Розрізняють три рівні засвоєння інформації:перший — запам’ятовування та подальше відтворення матеріалу (цей рівень сприяє накопиченню знань, фактів, наукової інформації);другий — застосування інформації, знань на практиці, уміння використовувати знання в подібній ситуації, за шаблоном;третій — застосування знань у нестандартній, оригінальній ситуації, творчий підхід до розв’язання задач, трансформація та комбінація знань, самостійне оцінювання явищ.
При пасивному навчанні ви або не можете помилитися, або не можете помітити й ви -правити помилку. До пасивних форм навчання належать читання, прослухо -вування розповіді вчителя, перегляд відеоуроків, прослуховування теле - й радіопередач, бездумне конспектування, бездумне зазубрювання. До актив них форм — розв’язування ситуативних задач і вправ, вдумливе конспекту вання, пояснення матеріалу товаришам, вдумливе заучування, активність на уроках.
Активна форма ефективніша за пасивну, тому що інформація запам’ятовується надійніше, якщо з нею здійснюють якісь дії (переказують, виконують тести, вправи тощо), ніж коли її просто прослуховують або прочитують. Активне навчання дає змогу різко покращити процес засвоєння матеріалу, оскільки впли -ває не тільки на свідомість учня, а й на його почуття, волю (дії, практику).
Планування часу та підготовка до Державної підсумкової атестації (ДПА)Щоб правильно розподілити свій час, потрібно зрозуміти, де саме ви його втра -чаєте. Для цього в спеціальний зошит записуйте свій план (щоденний, тижневий, на місяць, рік). Що потрібно врахувати?У переліку видів діяльності не повинно бути місця нездійсненним справам. Чітко визначайте пріоритети як один з вирішальних чинників раціонального ви -користання часу. Ураховуйте складність кожного конкретного завдання, тимча сові й інші труднощі його виконання, чітко передбачайте тривалість виконання того або іншого завдання. Під час ДПА спостерігається активізація всіх життєвих функцій організму. Ви знаєте, що всі складові здоров’я людини взаємопов’язані. Тому потрібно пам’ятати, що на тлі психічного перевантаження виникають фізичні розлади, підвищується тривожність, з’являється перевтома. Що ж потрібно робити, щоб уникнути всіх зазначених проявів?Для цього необхідно навчатися володіти собою в критичних ситуаціях, розуміти та вміти коригувати свій емоційний стан, який впливає на самопочуття та поведінку, уміти звільнятися від негативних емоцій. (Пригадайте методи запобігання стресу).
Під час підготовки до контрольних робіт і ДПА не забувайте про раціональне харчування. Робіть фізичні вправи, займайтеся іншими видами діяльності — це допоможе вам швидше відновити сили для навчання. Нічний сон повинен бути повноцінним, а ранкова зарядка допоможе зняти напруження, сприятиме хоро шому настрою. За допомогою способів саморегуляції (пригадайте вивчене раніше) мобілі -зуйте відчуття внутрішньої впевненості у власних силах і знаннях.
Відпрацювання навичок раціонального планування часу й підготовки до ДПА1. Чи визначаєте ви довгострокові цілі й розробляєте план їхньої реалізації?2. Чи маєте ви систематичний огляд планів і завдань, які виникають у сфері вашої діяльності?3. Чи знаєте ви, скільки часу потрібно для виконання запланованих справ?4. Чи маєте ви чіткий розклад роботи на поточний день?5. Чи плануєте ви резервний час для непередбачених випадків, криз і перешкод?6. Чи виконуєте ви домашні завдання після 21 -ї год?7. Чи буває у вас відчуття, що ви займаєтеся дрібними питаннями?8. Чи часто ви поспішаєте?
У вашому житті має бути все чітко розплановано: тривалість занять у школі й удома, прогулянки, регулярне харчування, сон, чергування праці та відпочинку. Коли людина дотримується правильного ритму життя, у неї виробляються певні звички й кожна попередня діяльність стає «сигналом» для подальшої. Це допомагає організму легко й швидко переключатися з одного виду діяльності на інший. Така властивість організму стане суттєвою запорукою вашої успішності. «Утримаєш у руках сьогоднішній день — менше будеш залежати від завтрашнього... Усе в нас чуже, один лише час наш!» — писав давньоримський філософ Сенека.
Визначення індивідуального стилю навчання1. Починаючи роботу на уроці, я сподіваюся на успіх.2. Звичайно на уроках я активно працюю, часто піднімаю руку, коли потрібно відповісти на запитання.3. У мене поки що немає планів на майбутнє.4. Якщо навчальний матеріал мені незрозумілий, я прагну в ньому обов’язково розібратися або самостійно, або з допомогою вчителя й однокласників.5. Я обов’язково хочу досягти успіху в навчанні.
Визначення індивідуального стилю навчання6. Навіть якщо мені не подобається предмет, я все одно прагну отримати хороші оцінки.7. Якщо задача дуже складна й незрозуміла для мене, я відмовляюся її розв’язувати.8. Коли мені хочуть дати яке-небудь доручення, я намагаюся знайти поважну причину й відмовитися від його виконання.9. Якщо виникають труднощі, я шукаю способи їх подолання.10. Я — настирлива людина.
Визначення індивідуального стилю навчання11. Отримавши оцінку початкового рівня з навчального предмета, я обов’язково намагаюся її виправити.12. У мене вже є плани на майбутнє.13. Мої близькі вважають мене ледачим (ледачою).14. Для мене дуже важливо робити свою справу якомога краще, навіть якщо через це в мене виникають непорозуміння з друзями.15. Мої батьки дуже суворо мене контролюють.
Визначення індивідуального стилю навчання16. Я часто сумніваюся в успіху, виконуючи яку-небудь справу.17. У разі невдачі я відмовляюся від поставленої цілі.18. Успіх у моєму навчанні залежить від моєї цілеспрямованості й наполегливості, а не від контролю батьків.19. Якщо в мене виникає яке-небудь бажання, я обов’язково прагну його здійснити.20. Якщо мені не вдалося виконати якесь завдання, я не переживаю через те, що мене сваритимуть.
Критерії оцінки результатів опитування такі:від 0 до 13 балів — виражена мотивація на невдачу, учень уважає для себе більш важливим уникнути якої-небудь неприємності, помилки, неуспіху, ніж спробувати досягти певного результату в діяльності;від 14 до 17 балів — мотиваційний полюс яскраво не виражений, проте той, хто набрав 14 балів, може вважатися таким, що має тенденцію до уникнення невдачі, а 17 балів — схильний до вияву тенденції до досягнень;від 18до 20 балів — яскраво виражена мотивація на успіх, прагнення досягнути успіху в діяльності й у спілкуванні, цілеспрямованість.
Запам’ятовування японських слів (за методикою школи Ейдетики)(Уявлення. Презентуємо малюнків, на яких зображене уявне бачення)Дерево – кіто (уявляємо, як кіт вибрався не верхню гілку дерева)Поле – та (поле орють танком)Ворота – мон (відкриваються ворота і з них висипаються монети)Річка – кава (уявіть собі річку, в якій тече не вода, а кава)Гора – яма (між двома великими горами знаходиться глибока яма)
ВПРАВИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПАМ'ЯТІЧерез 5 хвилин після пробудження якомога швидше порахувати від 100 до 1. Пограйте в гру: на кожну букву алфавіту придумайте слово. Якщо ви забули букву, чи не можете придумати слово, не зупиняйтеся, головне – швидкість. Виберіть будь яку букву алфавіту і назвіть 20 слів, що починаються з даної букви. Назвіть 20 чоловічих і 20 жіночих імен.