Урок на тему: "Відношення. Властивості відношення"

Про матеріал

Матеріал сприяє формуванню поняття в учнів про відношення чисел і величин та основної властивості відношення. Розвиває вміння розв'язувати вправи на обчислення відношень чисел та величин і в тому числі різнорідних величин.

Перегляд файлу


ВІДНОШЕННЯ ТА ЙОГО ВЛАСТИВОСТІ

« Розум полягає не лише у знаннях, але і у вмінні застосовувати ці знання»

Арістотель

Формування компетентностей:

1) предметна компетентність: формувати поняття відношення, члени відношення, ознайомити з основною властивістю відношення; 2) ключові компетентності:

а) математична компетентність – розв’язувати вправи, що передбачають знаходження відношення чисел і величин та звертати увагу, що відношення виражається простим числом і числовим значенням з одиницею виміру; б) уміння вчитися впродовж життя – прагнути до вдосконалення результатів своєї діяльності, організовувати свою навчальну діяльність;

в) ініціативність і підприємливість – генерувати нові ідеї, ухвалювати оптимальні рішення.

I.                Актуалізація опорних знань

1.                Як називають числа при діленні?

2.                Як визначити, у скільки разів одне число більше від іншого?

3.                Як знайти яку частину від числа а становить число b?

4.                Чи зміниться частка від ділення двох чисел, якщо ділене і дільник збільшиться в n разів?





II.       Вивчення нового матеріалу

1) Мотивація навчання

Математична казка

Одного разу прийшла Дія Ділення додому після складного робочого дня дуже втомлена. Умостилася зручно на дивані перед телевізором і зітхнула: «Я, звичайно, дуже пишаюся тим, що працюю в такому важливому офісі «Математика», але ж роботи наскільки багато, що й вгору нема коли глянути.

Кожнісіньку секунду потрібно працювати з числами, а це ж якої точності потребує! Добре було б якби я лише математичну дію виконувала та знаходила у скільки разів одне число більше або менше другого, так ще й величини-відвідувачі постійно в прийомній товпляться.

Ось, наприклад, учора 1 метр півгодини спокою не давав: «А скажіть у скільки разів я більший від 1 сантиметра? А від 1 дециметра? А від кілометра я менший? У скільки разів?»- навіть голова від нього розболілася. А сьогодні, коли в 6 класі учні розв’язували задачу на рух, то виявилося, що коли поділити відстань на час, то взагалі нова величина виходить – швидкість. Ні, самій в усьому розібратися – це занадто багато роботи. Самій і не впоратися. Найму я, мабуть, собі помічника. І нехай він відповідає за відношення чисел  і величин. Так і назву його – відношення.

2)                    Сприймання і усвідомлення поняття відношення чисел та основної властивості відношення

1. Пояснення учителя

Як, можливо, ви вже здогадалися з казки, число, яке отримується внаслідок ділення одного числа на інше, називається не тільки як ми вивчили в молодших класах – часткою, а також і відношенням цих чисел. На дошці записані приклади відношень:

4 : 5             2,7 : 0,3      :

Як ви бачите, записується відношення за допомогою двокрапки або дробової риски. Тоді, запис 4 : 5 можна прочитати як «частка від ділення 4 на 5» або «відношення

4 чисел 4 і 5». А запис     можна прочитати трьома різними способами: «дріб чотири

19

дев’ятнадцятих», частка від ділення 4 на 19» та «відношення чисел 4 і 19».

частка

а:ь

дріб

дріб

1. Основна властивість відношення

Відношення двох чисел не зміниться, якщо кожне з них помножити або поділити на одне й те саме число, відмінне від нуля.


a : b = (a · c) : (b · c), якщо с ≠ 0; a : b = (a : c) : (b : c), якщо с ≠ 0.

Подивіться уважно як, користуючись цієї властивістю, можна спрощувати відношення.

•120 : 400 = 12 : 40 = 3 : 10;

•1,8 : 7,2 = 18 : 72 = 2 : 8 = 1 : 4;

Але якщо величини взяті в різних одиницях вимірювання, то перш, ніж скласти відношення, необхідно привести їх до однієї величини.

Наприклад: 

5 м : 7 м = 5 : 7;

21 г : 50 г = 21 : 50;

3 дм : 7 см = 30 см : 7 см = 30 : 7.

2. Відношення різнойменних величин – це величина, значення якої залежить від вибору одиниць вимірювання величин, що є членами відношення.

Швидкість – це відношення пройденої відстані до часу.

км год

          4 км : 60 хв = 4 км : 1 год = 4                           .

3. Відношення великих чисел замінюють відношенням малих  чисел. 2000 : 500 = 20 : 5 = 4 : 1 = 4;

48000 : 240 = 4800 : 24 = 200 :1 = 200

Знайдіть відношення:

1)        15 см : 5 см;         5) 2км : 2 год;

2)        45 мм : 15 мм;     6) 30м : 6 с;

3)        1дм : 5 см;            7) 5км : 60 хв;

4)        2 км : 100 м;         8) 0,3 м : 0,2с.

№ 532 - Самостійне розв’язування вправи з колективним обговоренням;

№  541- (рівень Б ) - Колективне розв’язування вправи.





pdf
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
15 червня 2020
Переглядів
1109
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку