Позакласний захід на тему "Рідну мову знаю, нею горджуся, її оберігаю"

Про матеріал
Розробка позакласного заходу спрямована на формування громадянської та загальнокультурної компетентностей. Завдання змагань цікаві й пізнавальні, вони сприятимуть вихованню любові до рідного слова, формуванню національної свідомості.
Перегляд файлу

Капран Лариса Олександрівна,

учитель української мови і літератури

Позакласний захід до Міжнародного дня рідної мови

Тема. Рідну мову знаю, нею горджуся,  її оберігаю 

Мета:  розширювати та поглиблювати знання про традиції та звичаї рідного народу, багатство рідної мови, формувати громадянську та загальнокультурну компетентності, виховувати бережне ставлення до культурної та історичної спадщини народу, гордість за рідну країну, народ.

Форма заходу:  шоу-змагання

Обладнання:  карта України, комп’ютерна презентація, картки із завданням, символічні долоньки.

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну.

Красу її вічно живу і нову,

І мову її солов’їну.

В.Сосюра

Перебіг заходу

 Організаційна частина.

 Вправа  «Побажання»

 Учитель.  Україна – це земля, де ми народилися і живемо, де живуть наші батьки, де жили наші предки.

На білому світі є різні країни,

Де ріки широкі, зелені ліси і  розкішні лани.

Та тільки одна на землі  Україна,

А ми її діти – доньки й сини.

Усюди є небо, і зорі скрізь сяють, і квіти усюди ростуть …

Та тільки одну рідну землю ми маєм

Її Україною звуть.

Звучить  пісня   «Моя Україна»

 Учитель. Україна – це прекрасна, багата земля. Україна – це  звичаї і традиції наших предків. Україна – це її мова.  Українська  мова  за  своєю  милозвучністю  посідає  одне  з  перших  місць  між  європейськими.  Її  красу  та  співучість  визнає  весь  світ.  Немає  народу,  байдужого  до  рідної  мови,  до  своєї   землі,  тієї,  на  якій  ти  народився  і  живеш.

 Ведучий 1.

Мово моя українська,

Батьківська, материнська,

Я знаю тебе не вивчену –

Просту, домашню, звичну,

Не з-за морів покликану,

Не з словників насмикану.

Ведучий 2.  

Ти у мені із кореня,

Полем мені наговорена,

Дзвоном коси накована,

В чистій воді смакована,

Болем очей продивлена,

Смутком багать продимлена,

З хлібом у душу всмоктана,

В поті людським намокнута,

З кров’ю моєю змішана,

І аж до скону захищена

В серці моїм. (В. Бичко)

Учитель.  Сьогодні ми зібралися, щоб позмагатися у знанні рідної мови, української пісні. А головне. щоб довести, що ми    непереможний народ, бо маємо таку чудову багату мову, яка є оберегом нашого народу протягом багатьох століть.

 У нас  сформовано дві команди. 

Представлення команд.

Команди зачитують свій девіз.

1 команда «Оберіг».

Бережімо мову від роду до роду

і буде скрізь повага нашому народу.

2 команда «Діамант».

Хай рідне слово діамантом сяє

і в усьому світі наш народ єднає.

Учитель. Оцінюватиме здобутки команд компетентне журі у складі

…………………………………………………………………….

Ведучий 1.

Скільки в мові різних слів є –

Ніжних, лагідних, сумних.

Є в ній приказки, прислів'я.

Бідні ми були б без них.

Ведучий 2.

Мої супутники – слова,

Без них і кроку не ступити.

Вони або спроможні вбити,

Або творить земні дива.

Завдання «Народні перлини»

 Учитель. До неоціненних коштовностей українського фольклору належать прислів'я та приказки – короткі влучні вислови. Це ніби правила, якими людина має керуватися у повсякденному житті. Вони рідко тільки констатують якийсь факт, скоріше рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують, – словом, повчають, бо в них мудрість і досвід багатьох поколінь нашого народу, чия невичерпна талановитість, високе естетичне чуття й гострий розум і тепер продовжують примножувати і збагачувати духовну спадщину, що формувалася віками.

      Завдання

 Учитель називає першу частину прислів'я, а учасники конкурсу повинні назвати   другу частину.

За кожну правильну відповідь – один бал.

  1. Хто мови своєї цурається, хай сам себе … (стидається).
  2. Птицю пізнати по пір'ю, а людину … (по мові).
  3. Рідна мова –  не полова: її за вітром … (не розвієш).
  4. Від теплого слова і лід … (розмерзається).
  5. Добрим словом мур проб'єш, а лихим і в двері … (не ввійдеш).
  6. Слово до слова – зложиться … ( мова).
  7. Як овечка: не мовить ні … (словечка).
  8. Чоловік має два вуха, щоб багато слухав, а один язик, щоб менше … (говорив).

Завдання 2. «Світ слова»

Ведучий 1.

Державна мова України

Як стяг, як герб – вона свята!

Вона вміщає небо синє,

Поля, луги, гаї, жита.

Вміщає райдуг перевесла,

Спів солов’я, калини цвіт.

Приречена, вона воскресла

З ганьби і попелу століть. (Дар"я Горлиця)

Ведучий 2.

Все, як пишеться, в ній вимовляється,

Все як пісня, у ній звучить.

І журлива вона, і піднесена,

Тільки фальш для неї чужа.

В ній душа Шевченкова і Лесина,

І Франкова бринить душа. (Дмитро Білоус)

Учитель. Як ви вже здогадалися, наступний конкурс – знавців мови.

Учасникам конкурсу потрібно правильно назвати звуки  у слові.

Слово для команди «Оберіг»:  джерегеля (коса, складена вінком на голові)

Слово для команди «Діамант»: гутництво  (вироби зі скла)

Змагання 3. «Пошук слова»

Учитель. Скільки б ми не навчалися, все одно не зможемо все осягнути, усе знати. Зрозуміти значення того чи іншого слова нам допомагає словник. Але сьогодні у вас його немає. Серед трьох слів вам потрібно вибрати одне, яке відповідає значенню цього слова.

Завдання для команди «Оберіг».

Молоденька травичка: осокора, моріжок, зеленуха.

Завдання для команди «Діамант».

 Сніп пшениці: дідух, калита, збіжжя.

Завдання для команди «Оберіг».

Старовинна чоловіча безрукавка:

черес, кептар, банаш.

Завдання для команди «Діамант».

Кажан, який долає відстань понад 200 км: нічниця, летючка, млинка.

Завдання 4. «Фразеологізми – прикраса мови»

Учитель. Оволодіння рідною мовою визначає багатство, широту інтелектуальних та естетичних поглядів особистості.

Завдання для команди «Оберіг».

Навести якомога більше фразеологізмів зі словом "рука", пояснити їх значення.

Завдання для команди «Діамант».

Навести якомога більше фразеологізмів зі словом "нога", пояснити їх значення.

Змагання 5. «Пісня – душа народу»

Ведучий 1.

Лунає  пісня  українська,

У  кожну  хату  шле  тепло,

Як  кожному  до  серця  мати

Дарує  спокій  і  любов.

 Учитель. Українські народні пісні століттями самовіддано плекали національну гідність, були алмазним осердям духу народного. У них виявляється багатство духовного життя українського народу, його талановитість, обдарованість, що є невід'ємною частиною культурної спадщини України.

 Це завдання виявить знавців  української народної пісні.

  1. Чого хотів милий, чорнобривий? (вареничків)
  2. Де стоять два дубки? (на горі)
  3. Хто в’ється за Галею? (Іванко)
  4. Куди запрошувала дівчина хлопця в понеділок? (по барвінок)
  5. Що робить ставок там, де колишуться віти? (спить)
  6. Хто стояв під вишнею, під черешнею? (старий з молодою)
  7. Що робили жінки на товчку, на базарі? (чоловіків продавали)
  8. Що потрібно робити хлопцям, розпрігши коні? (лягати спочивати)
  9. Чорні очка схожі на що? (на терен)
  10. Куди не треба ходити Грицю? (на вечорниці).

Звучить віночок українських пісень у виконанні шкільного ансамблю

Змагання 6. «Багата на таланти земля»

Ведучий 2.

Не закопуйте Божі таланти,

А плекайте їх, наче дитя.

І шліфуйте їх, мов діаманти,

Щоб сіяли вам ціле життя.

Ці таланти – це наші надбання,

Які Бог милостиво дає,

Тим, хто працю вкладає й старання,

Бо лиш труд наш таланти кує.

Учитель. Багата на таланти українська земля. Має вона немало видатних державних та політичних діячів, письменників, музикантів, учених, спортсменів  та інших діячів, імена яких відомі далеко за межами рідної держави. Для участі у цьому конкурсі запрошуємо капітанів команд, які отримують картки. За 2 хвилини вони повинні своїй команді розповісти про видатних українців минулого і сучасності, не називаючи їх імен та прізвищ.

Команда «Оберіг»

Команда «Діамант»

Ярослав Мудрий

Княгиня Ольга

Іван Мазепа

Байда Вишневецький

Григорій Сковорода

Леся Українка

Олена Пчілка

Грушевський Михайло

Тарас Шевченко

Чикаленко Євген

Лисенко Микола

Ольга Кобилянська

Патон Борис

Пулюй Іван

Сергій Параджанов

Довженко Олександр

 

 Учитель. Поки журі підбиває результати конкурсу, пропоную виконати позаконкурсне  завдання: кожному учаснику команди на символічній  долоньці написати  мрії-побажання про своє майбутнє, майбутнє України та її мови.

 Звучить пісня «Чорнобривці».

 Учасники команд на карті України прикріплюють символічні долоньки із мріями-побажаннями.

 Журі визначає  команду-переможця.

Учитель. Ось і завершився наш конкурс. Ви змагалися, працювали в команді. Усі виявили кмітливість, свої знання про нашу Батьківщину, її традиції та мову.

Ведучий 1.

Говоріть, як колись вас навчала матуся,

Говоріть, як навчав у дитинстві татусь,

Легко так, вільно так, щоб слова були в русі,

Не тримайте слова, віддавайте комусь.

Щиро так, м’яко так, починайте казати,

Як воліла б відкритись ваша душа.

Може хочеться їй у словах політати

Привітати когось, а чи дать відкоша.

Ведучий 2.

Слів у мові мільйон, вибирайте найкращі,

Кожне з них, лиш торкни, – як струна, виграва,

Зрозумілі, вагомі й усі вони ваші –

Мелодійні, дзвінкі, українські слова.

Говоріть про любов і про віру у щастя,

Уникайте мовчання, нудьги і ниття,

Говоріть, хай в розмові слова веселяться,

Говоріть і продовжуйте мові життя.

(Олесь Лупій “Говоріть”)

Учитель.

      Усе минає, а слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!

Торкніться сонячного слова

На струнах серця і душі.

І старанно вивчайте мову,

І трепетно любіте мову,

І все життя шануйте мову,

Мов рідну матір, бережіть! (Валентина Товма)

 

doc
Додано
7 лютого 2023
Переглядів
324
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку