за р…дакцією Бориса Грінченка у чотирьох томах.

Завдання №4.  Що таке синоніми?  Яка роль синонімічних словників?

Дібрати синоніми до слова  їсти 

Завдання №5.  Дайте визначення фразеологізмів.  Доберіть із словника фразеологічних синонімів фразеологізми, що за значенням відповідають слову  «Голодний». 

Завдання № 6. Що таке антоніми?  За словником антонімів дібрати антоніми до слів:

Батьківщина –

Щедрий –

Завдання № 7.  Для чого служать словники іншомовних слів? Доберіть українські відповідники до іншомовних слів:

Орфографія –

Екзамен –

Завдання № 8.  Поясніть роль  тлумачного словника, а також  значення слова «спеції». Порівняйте власне визначення  із статтею в  тлумачному словник

 

Учитель:  Абсолютно всіх слів та їх значення  людина знати не може, але вона повинна знати, «де воно лежить». Якщо ж необхідного словника під рукою не виявилося, не панікуйте. Ту саму інформацію вам надасть електронний словник.

 Сподіваюсь, значення наступних слів вам вже відоме.  Назвіть їх за статтею  тлумачного словника:

-  Улюблена  в Україні страва з вареного тіста з начинкою … (вареники)

- Хліб, змащений маслом, прикрашений свіжими овочами… (бутерброд)

- Прозора драглеподібна солодка маса … (желе)

- Головною стравою японського столу зі свіжої риби є … (суші)

- Прохолодний древній напій… (квас)

Учитель:  А зараз пропоную вам спробувати себе в ролі  лексикографів -  скласти статтю до слова «гарнір». Порівняйте власне визначення    із  статтею тлумачного  словника.

 

Гарнір – це каші, макарони, картопля овочі тощо, що їх подають до м'ясних і рибних страв.

 

Як вже згадувалося,  І. Котляревський став зачинателем нової української лексикографії.  Протягом 19 і початку 20 століття було видано немало словників, але всі вони, звичайно, застаріли і цікаві для нас як історичні пам'ятки.

Повідомлення учня:

Борис Грінченко на початку 20 століття уклав  український словник у 4 томах.  Словник містить 70 тисяч слів української літературної і народної мови.  Олесь Гончар говорив, що у ньому зібрано все, що «на той час вродило квітчасте поле живої української мови».

Учитель:  Квітчасте поле живої української мови збагачується постійно новими словами та термінами. Сьогодні українська мова обслуговує не тільки сферу духовної культури, а й пов’язана з усіма галузями виробництва. Словник різних професій, у тому числі і кухарів, постійно збагачується.  Але у контактах з представниками своєї професії, а також з клієнтами вам допоможе не тільки знання мови професії, а і доречно підібраний для мовленнєвої ситуації афоризм. Влучні і дотепні фразеологізми не тільки роблять нашу поведінку мудрішою, а мовлення багатшим, вони ще й відображають характер, темперамент, звичаї та уподобання українського народу.

Порівняйте за смислом фразеологізми  першого та другого стовпчика, що характеризують вживання їжі.  Чому, на вашу думку,  так мало фразеологізмів  маємо у другому стовпчику? Що можна сказати на цій підставі  про українську кухню?

Слайд

  Аж за вухами  лящить

Мов сім днів не їв       

Уминати за обидві щоки

Їсти, мов не в себе

Їсти за сімох

Їсти як з голодного краю

Допастися як дурний до мила

Допастися як віл до калюжі

Лизати  як кіт

Їсти як самого себе

 

 – Спробуйте сказане узагальнити у сенкані про словник.

СХЕМА СЕНКАНА

1.ТЕМА.

2.ОПИС.

3.ДІЯ.

4.СТАВЛЕННЯ.

5.ПЕРЕФРАЗУВАННЯ.

         ПРАВИЛА СТВОРЕННЯ СЕНКАНУ

  1. Перший рядок - слово, що характеризується.
  2. Другий - опис, представлений двома прикметниками.
  3. Третій - визначає характерні дії й складається з трьох дієслів.
  4. Четвертий - фраза з чотирьох  слів, яка висловлює ставлення до теми.
  5. 5.П’ятий - одне слово-синонім  до теми, у якому сформульовано сутність поняття або висновок.

 

З Р А З О К

С Л О В Н И К

Мудрий, необхідний

Вчить, допомагає, зберігає

Як символ нації, як герб, як прапор, як гімн

С К А Р Б

 

Рефлексія:        

Продовжити одне з речень :

Мені найбільше сподобалося…

Урок дав мені змогу зрозуміти…

Сучасною може вважатися така людина…

Домашнє завдання:

 1. Скласти перелік рекомендацій тим, хто хоче мати високий інтелект.

 2. Укласти словник фразеологізмів, пов’язаних з професією кухаря                 

                                                                                          

                              СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

 

  • Ващенко В.С. Про духовні основи мовного словника українського народу (До дев'яностої річниці створення словника української мови за редакцією Б.Грінченка) // Монастирський острів. – 1994. – №3. – С.142–147.
  • Грінченко Б. Словник української мови / за ред. С. Єфремова,  А.Ніковського.   3-є вид. випр. й доп. - Київ: Горно, 1927. - Т.2: Д–Й. – С.5-24.
  • Грінченко Б. Словник української мови.  / за ред. С. Єфремова,  А. Ніковського.  3-є вид.  випр. й доп. - Київ: Горно, 1927. - Т.1: Д–Й. – С.5-36.
  • Даль В.И.  Толковый  словарь русского языка в 4-х тт. / В.И.Даль М.: Гос. Изд-во  иностр. и национ.  словарей. - 1955.
  • Енциклопедичні словники для учнів  по різним галузям знань.
  • Забіяка В.А.  Фразеологічний словник школяра  / В.А.Забіяка. – Київ: Освіта, 2007. - 111с.
  • Зубкова Н.М.  Архів і бібліотека видатного діяча українського просвітництва Б.Д.Грінченка / Друкарня Нац. бібл. Укр. ім.В.І.Вернадського.  Київ, 2008. – 178 с.
  • Коломієць М.П. Словник іншомовних слів / М.П.Коломієць - Київ: Освіта,1998. - 190с.
  • Морфемний словник - Київ: Освіта, 1998. - 461с.
  • Москаленко А. А. Нарис історії української  лексикографії /                 

 А.А.        Москаленко. – Київ, 1961.

  • Огієнко І.І. Історія української літературної мови/ І.І. Огієнко. – Київ, 1995.
  • Ожегов С.И.  Словарь русского языка / С.И.Ожегов - М.: Русский язык, 1989. - 922с.
  • Погрібний А. Г. Борис Грінченко: нарис життя і творчості/                    А.Г. Погрібний. — Київ, 1988.
  • Погрібний А. Г. Борис Грінченко в літературному русі кінця ХІХ – початку ХХ ст/ А.Г. Погрібний. – Київ, 1990. 
  • Удовиченко Г.М. Фразеологічний словник української мови /Г.М.Удовиченко - Київ: Освіта, 2001. - 303с.
  • Українське мовознавство. Міжвідомчий науковий збірник: випуск 38. – Київський ВПЦ університет, 2008.
  • Фрагменти уроку з бібліотеки «Всеосвіта»
  • Фрагменти уроку Садової Оксани Олександрівни з бібліотеки освітнього проекту «На урок»

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                  

                                                                                                                                                                                                                          

                                                                                                                     Додаток   1                                                                                                                                                                              

                                                    Путівник

Тема уроку: : Словники як відображення історії і культури українського народу. Загальні відомості про словники                        

ЦІЛІ УРОКУ:                   

Знати: Поняття про лексикографію та предмет її вивчення,  різновиди словників та історію їх створення, будову,  авторів.  Яким має бути словниковий запас освіченої людини. Що треба робити, щоб навчитися гарно говорити.

Вміти: Користуватися словником, доречно використовувати у мовленні фразеологізми

 Епіграф:  Неможливо уявити собі культурну людину, яка б не мала потреби в словнику, ніколи в нього не зазирала, не зверталась до нього.            М. Рильський

                            Той чи інший словник вам допоможе:

ОРФОГРАФІЧНИЙ  – якщо ви задумалися над написанням слова, бо воно є винятком до правила.

ДВОМОВНИЙ – якщо виникають проблеми з перекладом слів.

ОРФОЕПІЧНИЙ – тут особливості і вимови, і написання. Наголоси можна перевірити.

ТЛУМАЧНИЙ – пояснить лексичне значення слів.

ІНШОМОВНИХ СЛІВ – пояснить лексичне значення слів іншомовного походження.

ФРАЗЕОЛОГІЧНИЙ – пояснить значення стійких сполучень слів (фразеологізмів).

АНТОНІМІВ – допоможе знайти протилежне за значенням слово.

СИНОНІМІВ – допоможе підібрати синоніми до слів.

ЕТИМОЛОГІЧНИЙ – висвітлить етимологію (походження) слова.

                                    ПРАВИЛА СТВОРЕННЯ СЕНКАНУ

  1. Перший рядок - слово, що характеризується.
  2. Другий - опис, представлений двома прикметниками.
  3. Третій - визначає характерні дії й складається з трьох дієслів.
  4. Четвертий - фраза з чотирьох  слів, яка висловлює ставлення до теми.
  5. П’ятий - одне слово-синонім  до теми, у якому сформульовано сутність поняття.

 Продовжити речення:

  1. Мені найбільше сподобалося…
  2. Урок дав мені змогу зрозуміти…
  3. Сучасною може вважатися така людина…

Домашнє завдання:

 1) Скласти перелік рекомендацій тим, хто хоче мати високий інтелект

2)   Укласти словник фразеологізмів, пов’язаних з професією кухаря.                                                                                                    

                                                                                                            Додоток № 2

                      Тестування

1   Лексично неправильне словосполучення утворить іменник «легіон» із прикметником
А    іноземний
Б    почесний
В    військовий
Г    промисловий
Д    жіночий

2     Позначте речення, що містить застаріле слово
А    І можу поклястись на знамені, що мав би за найвищу нагороду потрібним бути власному народу.
Б    Марічка любила, коли він грав на флояру.
В    Гостей у Івана повна хата, ґазди і ґаздині.
Г    Козаки йшли під білими хоругвами, з піками, у зухвалих магерках.
Д    Маєва нічка леготом дише...

3      Лексичної помилки НЕМАЄ в рядку
А    чинний закон
Б    пам'ятний сувенір
В    вільна вакансія
Г    несподіваний сюрприз

4   Фразеологізм стріляний горобець означає
А    боязкий
Б    кмітливий
В    досвідчений
Г    сміливий

 5      Помилково вжито слово в рядку
А    знаний у столиці
Б    бувший у користуванні
В    охочий відвідати виставку
Г    необхідне для кожного
Д    прикрі помилки

6     З поданих у дужках синонімів кожен із варіантів можливий у реченні
А    (Ретельні, проникливі) дослідження археологів підтверджують слова Геродота.
Б    Червоні жоржини (сильніше, потужніше) мерехтять росами.
В    Старі дуби (оточували, облягали) галявину.
Г    Представники різних поколінь не завжди (здатні, здібні) порозумітися.
Д    Ми стояли, зачаровані (дивною, прекрасною) музикою весняних лугів

7       Помилково вжито слово в рядку
А    брати участь
Б    здавати іспит
В    додати води
Г    завдати шкоди

 

 

8    НЕ можна замінити поданим варіантом у дужках виділене слово в реченні:
А    За високими осокорами почало світліти (світлішати) небо.
Б    М'який (незлостивий) докір корисніший за нещиру подяку.
В    Ми не хотіли брати участь у цих темних (підозрілих) справах.
Г    Молоко дуже корисне (корисливе) для молодого організму.
Д    Подекуди (місцями) пройшов сліпий дощик

 

 9     Помилково вжито слово в рядку
А    брати участь
Б    здавати іспит
В    додати води
Г    завдати шкоди

 

 10     Лексичну помилку допущено в рядку
А    освітлювальний прилад
Б    освітній заклад
В    освічене перехрестя
Г    освітянська спільнота

11      Утворіть граматично правильні словосполучення.

1    згідно

2    відповідно

3    керуючись

4    усупереч

А    наказам

Б    наказами

В    наказів

Г    до наказів

Д    з наказами

 

12        Доберіть синоніми.

Слово

1    абсолютний

2    автентичний

3    автономний

4    аналогічний

Синонім

А    справжній

Б    сучасний

В    самостійний

Г    схожий

Д    цілковитий

 

docx
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
15 березня 2020
Переглядів
5073
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку