Мета: повторити, закріпити та систематизувати знання учнів про однорідні члени речення, звертання, вставні слова (словосполучення, речення); удосконалювати вміння знаходити їх у реченні, аналізувати мовний матеріал; розвивати пунктуаційну грамотність, комунікативну компетентність, уміння конструювати речення. До розробки додається презентація.
Мета: повторити, закріпити та систематизувати знання учнів про однорідні члени речення, звертання, вставні слова (словосполучення, речення); удосконалювати вміння знаходити їх у реченні, аналізувати мовний матеріал; розвивати пунктуаційну грамотність, комунікативну компетентність, уміння конструювати речення
ХІД УРОКУ
I.Організаційний момент
II. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Перегорнута остання сторінка теми «Однорідні члени речення. Звертання, вставні слова і речення». Сьогодні у нас узагальнення набутих знань. І водночас на уроці підготуємось до контрольної роботи.
© Очікувані результати:
знати теоретичні відомості про звертання, вставні слова, словосполучення; уміти знаходити їх у реченні; уміти виділяти їх у реченнях інтонацією і розділовими знаками; уміти складати синтаксичні конструкції зі вставними реченнями, звертаннями та використовувати їх в усному та писемному мовленні. © А щоб наша робота була цікавою і результативною, девізом уроку будуть слова:
Працюємо дружно, плідно, сумлінно,
Щоб знати тему на відмінно!
© Звертаю вашу увагу, що ви сьогодні кожен собі виставить оцінку за урок з допомогою картки самооцінювання.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань
7 КРОКІВ ДО УСПІХУ
Звертання завжди стоїть на початку речення. –
Однорідними членами може бути будь-який член речення. +
За будовою вставні слова поділяються на поширені та непоширені. –
Після узагальнюючого слова перед однорідними ставиться двокрапка. +
Звертання на письмі можуть виділятися знаком оклику. +
Слова «може», «здається» завжди вставні. –
Робота в парах
Повторити визначення.
Робота з підручником
Вправа 123 (с.61) - усно
Знайдіть в тексті речення з однорідними членами. Покажіть, скільки їх. Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. Поясніть розділові знаки.
© «Мозковий штурм»
Перебудуйте речення так, щоб підмети стали звертанням. Визначте вид речення за метою висловлювання.
2.© Вибіркове письмо
І – вставні слова, ІІ - звертання
Мамо, здається, погода обіцяє бути теплою. Усі навчальні предмети, шановні ліцеїсти, без сумніву, дуже важливі. На диво, я швидко виконав, люба бабуню, усі уроки. Володю, ти, як завжди, запізнився. Отже, ми, діти, повинні вчити усі уроки. Посміхайтеся, будь ласка, друзі!
«Спотиканочка»
Чи є у реченні вставні слова: Зима викида білі стяги, але не здається вона.
3.© Редагування
Здається, лебеді щось, напевно, збирають з рідної землі. Пісня, падай у серце, як зерно в ріллю. Мій друг, ти збираєшся прибирати? Калина, може, прикрасити будь-яку садибу.
4.© Графічний диктант
Використовуючи тільки умовні позначки членів речення, запишіть речення, ставлячи пропущені розділові знаки.
© Хвилинка духовності
Прохання до янгола
Робота за картками
Розминка
Дані слова поставити в кличному відмінку.
Соня, мрія, зима, гай, Київ, вовчик, рід, заєць, мама, каша, доня, друг, Андрій, гай, Роман, дядько, , тітка, батечко, родина.
Лінгвістична гра
Покажіть, якщо в реченні є узагальнювальне слово.
1. Шумлять вишневі та яблуневі сади. 2. У саду росли квіти: айстри, гвоздики, троянди. 3. Біда помучить і мудрості научить.4. Хвилюється море, шумить, не стихає. 5. Мальви такі розмаїті: білі, червоні, сині. 6. Землею України течуть такі річки: Дніпро, Дунай, Дніс-тер, Сіверський Донець. 7. Так чогось хочеться гарного у світі і для себе, і для всіх!
5.© Практикум
Вересень, жовтень, листопад – осінні місяці. У лісі, в полі, біля річки кожен порядкує по-своєму. Мамина пісня, батькова хата, дідусева казка, бабусина вишиванка - усе це наша пам’ять. Наче все покрилось туманом: і ріка, і гори, і сади. На жаль, не здійснились гетьманські надії. Мова - це великий дар природи. Україно, ти для мене диво. Сьогодні, ясна річ, гарний день. Чого, козаче, зажурився? Отже, любі мої, підведемо підсумки.
6.© Творча робота
Сьогодні маю сім уроків. Я готовий до всіх. Буду відповідати на уроці природознавства. Прочитаю напам’ять вірш. На малюванні треба завершити портрет мого вірного Дружка. Урок фізкультури пройде на спортивному майданчику.
І ряд пише текст від імені Скиглі, ІІ ряд – Певнюка.
7.© Тести ( самоперевірка)
ІV. Підсумок уроку. Оцінювання знань учнів
© (картка самооцінки)
Гра «Мікрофон»
Поділіться враженнями від уроку. Чи перевірили свої знання?
V. © Домашнє завдання
Повторити § 14-16 , виконати тести 1-4 (с.82), вправу 132 – перебудувати речення; за бажанням - скласти інструкцію «Як поводитися в гостях» із використанням вставних слів та звертань.
РОЗДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ
Картка 1
► Спиши, розставляючи розділові знаки.
1. Хочу бачити знати й творити красу .
2. Зоре моя вечірняя зійди над горою.
3. Ми не змогли на жаль піти в похід.
Картка 2
► Спиши, розставляючи розділові знаки.
1. Слово моя єдина зброє ми не повинні загинуть обоє.
2. Це кажуть вітер посивів й розгублює волосся.
3. Неспокій я бачив скрізь у корі у пеньках у дуплах.
Картка З
► Спиши, розставляючи розділові знаки.
1. Зозуля соловейко іволга ластівка ці птахи відлітають у вирій.
2. На щастя літак ішов по курсу.
3. Неси ж мене коню по чистому полю!
Прослухайте текст. Що в ньому видається смішним чи недоречним? Про що забув один із співрозмовників?
— Добрий день, Сергійку.
— Привіт, лікарю!
— Як ти почуваєш себе?
— Все кльово!
— Температура не піднімається?
— Я ж кажу, все о'кей!
— Ну, бувай-бувай, на все добре.
— Чао!