СНІД: ЗНАТИ, ЩОБ ЖИТИ
МЕТА: Сформувати в учнів поняття про походження СНІДу; дати відповіді на найпоширеніші запитання, які стосуються захворювання на СНІД; вказати на шляхи профілактики СНІДу; пропагувати здоровий спосіб життя та високоморальну поведінку людини в суспільстві.
(Звучить аудіо запис пісні Ф. Меркурі.)
Учитель. День добрий усім, хто зібрався в цій залі.
«Хто попереджений, той захищений», - саме так говорить французьке прислів'я. Сьогоднішня акція – це попередження всім про болючу рану суспільства – СНІД.
Фреді Меркурі, талановитий співак і композитор, пішов із життя в 1991 році. Смерть налетіла, як вихор, й ім'я їй було – СНІД. Молодий красень став інвалідом, а потім помер.
Талановитий, заможний і знаменитий соліст балету Росії, Великобританії, Парижу Рудольф Нурієв помер від СНІДу. І ще десятки, сотні, тисячі і навіть мільйони смертей…
1-й учень. Як відомо, СНІД одна з найважливіших проблем, з якою зіткнулося людство в XX столітті і з якою ми ввійшли у XXI століття.
2- й учень. Стрімко зростає кількість інфікованих і померлих від Сніду людей. Багато про СНІД вже відомо, але кожного дня з'являється нова інформація. Водночас накопичено певний багаж знань, використання яких зробить можливим якщо не припинення поширення хвороби, то хоча б сповільнення цього процесу.
(На спинах 7 учнів написані букви, що разом складають слова «ВІЛ», «СНІД»
Вони по черзі повертаються до глядачів спинами, і на кожну букву абревіатури іде розшифровка з коментарем).
В – «Вірус» - збудник захворювання.
І – «Імунодефіциту» - відсутність захисної реакції системи організму, яка забезпечує захист людини від мікроорганізмів, що спричиняють хворобу.
Л – «Людини».
С – «Синдром» - ряд симптомів, що вказують на наявність якоїсь хвороби чи стану.
Н – «Набутого» - такого, що набутий протягом життя, а не від народження.
І – «Імунного» - стосується імунної системи, яка забезпечує захист людини від мікроорганізмів, що спричиняють хворобу.
Д – «Дефіцит» - в даному випадку відсутність захисної реакції імунної системи людини на наявність в організмі шкідливих бактерій.
(Учні шикуються в шахматному порядку та співають пісню на мелодію «Незримый бой…»).
Сніду – «ні» - ми разом скажемо усі,
І чекаєм на підтримку звідусіль.
Якщо знати і виконувати все,
Щоб не захворіти,
То не буде ані горя, ні біди,
І забуде нас хвороба назавжди, -
Тільки б захотіти!
3-й учень. Трохи історії.
4- й учень. Перші випадки захворювання на СНІД було діагностовано в 1981 р. у США. Спочатку хвороба видавалася вельми загадковою. У Франції, як тільки з'явилися перші повідомлення про таємничу хворобу, сформували групу дослідників під керівництвом ученого – вірусолога Люка Монтень для її вивчення.
5-й учень. Протягом двох років (починаючи з 1981 р.) було з'ясовано загальну картину хвороби, виявлено її збудника – вірус імунодефіциту людини (ВІЛ), розроблено методи, за допомогою яких знаходять вірус хвороби в організмі людини, встановлено механізм негативної дії вірусу на організм.
6-й учень. Вперше ВІЛ був виділений та індефікований у 1983 р. французькими вченими на чолі з Монтень в Пастерівському інституті в Парижі. Водночас про факт відкриття вірусу, котрий спричиняє СНІД, повідомили американські вчені з Національного інституту здоров'я на чолі з Робертом Гало.
7-й учень. Таким чином, успіхи у вивченні ВІЛ та СНІД насправді великі, але невідомого в дослідженні цієї проблеми ще багато.
8-й учень. ВІЛ – це вірус імунодефіциту людини, який розвивається та розмножується в організмі людини і призводить до повної втрати захисних сил організму та розвитку СНІД.
Всі. Пам'ятайте! ВІЛ передається!
(кожен учень робить крок вперед і озвучує картинку).
1-й учень. При статевому контакті з ВІЛ – інфікованою людиною.
2-й учень. Коли цілісність шкірних покривів порушується гострим предметом (голкою, бритвою, або інструментом для нанесення татуювання), який перед цим вживала інфікована людина, і кров якої залишилась на цьому предметі. Ризик інфікування ВІЛ найбільший при повторному використанні шприца чи голки для введення ліків або наркотиків після вірусоносія, а також при переливанні крові, що містить ВІЛ.
3-й учень. ВІЛ також може передаватися плоду від інфікованої матері під час вагітності, пологів чи після народження дитини через молоко матері.
Всі. ВІЛ не передається!
4-й учень. Через спільне з ВІЛ – інфікованим користуванням верхнім одягом.
5-й учень. Рукопотискання, обійми, поцілунки.
6-й учень. Спільне користування фонтанчиком для питної води, посуд, їжу, телефонну слухавку.
7-й учень. Домашніх тварин, укуси комах.
8-й учень. Чхання і кашель.
9-й учень. Контакти в громадському транспорті (наприклад, в «годину пік»).
10-й учень. Монети та паперові гроші.
1-й учень. Рушники, мило, мочалку.
2-й учень. Плавання в басейні, дверні ручки, спортивні снаряддя.
3-й учень. Чи можливо вилікувати цю страшну хворобу?
Всі. На жаль, ні!
4-й учень. Лікарі всього світу ведуть наполегливі пошуки вакцини, яка б могла захистити людину від ВІЛ, але поки що безрезультатно. Можливо, буде зроблено у близькому майбутньому.
Всі. (Співають пісню на мелодію «Незримый бой…»).
Ми благаємо, любіть свою сім'ю,
Збережіть її від страху і жалю,
Будьте твердими у справах і думках
Тільки у хороших.
Не давайте вас зламати й підкорить,
Бо на світі треба гідно всім прожить,
Кожен з вас це може!
Учитель. «Як ВІЛ руйнує імунітет?» відповідь саме на це запитання ми зможемо дати, коли подивимося сценку у виконанні учнів.
Як ВІЛ руйнує імунітет?
Ролі: Організм людини, Грип, Пневмонія, ВІЛ.
«Організм людини» стає в центрі і каже:
Клітини імунної системи утворюють коло навколо організму:
«Грип» намагається прорватися крізь коло захисників, та це йому не вдається:
- Організм надійно захищений імунною системою, якщо вірус грипу потрапляє в організм, імунна система легко долає його.
«Грип» відходить.
«ВІЛ» підходить до однієї з «клітин імунної системи» і дає їй половину карток із написом «ВІЛ»:
Той, хто взяв половину карток, перетворюється на «ВІЛ» і починає роздавати свої картки:
Інші клітини, які отримують картки, також перетворюються на «ВІЛ»:
«Організм людини» оточують «грип» і «пневмонія»:
«Організм людини» каже:
ВІЛ – інфекція – проблема не менш соціальна, ніж медична. ВІЛ – інфіковані особи та хворі на СНІД потребують соціального захисту, милосердя і співчуття, гуманного ставлення з боку оточуючих і психологічної підтримки. Бо коли від них ще й відвернуться люди, пережити це дуже важко. Отож будьмо милосердними. Тим більше, що хворі на СНІД та ВІЛ – інфіковані не становлять небезпеку для оточуючих людей при побутових контактах.
Інфіковані діти можуть вільно відвідувати дитячі садки, навчатися в загальних школах.
Хворі на СНІД та інфіковані можуть відпочивати у звичайних санаторіях. Вони мають право на професійну діяльність за обраним фахом, за винятком роботи за спеціальностями та на посадах, встановлених спеціальним переліком; на безкоштовне забезпечення ліками.
Також будьмо доброзичливими до тих, хто зазнав удару смертельного вірусу. Їх сусідство не є небезпечним для нас, а наше – їм необхідне.
А зараз у виконанні учнів арт – вистава «Як Мишка друзів знайшла».
Жила собі в лісі сіра Мишка, навчалася, співала, танцювала, займалася спортом і не знала, що в ній живе важка хвороба.
Одного разу, після обстеження в лікарні, Мишка дізналася, що в неї хвора імунна система. Дуже засмутилася Мишка – Пошкрябушка. Звернулася вона до друзів.
Так бігала Мишка від будинку до будинку, але ніхто її не пожалів і не розрадив.
Іде Мишка лісом, слізьми гіркими умивається. Аж глянь – стоїть теремок, світлими вікнами до сонця усміхається.
Ніхто не відповів Мишці – Пошкрябушці, і почала вона сама в теремі жити.
Чудово в лісі жити – здоровий спосіб життя вести: дихати свіжим повітрям, їсти здорову їжу, займатися спортом, але ж потрібно і ліки приймати, які їй в лікарні безкоштовно дали.
Одного чудового ранку чує – хтось постукав у двері теремка.
Відчинила Мишка двері, а на порозі – Жабка – Скрекотушка.
Почали Мишка і Жабка удвох жити. Вони разом працювали, відпочивали. Пішли якось Жабка та Мишка в ліс за цілющими травами та солодкими ягодами. Бачать, іде Зайчик – Побігайчик – джинси та кросівки суперові, куртка розхристана, а зубах – цигарка.
Переглянулися Мишка з Жабкою.
Засумував Зайчисько, замислився, голову нахилив, потім стрепенувся, одяг поправив, цигарку виплюнув:
Так і вирішили. Багато добрих справ зробили друзі.
Учень. Нині загально визначено, що СНІД перетворився на глобальну катастрофу. Половина нових випадків ВІЛ – інфікування припадає на молодих людей віком до 18 років. Більшість із них інфікуються через ін'єкційне споживання наркотиків або через сексуальні контакти з ВІЛ – інфікованими.
Дитячий Фонд Об'єднаних Націй – ЮНІСЕФ – заявляє, що молодь має право знати інформацію про ВІЛ та СНІД. Такі знання допоможуть молодим людям приймати відповідальні рішення стосовно свого життя, здоров'я та захищати себе та своїх близьких.
Всі. Зупинимо СНІД, поки він не зупинив нас.
Учитель. Діти, невесела розмова відбулася у нас з вами, але подумайте самі – краще знати гірку правду, ніж жити безтурботно. Сьогодні ви почули багато корисної інформації. Раджу вам обов'язково нею скористатися, адже наша доля, наше здоров'я, наше майбутнє залежить саме від нас.
На жаль, цю хворобу вилікувати неможливо. Але її можна попередити. Від ВІЛ – інфекції можна вберегтися, дотримуючись певних правил поведінки.
Ми щиро віримо, що наш захід допоможе вам обрати здоровий спосіб життя.
1