Змагання "Космічні перегони" проводяться між командами учнів 8 і 9 класів до всесвітнього дня авіації та космонавтики. З метою поглиблення й узагальнення знань про фізичні явища, закони, прилади, одиниці вимірювання величин, виявлення вміння застосовувати здобуті знання на практиці, розвитку інтересу до вивчення фізики; сприянню розвитку міжособистісного спілкування. Між конкурсами учні дізнаються цікаву інформацію про освоєння космосу людиною і використання досягнень в галузі космонавтики.
ЗМАГАННЯ МІЖ УЧНЯМИ 8 І 9 КЛАСІВ «КОСМІЧНІ ПЕРЕГОНИ»
до Дня космонавтики
Мета: поглибити й узагальнити знання про фізичні явища, закони, прилади, одиниці вимірювання величин, виявити вміння застосовувати здобуті знання на практиці, розвивати інтерес до вивчення фізики; сприяти розвитку міжособистісного спілкування.
Беруть участь учні 8 і 9 класів, учителі.
Хід змагання
Вчитель. Сьогодні ми з вами зібралися тут, щоб весело і з користю поспілкуватися на фізичні теми і провести змагання між 7 і 8 класами, визначити кращих учнів і клас. Ваші відповіді буде оцінювати компетентне журі. (Представлення членів журі). Це змагання присвячене Дню космонавтики і називається "Космічні перегони". Запрошуємо команди під ваші оплески. (Представлення команд). Сьогодні ви будете свідками найцікавішої боротьби.
Досягнення космонавтики вже перших років дозволили подивитися на нашу Землю - третю планету від Сонця - збоку, побачити яка вона маленька і беззахисна, побачити її унікальність і привабливість. "Яка ж то краса!" - сказав перший космонавт Юрій Олексійович Гагарін, побачивши Землю через ілюмінатор космічного корабля.
1-й конкурс "Медична комісія"
У космос можуть полетіти здорові, мужні, треновані люди. Тому зараз ми проведемо невеличку медичну комісію. Потрібно виконати завдання:
1. Покрутитися на диску. (З кожної команда вибирають по два учасники -
хлопчика і дівчинку).
2. Надути кульки. (Бере участь вся команда).
Починаємо відбір:
Шановне журі, оцініть будь ласка, конкурси і ознайомте нас з рахунком.
2-й конкурс "Конструктори "
Відгадайте загадку.
Ні пера, ні крила, А швидша за орла. Тільки випустить хвіст Понесеться до зір! (Ракета)
Для польоту нам потрібно побудувати ракету. Креслення вже є, залишилося зібрати її. Поміркуйте і визначте, хто це робитиме. (Команди делегують представників побудувати ракету. Потрібен конструктор і помічник. Роздається матеріал, конструктори починають працювати).
В цей час болільникам пропоную інформацію про
Етапи освоєння космосу.
Людина здавна цікавилася космосом. Відомі досягнення стародавніх астрономів, але мрії і проекти космічних польотів були реалізовані на практиці недавно.
Можна виділити такі етапи в справі освоєння космічного простору:
I етап - етап наукової фантастики;
II етап - етап підготовки теоретичних розрахунків - роботи Ціолковського,
Кондратюка, Кибальчича, передбачення Ломоносова;
III етап - етап практичної реалізації космічних польотів:
1957 рік, 4 жовтня - запуск першого штучного супутника Землі; 1961 рік,
12 квітня - політ людини в космос; 1968 рік - висадка людини на Місяць.
Далі - запуски космічних апаратів на Марс та Венеру, до Юпітера, Сатурна, комети Галлея. Незабаром - експедиція на Марс.
Конструктори, покажіть, будь ласка, ракети. Молодці з завданням впорались.
(Журі оцінює конкурс конструкторів: 1 місце - 2 бали, 2 місце - 1 бач) Ракети є, дякуємо конструкторам.
Ви мабуть чули
Космонавтом хочеш стати - треба багато-багато знати! Ось ми і перевіримо ваші знання, отримано на уроках фізики. Пропоную провести розминку.
3-й конкурс "Розминка"
Кожній команді пропоную запитання. За кожну правильні відповідь 1 бал.
Запитання команді 8 класу
10.Що у фізики і хімії на другому місці? (Літера "і")
Запитання команді 9 класу
Вчитель. Ми сьогодні згадували космос. Послухаємо повідомлення «Де він космос?»
Учень. Що розуміють під космічним простором? Космічним простором можна вважати простір навколо Землі, починаючи з висоти 18 км - тут кров людини закипає при температурі 36,6 °С, або з висоти 30 км - на такій висоті реактивні літаки не можуть працювати без окислювача - атмосфера дуже розріджена, може, і з висоти 100 км - на такій висоті згорають майже всі метеорити, з цієї висоти видно Земну кулю збоку.
Вчитель. Журі підведе результати конкурсу «Розминка».
4-й конкурс "Цікаві задачі"
Вчитель. Ви знаєте, що одним із основних умінь у фізиці є вміння розв'язувати задачі. Для цього потрібно гарно міркувати. Спробуємо виявити, хто з вас краще це вміє робити. За 1 і 2 задачу по 1 балу, за 3,4,5 - по 2 бали.
Вчитель. Наші змагання присвячене Дню космонавтики. Чому його святкують 12 квітня?
Відео про запуск космічного корабля «Восток»
12 квітня 1961 року о 9 год 7 хв за московським часом з космодрому Байконур (Казахстан) міжконтинентальна балістична ракета Р-7 вивела на навколоземну орбіту пілотований космічний корабель «Восток» з льотчиком -космонавтом Юрієм Гагаріним на борту. Через 108 хв після початку польоту, здійснивши повний оберт навколо Землі на 89 хв, КК «Восток» приземлився. Зараз професія космонавта стала звичайною. Але ніколи земляни не забудуть той святковий день, коли мрії людини про політ до зірок стали реальними. Щорічно 12 квітня святкують Всесвітній день авіації і космонавтики.
А зараз просимо журі оголосити результати конкурсу «Цікаві задачі».
5-й конкурс "Дешифратор"
Вчитель. Перед вами зашифроване у малюнках прізвище вченого-фізика. Уважно придивіться до малюнку і ви прочитаєте ілюстроване малюнком прізвище вченого-фізика, який зробив відкриття в науці. За правильне виконання 1 бал. За розповідь про відкриття цього вченого і про нього самого ви можете принести своїй команді ще 2 бали.
6-й конкурс "Фізичне лото"
Вчитель. А ось у вас лото незвичне,
Завдання тут просте, практичне.
Потрібно скласти лото і назвати прилад, що зображений і назвати яку фізичну величину вимірюють цим приладом .
Слухаємо відповіді команд.
За правильну назву приладу 1 бал. За правильно названу фізичну величину, що ним вимірюється 1 бал.
7-й конкурс "Хто кмітливіший?"
Вчитель. Кожна команда отримує аркуш паперу з вертикально написаним словом «фізика». Завдання командам: написати чи словосполучення пов'язані з фізикою, при цьому вони мають починатися на літери слова «фізика», на кожну букву крім «и» по одному терміну. У вас є 3 хвилини. За кожний фізичний термін 1 бал. Час пішов.
8-й конкурс "Фізична казка"
Завдання командам: скласти казку, використовуючи поняття фізики. Максимальна кількість балів за це завдання - 5 балів.
Після виконання завдання, поки журі підводить підсумки останнього конкурсу і змагання вцілому, послухайте цікаву інформацію.
Повідомлення учня. У космічних умовах, в яких знаходяться космонавти, а тепер ще й іноді пасажири, є багато незвичайного. Смакові відчуття загострюються. їжа, яку посолили нормально, здається пересоленою. Приймати її можна переважно з туб - з іншої посудини вона розлетиться кульками через невагомість. Виникає також слухова перенапруга. Сонце надзвичайно яскраве. Дивитися на нього просто неможливо. До речі, корабель робить один оберт навколо Землі за 90 хв. І, можете собі уявити,що за цей час він перебуває десь 50 хвилин на світлій стороні орбіти і 40 хв в тіні Землі - на темній. І так увесь політ 50 хв - день,
40 хв - ніч.
Вчитель. Надамо слово журі для оголошення результатів змагання.
Нагородження переможців.
Заключне слово вчителя. Бажаю всім, щоб щастя додавалося, а горе віднімалося, щоб достаток множився, а любов ділилась.