Мета:
Позакласний захід з алгебри до Дня українського козацтва
«Степенева функція»
Підготувала: Подляшаник Л.А.
Тема. Степенева функція.
Мета:
• розширити знання учнів про степеневу функцію, продовжити формування вмінь і навичок розв’язувати ірраціональні рівняння та нерівності;
• розвивати логічне мислення, мову, пам'ять, кмітливість, математичне мовлення, вміння робити висновки;
• виховувати доброзичливість і почуття відповідальності, уміння працювати в групі.
Тип заняття: вдосконалення знань
Хід заняття І Організаційна частина.
Організація робочих місць вчителя і учнів, повідомлення теми, мети заняття.
ІІ Перевірка домашнього завдання.
«Живе лиш той, хто не живе для себе, хто для других виборює життя»
В. Симоненко
Відповіді до домашніх вправ записані на слайді. Учні звіряють свої відповіді зі зразками й оцінюють виконане домашнє завдання. Вчитель дає вказівки щодо розв’язання питань, які виникли під час виконання домашньої роботи.
ІІІ Формування вмінь і навичок.
14 жовтня — Покрова Пресвятої Богородиці, свято дуже шановане в нашого народу. Основним мотивом його є ідея покровительства, заступництва Богородиці. Саме празник Покрови проголосила своїм, офіційним святом Українська повстанська армія (30.05.1947 p.).
З 1999 р. цей день відзначається як День українського козацтва, враховуючи історичне значення і заслуги козацтва в утвердженні української державності.
На Запорізькій Січі існував Покровський Храм із чудотворною іконою Покрови Божої Матері.
Козацтво – яскрава сторінка в історії України. Воно залишило глибокий слід в суспільній психології українців, ставши важливим елементом самоідентифікації української нації. Тому закономірно, що й в сучасному українському державотворенні козацтво відіграє загальнонаціональну об’єднавчу роль. Нинішні суспільно-політичні умови України вимагають нового осмислення ролі козацтва, визначення його місця в суспільній структурі на основі оптимізації козацького руху.
Сьогоднішнє заняття проведемо у формі змагання трьох куренів і назвемо його «Козацький герць».
Отамани! Шикуйте курені!
Привітання куренів.
Отаман кожного куреня представляє команду козаків, оголошує назву куреня і девіз.
Курінь «Козацька чайка»
Девіз.
Слава тобі, Україно, від роду до роду.
Як накажеш — ми поляжем за твою свободу.
Курінь «Козацька шабля».
Девіз.
Нехай знає рідна мати — вільна Україна:
Козаки ми ще малі — зате гідна зміна!
Курінь «Сивий коник».
Девіз.
Душу й тіло ми положим за нашу свободу
І покажем, що ми, браття, козацького роду!
Відомий український педагог Григорій Ващенко наголошував, що джерелом натхнення в героїчній службі може бути лише свідомість, сполучена з палкою любов’ю до Батьківщини, до свого народу. Науку перемагати ворога складають не тільки військові якості, але й глибока віра, висока моральність, благочестя, милосердя.
Козацька розминка.
Було колись — в Україні Ревли гармати,
Було колись —запорожці Вміли позмагатись.
Розпочинаємо козацьку розминку. Кожний курінь отримає по три запитання.
За правильну відповідь — по 1 балу.
Запитання розминки
1. Яку функцію називають степеневою? Наведіть приклади.
2. Яке рівняння називають ірраціональним? Наведіть приклади.
3. Яку нерівність називають ірраціональною? Наведіть приклади.
4. Що називають коренем n-го степеня із числа а?
5. Що називається арифметичним коренем?
6. Що називається коренем п’ятого степеня із числа а?
7. Чи правильно, що число -3 є коренем четвертого степеня з числа 81? 8. Чи правильно, що корінь четвертого степеня з числа 81 дорівнює -3?
9. Скільки існує коренів п’ятого степеня з числа – 1024?
Математичні «вареники».
В кожній хаті на Вкраїні Вареники варять нині.
Ці вареники знаменні,
Як їх родичі пельмені.
Вас чекають у макітрі
Вареники дуже ситні,
Білолиці, непогані
Вареники у сметані.
Дівчина в українському вбранні виносить макітру з «математичними варениками».
Кожний козак бере «вареник» і розв'язує запропоновану вправу.
Правильно розв'язане завдання оцінюється в 2 бали.
Пропонують завдання типу:
Встановіть відповідність між рівняннями та областями їх визначення
Козацька мудрість.
Роботящий народ український. З любов'ю землю обробляє, вирощує хліб. А який же гострий на язик! Недарма є приказка: «Народ скаже, як зав'яже». У кожному слові — народна мудрість і великий життєвий досвід.
Покрова породила чимало прислів'їв. Зараз козаки нам розтлумачать, що то воно значить...
Кожний курінь отримує листівку з прислів'ям.
Завдання: пояснити зміст. Оцінюється конкурс від 1 до 3 балів.
1. Хто лежить до Покрови, той продасть усі корови.
2. По Покрові — то й по теплові.
3. Покрова накриває траву листям, землю снігом, воду — льодом, а дівчат — шлюбним вінцем.
Козацька кмітливість.
У товаристві запорожців понад усе цінувалися сміливість, кмітливість, добре серце. Пропонуємо довести, що й ви маєте ці якості.
Встановіть відповідність між нерівностями та множинами їх розв’язків:
Конкурс отаманів.
За байраком байрак,
А там степ та могила. Із могили козак
Встає сивий, похилий.
Встає сам уночі, Іде в степ, а йдучи
Співа, сумно співає:
“Наносили землі
Та й додому пішли, І ніхто не згадає.
Нас тут триста, як скло!
Товариства лягло!
І земля не приймає.
Як запродав гетьман У ярмо християн,
Нас послав поганяти.
По своїй по землі
Свою кров розлили І зарізали брата.
Крові брата впились
І отут полягли
У могилі заклятій”.
Та й замовк, зажуривсь І на спис похиливсь.
Став на самій могилі,
На Дніпро позирав,
Тяжко плакав, ридав, Сині хвилі голосили.
З-за Дніпра із села Руна гаєм гула,
Треті півні співали.
Провалився козак, Стрепенувся байрак,
А могила застогнала.
А тепер запрошуємо позмагатися отаманів, адже вони — гордість кожного куреня.
Отамани отримують завдання на картці і працюють біля дошки.
Розв’яжіть рівняння:
Козацькі таланти.
Щоб полегшити труднощі своєї долі, щоб мати супутників життя, козаки мали звичай побратимства. Січовий козак – це людина, яка має душу і серце та потребу кимсь опікуватися, а з другого боку – козак, який атакував, потребував вірного товариша, який міг би вчасно прийти на допомогу або відвести від нього небезпеку.
Тож, поки отамани працюють, проведемо наступний конкурс. Козаки були не тільки вмілими воїнами. Вони могли заспівати, станцювати і мали неабияке почуття гумору, яким було пронизане все життя Січі. А тепер покажіть, які ж таланти є у вашому курені.
Хлопці-козаки читатимуть гуморески. Оцінка — 8 балів.
Підсумки змагань.
Змагання куренів закінчене. Ви продемонстрували сьогодні, що ми є нащадками славного козацького роду, у наших жилах тече кров сміливих, відважних, розумних людей — вільних козаків.
Оголошується кількість балів, яку отримав кожний із куренів.
«Поки жити, поки боротися», — під таким девізом жили запорозькі козаки. І ви дотримуйте цього принципу, тоді все в житті у вас буде добре.
IV Домашнє завдання:
Розв’яжіть рівняння та нерівності
1.
2. 𝑥
3.
4.
5.
ЛІТЕРАТУРА
1. Афанасьєва О. М., Бродський Я.С., Павлов О. Л., Сліпенко А. К. Математика. 10 клас: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів.
Рівень стандарту. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010. – 480с.
2. Афанасьєва О. М., Бродський Я.С., Павлов О. Л., Сліпенко А. К. Математика. 11 клас: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів.
Рівень стандарту. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011. – 480с.
3. Бевз Г. П., Бевз В. Г. Математика. 10 клас: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту. – К. : Генеза, 2010.
– 272 с.
4. Ігрові технології навчання на уроках математики / Упоряд. Коць Т. Г. – Тернопіль-Харків: Видавництво «Ранок», 2010. – 176 с. – (Серія «Ігрові технології»).
5. Минько Т. М. Масляна / Минько Т. М. // Виховна робота в школі. – 2011. - № 2(75). С. 39 – 40.
6. Панішева О. В. Супутник вчителя математики. – Х. : Вид. група «Основа», 2008. – 172, [4] с. – (Б-ка журн. «Математика в школах України»; Вип. 4(64)).
7. Плєшко С. С. Державні та народні символи Украхни / Плєшко С. С. // Виховна робота в школі. – 2011. - № 8(81). С. 33 – 35.
8. Роєва Т. Г., Карцан Л. П. Алгебра у запитаннях та відповідях. – Х. :
Країна мрій, 2008. – 160с.
9. Немировська Н. Г. Цікаві заходи весь рік. 1-11 класи.— X. : Вид.
гру¬па «Основа», 2009.— 224 с. : іл.— (Серія «Позакласна ро¬бота»).
10. Математика після уроків. 5 – 11 класи. Посібник для вчителя / Упор.: М. Дзюбинська, В. Колодій, В. Підгородецька, Н. Тарасенко, О. Чижевська.
– Тернопіль: Мандрівець, 2007. – 88с.