Сім чарівних фарб
Позакласний захід для 5-7 класів
Мета: дати поняття про елементарні закони кольорових сполучень, про емоційно-виражальні можливості фарб; учити виражати свої почуття, душевні переживання та думки мовою кольору; розвивати здібності до емоційного сприйняття навколишнього світу кольорів; збагачувати суб'єктивні світовідчуття через взаємозв'язок музичного, поетичного і візуального сприйняття; виховувати потребу у творчому самовираженні.
Тип заходу — інтегрований (образотворче мистецтво, музика, література).
Хід заходу: І. Організаційний момент
Класи поділяються на дві команди: зліва команда «Веселка», справа — «Палітра». Учитель повідомляє про порядок проведення конкурсу, пояснює принципи його оцінювання, представляє журі конкурсу.
Один раз на сто років Чарівна Фея приносить сім чарівних фарб. Цими фарбами можна намалювати все, що захочеш, і намальоване оживе. Хочеш — малюй череду корів і потім паси їх. Хочеш — малюй пароплав і пливи на ньому... Або ракету — і лети до зірок. Чарівними фарбами можна намалювати що завгодно, навіть мило, і воно буде милитися. Тому Чарівна Фея приносить чарівні фарби найдобрішому з усіх найдобріших дітей.
І це зрозуміло... Якщо такі фарби потраплять у руки злому хлопчику або злій дівчинці, вони можуть натворити багато лиха. Прималюють людині другий ніс — і буде людина двоноса. Намалюють собаці роги, курці — вуса, а кішці — горб, і буде собака — рогатою, курка — вусатою, а кішка — горбатою.
Тому фея дуже довго перевіряє серця дітей, а потім уже вибирає, кому із них подарувати чарівні фарби. Востаннє чарівниця подарувала їх одному дуже доброму хлопчику. Найдобрішому із найдобріших.
Хлопчик дуже зрадів фарбам і відразу ж узявся малювати. Малював для інших. Тому що він був найдобрішим із найдобріших хлопчиків. Він намалював бабусі теплу хустку, мамі — святкову сукню, а батькові — мисливську рушницю. Сліпому дідусеві хлопчик намалював очі, а своїм товаришам — велику-превелику школу...
Він малював, не розгинаючись, весь день і весь вечір... Він малював і на другий, і на третій, і на четвертий день... Він малював, бажаючи людям добра. Малював до того часу, доки не закінчились фарби. Але...
Але ніхто не міг скористатися намальованим. Хустка для бабусі була схожа на ганчірку для миття підлоги, а сукня, намальована для матері, виявилася такою кособокою і мішкуватою, що вона не захотіла її навіть наміряти. Рушниця нічим не відрізнялася від палиці. Очі для сліпого дідуся нагадували дві голубі плями, та він і не міг ними бачити. А школа, яку дуже ретельно малював хлопчик, вийшла до того потворною, що до неї навіть боялися підходити близько.
Надворі з'явились дерева, схожі на мітли. З’явилися коні з ногами із дроту, машини з кривими колесами, будинки з падаючими стінами, дахами навкося, шуби і пальта, у яких один рукав був коротший від іншого... З'явилися тисячі речей, якими не можна було скористатися. І люди злякалися:
— Як ти міг створити стільки зла, найдобріший з усіх найдобріших хлопчиків?!
І хлопчик заплакав. Йому хотілося зробити людей щасливими! Але він не вмів малювати і тільки дарма використав фарби. Хлопчик плакав так голосно, що його почула Чарівна Фея. Почула і повернулася до нього, і поклала перед хлопчиком нову коробку з фарбами:
— Тільки це, мій друже, звичайні фарби. Але вони можуть теж стати чарівними, якщо ти цього захочеш.
Так сказала фея і зникла. А хлопчик задумався. Як же зробити, щоб звичайні фарби стали чарівними і щоб вони радували людей, а не приносили їм нещастя? Добрий хлопчик дістав пензля і заходився малювати. Він малював, не розгинаючись, весь день і весь вечір. Він малював і на другий, і на третій, і на четвертий день... Малював до тих пір, доки не закінчилися фарби. Тоді він попросив нові.
Минув рік... Минуло два роки... Минуло багато-багато років. Хлопчик став дорослим, але, як і раніше, не розставався з фарбами. Очі його стали пильними, руки умілими, і тепер на його малюнках замість кривих будинків із похиленими стінами височіли світлі будівлі, а замість суконь, схожих на мішки, — яскравий, святковий одяг. Хлопчик не помітив, як став справжнім художником. Він малював усе, що було навкруги, і те, чого ще ніхто ніколи не бачив: літаки, схожі на величезні стріли, і кораблі, схожі на літаки, повітряні мости і палаци зі скла. Люди здивовано дивилися на його малюнки, але ніхто не лякався. Навпаки, всі раділи й захоплювались.
— Які чудові картини! Які чарівні фарби! — говорили вони, хоча фарби були найзвичайнісінькі. Картини й справді були такі гарні, що людям схотілось їх оживити. І ось настали щасливі дні, коли намальоване на папері стало переходити в життя: і палаци зі скла, і повітряні мости, і крилаті кораблі...
Так трапляється не тільки з фарбами, а й зі звичайною сокирою чи швейною голкою і навіть із простою глиною. Так трапляється з усім, до чого доторкнуться руки найбільшого з найбільших чарівників — руки трудолюбивої, наполегливої людини.
ІІ. Конкурс «Чарівні фарби»
А тепер уявіть собі, що всі кольори зникли з навколишнього світу і ми бачимо його тільки сіро-білим. Яка одноманітна, похмура і незвична картина виходить! Виявляється, як багато в нашому житті означає колір!
Маки червоні. Жовтий пісок.
Зблиснув на гілці зелений листок.
Жук фіолетовий гріє боки.
Синя хлюпоче ріка в береги.
Жовтогаряча кора у сосни.
Очі блакитні в шпака навесні.
Через колір ми пізнаємо природу, яка навколо. Завдяки йому ми знаємо, чи достигли ягоди або те, що вже настала осінь, тому що зелене листя дерев пожовкло і почервоніло. В різний час доби залежно від кольору сонця змінюються відтінки неба, землі, води, дерев. Ранок — у блакитному серпанку, в світлих і ніжних тонах; день наповнюється різноманітністю соковитих, яскравих фарб; захід сонця забарвлює природу в пурпурові, малинові, оранжеві фарби; ніч приносить темні, сині, фіолетові, сірі й чорні кольори.
Демонструються репродукції картин І. К. Айвазовського «Ранок», «Ніч на морі»
Учитель. Що ж таке колір? Яка його природа? Чому одні предмети сині, інші — червоні, а деякі — зелені?
Щоб відповісти на це запитання, відгадайте загадку:
Що у світі найсвітліше,
Наймиліше, найтепліше?
Все від нього навкруги
Набирається снаги.
Тільки ранок настає,
Виглянь у віконце!
Всім воно життя дає,
Променисте... (Сонце.)
Виявляється, всьому причиною є сонце, його промені, які освітлюють усе на своєму шляху. У темряві ми не бачимо ніяких кольорів. Наше око розрізняє тільки силуети предметів. Які ж кольори нас оточують? Усі кольори діляться на дві групи: ахроматичні — чорний, білий, всі сірі та хроматичні — всі кольорові.
Англійський фізик Ньютон зробив відкриття, що сонячні промені, переломлюючись у краплях дощу, перетворюються на веселку. Учений розклав білий колір на сім кольорів спектра.
По одному учаснику від команди малюють веселку на окремих аркушах паперу.
Це червоний, жар неначе.
Це оранжевий, гарячий.
Жовтий, як пшениця в полі.
Мов трава, зелений колір.
Голубий, як у краплині.
А наступний колір — синій.
Синій колір, ніби річка,
Фіолетовий, як нічка.
4. Розповідь учителя.
Учитель. А чи знаєте ви, що будь-який колір можна отримати, змішуючи лише три кольори: червоний, синій, жовтий? Ці три кольори називаються основними. А ті, що утворюються після змішування основних кольорів, — похідними.
Усі кольори діляться на теплі й холодні.
До теплих належать: червоні, жовті, оранжеві, зелені. Ці кольори нагадують нам сонце, вогонь, те, що в природі дійсно дає тепло.
До холодних належать: синій, блакитний, фіолетовий, зелений (смарагдовий), синьо-зелений. Ці кольори нагадують нам лід, сніг, воду.
Кожний колір може дати кілька відтінків під час висвітлення, затемнення чи змішування фарб між собою.
Намалювати, застосовуючи спосіб змішування фарб для отримання відтінку потрібного кольору, будиночок для метелика (команда «Веселка»), для павучка (команда «Палітра»).
Звучить музика П. І. Чайковського «Вальс квітів»
Учитель. Коли художник створює свою картину, він використовує відповідну кольорову гаму, тобто поєднання кольорів — теплих, холодних чи тих та інших разом.
Ми говоримо: «Картина написана в теплій кольоровій гамі, чи в холодній, чи в змішаній».
Демонструються репродукції картин у різноманітній кольоровій гамі:
«Яблуко роздору» О. Воронкова,
«Персик» Ван Гога,
«Берізки» О. Межун
Різноманітність кольорів живої природи по-своєму радує нас у всі пори року. Кожній порі року відповідає певна палітра фарб, що поєднуються одна з одною.
Хто вона, ота красуня в золотім намисті,
Що без пензля і без барв скрізь малює листя? (Осінь.)
Весна — ніжно-зелені, блакитні, жовті.
Літо — всі яскраві, мальовничі кольори й відтінки.
Осінь — соковиті жовто-червоно-оранжеві (теплі).
Зима — блакитні, білі, сині, фіолетові (холодні).
Згадайте картини про природу, відтворені українськими поетами в їх чудових віршах. Подумайте, які фарби ви будете використовувати, створюючи ілюстрації до цих поетичних рядків. Команди виконують ілюстрації до віршів, які підготували одна одній заздалегідь.
Звучить музика А.Вівальді «Зима»
Учитель. Теплу й холодну кольорову гаму художники використовують не тільки для зображення картин про природу (пейзаж), а й в інших жанрах живопису. Наприклад, створюючи натюрморт і використовуючи при цьому відповідну кольорову гаму, художник формою, кольором передає красу надзвичайних речей.
ІІІ. Завершення конкурсу.
Оцінювання конкурсних завдань. Нагородження активних учнів.
----------------------------------------------
Дякуємо за активну участь у проведенні
декади музичного та образотворчого мистецтв.
Ми всіляко підтримуємо Ваше стремління, ініціативу.
Бажаємо Вам творчої наснаги,
натхнення і незгасного вогника в душі.
Вчитель: С. А. Наконечна
Директор Покошицької ЗОШ І-ІІІ ступенів: Н. Л. Сліпкань
2014-2015 н.р.