Позакласний захід з математики
«Цікава математика»
для учнів 8-х класів
вчитель: Свинцицька Л.В.
Позакласний захід для 8–х класів.
Тема: розв'язування логічних задач і задач на кмітливість.
Цілі: 1. Розвиток інтелекту учнів.
2. Розвиток пізнавальної та творчої діяльності учнів.
3.Виховувати любов до математики через ігрові форми роботи.
Форма заняття: дидактична гра.
Обладнання: таблиці, картки, паперові стрічки, клей, ножиці, питання на слайдах.
Хід гри.
I етап. Організаційний момент.
ІІ етап. Розминка.
Назвіть прислів'я з натуральним числом (переможець той, хто назве останній).
ІІІ етап. Математичні обгонялки.
1) Як називаються координати x і y? (Абсциса і ордината.)
2) У китайських математиків у 2 столітті до нашої ери одні числа витлумачувалися як "майно", а інші як "борг". Назвіть ці числа.
(Позитивні і негативні)
3) Трійка коней пробігла 30 км. Яку відстань пробіг кожен кінь? (30 км)
4) Яку математичну задачу вирішує свиня, коли підриває кущ картоплі? (витягує корінь)
5) Два в квадраті – чотири, три в квадраті – дев'ять. Чому дорівнює кут в квадраті? (90)
6) Обчисліть 162 - 152 (31)
7) Буває трикутник з двома тупими кутами? (немає)
8) Назвіть найбільше число, що складається з різних цифр. (9876543210)
9)Який чотирикутник схожий на «спідничку»? (трапеція) 10) Чому дорівнює сума кутів в трикутнику? (180)
11) чи Правда, що якщо в трикутнику один з кутів дорівнює 1200, а інший 600? (ні) 12) Як називається промінь, який виходить з вершини кута і ділив кут навпіл? (бісектриса) 13)Чому дорівнює площа квадрата зі стороною 1 метр? (1м²)
14) Площа прямокутника дорівнює... (s=a*b)
IV етап. Чарівний квадрат. ( Магічний квадрат)
1) Розставте цифри так, щоб сума цифр була 15 по горизонталі, вертикалі і діагоналі.
4 |
9 |
2 |
3 |
5 |
7 |
8 |
1 |
6 |
2) Розставте цифри так, щоб сума цифр була одна і та ж по горизонталі і вертикалі.
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
3 |
2 |
3 |
1 |
1 |
2 |
3 |
3 |
1 |
2 |
Відповідь:
Числа від 1,2, ..., n повторюються в кожному рядку і в кожному стовпці. Такий квадрат називається латинським квадратом.
3) Не відриваючи олівця від паперу, розділити фігуру на 6 рівних трикутників
|
|
|
|
Відповідь:
V етап. Математичний єралаш
(вважай, смекай, відгадуй)
1. Що більше, твір або сума чисел: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9?
(Більше сума, так як добуток дорівнює 0)
2. Знайти: 1 + 2 + 3 +...+ 98 + 99 + 100
Історію рішення цієї задачі.
− Цю задачу вирішив у XVIII столітті хлопчик Карл Гаусс, якого згодом стали називати " Королем математики. Він зауважив, що в запису 1 + 2 + 3 + ... + 98 + 99 + 100 сума кожної пари доданків, які однаково відстоять від кінців записаного виразу, що дорівнює 101. А таких пар в два рази менше, ніж доданків, тобто 50.
Виходить сума дорівнює 101•50 = 5050.
VI етап. «Решето Ератосфена»
Якими бувають числа?
Просте число — це натуральне число, яке має рівно два натуральних дільника (тільки 1 і самого себе). Всі інші числа, крім одиниці, називаються складеними. Таким чином, всі натуральні числа більші одиниці розбиваються на прості і складові.
У III столітті до нашої ери Олександрійський учений Ератосфен вказав спосіб отримання послідовності простих чисел, відомий нині як «Решето Ератосфена»
Запишемо числа по шість в рядок, як показано в таблиці.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
38 |
39 |
40 |
41 |
42 |
43 |
44 |
45 |
46 |
47 |
48 |
49 |
50 |
51 |
52 |
53 |
54 |
55 |
56 |
57 |
58 |
59 |
60 |
61 |
62 |
63 |
64 |
65 |
66 |
67 |
68 |
69 |
70 |
71 |
72 |
73 |
74 |
75 |
76 |
77 |
78 |
79 |
80 |
81 |
82 |
83 |
84 |
85 |
86 |
87 |
88 |
89 |
90 |
91 |
92 |
93 |
94 |
95 |
96 |
97 |
98 |
99 |
100 |
101 |
102 |
Спочатку викреслимо всі парні числа, крім двійки, це три стовпчики з жовтим фоном. Потім викреслимо числа кратні трьом крім самої тройки - це блакитний стовпчик. Стовпчик під шісткою вже викреслений як парний.
Тепер позбавляємося від чисел, кратних п'яти, проводячи сині пунктирні лінії, втім, треба буде відзначити тільки 25,35,55,65,85 і 95, так як інші числа викреслені раніше.
Також робимо і з 7 - проводимо рожеву пунктирну лінію, викреслюючи залишилися 49,77 і 91.
Більше нічого не треба викреслювати числа кратні 8, 9 і 10 викреслені при видаленні відповідно парних і кратних трьом.
Залишилися числа і є всі прості числа, менші 100, або, точніше, 102, раз вже це число виявилося в таблиці
Строго упорядкований алгоритм решета Ератосфена наводить на думку, ніби можна знайти формулу, що дозволяє хоча б вказати точне число простих чисел на будь-якому інтервалі числової осі, - справа не таке вже важке. Але скільки не билися математики, їм так і не вдалося знайти бажану формулу.
Чому «Решето»?
Так як за часів Ератосфена писали на воскових табличках і не викреслювали, а "виколювали" цифри, то табличка після описаного процесу нагадувала решето. Тому метод Ератосфена для знаходження простих чисел отримав назву "решето Ератосфена".
Завдання для команд.
Учням видають таблиці, в яких треба закреслити складені числа і вибрати прості.
103 |
104 |
105 |
106 |
107 |
108 |
109 |
110 |
111 |
112 |
113 |
114 |
115 |
116 |
117 |
118 |
119 |
120 |
121 |
122 |
123 |
124 |
125 |
126 |
127 |
128 |
129 |
130 |
131 |
132 |
VII етап. Цікаві числа
Число 37 володіє багатьма цікавими властивостями.
37 × 3 = 111 37 х 18 = 666
37 × 6 = 222 37 х 21 = 777
37 × 9 = 333 37 х 24 = 888
37 ×12 = 444 37 х 27 = 999
37 × 15 = 555
Так, помножене на 3 і на числа, кратні 3 (до 27 включно), воно дає твори, зображувані однією якою-небудь цифрою.
Обчислимо:
1) добуток числа 37 на суму його цифр
37 × (3 + 7) = 370
2)суму кубів тих же цифр
2) 33 + 73 = 370.
3) Із суми квадратів його цифр відняти добуток тих же цифр
(32 + 72) – 3×7 = 37
Але чи не найбільш цікавою властивістю числа 37 є те, що деякі кратні йому числа при круговій перестановці входять до них цифр дають знову-таки числа, кратні 37.
Наприклад: 259 = 7 × 37
592 = 16 × 37
925 = 25 × 37
VIII етап. Неймовірно, але факт.
Помнож свій вік на 7, а потім — на 1443, то результат Тебе неодмінно здивує.
— Ти отримав свій вік, написаний три рази поспіль.
ІХ етап. Дивовижні властивості листа Мебіуса.
Август Фердинанд Мебіус 1790-1868
Німецький геометр народився в місті Шульпфорте.
Професор Лейпцігського університету з 1816 року.
Встановив існування односторонніх поверхонь (1858р.), одна з яких - лист Мебіуса.
Легенда
Розповідають, що відкрити свій «лист» Мебиусу допомогла служниця, яка зшила якось неправильно кінці стрічки.
Захоплююче дослідження
Запасіться кількома листами звичайного білого паперу, клеєм і ножицями.
Експерименти
1) Беремо паперову стрічку АВСD. Прикладаємо її кінці АВ і СD один до одного і склеюємо. Так, щоб точка А збіглася з точкою C, а точка B з точкою D.
2) Отримаємо таке перекручене кільце
3) Задамося питанням: Скільки сторін у листа Мебіуса?
4) У нього ОДНА сторона.
5) (Учениця показує і пояснює експеримент)
− Дивіться, я беру паперову стрічку, розділену по ширині навпіл пунктирною лінією. Я перекручую стрічку один раз і кінці склеиваю. Вийшов знаменитий лист Мебіуса. А тепер я ріжу ножицями склеєну стрічку посередині, вздовж пунктирною лінії. Як ви думаєте, що у мене вийде? Звичайно, якщо б я не перекрутила стрічку перед склейкою, все було б просто: з одного широкого кільця вийшло б два. А що зараз? Вийшло не два кільця, а одне, вже вдвічі, але зате вдвічі довше.
Практичне заняття для всіх.
а) Візьміть паперові стрічки, клей і ножиці. Приготуйте листи Мебіуса і проведіть експеримент, про який я вам розповів. Зробіть кільце, перекручене двічі. Розріжте його по середині.
Висновок: Отримали два зчеплених один з одним кільця, кожне з яких двічі перекручено.
Ось такі несподівані речі відбуваються з простою паперовою смужкою, якщо склеїти з неї лист Мебіуса.
б) Тепер зробіть новий лист Мебіуса і скажіть, що буде, якщо розрізати його уздовж, але не посередині, а ближче до одного краю?
в) А якщо розділити на три частини?
Отримаємо два зчеплених кільця. Одне з них вдвічі довше вихідного і перекручено два рази. Друге - лист Мебіуса, ширина якого втричі менше, ніж у вихідного.
г) Якщо стрічку перекрутити два рази
Отримаємо два кільця з двома перекрутами, зчеплені один з одним.
Вивченням таких властивостей займається наука топологія. Поняття і теореми топології корисні у всіх областях математики, техніці, економіці, психології, мистецтві. Топологія – одна з наук, в яких не вирішено багато проблем. Вони чекають на вас. Бути може, хтось внесе свій внесок в її розвиток.
X етап. Застосування
1) Смуга стрічкового конвеєра, виконана у вигляді листа Мебіуса, дозволяє йому працювати довше в два рази
2) У матричному принтері фарбувальна стрічка має вигляд листа Мебіуса
3) Наша Всесвіт цілком ймовірно замкнута в стрічку Мебіуса
4) Є гіпотеза, що спіраль ДНК сама по собі теж є фрагментом стрічки Мебіуса
5) Фізики стверджують, що відображення в дзеркалі
засноване на властивості стрічки Мебіуса
X I етап. Пам'ятки архітектури.
ХІІ етап. Підсумок заняття.
Нагородження переможців гри