Мета: МЕТА Ключові компетентності Спілкування державною мовою. Уміння навчатися впродовж життя (здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, оцінювання власних результатів). Соціальні і громадські компетентності (уміння працювати з іншими на результат). Інформаційно-комунікаційна компетентність (використання обладнання та засобів навчання). Екологічна грамотність і здорове життя (усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини).
Мовленнєва (комунікативна) компетентність • Удосконалювати вміння спілкуватися під час роботи, активізувати мовленнєву діяльність учнів через різноманітні форми та метоли роботи, викликати пізнавальний інтерес до вивчення української мови, сприяти розвиткові аналітичного мислення. Мовна (лінгвістична)компетентність • Закріплювати знання учнів про безсполучникове складне речення; формувати вміння розрізняти прості та складні сполучникові та безсполучникові речення.
Частина І. «І я там був, мед-пиво пив...» Вправа «Ланцюжок». Яку синтаксичну одиницю ми називаємо реченням? Які речення називають простими? Які речення називають складними? Яке складне речення називають безсполучниковим? Чим вони відрізняються від сполучникових? На які дві групи за характером змістових відношень між частинами поділяють безсполучникові складні речення?
6. Схарактеризуйте змістові відношення між частинами цих речень. Зрілість меду визначають так: у нього опускають ложку й починають обертати її. Зрілий мед стікає з ложки, стрічка речовини лягає на тарілку кладками. 7. Якими видами інтонації можуть поєднуватися частини безсполучникового складного речення? Згодом мед може зацукровуватися, якість смаколику при цьому не змінюється. Треба пам’ятати: найбільш поживним і корисним є зрілий мед. Не лякайтеся меду зеленого кольору: сказано ж «букет» смаку та аромату. Мед – це коктейль з глюкози, фруктози, білків, вітамінів; в ньому є й мінеральні речовини та органічні кислоти. 8. Які розділові знаки ставлять між частинами безсполучникового складного речення?
Частина ІІІ. «Працьовитий, як бджола» Робота з текстом 1) Цей сорт меду дуже приємний на смак, але, на жаль, він швидко кристалізується, стаючи золотистим, іноді навіть із зеленуватим відтінком. 2) Для нього є характерним слабкий аромат і приємний терпкий смак. 3) Кристали меду дрібні, жовтого або світло-бурштинового кольору, при вживанні ви відчуєте смак пряженого вершкового масла. 4) Рекомендується він при лікуванні захворювань серця, дихальних шляхів і при шлунково-кишкових кольках: серед медів світлого забарвлення мед соняшника є найбільш ферментативно активним. 5) Також соняшниковий мед корисний при атеросклерозі, остеохондрозі, різних невралгіях. 6) Чомусь серед покупців вважається: закристалізований соняшниковий мед поступається за смаковими якостями іншим сортам – не поспішайте з висновками. 7) За поживними та лікувальними властивостями він майже не поступається іншим сортам. 8) В Україні соняшниковий мед дешевший, ніж інші, а в країнах Євросоюзу він – один з найдорожчих.
Творча робота Доповніть народні прислів’я, дібравши з довідки другу частину, розставте пропущені розділові знаки. Бджіл тримати –... Спокій та лінь воду п'ють,… Скупі люди, як бджоли:… Вітри вирують –… Немає саду без пасіки,... Довідка: … немає плодів без бджіл, …вони мед збирають, самі ж вмирають, …не в холодку лежати, …занепокоєння мед вживає, …порожні стільники.
Частина ІV. «Крапля до краплі – стільник повен» Лінгвістичне конструювання. В українських епічних творах мед згадується не часто зазвичай це характерна приповідка наприкінці чарівної казки. Завдання: за допомогою алгоритму доведіть, що це речення є складним безсполучниковим з неоднорідними змістовими частинами.
Частина V. «Не передай куті меду» Виконання тестових завдань (взаємоперевірка) 1. Можна іноді й собі зробити приємність приготувати медяну купіль. Між частинами цього безсполучникового складного речення потрібно поставити А. кому; Б. крапку з комою; В. двокрапку; Г. тире. 2. Якщо в наступній частині безсполучникового складного речення міститься пояснення того, про що йдеться в попередній, потрібно поставити А. кому; Б. крапку з комою; В. двокрапку; Г. тире.
3. Оберіть схему речення. Любиш медок люби й холодок. А. [ ], [ ]. Одночасність. Б. [ ]: [висновок]. В. [умова] — [ ]. Г. [ ]: [причина]. 4. Крапка з комою вживається між частинами безсполучникового складного речення: А. За ліками треба бігти в аптеку мед завжди під рукою. Б. У міфології багатьох народів мед пов’язаний зі світовим деревом скандинави вірували у три медові джерела існуючі під коренем священного ясена. В. З міфів дізнаємося мед було вкрадено у богів вони єдині мали право на споживання цього нектару. Г. Один з міфів народів світу розповідає про походження меду зі слини черепахи другий каже про походження його з крові дракона, сліз змії третій змальовує картину появи меду з мертвого тіла при жертвоприношенні.
5. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та їх схемами-моделями (розділові знаки пропущено). А. Давні слов’яни вміли здобувати дикий мед такий промисел називався бортництвом пасічників називали бортниками. Б. Бджоли наносили мед у дупла великих і товстих дерев, бортів так і пішла назва. В. Бортники були відважними людьми і мали неабияку фізичну силу їм потрібно було підніматися на високі дерева і знати звички диких бджіл. Г. У часи Київської Русі торгівля медом розвивалася швидко тільки хутро продавалося краще. Д. Мед вживали всі розуміли його корисність та доступність. Е. У Лаврентіївському літописі від 945 року йдеться про княгиню Ольгу для поминального бенкету князя Ігоря вона наказала наварити багато меду, запросити і знатних, і бідняків. 1. [ ]: [пояснення]. 2. [ ]: [причина]. 3. [ ]; [ ]. Одночасність. 4. [ ] — [наслідок]. 5. [ ] — [ ]. Зіставлення. 6. [ ], [ ], [ ]. Одночасність.