Матеріал сприяє формуванню поняття в учнів про відношення чисел і величин та основної властивості відношення. Розвиває вміння розв'язувати вправи на обчислення відношень чисел та величин і в тому числі різнорідних величин.
« Розум полягає не лише у знаннях, але і у вмінні застосовувати ці знання»
Арістотель
Формування компетентностей:
1) предметна компетентність: формувати поняття відношення, члени відношення, ознайомити з основною властивістю відношення; 2) ключові компетентності:
а) математична компетентність – розв’язувати вправи, що передбачають знаходження відношення чисел і величин та звертати увагу, що відношення виражається простим числом і числовим значенням з одиницею виміру; б) уміння вчитися впродовж життя – прагнути до вдосконалення результатів своєї діяльності, організовувати свою навчальну діяльність;
в) ініціативність і підприємливість – генерувати нові ідеї, ухвалювати оптимальні рішення.
I. Актуалізація опорних знань
1. Як називають числа при діленні?
2. Як визначити, у скільки разів одне число більше від іншого?
3. Як знайти яку частину від числа а становить число b?
4. Чи зміниться частка від ділення двох чисел, якщо ділене і дільник збільшиться в n разів?
II. Вивчення нового матеріалу
1) Мотивація навчання
Математична казка
Одного разу прийшла Дія Ділення додому після складного робочого дня дуже втомлена. Умостилася зручно на дивані перед телевізором і зітхнула: «Я, звичайно, дуже пишаюся тим, що працюю в такому важливому офісі «Математика», але ж роботи наскільки багато, що й вгору нема коли глянути.
Кожнісіньку секунду потрібно працювати з числами, а це ж якої точності потребує! Добре було б якби я лише математичну дію виконувала та знаходила у скільки разів одне число більше або менше другого, так ще й величини-відвідувачі постійно в прийомній товпляться.
Ось, наприклад, учора 1 метр півгодини спокою не давав: «А скажіть у скільки разів я більший від 1 сантиметра? А від 1 дециметра? А від кілометра я менший? У скільки разів?»- навіть голова від нього розболілася. А сьогодні, коли в 6 класі учні розв’язували задачу на рух, то виявилося, що коли поділити відстань на час, то взагалі нова величина виходить – швидкість. Ні, самій в усьому розібратися – це занадто багато роботи. Самій і не впоратися. Найму я, мабуть, собі помічника. І нехай він відповідає за відношення чисел і величин. Так і назву його – відношення.
1. Пояснення учителя
Як, можливо, ви вже здогадалися з казки, число, яке отримується внаслідок ділення одного числа на інше, називається не тільки як ми вивчили в молодших класах – часткою, а також і відношенням цих чисел. На дошці записані приклади відношень:
4 : 5 2,7 : 0,3 :
Як ви бачите, записується відношення за допомогою двокрапки або дробової риски. Тоді, запис 4 : 5 можна прочитати як «частка від ділення 4 на 5» або «відношення
4 чисел 4 і 5». А запис можна прочитати трьома різними способами: «дріб чотири
19
дев’ятнадцятих», частка від ділення 4 на 19» та «відношення чисел 4 і 19».
частка |
а:ь
дріб
дріб
1. Основна властивість відношення
Відношення двох чисел не зміниться, якщо кожне з них помножити або поділити на одне й те саме число, відмінне від нуля.
Подивіться уважно як, користуючись цієї властивістю, можна спрощувати відношення.
•120 : 400 = 12 : 40 = 3 : 10;
•1,8 : 7,2 = 18 : 72 = 2 : 8 = 1 : 4;
Але якщо величини взяті в різних одиницях вимірювання, то перш, ніж скласти відношення, необхідно привести їх до однієї величини.
Наприклад:
5 м : 7 м = 5 : 7;
21 г : 50 г = 21 : 50;
3 дм : 7 см = 30 см : 7 см = 30 : 7.
2. Відношення різнойменних величин – це величина, значення якої залежить від вибору одиниць вимірювання величин, що є членами відношення.
Швидкість – це відношення пройденої відстані до часу.
4 км : 60 хв = 4 км : 1 год = 4 .
3. Відношення великих чисел замінюють відношенням малих чисел. 2000 : 500 = 20 : 5 = 4 : 1 = 4;
48000 : 240 = 4800 : 24 = 200 :1 = 200
Знайдіть відношення:
1) 15 см : 5 см; 5) 2км : 2 год;
2) 45 мм : 15 мм; 6) 30м : 6 с;
3) 1дм : 5 см; 7) 5км : 60 хв;
4) 2 км : 100 м; 8) 0,3 м : 0,2с.
•№ 532 - Самостійне розв’язування вправи з колективним обговоренням;
•№ 541- (рівень Б ) - Колективне розв’язування вправи.