Урок з української мови в 9 класі. Розвиток мовлення. Ділові папери.Заява.

Про матеріал
Конспект уроку розрахований для дистанційного навчання. На уроці можна використати роботу в сервісі "Canva".
Перегляд файлу

Тема: Ділові папери.  Заява.

Мета: повторити відомості й поглибити знання учнів про офіційно-діловий стиль мовлення; ознайомити учнів з призначенням та формою заяв, навчити  складати заяву, правильно її оформляти; розвивати усне й писемне мовлення; удосконалювати орфографічні й пунктуаційні вміння й навички учнів; виховувати мовленнєву культуру.

Тип уроку: урок розвитку  мовлення.

Обладнання: підручник, презентація, комп’ютер.

Епіграф:                                         Уміння правильно складати ділові папери -

                                                      свідчення високого рівня мовної

                                                       підготовки людини.

                                                                                         Р. Кацавець

                                                          Хід уроку

І. Організаційний момент.

- Доброго дня! Рада всіх бачити на уроці!

- Сьогодні гарна погода, і настрій у вас бачу теж гарний. На уроці ми працюємо у програмі «Canva», тому прошу вас зайти кожен на свою сторінку і позначити свій настрій смайликом. Смайли ви можете знайти на сторінці №14.

 

  • Я бажаю вам успіхів на уроці і хай у кожного з вас все вийде.

 

ІІ. Мотиваційний етап.

  1. Читання вчителем епіграфа уроку.
  • Про що йде мова в епіграфі до уроку?
  • Правильно, на сьогоднішньому уроці ми будемо говорити про ділові папери.

 

  1. «Мозкова атака»
  • Які види ділових паперів вам відомо? (накази, пояснювальна, протокол, доповідна, заява, автобіографія)
  • До якого стилю мовлення вони належать? (офіційно-діловий)
  • Якою є сфера використання офіційно-ділового стилю? (спілкування в державно- політичному, громадському, економічному житті, законодавство, адміністративно-господарську діяльність)
  • Які характерні ознаки  цього стилю? (Застосування особливої термінології, усталені мовні звороти, логічність викладу ,поділ на чіткі частини, документальність, відсутність емоційно-образної лексики )
  •  Чим відрізняється офіційно-діловий стиль від інших стилів мовлення? (наявністю стандартизованості, тобто використанням сталих зворотів, однотипових виразів та вживанням спеціальної офіційно-ділової термінології.)

 

ІІІ. Ознайомлення з темою та завданнями уроку

  • Cьогодні на уроці ми з вами навчимося складати заяву, правильно її оформляти. Адже кожній людині доводиться в своєму житті неодноразово звертатися саме до цього документа.

Заява – це основний документ, який дає змогу фізичній чи юридичній особі реалізувати свої інтереси. Вона пишеться в багатьох випадках: при вступі до навчального закладу, на роботу, коли просять надати відпустку та ін..

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. «Гронування»
  • Цю вправу ми виконаємо в програмі «Canva». Зайдіть на свою сторінку і виконайте таке завдання: (напишіть слова «Заява» і поставте від неї 3 стрілочки, під стрілочками вам треба написати яким іншим словом можна замінити слово «Заява»)

                                    

 

Заява

 прохання                                                          

 

                                                              звернення                 

                           клопотання                                            

  1. Пояснення вчителя за планом:
  1. Заява як документ щодо особового складу
  2. Види заяв

 

  1. Читання гуморески учнем «Заява» П.Глазового

Неписьменності немає, ліквідовано її,

Та трапляються частенько ще такі грамотії,

Що, бувало, як напише, як накрутить бісів син,

То виходить, як то кажуть, ні в ворота, ані в тин.

До директора заводу вчора від Панька

Надійшла заява ось така:

“Прошу лічно дирекцію, а также завком,

Щоб мене не уважали больш холостяком.

Ізо мною в брак вступає будуща жена.

Я для свайби совершаю вбивство кабана,

Какового приобрьол я вєсом в сто кіло

І в його сопровождєнні їду на село.

Ісходя із цього отпуск розрешіть мені,

Ібо я у брак вступаю на чотири дні.

Прошу розрішить,

Бо нада спішить,

І не откладать,

Бо нєкогда ждать.

ПАНТЕЛЕЙ ЛЕПЕХА —

з подсобного цеха”.

  1. Колективне складання пам’ятки «Як складати заяву».  Обговорення пам’ятки.
  • Зараз ми знову звертаємось до програми «Canva». І тепер завдання скласти пам’ятку «Як складати заяву». (сторінка №15)

Пам’ятка «Як складати заяву»

  1. Вказати адресу (назва установи, посада, прізвище та ініціали керівника до якого звертаються у давальному відмінку).
  2. Вказати адресата(назва посади, прізвище, ім’я та по – батькові особи, яка звертається, у родовому відмінку).
  3. Назва виду документа.
  4. Текст.
  5. Додаток (копія свідоцтва про народження, виписка оцінок, свідоцтво досягнень, путівка).
  6. Дата (ліворуч).
  7. Підпис особи, яка писала заяву (праворуч).

 

  1. Колективна робота з текстами-взірцями.( за підручником с. 237 – 238, Вправа 508).

Прочитати зразки документів і зробити висновок про їхній зміст та оформлення.

 

  1. Робота в групах (Слайди 10-12). Робота в сесійних залах

 

І група – сторінка № 16

Доповнити схему:

                                                     цеху

Начальникові                              відділу кадрів

                                                     штабу

 

                                                    ліцею

Директорові                              школи

                                                   гімназії

 

                                                    органів самоврядування

Голові                                        профспілковому комітету

 

                                                   правління банку

 

 

 

ІІ група. Відредагувати вирази:

 

Проживаючий по адресу,   (мешкає за адресою)

здавати екзамени, (складати іспит)

прийняти участь у конкурсі, (взяти участь у конкурсі)

на громадських началах, (на громадських засадах)

згідно до вашого прохання, (відповідно до вашого прохання)

відпустка за власний кошт, (відпустка за власний рахунок)

медична справка (медична довідка).

 

ІІІ група. На місці крапок записати потрібні за змістом слова:

 

Прошу…………… мене до складання іспитів (допустити)

Прошу…………… мені відпустку (надати)

Прошу …………… на посаду (прийняти)

Прошу …………..з посади (звільнити)

Прошу …………… мені документи (видати)

 

  1. Навчальне редагування.

Прочитати фрагменти заяв. Відредагувати їх, прокоментувати допущені помилки. (Письмово)

  1. Прошу допустити мене до здачі (складання) вступних іспитів на перший курс філологічного факультета Миколаївського педагогічного університету ім. В. О. Сухомлинського.
  2. Прошу відпустити ( звільнити )  мене від занять на 3 дні, бо у мене (у зв’язку з участю у змаганнях з футболу в місті Миколаєві)будуть змагання з футболу в місті Миколаєві.
  3. Директорові (директору) Бондаренкові (Бондаренко) Василю Петровичу

 

V. Систематизація й узагальнення знань з теми

Відредагувати складену заяву. (Колективно)

учня 11-го класу

Іванова Сергія Андрійовича

Директору

Вільнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 ВМР

Шпунер І.П.

Заява

Прошу Вас звільнити мене від занять на 3 дні, у зв’язку з сімейними обставинами.

   Підпис                                                                                                    Дата                                                                                 

 

 

 

VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап (Слайд 13)

Усна рефлексія, взаємооцінювання діяльності на уроці.

  • Повертаємось до програми «Canva» і прохання до всіх вас зайти на сторінки інших учнів і оцінити їх роботу, поставити відмітку у вигляді смайла.

Вправа «Незакінчене речення»:

 Сьогодні на уроці я…..

Отримані знання знадобляться мені….

VІІ. Домашнє завдання. (Слайд 14)

Скласти заяву на ім’я директора школи про видачу документів для переведення до іншої школи у зв’язку з переїздом батьків.

                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 лютого 2023
Переглядів
3934
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку