Позакласний захід з фізики "Академія цікавих наук"

Про матеріал

Метою пропонованого позакласного заходу з фізики є розвиток пізнавального інтересу учнів до вивчення фізики, засвоєння ними нової інформації, доповнення знань і розширення кругозору дослідницьким, експериментальним шляхом.

Перегляд файлу

Позакласний захід з фізики

Академія

цікавих наук

9 клас

Мета: розвиток пізнавального інтересу учнів до вивчення фізики, засвоєння ними нової інформації, доповнення знань і розширення кругозору дослідницьким, експериментальним шляхом.

Обладнання: пластикова пляшка, вода, сірники, бенгальські вогні, монети, чайні пакетики, стакан, виделки, зубочистки, олія, барвники, розчинний аспірин, повітряні кульки, оцет, сода, свічки, круглі магніти, дріт, бляшана банка з під напою, марля, металеві кульки, опукла лінза, крахмал, звуковідтворююча система низьких частот, харчова плівка.

Вчитель: Шановні присутні! Ми вас вітаємо та запрошуємо в світ цікавої фізики.

1 Ведучий: Фізика – цікава наука, вона нас вчить, як треба ставитися до природи, тому що природа – це божий дар людині. Якщо ми будемо знати закони природи – ми будемо її берегти, володіти її дарами, а вона нас винагороджуватиме за це, а якщо не знатимемо – вона нас буде карати. Можуть траплятися аварії на дорогах, нещасні випадки у побуті, на виробництві, у космосі.

2 Ведучий: Фізика має свої таємниці, вивчаючи її, ми розгадуємо ці таємниці.

Давньогрецький філософ Арістотель вперше виокремив фізику, як науку, з філософії. Він застосував слово "physis" ("фізика") ще в IV столітті до н. е., воно в перекладі означає "природа".

1 Ведучий :Древні цивілізації залишили по собі винаходи та споруди, завдяки яким, було зроблено прорив у розвитку науки. Вони закарбували свій слід в історії людства. Все це було можливим завдяки використанню знань про природу.

2 Ведучий : А вперше винайшли прості механізми давні єгиптяни. Потрібно було піднімати на значну висоту величезні кам'яні блоки. Похила площина, важіль та блок. Свої знамениті піраміди єгипетські будівельники зводили за допомогою них.

1 Ведучий :Все, що навколо, де живемо,

          Словом «природа» звичайно звемо,

          Знати природу та вміти в ній жити

          Фізика вчить нас. Її нам хвалити!

2 Ведучий : Учні 9-Б класу підготували для вас декілька цікавих дослідів. Вони їх вам продемонструють, а ви спробуєте пояснити. Надаємо їм слово.

1 дослід: Змійка

З паперу вирізається спіраль, закріплюється на шпажці, установленій вертикально. Знизу запалюється свічка і спіраль, неначе змійка, починає обертатися навколо осі. Чому так відбувається?

2 дослід: Сухим з води

В тарілку наливаємо воду в яку опускаємо монету. Нам потрібно дістати цю монету руками, не замочивши їх водою. Торкатися монети ніяким предметом не можна. Нахиляти тарілку, або виливати з неї воду теж не можна. Як можна виконати поставлену перед нами задачу?

Хто може пояснити цей дослід?

3 дослід: Магічна пляшка

Закріпити шматок марлі на пляшці з широким горлишком, наповненій водою. Якщо пляшку перевернути, вода виливатися не буде, хоча всередину можна втиснути безліч зубочисток. Хто може пояснити цей дослід?

4 дослід: Водолаз

Пляшка наповнена водою не повністю, в ній плаває сірник (або інший предмет). При стисканні предмет змінює глибину занурення.

Хто може пояснити цей дослід?

5 дослід: Придути подихом

На столі лежить тенісна кулька. Якщо подути на неї, то вона буде просуватися від вас. Як треба подути, щоб кулька рухалася до вас? Хто мені допоможе?

6 дослід: Летюча бляшанка

Також подихом можна дістати бляшанку з чашки. Як це можна зробити?

7 дослід: Вогнестійка кулька

Візьмемо дві однакові повітряні кульки. Піднесемо одну з них до відкритого вогню над свічкою – кулька лопне. Якщо піднести іншу кульку до вогню, то вона закоптиться, але не лопне.

Хто може пояснити цей дослід?

8 дослід: Смугаста речовина

Візьмемо стакан і наповнимо його трьома рідинами так, щоб вони не змішалися, а розмістилися одна над одною. Кава, розчин солі та олія. Чому ці рідини розмістилися одна над іншою, а не змішалися?

9 дослід: Лава-лампа

В смугасту речовину попереднього досліду кинути таблетку розчинного аспірину. Хто може пояснити цей дослід?

10  дослід: Загадкова кулька

В склянку наливаємо води, але трішки не до верху. Опускаємо пластмасову кульку. Вона розміщується біля одного з країв. Доливаємо воду в склянку до появи випуклої поверхні. І тепер кульку неможливо втримати біля краю. Вона весь час повертається на середину. У чому ж річ?

11 дослід: Летючі чайні пакетики

Візьмемо декілька пакетиків з чаєм. Чай питимемо після заходу, а пакетики розправимо і поставимо на стіл. Коли всі пакетики будуть приготовлені, за допомогою сірників по черзі їх підпалимо. Що ж відбудеться?

12 дослід: Зачаровані виделки

Візьмемо дві однакові виделки, складемо їх так, щоб зубці однієї ввійшли між зубцями другої. Просунемо зубочистку між зубчиками виделок. Тепер помістимо цю конструкцію краєчком зубочистки на край стакана.

Хто може пояснити цей дослід?

13 дослід: Загоряння потухлої свічки

Затушимо свічку, що горіла. Потім піднесемо відкритий вогонь до диму від свічки. Хто може пояснити цей дослід?

14 дослід: Парафіновий двигун

Свічку, всередині закріплену на зубочистці, та розміщену на двох склянках, запалюють з обох кінців. Спочатку свічка знаходиться в стані спокою, але поступово починає розгойдуватися. Хто може пояснити цей дослід?

15 дослід: Фонтан Герона

Три пластикові пляшки, послідовно з’єднані між собою, та попарно з’єднані трубками, демонструють явище атмосферного тиску.

16 дослід: Неньютонівська /непробивна/  рідина.

Змішати крахмал та воду (1:1). Спокійно засунути палець, руку в рідину, потім різко вдарити кулаком – показати, що рідина не пробивається.

Зробити невеличку кульку, перекидаючи з руки в руку, але якщо залишити просто на долоні – кулька розтечеться як рідина.

Можна покласти брусок та забити в нього цвях, чого не можна зробити, наприклад, на воді.

Якщо перенести цю рідину на звукову колонку, то на низьких частотах рідина буде утворювати цікаві танцюючі фігурки.

Вікторина

  1. Як лисиця використовує великий пухнастий хвіст під час бігу?

(Лисиця використовує його як кермо, що дає змогу робити круті повороти.)

2. Чому кістки у птаха наповнені не кістковим мозком, а повітрям? (Щоб добре літати, треба мати легкий і разом з тим міцний скелет. Маса усіх кісток двокілограмового птаха-фрегата лише 115 г.)

3. Чому під час прополювання буряна слід витягати з ґрунту повільно, уникаючи ривків? (Повільно витягуючи бур'яни, виполюємо їх з корінням, якщо ж тягнути ривком, то бур'ян унаслідок інерції не встигає прийти в рух, стебло переривається, а коріння залишається в землі.)

4. Крокодили іноді ковтають камінці, маса яких становить близько 1% від маси їхнього тіла. Для чого вони це роблять? (Камінці служать баластом, який дає змогу крокодилу ходити дном річки і швидко затягувати жертву під воду.)

5. Як курка може удвічі збільшити тиск на підлогу? (Піднявши одну лапу. Площа опори при цьому зменшується удвічі й у стільки ж разів збільшується тиск.)

6. Чому лосі досить легко можуть ходити болотом? (Роздвоєні копита лосів мають перетинку, яка збільшує площу опори і зменшує тиск. Крім того, для парнокопитних не характерне атмосферне засмоктування.)

7. Чому маленька бджола створює своїм жалом великий тиск? (Жало у бджоли дуже гостре. І навіть мала сила, що діє на надзвичайно малу площу, здатна створити великий тиск.)

8. У слона коротка шия, що заважає йому нагинатися до водойми. Як же йому вдається напитися? (Слон несвідомо використовує атмосферний тиск: він опускає хобот у воду і втягує в себе повітря. Під дією атмосферного тиску хобот наповнюється водою, потім слон згинає його і вливає воду до рота.)

9. Чому гуси і качки плавають у воді і виходять з неї сухими, а кури тонуть? (Гуси і качки змащують своє пір'я жиром зі спеціальної залози, що міститься на куприку. Тому воно не змочується водою і вода не проникає в товщу пір'я, за рахунок чого вага птаха менша, ніж архімедова сила. Кури не мають таких залоз.)

10. Які властивості організму деяких риб допомагають їм успішно полювати в мутній воді? (Деякі риби дуже чутливі до найменшої зміни напруженості електричного поля. Так, наприклад, гімнарх — великий нічний хижак, відчуває зміну напруженості електричного поля 10 В/м. Це дає йому можливість точно визначити місце перебування жертви, яка своїм тілом впливає на зміну цієї напруженості.)

11. Чому собаки в спеку висовують язик? (На тілі собаки немає потових залоз. Виділення вологи з язика собаки має таке саме значення, як виділення поту з тіла людини.)

12. Чому комахи, які живуть у полярних краях, на високогір'ї мають темне забарвлення? (Це допомагає їхньому тілу поглинати більше сонячних променів.)

13. Чому очі кішки яскраво світяться в темряві, якщо на них спрямувати світловий промінь? (Очі кішки, як і інших тварин, відбивають світло в напрямі, протилежному до напрямку розповсюдження. Око кішки являє собою систему із лінз та увігнутого дзеркала.)

14. Під час кип'ятіння води в чайнику щільно закрита покришка легенько підстрибує. Як це пояснити?      (У просторі між покришкою і водою збирається значна кількість мо­лекул, які створюють додатковий тиск на покришку.)

15. Чому вареники через деякий час після того, як їх вкинули у кип'ячу воду, піднімаються на поверхню? (Під дією високої температури тісто розбухає, об 'єм його збільшуєть­ся, а отже, зростає і виштовхувальна сила, яка в певний момент стає більшою за вагу вареника.)

16. Як можна поставити яйце вертикально на точку найбільшої крутизни?  (Скористатися властивістю дзиґи: змусити яйце обертатися з певною кутовою швидкістю.)

          17. Спортсмен, щоб подолати більшу висоту, має розбігатися. Чому?
     (За таких умов спортсмен збільшує свою потенціальну енергію не лише за рахунок сили м 'язів, а й використовуючи набуту кінетичну енергію.)

         18. У повну склянку чаю вкинули цукор, обережно розмішали ложеч­кою. Чим пояснити, що при цьому не вилилось жодної краплини води? (Молекули цукру частково заповнили проміжки між молекулами води, тому об'єм майже не змінився.)

          19. Чому мокрий папір прилипає до скла, а сухий ні? (Внаслідок змочування виникають сили притягання.)

          20. Як пояснити те, що водій автомобіля, зупинивши двигун і по черзі доторкнувшись пальцем до кожної свічки, безпомилково визначає, яка з них несправна?      (Несправна холодніша за інші.)

 

1 Ведучий : Ми чомусь впевнені, що ви зрозуміли, що фізика не тільки складна наука, а й надзвичайно цікава. Успіхів вам у її вивченні. До нових зустрічей.

 

docx
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
Додано
28 серпня 2018
Переглядів
1210
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку