Позакласний захід з хімії (для школярів молодших класів) Тема: Пори року у хімії.

Про матеріал
Тема: Пори року у хімії. Мета: ознайомити учнів з новим для них предметом, зацікавити їх у вивченні хімії; Тип заходу: масова позакласна робота (тиждень з хімії); Тривалість: 1 год 20 хв.
Перегляд файлу

Позакласний захід з хімії

(для школярів молодших класів)

 

Тема: Пори року у хімії.

Мета: ознайомити учнів з новим для них предметом, зацікавити їх у вивченні хімії;

Тип заходу: масова позакласна робота (тиждень з хімії);

Тривалість: 1 год 20 хв.

 

Реактиви та обладнання:

Дослід: “Золотий дощ”.

КІ ( калій йодид), Pb(NO3)2 (плюмбум нітрат), оцтова кислота, мірні пробірки, азбестова сітка, стакан (200-300 мл), пальник, охолоджувальна баня, сірники, пробіркотримач.

 

Дослід: сублімація бензойної кислоти.

Штатив з лапкою, кільцем, сіткою і пальником, вата, порцелянова чашка, скляна лійка, шпатель, пробірка, пінцет, гілочка ялини, бензойна кислота.

 

Дослід: Завірюха.

 

Дослід: Водорості.

Стакан (250 мл), силікатний клей, дистильована вода, кристалики солей CoCl2 ∙ 6H2O, NiCl2 ∙ 6H2O або NiSO4 ∙ 7H2O, FeCl2 ∙ 6H2O або FeSO4 ∙ 7H2O, FeCl3 ∙ 6H2O, Al2(SO4)3 ∙ 18H2O, MnCl2 ∙ 4H2O, MgCl2∙ 4H2O, CuCl2 ∙ 5H2O, CrCl2 ∙ 6H2O, Cr2(SO4)3 ∙ 6H2O.

 

Дослід: Квіти.

Розчини CuSO4  ,фенолфталеїну, лакмусу, метилоранжу, амоніаку, фільтрувальний папір, розпилювач, стакани, ножиці.

 

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда, пояснення), наочні(спостереження за дослідами), навчальні демонстраційні досліди.

Література:

1.Василега Н.Д. Занимательная химия, К.:Радянська школа,1980 (IV кв.).- 10 л. с ил.- 50 к. 62 000 экз. 70803.

 

Структура заходу

 

  1. Організаційний етап.
  2. Повідомлення теми, мети, завдань заходу і мотивація учбової діяльності школярів.
  3. Сприйняття та осмислення нового матеріалу, осмислення зв’язків і відношень в об’єктах.
  4. Узагальнення і систематизація знань.
  5. Підведення підсумків.

 

Хід заходу

  1. Організаційний момент.

Привітання: Добрий день, любі друзі!

 

  1. Повідомлення теми, мети, завдань заходу і мотивація учбової діяльності школярів.

Мотивація: Звідки походить  назва “хімія”? З цього питання в учених і досі немає спільної думки. Одні схильні вважати, що вона походить від старогрецького слова ”хюма” – “ виплавляння, лиття ” металу, інші – від слова “хемі” або “кемі”,що на мові, якою розмовляло населення Древнього Єгипту, означало “чорний, таємний”. Сьогодні вивченням природи займається багато наук, а серед них такі як біологія, географія, фізика і, безперечно, хімія.

А зараз хімія допоможе нам потрапити у хімічну природу.Ми знаємо,що

природа дарує нам багато чудес,що характеризують її пори року, то ж давайте і ми її здивуємо. Отже, тема нашого заходу Пори року у хімії.

 

  1.  Сприйняття та осмислення нового матеріалу, осмислення звязків і відношень в обєктах.

Ведучий: - Ви потрапили у хімічну казку, яка називається «Пори року». Скільки пір року Ви знаєте? А перелічіть їх? Давайте пограємо у відгадування загадок. І так перша загадка:

 

Все у зелені довкола:
Пасовище, і поле.
Мчать струмочки до ріки,
Ліплять гнізда ластівки.
І в сороки новина,
Сповіщає всіх вона:
Наближається хто? (весна)

 

Ведучий: - Які Ви молодці, правильно це Весна. А чи любите Ви Весну? Давайте відгадаєм другу загадку:

Прийшла до нас бабуся

У білому кожусі

Поля причепурила –

Пухнастим снігом вкрила.

Відгадайте, хто вона,

Бабуся чепурна? (Зима)

 

Ведучий: - Правильно – Зима! А тепер ще одна загадка:

 В небі ластівка летить,
З вітром листя шелестить,
Сонце палить.
Спека.
Дозріває жито.
Яка пора? (літо)

Ведучий: - А хто любить літо? Ще дві загадки у мене є для Вас:

Жовте листячко летить
Під ногами шелестить
Сонце вже не припікає
І коли ж це в нас буває? (осінь)

Правильно. Це осінь. А що осінь найбільш характеризує?

Хто найдовші нитки має,

небо й землю вмить єднає.(дощ)

Ведучий: - Ой які Ви в мене молодці. А тепер зустрічайте - до Вас в гості йде Осінь.

Осінь:

 Небо плаче безупинно,

Листя падає неспинно,

Відлітають журавлі,

Значить, Осінь надворі.

  • Привіт, мої маленькі друзі! Це я – Осінь прийшла до вас, з собою принесла «дощ золотий». Зараз я вам його покажу.
  •  

Дослід 1. «Золотий дощ». (див. додаток 1).

 

Ведучий: Швидко сплинув час. І ось прийшла Зима до Осені.

Зима: - А нумо звідси, Осінь, настав мій час панувати на Землі! Я все тут інієм вкрию.

 Ведучий:

А яка зима буває?

Скаже той, хто добре знає.

Чи ж вона буває ніжна?

Ні! Холодна й білосніжна.

Так. Холодна, вітер віє,

І від снігу все  біліє,

В небі темна хмара висне

Іноді мороз аж  тисне.

Чудеса на склі малює,

На річках мости будує

Не прості, а льодяні,

Дуже гарні, мов скляні.

Під ногами сніг рипить

Звір від холоду тремтить

Є хурделиця, природно

Є метелиця холодна.

Хуга є, і є завія,

Сонце світить, а не гріє.

І його частіш немає –

Хмара сонце  закриває.

 

 Дослід 2. «Іній» (див. додаток 2).

 

Панувала Зима на Землі, вкрила все снігом, заморозила всі ріки... Але прийшов час Весни.  Завітала Весна до Зими і вимагає Землю під свої володіння. А Зима їй відповідає:

  • Не буду я поступатися, мені сподобалось тут панувати. Буде на Землі завжди холодно. Я зараз закручу, замету все навкруги .

Ведучий: - Як Ви гадаєте, що зробила Зима? Я вам допоможу.  Відгадайте загадку.

 Шумить, гуде і все горою йде.(завірюха)

Дослід 3. «Завірюха». (див. додаток 3).

Ведучий: - Не довго сперечалися Зима з Весною, поступилася все ж таки Зима. Настала Весна.

Радіють береги:

Розтанули сніги!

На схилах річкових

Струмки дзвенять, мов сміх,

Парад свій відкриває.

Лавина льодова,

Звірі наперекір

В танок пустився вир.

Десь хлопнув окунець –

Ура! Зимі кінець!

 

Дослід 4. «Водорості» . (див. додаток 4).

 

Ведучий: - Все зраділо навкруги, Літо прийшло. Не сварилися Літо з Весною. Пішла Весна відпочивати. Прийнялося Літо за роботу.

Літо: - Розквітають в луках квіти,

Зеленіють в лісі віти,

Все зелене, молоде,

За Весною Літо йде.

Дослід 5. «Квіти». (див. додаток 5).

Ведучий: Так дружили і сварилися сестри пори року, але ні одного дня не залишали Земля без нагляду.

  1.  Узагальнення і систематизація знань А зараз давайте послухаємо приказки та прислів’я про пори року.
  • Літній день рік годує.
  • Люди раді літу, бджоли раді цвіту.
  • Не проси у Бога літа довгого, а проси літа теплого.
  • У червні на полі густо, а у коморі пусто.
  • Чоло липень і серпень не доварять, того вересень не досмалить.
  • Літо дає коріння, а осінь – насіння.
  • Що влітку вродиться, то взимку згодиться.
  1. Підведення підсумків.

Чи залишились Ви задоволені? Яка пора року і який дослід Вам найбільше сподобались? Чому? Чи зацікавились Ви у вивченні хімії?

Додаток 1

Дослід 1. «Золотий дощ».

Тема: Тиждень хімії.

Назва: Зміна розчинності зі зміною температури («Золотий дощ»).

Обладнання

Реактиви та їх кількість

Прилади та      примітки

Мірні пробірки, азбестова сітка, стакан (200-300 мл), пальник, охолоджувальна баня, пробіркотримач.

KI, Pb(NO3)2 ,                            оцтова кислота.

 

 

Реактиви та обладнання: КІ ( калій йодид), Pb(NO3)2 (плюмбум нітрат), оцтова кислота, мірні пробірки, азбестова сітка, стакан (200-300 мл), пальник, охолоджувальна баня.

Злити рівні об’єми двох розчинів (КІ та Pb(NO3)2) - випадає осад PbІ2 жовтого кольору. При нагріванні він розчиняється, а після різкого охолодження випадають золотисті кристали — явище «золотий дощ».

 

Додаток 2

Дослід 2. «Іній» (див. додаток 2).

Назва досліду: Сублімація бензойної кислоти.

Обладнання

Реактиви та їх кількість

Прилади та      примітки

Штатив з лапкою, кільце, сітка азбестова, пальник, вата порцелянова чашка, скляна лійка, шпатель, пінцет, гілочка ялини.

Бензойна кислота, 1г.

 

 

 

             На дно порцелянової чашки (3), розташованої на кільці штативу,        покласти  невелику  кількість  бензойної кислоти (4) і  ледь прогріти    пальником (5). Чашку прикрити перевернутою скляною лійкою (2) в носик якої занурити невеличку гілочку. Після того, як сублімація повністю закінчилась обережно (пінцетом!) Вийняти гілочку, спостерігати очищені кристали бензойної кислоти, що нагадують голочки.

Додаток 3

  Дослід 3. «Завірюха».

Тема: Тиждень хімії.

Назва досліду: «Завірюха»

Обладнання

Реактиви та їх кількість

Прилади та      примітки

Колба (1 л), пробка з ложечками.

NH4 OH (конц.), Cr2O3 - свіжодобутий   

 

 

Додаток 4

Дослід 4. «Водорості».

Тема: Тиждень хімії.

Назва досліду: «Водорості»

 

 

Обладнання

Реактиви та їх кількість

Прилади та      примітки

Стакан (250 мл), пінцет

Селікатний клей, кристали солей

 

«Водорості» легко створити в банці, використавши для цього кристалічні солі й розчин селікатного клею. налийте в скляну банку з плоскими стінками розведене приблизно в 5 разів силікатний клей. Внесіть у розчин кристалики різних розчинних у воді солей, наприклад: CoCl2 ∙ 6H2O, NiCl2 ∙ 6H2O або NiSO4 ∙ 7H2O, FeCl2 ∙ 6H2O або FeSO4 ∙ 7H2O, FeCl3 ∙ 6H2O, Al2(SO4)3 ∙ 18H2O, MnCl2 ∙ 4H2O, MgCl2∙ 4H2O, CuCl2 ∙ 5H2O, CrCl2 ∙ 6H2O, Cr2(SO4)3 ∙ 6H2O. Через кілька хвилин з кристалів починають виростати дуже красиві різнокольорові «водорості». Солі кобальту, нікелю, заліза(2), заліза(3), марганцю утворюють «рослини» відповідно рожевого, ізумрудно-зеленого, темно-зеленого, бурого, тілесного кольорів, а алюмінію – безбарвні «водорості».

Розчинення кристалика солі супроводжується реакцією подвійного обміну солі із силікатом натрію з утворенням на кристалику осаду силікату увигляді плівки. Формула осадів відповідно CoSiO , NiSiO  і т.д. осад має властивості напівпроникної плівки: вона пропускає воду тільки в напрямі до кристалика. Далі розчинення кристалика продовжуєтьсяв своєрідному мішечку з напівпроникними стінками. Стінки цього мішечка під тиском рідини розриваються (в різних місцях) і утворюється нова плівка-осад. Кристалики солі ніби перетворюються в «кущик».                                                                                                                          

Додаток 5

Дослід 5. «Квіти».

Тема: Тиждень хімії.

Назва досліду: «Квіти».

 

Обладнання

Реактиви та їх кількість

Прилади та      примітки

Фільтрувальний папір, ножиці, розприскувач.

Купрум сульфат, розчини метилоранжу, фенофталеїну, лакмусу, амоніаку.

 

 

 

 

 

doc
Додано
16 серпня
Переглядів
66
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку