24 червня о 18:00Вебінар: Практика створення матеріалів для оформлення та зонування класного приміщення в НУШ

Позакласний захід "СНІД:знати, щоб жити"

Про матеріал
Сформувати в учнів поняття про походження СНІДу; дати відповіді на найпоширеніші запитання, які стосуються захворювання на СНІД; вказати на шляхи профілактики СНІДу; пропагувати здоровий спосіб життя та високоморальну поведінку людини в суспільстві.
Перегляд файлу

СНІД: ЗНАТИ, ЩОБ ЖИТИ

МЕТА: Сформувати в учнів поняття про походження СНІДу; дати відповіді на найпоширеніші запитання, які стосуються захворювання на СНІД; вказати на шляхи профілактики СНІДу; пропагувати здоровий спосіб життя та високоморальну поведінку людини в суспільстві.

(Звучить аудіо запис пісні Ф. Меркурі.)

Учитель. День добрий усім, хто зібрався в цій залі.

«Хто попереджений, той захищений», - саме так говорить французьке прислів'я. Сьогоднішня акція – це попередження всім про болючу рану суспільства – СНІД.

    Фреді Меркурі, талановитий співак і композитор, пішов із життя в 1991 році. Смерть налетіла, як вихор, й ім'я їй було – СНІД. Молодий красень став інвалідом, а потім помер.

    Талановитий, заможний і знаменитий соліст балету Росії, Великобританії, Парижу Рудольф Нурієв помер від СНІДу. І ще десятки, сотні, тисячі і навіть мільйони смертей…

   1-й учень. Як відомо, СНІД одна з найважливіших проблем, з якою зіткнулося людство в XX столітті і з якою ми ввійшли у XXI століття.

    2- й учень. Стрімко зростає кількість інфікованих і померлих від Сніду людей. Багато про СНІД вже відомо, але кожного дня з'являється нова інформація. Водночас накопичено певний багаж знань, використання яких зробить можливим якщо не припинення поширення хвороби, то хоча б  сповільнення цього процесу.

    (На спинах 7 учнів написані букви, що разом складають слова «ВІЛ», «СНІД»

    Вони по черзі повертаються до глядачів спинами, і на кожну букву абревіатури іде розшифровка з коментарем).

В – «Вірус» - збудник захворювання.

І – «Імунодефіциту» - відсутність захисної реакції системи організму, яка забезпечує захист людини від мікроорганізмів, що спричиняють хворобу.

Л – «Людини».

С – «Синдром» - ряд симптомів, що вказують на наявність якоїсь хвороби чи стану.

Н – «Набутого» - такого, що набутий протягом життя, а не від народження.

І – «Імунного» - стосується імунної системи, яка забезпечує захист людини від мікроорганізмів, що спричиняють хворобу.

Д – «Дефіцит» - в даному випадку відсутність захисної реакції імунної системи людини на наявність в організмі шкідливих бактерій.

    (Учні шикуються в шахматному порядку та співають пісню на мелодію «Незримый бой…»).

Сніду – «ні» - ми разом скажемо усі,

І чекаєм на підтримку звідусіль.

Якщо знати і виконувати все,

Щоб не захворіти,

То не буде ані горя, ні біди,

І забуде нас хвороба назавжди, -

Тільки б захотіти!

3-й учень. Трохи історії.

4- й учень. Перші випадки захворювання на СНІД було діагностовано в 1981 р. у США. Спочатку хвороба видавалася вельми загадковою. У Франції, як тільки з'явилися перші повідомлення про таємничу хворобу, сформували групу дослідників під керівництвом ученого – вірусолога Люка Монтень для її вивчення.

5-й учень. Протягом двох років (починаючи з 1981 р.) було з'ясовано загальну картину хвороби, виявлено її збудника – вірус імунодефіциту людини (ВІЛ), розроблено методи, за допомогою яких знаходять вірус хвороби в організмі людини, встановлено механізм негативної дії вірусу на організм.

6-й учень. Вперше ВІЛ був виділений та індефікований у 1983 р. французькими вченими на чолі з Монтень в Пастерівському інституті в Парижі. Водночас про факт відкриття вірусу, котрий спричиняє СНІД, повідомили американські вчені з Національного інституту здоров'я на чолі з Робертом Гало.

7-й учень. Таким чином, успіхи у вивченні ВІЛ та СНІД насправді великі, але невідомого в дослідженні цієї проблеми ще багато.

8-й учень. ВІЛ – це вірус імунодефіциту людини, який розвивається та розмножується в організмі людини і призводить до повної втрати захисних сил організму та розвитку СНІД.

Всі. Пам'ятайте! ВІЛ передається!

(кожен учень робить крок вперед і озвучує картинку).

1-й учень. При статевому контакті з ВІЛ – інфікованою людиною.

2-й учень. Коли цілісність шкірних покривів порушується гострим предметом (голкою, бритвою, або інструментом для нанесення татуювання), який перед цим вживала інфікована людина, і кров якої залишилась на цьому предметі. Ризик інфікування ВІЛ найбільший при повторному використанні шприца чи голки для введення ліків або наркотиків після вірусоносія, а також при переливанні крові, що містить ВІЛ.

3-й учень. ВІЛ також може передаватися плоду від інфікованої матері під час вагітності, пологів чи після народження дитини через молоко матері.

Всі. ВІЛ не передається!

4-й учень. Через спільне з ВІЛ – інфікованим користуванням верхнім одягом.

5-й учень. Рукопотискання, обійми, поцілунки.

6-й учень. Спільне користування фонтанчиком для питної води, посуд, їжу, телефонну слухавку.

7-й учень. Домашніх тварин, укуси комах.

8-й учень. Чхання і кашель.

9-й учень. Контакти в громадському транспорті (наприклад, в «годину пік»).

10-й учень. Монети та паперові гроші.

1-й учень. Рушники, мило, мочалку.

2-й учень. Плавання в басейні, дверні ручки, спортивні снаряддя.

3-й учень. Чи можливо вилікувати цю страшну хворобу?

Всі. На жаль, ні!

4-й учень. Лікарі всього світу ведуть наполегливі пошуки вакцини, яка б могла захистити людину від ВІЛ, але поки що безрезультатно. Можливо, буде зроблено у близькому майбутньому.

Всі. (Співають пісню на мелодію «Незримый бой…»).

Ми благаємо, любіть свою сім'ю,

Збережіть її від страху і жалю,

Будьте твердими у справах і думках

Тільки у хороших.

Не давайте вас зламати й підкорить,

Бо на світі треба гідно всім прожить,

Кожен з вас це може!

Учитель. «Як ВІЛ руйнує імунітет?» відповідь саме на це запитання ми зможемо дати, коли подивимося сценку у виконанні учнів.

Як ВІЛ руйнує імунітет?

Ролі: Організм людини, Грип, Пневмонія, ВІЛ.

«Організм людини» стає в центрі і каже:

  • Кожен із нас має імунну систему, яка надійно захищає наш організм від багатьох інфекцій.

Клітини імунної системи утворюють коло навколо організму:

  • Коли імунітет сильний, він легко долає більшість інфекцій. Ось, наприклад, що відбувається під час атаки грипу.

«Грип» намагається прорватися крізь коло захисників, та це йому не вдається:

- Організм надійно захищений імунною системою, якщо вірус грипу потрапляє в організм, імунна система легко долає його.

 «Грип» відходить.

«ВІЛ» підходить до однієї з «клітин імунної системи» і дає їй половину карток із написом «ВІЛ»:

  • Але нещодавно з'явився вірус, який називається «ВІЛ». Він має секретну зброю проти клітин імунної системи.

   Той, хто взяв половину карток, перетворюється на «ВІЛ» і починає роздавати свої картки:

  • ВІЛ убиває клітини імунітету і використовує їх для розмноження.

Інші клітини, які отримують картки, також перетворюються на «ВІЛ»:

  • Коли імунна система повністю зруйнована, починається СНІД – кінцева стадія ВІЛ – інфекції.

«Організм людини» оточують «грип» і «пневмонія»:

  • На цій стадії людина стає дуже уразливою для будь – яких інфекцій і злоякісних пухлин.

«Організм людини» каже:

  •  Хвора на СНІД людина слабшає і через кілька місяців помирає, - і повільно опускається до підлоги.
  • Учень. Як треба ставитися до хворих на СНІД?

ВІЛ – інфекція – проблема не менш соціальна, ніж медична. ВІЛ – інфіковані особи та хворі на СНІД потребують соціального захисту, милосердя і співчуття, гуманного ставлення з боку оточуючих і психологічної підтримки. Бо коли від них ще й відвернуться люди, пережити це дуже важко. Отож будьмо милосердними. Тим більше, що хворі на СНІД та ВІЛ – інфіковані не становлять небезпеку для оточуючих людей при побутових контактах.

    Інфіковані діти можуть вільно відвідувати дитячі садки, навчатися в загальних школах.

   Хворі на СНІД та інфіковані можуть відпочивати у звичайних санаторіях. Вони мають право на професійну діяльність за обраним фахом, за винятком роботи за спеціальностями та на посадах, встановлених спеціальним переліком; на безкоштовне забезпечення ліками.

    Також будьмо доброзичливими до тих, хто зазнав удару смертельного вірусу. Їх сусідство не є небезпечним для нас, а наше – їм необхідне.

    А зараз у виконанні учнів арт – вистава «Як Мишка друзів знайшла».

     Жила собі в лісі сіра Мишка, навчалася, співала, танцювала, займалася спортом і не знала, що в ній живе важка хвороба.

     Одного разу, після обстеження в лікарні, Мишка дізналася, що в неї хвора імунна система. Дуже засмутилася Мишка – Пошкрябушка. Звернулася вона до друзів.

  • Що мені робити? – плакала Мишка.
  • Не знаємо, - відповіли друзі. Але до нас більше не підходь, бо ми теж можемо захворіти!

Так бігала Мишка від будинку до будинку, але ніхто її не пожалів і не розрадив.

  • У чому ж я винна?! – вигукнула Мишка – Пошкрябушка. І пішла до темного лісу.

 Іде Мишка лісом, слізьми гіркими умивається. Аж глянь – стоїть теремок, світлими вікнами до сонця усміхається.

  • А хто – хто в теремку живе, хто – хто в привітнім живе?

Ніхто не відповів Мишці – Пошкрябушці, і почала вона сама в теремі жити.

    Чудово в лісі жити – здоровий спосіб життя вести: дихати свіжим повітрям, їсти здорову їжу, займатися  спортом, але ж потрібно і ліки приймати, які їй в лікарні безкоштовно дали.

    Одного чудового ранку чує – хтось постукав у двері теремка.

    Відчинила Мишка двері, а на порозі – Жабка – Скрекотушка.

  • Пусти мене, Мишко, до себе жити.
  • Авжеж, я пущу тебе до себе, але ж ти, Жабко, повинна знати, що в мене хвора імунна система, всі знайомі та друзі відвернулися від мене, боячись інфікуватися, - схлипнула Мишка.
  • Дарма, - відповіла Жабка, - я багато знаю про цю хворобу. Я  знаю, що неможливо заразитися, живучи в одній оселі. А ще я знаю, що тобі потрібен друг, який допоможе і підтримає тебе .

Почали Мишка і Жабка удвох жити. Вони разом працювали, відпочивали. Пішли якось Жабка та Мишка в ліс за цілющими травами та солодкими ягодами. Бачать, іде Зайчик – Побігайчик – джинси та кросівки суперові, куртка розхристана, а зубах – цигарка.

  • Привіт, дівчата, я чув, ви в теремку оселилися. Можна з вами жити?  

Переглянулися Мишка з Жабкою.

  • Можна, але я повинна тебе попередити, - каже Мишка, - що в мене хвора імунна система, Жабка знає про це, вона освічена і не боїться жити зі мною.

Засумував Зайчисько, замислився, голову нахилив, потім стрепенувся, одяг поправив, цигарку виплюнув:

  • Все, кидаю палити! Тобі ж не можна цією отрутою дихати. Ти, Мишко, маєш ще одного друга. Я також багато чув про цю хворобу. У лісі є звірі, які підтримуватимуть тебе, будуть лагідними та співчуватимуть. А давайте, друзі, підемо до школи, візьмемо там потрібні книжки та брошури і будемо розповідати лісовим мешканцям правдиву інформацію про вірус, щоб вони подолали свій страх!

Так і вирішили. Багато добрих справ зробили друзі.

Учень. Нині загально визначено, що СНІД перетворився на глобальну катастрофу. Половина нових випадків ВІЛ – інфікування припадає на молодих людей віком до 18 років. Більшість із них інфікуються через ін'єкційне споживання наркотиків або через сексуальні контакти з ВІЛ – інфікованими.

    Дитячий Фонд Об'єднаних Націй – ЮНІСЕФ – заявляє, що молодь має право знати інформацію про ВІЛ та СНІД. Такі знання допоможуть молодим людям приймати відповідальні рішення стосовно свого життя, здоров'я та захищати себе та своїх близьких.

Всі. Зупинимо СНІД, поки він не зупинив нас.

Учитель. Діти, невесела розмова відбулася у нас з вами, але подумайте самі – краще знати гірку правду, ніж жити безтурботно. Сьогодні ви почули багато корисної інформації. Раджу вам обов'язково нею скористатися, адже наша доля, наше здоров'я, наше майбутнє залежить саме від нас.

   На жаль, цю хворобу вилікувати неможливо. Але її можна попередити. Від ВІЛ – інфекції можна вберегтися, дотримуючись певних правил поведінки.

    Ми щиро віримо, що наш захід допоможе вам обрати здоровий спосіб життя.

1

 

doc
До підручника
Основи здоров`я 9 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
14 лютого 2019
Переглядів
803
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку