Позакласний захід з хімії
(для школярів молодших класів)
Тема: Пори року у хімії.
Мета: ознайомити учнів з новим для них предметом, зацікавити їх у вивченні хімії;
Тип заходу: масова позакласна робота (тиждень з хімії);
Тривалість: 1 год 20 хв.
Реактиви та обладнання:
Дослід: “Золотий дощ”.
КІ ( калій йодид), Pb(NO3)2 (плюмбум нітрат), оцтова кислота, мірні пробірки, азбестова сітка, стакан (200-300 мл), пальник, охолоджувальна баня, сірники, пробіркотримач.
Дослід: сублімація бензойної кислоти.
Штатив з лапкою, кільцем, сіткою і пальником, вата, порцелянова чашка, скляна лійка, шпатель, пробірка, пінцет, гілочка ялини, бензойна кислота.
Дослід: ”Завірюха”.
Дослід: “Водорості”.
Стакан (250 мл), силікатний клей, дистильована вода, кристалики солей CoCl2 ∙ 6H2O, NiCl2 ∙ 6H2O або NiSO4 ∙ 7H2O, FeCl2 ∙ 6H2O або FeSO4 ∙ 7H2O, FeCl3 ∙ 6H2O, Al2(SO4)3 ∙ 18H2O, MnCl2 ∙ 4H2O, MgCl2∙ 4H2O, CuCl2 ∙ 5H2O, CrCl2 ∙ 6H2O, Cr2(SO4)3 ∙ 6H2O.
Дослід: “Квіти”.
Розчини CuSO4 ,фенолфталеїну, лакмусу, метилоранжу, амоніаку, фільтрувальний папір, розпилювач, стакани, ножиці.
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда, пояснення), наочні(спостереження за дослідами), навчальні демонстраційні досліди.
Література:
1.Василега Н.Д. Занимательная химия, К.:Радянська школа,1980 (IV кв.).- 10 л. с ил.- 50 к. 62 000 экз. 70803.
Структура заходу
Хід заходу
Привітання: Добрий день, любі друзі!
Мотивація: Звідки походить назва “хімія”? З цього питання в учених і досі немає спільної думки. Одні схильні вважати, що вона походить від старогрецького слова ”хюма” – “ виплавляння, лиття ” металу, інші – від слова “хемі” або “кемі”,що на мові, якою розмовляло населення Древнього Єгипту, означало “чорний, таємний”. Сьогодні вивченням природи займається багато наук, а серед них такі як біологія, географія, фізика і, безперечно, хімія.
А зараз хімія допоможе нам потрапити у хімічну природу.Ми знаємо,що
природа дарує нам багато чудес,що характеризують її пори року, то ж давайте і ми її здивуємо. Отже, тема нашого заходу “Пори року у хімії”.
Ведучий: - Ви потрапили у хімічну казку, яка називається «Пори року». Скільки пір року Ви знаєте? А перелічіть їх? Давайте пограємо у відгадування загадок. І так перша загадка:
Все у зелені довкола:
Пасовище, і поле.
Мчать струмочки до ріки,
Ліплять гнізда ластівки.
І в сороки новина,
Сповіщає всіх вона:
Наближається хто? (весна)
Ведучий: - Які Ви молодці, правильно це Весна. А чи любите Ви Весну? Давайте відгадаєм другу загадку:
Прийшла до нас бабуся
У білому кожусі
Поля причепурила –
Пухнастим снігом вкрила.
Відгадайте, хто вона,
Бабуся чепурна? (Зима)
Ведучий: - Правильно – Зима! А тепер ще одна загадка:
В небі ластівка летить,
З вітром листя шелестить,
Сонце палить.
Спека.
Дозріває жито.
Яка пора? (літо)
Ведучий: - А хто любить літо? Ще дві загадки у мене є для Вас:
Жовте листячко летить
Під ногами шелестить
Сонце вже не припікає
І коли ж це в нас буває? (осінь)
Правильно. Це осінь. А що осінь найбільш характеризує?
Хто найдовші нитки має,
небо й землю вмить єднає.(дощ)
Ведучий: - Ой які Ви в мене молодці. А тепер зустрічайте - до Вас в гості йде Осінь.
Осінь:
Небо плаче безупинно,
Листя падає неспинно,
Відлітають журавлі,
Значить, Осінь надворі.
Дослід 1. «Золотий дощ». (див. додаток 1).
Ведучий: Швидко сплинув час. І ось прийшла Зима до Осені.
Зима: - А нумо звідси, Осінь, настав мій час панувати на Землі! Я все тут інієм вкрию.
Ведучий:
А яка зима буває?
Скаже той, хто добре знає.
Чи ж вона буває ніжна?
Ні! Холодна й білосніжна.
Так. Холодна, вітер віє,
І від снігу все біліє,
В небі темна хмара висне
Іноді мороз аж тисне.
Чудеса на склі малює,
На річках мости будує
Не прості, а льодяні,
Дуже гарні, мов скляні.
Під ногами сніг рипить
Звір від холоду тремтить
Є хурделиця, природно
Є метелиця холодна.
Хуга є, і є завія,
Сонце світить, а не гріє.
І його частіш немає –
Хмара сонце закриває.
Дослід 2. «Іній» (див. додаток 2).
Панувала Зима на Землі, вкрила все снігом, заморозила всі ріки... Але прийшов час Весни. Завітала Весна до Зими і вимагає Землю під свої володіння. А Зима їй відповідає:
Ведучий: - Як Ви гадаєте, що зробила Зима? Я вам допоможу. Відгадайте загадку.
Шумить, гуде і все горою йде.(завірюха)
Дослід 3. «Завірюха». (див. додаток 3).
Ведучий: - Не довго сперечалися Зима з Весною, поступилася все ж таки Зима. Настала Весна.
Радіють береги:
Розтанули сніги!
На схилах річкових
Струмки дзвенять, мов сміх,
Парад свій відкриває.
Лавина льодова,
Звірі наперекір
В танок пустився вир.
Десь хлопнув окунець –
Ура! Зимі кінець!
Дослід 4. «Водорості» . (див. додаток 4).
Ведучий: - Все зраділо навкруги, Літо прийшло. Не сварилися Літо з Весною. Пішла Весна відпочивати. Прийнялося Літо за роботу.
Літо: - Розквітають в луках квіти,
Зеленіють в лісі віти,
Все зелене, молоде,
За Весною Літо йде.
Дослід 5. «Квіти». (див. додаток 5).
Ведучий: Так дружили і сварилися сестри пори року, але ні одного дня не залишали Земля без нагляду.
Чи залишились Ви задоволені? Яка пора року і який дослід Вам найбільше сподобались? Чому? Чи зацікавились Ви у вивченні хімії?
Додаток 1
Дослід 1. «Золотий дощ».
Тема: Тиждень хімії.
Назва: Зміна розчинності зі зміною температури («Золотий дощ»).
Обладнання |
Реактиви та їх кількість |
Прилади та примітки |
Мірні пробірки, азбестова сітка, стакан (200-300 мл), пальник, охолоджувальна баня, пробіркотримач. |
KI, Pb(NO3)2 , оцтова кислота. |
|
Реактиви та обладнання: КІ ( калій йодид), Pb(NO3)2 (плюмбум нітрат), оцтова кислота, мірні пробірки, азбестова сітка, стакан (200-300 мл), пальник, охолоджувальна баня.
Злити рівні об’єми двох розчинів (КІ та Pb(NO3)2) - випадає осад PbІ2 жовтого кольору. При нагріванні він розчиняється, а після різкого охолодження випадають золотисті кристали — явище «золотий дощ».
Додаток 2
Дослід 2. «Іній» (див. додаток 2).
Назва досліду: Сублімація бензойної кислоти.
Обладнання |
Реактиви та їх кількість |
Прилади та примітки |
Штатив з лапкою, кільце, сітка азбестова, пальник, вата порцелянова чашка, скляна лійка, шпатель, пінцет, гілочка ялини. |
Бензойна кислота, 1г. |
|
На дно порцелянової чашки (3), розташованої на кільці штативу, покласти невелику кількість бензойної кислоти (4) і ледь прогріти пальником (5). Чашку прикрити перевернутою скляною лійкою (2) в носик якої занурити невеличку гілочку. Після того, як сублімація повністю закінчилась обережно (пінцетом!) Вийняти гілочку, спостерігати очищені кристали бензойної кислоти, що нагадують голочки.
Додаток 3
Дослід 3. «Завірюха».
Тема: Тиждень хімії.
Назва досліду: «Завірюха»
Обладнання |
Реактиви та їх кількість |
Прилади та примітки |
Колба (1 л), пробка з ложечками. |
NH4 OH (конц.), Cr2O3 - свіжодобутий |
|
Додаток 4
Дослід 4. «Водорості».
Тема: Тиждень хімії.
Назва досліду: «Водорості»
Обладнання |
Реактиви та їх кількість |
Прилади та примітки |
Стакан (250 мл), пінцет |
Селікатний клей, кристали солей |
|
«Водорості» легко створити в банці, використавши для цього кристалічні солі й розчин селікатного клею. налийте в скляну банку з плоскими стінками розведене приблизно в 5 разів силікатний клей. Внесіть у розчин кристалики різних розчинних у воді солей, наприклад: CoCl2 ∙ 6H2O, NiCl2 ∙ 6H2O або NiSO4 ∙ 7H2O, FeCl2 ∙ 6H2O або FeSO4 ∙ 7H2O, FeCl3 ∙ 6H2O, Al2(SO4)3 ∙ 18H2O, MnCl2 ∙ 4H2O, MgCl2∙ 4H2O, CuCl2 ∙ 5H2O, CrCl2 ∙ 6H2O, Cr2(SO4)3 ∙ 6H2O. Через кілька хвилин з кристалів починають виростати дуже красиві різнокольорові «водорості». Солі кобальту, нікелю, заліза(2), заліза(3), марганцю утворюють «рослини» відповідно рожевого, ізумрудно-зеленого, темно-зеленого, бурого, тілесного кольорів, а алюмінію – безбарвні «водорості».
Розчинення кристалика солі супроводжується реакцією подвійного обміну солі із силікатом натрію з утворенням на кристалику осаду силікату увигляді плівки. Формула осадів відповідно CoSiO , NiSiO і т.д. осад має властивості напівпроникної плівки: вона пропускає воду тільки в напрямі до кристалика. Далі розчинення кристалика продовжуєтьсяв своєрідному мішечку з напівпроникними стінками. Стінки цього мішечка під тиском рідини розриваються (в різних місцях) і утворюється нова плівка-осад. Кристалики солі ніби перетворюються в «кущик».
Додаток 5
Дослід 5. «Квіти».
Тема: Тиждень хімії.
Назва досліду: «Квіти».
Обладнання |
Реактиви та їх кількість |
Прилади та примітки |
Фільтрувальний папір, ножиці, розприскувач. |
Купрум сульфат, розчини метилоранжу, фенофталеїну, лакмусу, амоніаку. |
|