Позакласний захід у 5-7 класах з теми: "Як парость виноградної лози, плекайте мову..."

Про матеріал

Позакласний захід розрахований на учнів 5-7 класів. Сприяє інтелектуальному розвитку дітей; формує вміння володіти рідною мовою; збагачує, розширює словниковий запас учнів; розвиває кмітливість винахідливість,творчу уяву.

Перегляд файлу

Як парость виноградної лози, плекайте мову…

Позакласний захід

з української мови для учнів 5-7 класів

Мета: сприяти інтелектуальному розвитку дітей;  формувати вміння володіти рідною мовою; збагачувати,розширювати словниковий запас учнів;розвивати кмітливість винахідливість,творчу уяву. 

Обладнання: столи, стільці, аркуші паперу, ручки, маркери.

Цільова аудиторія: учні 5-7 класу.

Хід заходу.

 

"…Учітесь, читайте, 

І чужому научайтесь, 

й свого не цурайтесь!" (Т.Шевченко) 

 


"Як прислів’я чудове 

Йде від роду до роду, 

Що народ – зодчий мови, 

Мова – зодчий народу"

(Д.Білоус) 

"Мово рідна, слово рідне, 

Хто вас забуває, 

Той у грудях не серденько, 

Тільки камінь має."

(С.Воробкевич) 


УЧИТЕЛЬ Волошкові очі у моєї мови. 
В тих очах відбито калиновий жар 
І блакить небесна,й спалах колосковий, 
І Дніпра могуча, праведна душа. 
Це вона світилася у мою колиску, 
Щоб я гінко ріс, до сонця виростав. 
Як забути можна мову українську, 
Ту, що нам, як матір, рідна і свята? 
Солов'їний голос у моєї мови, 
В ній бринить зажура, радощі і гнів. 
І козацька дума,і гаї-діброви, 
І врожайний шепіт золотих ланів. 
Бережімо мову - мову українську, 
Бо вона,  як матір, рідна і свята. 

Ведуча. Сьогодні ми зібралися , щоб ще раз переконатися в тому, що українські школярі люблять і шанують рідну мову. А зробимо ми це у формі конкурсу між командами 5 і 7 класів. Привітайте учасників! 

Оцінювати наші команди буде вельмишановне журі:

Попкова О.А., директор школи;

Єгай О.Р., вчитель української мови та літератури

Ділимо учасників конкурсу на 2 команди. 

Конкурс «Візитка».

 Кожна команда має представити своїх учасників, назвати девіз і висловити побажання для суперників. Відповіді буде оцінювати журі. Команди готуються, а ми послухаємо  чудові поезії про нашу рідну мову у виконанні учнів 5 класу.

 

 




Моя українська мово!

Ти- мамина колискова.

Бабусина перша казка,

Батька – суворість і ласка.

Нам, українцям, рідна.

Любові та шани гідна.

Моя українська мово,

Ніжна, лагідна, чудова!

Є слова, що білі-білі,

Як конвалії, квітки,

Лагідні, як усміх ранку,

Ніжно сяйні, як зірки.

Є слова, як жар пекучі

І отруйні, наче чад…

В чарівне якесь намисто

Ти нанизуєш їх в ряд.




Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов’їна, барвінкова

Українська мова!

                                                  В. Сухомлинський.

Знайомство з командами, девізами, оцінки журі.

Конкурс «Мовне асорті»

 Кожна команда має за 2 хвилини дати якомога більше відповідей на однакову кількість запитань. Журі фіксує загальну кількість правильних відповідей. Максимальна кількість  балів – 5

Запитання для1 команди

  1.     Державна мова України (Українська)
  2.     З якого знаку починається діалог? (тире)
  3.     Наука, яка вивчає звуки мови (фонетика)
  4.     Назвіть головні члени речення. (підмет, присудок)
  5.     Як називають українську абетку? (алфавіт)
  6.     Що вивчає графіка? (знаки письма)
  7.     Скільки букв «о» в слові «молоко»? (три)
  8.     Слово, що має багато значень? (багатозначне)
  9.     Остання буква в слові «сім» (ем)
  10. Назвіть одним словом нерозривні словосполучення ( фразеологізми)
  11. Словниковий склад мови (лексика)
  12. Скільки звуків у слові «джміль» (чотири)

Запитання для 2 команди

  1.     Найменша одиниця мови (звук)
  2.     Слова, що мають спільний корінь (спільнокореневі)
  3.     Скільки звуків у слові «легенький» (вісім)
  4.     Який знак ставиться наприкінці розповідного речення? (крапка)
  5.     Яка літера не має звука?  (м’який знак)
  6.     Назва словника,  з якого ми дізнаємося про значення слів (тлумачний)
  7.     Сьомий відмінок української мови (кличний)
  8.     Частина  слова перед коренем (префікс)
  9.     Речення з   однією граматичною основою (просте)
  10.  Як виділяється пряма мова на письмі? (береться у лапки)
  11.  Розмова двох осіб (діалог)
  12.  Що вивчає орфографія? (правопис слів)

Підбиття підсумків, виступи членів журі.

Ведуча. Учасники команд  - діти сміливі, дотепні, спритні й, без сумніву, розумні. А чи володіють вони  акторськими здібностями? Про це ми дізнаємося з наступного конкурсу – «Прямо чи влучно».

Конкурс «Прямо чи влучно»

 Кожна команда отримує листочки із записаними фразеологізмами. Ці сталі вирази сприймаються як одне ціле. Саме ці словосполучення слів найяскравіше виражають національний характер мови. Отже, ви маєте розіграти без слів записані фразеологізми, а команда суперників мають відгадати й назвати.


Картка для 1 команди

  1.               Тинятися з кутка в куток.
  2.               Відривати голову.
  3.               Довести до ручки.
  4.               На лобі написано.

Картка для 2 команди

  1.               Взяти ноги в руки
  2.               Втерти носа.
  3.               Води в рот набрав.
  4.               Змотувати вудки

Оцінювання дітей.

Виступ учнів 6 класу.

Українська мова передає якнайкраще поетичні рядки.  Звучать вірші Ліни Костенко.

Конкурс «Знавці казок»

 Чи знаєте ви казки? Тут переплутані назви казок. Відшукайте їх. 


Картка для 1 команди
Лисичка-сестричка і двоє мишенят 
Півник і вовк-панібрат 
Цап та семеро козенят 
Вовк та баран 
Червона качечка 

Картка для 2 команди 
Летючий солдатик 
Снігова шапочка 
Кривенька королева 
Стійкий олов'яний корабель 
Срібна гуска.


Конкурс «Шлях у минуле»

Поясніть значення архаїзмів і історизмів.

Зело (дуже)                           злато (золото)

Ланіти (щоки)                       очіпок (головний убір жінки, шапочка)

Холоп (раб, служка)             жупан (одяг)

Кріпаки (селяни)                   піїт (поет)

 

Конкурс «Якого ми роду?»

Маестро (чол.)                    мадам (жін.)

Кенгуру (чол.)                    казино (с.р.)

Бюро  (с.р.)                          колібрі (ч.р.)

Леді (ж.р.)                            метро (с.р.)

Ведучий. Поки учасники команд працюють, послухайте вірш Дмитра Білоуса "Як цар повелів" у виконанні учнів 7 класу.

Доводилось чути мені: 
«Навіщо ті коми дурні? — 
Казав п'ятикласник-хлопчак.— 
Зі слів зрозуміло і так!» 
На це я казав у одвіт: 
є притча старезна, як світ, 
переказ про вирок царя, 
коли привели бунтаря., 
Слузі він диктує в ту мить: 
«Карати не можна простить». 
Той пише, як цар повелів, 
а коми не ставить між слів. 
І ось на майдані для страт — 
бунтар у кайданах. І кат, 
що мав за царя відомстить. 
«Карати, не можна простить»,— 
слуга об'явля рішенець. 
Аж руку підносить мудрець 
(усі шанували його): 
— Не так прочитав ти, слуго.— 
Бо встиг зазирнуть тайкома, 
що коми у тексті нема. 
Взяв вирок, поправив умить: 
«Карати не можна, простить». 
Побачив, що кома змогла? 
Така колись притча була! 


Конкурс « Розсипанка »
На картках, які отримують команди треба знайти помилку-вірно розставити розділовий знак: 
-В нашому селі багато дерев: троянд, соняшників. 
- В зоопарку ми бачили багато звірів: птахів, риб. 

Конкурс «Мовна лікарня» 
Команди отримують "сторінку" із щоденника учениці казкової школи. Вчитель, перевіряючи щоденник, підкреслив мовні помилки. А ваше завдання – виправити ці помилки, вказавши правильний варіант. 
ЩОДЕННИК 
Понеділок 
Біологія                         Написати твір «Підводний світ лужі у дворі.
Укр. мова                      Як фамілія вчительки? 
Фізкультура                  Постірати кросівки. 
Вівторок 
Хімія                      Зробити розтвор солі і підлити комусь у чай. 
Математика           Згадати, як пользуватися лінійкою. 
Біологія                 Проекспериментувати. чи обідиться чорна кішка, якщо їй

перебігти дорогу. 
Середа 
Укр. літ.                 Дочитати сказку «Курочка ряба». 
Фізика                    Чи притягує магніт бутилку пепсі-коли? 
Музика                   Зробити причоску сусідці по парті. 
Четвер 
Історія                   Скільки стоїли канфети за царя Гороха? 
Укр. мова             Попроситися до доски. 
 

Конкурс «Вибір професії»

 Назвіть професійну лексику.

Професії.

Лікар                          Водій                                Агроном      

Скальпель                    карбюратор                                посіви 

Реанімація                    руль                                            хімікати                                                      Меню                            модель                                        площа

Наркоз                          шини                                           висів

Крапельниця                фередо

Швачка                        Кухар                         Модельєр

голка                               пательня                            подіум

викройка                          салат                                тканина

нитки                                борщ                                дефіле

Підведення підсумків, нагородження активних учасників.

Ведуча. 
Як парость виноградної лози, 
Плекайте мову. Пильно й ненастанно 
Політь бур'ян. Чистіша від сльози 
Вона хай буде. Вірно і слухняно 
Нехай вона щоразу служить вам, 
Хоч і живе своїм живим життям. 
Прислухайтесь, як океан співає — 
Народ говорить. І любов і гнів 
У тому гомоні морськім. Немає 
Мудріших, ніж народ, учителів; 
У нього кожне слово — це перлина, 
Це праця, це натхнення, це людина. 
Не бійтесь заглядати у словник: 
Це пишний яр, а не сумне провалля; 
Збирайте, як розумний садівник, 
Достиглий овоч у Грінченка й Даля. 
Не майте гніву до моїх порад 
І не лінуйтесь доглядать свій сад.

 

docx
Додано
8 липня 2018
Переглядів
1444
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку