Позакласний захід складений у формі мовного КВК, що допоможе збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови, спонукати їх до творчої праці; розвивати уміння учнів застосовувати свої знання в незвичних ситуаціях; виховувати повагу до барвистого рідного слова, вчити триматися перед глядачами, бути привабливими і цікавими для присутніх.
Мовний КВК. «У безкрайому просторі мови».
Мета: збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови, спонукати їх до творчої праці; розвивати уміння учнів застосовувати свої знання в незвичних ситуаціях; виховувати повагу до барвистого рідного слова, вчити дітей триматися перед глядачами, бути привабливими і цікавими для присутніх.
Обладнання: святково прикрашений кабінет.
ХІД ГРИ
І. Початок гри
Викладач. Увага! Увага!
Розпочинаємо інтелектуальне змагання «У безкрайому просторі мови». Сьогоднішня гра завершує тиждень української мови. Проходитиме наше свято під гаслом «Вивчайте, любіть свою мову, як світлу Вітчизну любіть», взятим із вірша В. Сосюри. Бо чого ж варті ми в світі без рідної мови?! Вона є скарбницею народних, духовних надбань, оберегом наших традицій і звичаїв, запорукою інтелектуального розвитку і поступу в загальнолюдському житті.
Над всі багатства і припливи мод
Шануймо мову серцем і вустами.
Народ без мови — це вже не народ,
Без мови всі б ми сиротами стали.
Шануймо мову над усі скарби,
Якщо ти хочеш зватися народом.
Із задоволенням представляю вам наших гравців. За лівим столом розташувалась команда під назвою «Україночка», за правим – знаходиться команда «Калина». Привітаємо учасників. Гра має бути напруженою, але чесною й справедливою. В оцінюванні нашої гри, відповідей учасників, їх артистизму, знань української мови, дотепності й спритності нам допоможе вельмишановне журі.
ІІ. Конкурсні завдання
Конкурс «Візитка»
Кожна команда має представити своїх учасників, назвати девіз і висловити побажання для суперників.
Конкурс «Мовне асорті»
Кожна команда має за 1 хвилину дати якомога більше відповідей на однакову кількість запитань. Журі фіксує загальну кількість правильних відповідей. Кожна правильна відповідь — 1 бал.
Запитання для команди «Україночка»
Конкурс «Змагання капітанів»
Треба зійти сходинками, розгадавши кросворд. До поданих іменників дібрати синоніми. Кожне правильно дібране слово оцінюється 1 балом.
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
||||||||
3 |
|
|
|
|
|||||||
4 |
|
|
|
|
|
||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання: 1. Юність. 2. Сила. 3. Двобій. 4. Сум. 5. Мандрівка. 6. Відвага. 7. Повідомлення. 8. Чіткість. 9. Щирість. 10. Злободенність.
Відповіді: 1. Юнь. 2. Міць. 3. Дуель. 4, Печаль. 5. Подорож. 6. Мужність. 7. Розповідь. 8. Виразність. 9. Відвертість. 10. Актуальність.
Конкурс «Прямо чи влучно»
Викладач. Учасники команд «Україночка» та «Калина» — сміливі, дотепні, спритні й, без сумніву, розумні. А чи володіють вони акторськими здібностями? Про це ми дізнаємось із наступного конкурсу — «Прямо чи влучно». Кожна команда отримує листочки із записаними фразеологізмами. Ці стійкі вирази сприймаються не прямо, а як єдине ціле. Саме ці сполучення слів найяскравіше виражають національний характер мови. Отже, ви маєте показати без слів записані фразеологізми своїм суперникам, а вони їх мають відгадати й назвати.
Картка для команди «Україночка»
Картка для команди «Калина»
Конкурс «Згадай прислів’я»
По черзі команди закінчують прислів'я, а потім пояснюють зміст кожного.
Журі оцінюють не тільки знання учнів, але й вміння пояснювати.
Команда І
• Бджоли раді цвіту... (а люди — літу)
Команда II
Конкурс «Чорний ящик».
1) Сім славнозвісних подвигів здійснив цей герой давньогрецької міфології. Назвати ім'я героя і предмет з чорного ящика, а також пояснити, яке вони мають одне до одного відношення.
Відповідь. Геркулес — латинське ім'я грецького міфічного героя Геракла, який відзначався дивовижною силою. У переносному значенні «геркулес» — богатир, силач, атлет; «Геркулес» — назва вівсяних пластівців ( ґрунтується на переносному значенні слова). У чорній скриньці — пачка вівсяних пластівців «Геркулес».
2) У Т. Г. Шевченка читаємо:
...Уже як хочете, хоч лайте,
Хоч і не лайте, й не читайте,—
Про мене... Я і не прошу,
Для себе, братики, спишу,
Ще раз те оливо потрачу...
Що таке оливо? Яка його сучасна назва?
Відповідь. У чорному ящику — олівці. Оливо — олівець. Колись олівці робили з олив'яних паличок, вставлених у дерев'яну оправу. Такі олива добре писали на пергаменті.
3)У ящику предмет, що по-різному називається українською і російською мовами, хоч обидва слова походять від одного давнього кореня. З'явилось це слово в давньоіндійській мові, звучало приблизно як шаккара і означало «пісок». Відповідь: цукор.
4)У чорному ящику лежать три «яблука». Перше «яблуко» було завезене до Росії у 17 ст. з Голландії за наказом Петра І, а в Голландію потрапило з Америки. Його називали «земляне» або «чортове яблуко». Друге «яблуко» було завезено з Південної Америки. Французи та італійці називали його «золотим яблуком». Третє «яблуко» — китайське, батьківщина його — Південно-Східна Азія. Назвіть «яблука», що лежать у ящику.
Відповідь. Перше «яблуко» — картопля; друге — помідор; третє — апельсин.
Конкурс «Мовні задачки»
Кожна задачка оцінюється 1 балом, відповідь дає той, хто першим піднімає руку.
1. Назвіть 2 синоніми до слова алфавіт (азбука, абетка). Поясніть їх походження.
Абетка (українського а і б); алфавіт (грецького альфа і бета; новогрецьке — віта); азбука (старослов'янського аз і буки).
4. Січень січе, лютий лютує,
Березень плаче, квітень квітує.
Травень під ноги стеле травицю,
Червень збирає сіно в копиці...
Липень медовий бджілок чарує...
Спробуйте пояснити назви перших місяців літа та осені.
(Червень — поява черв'яка-фарбника, з якого виготовляли червону фарбу для тканини; вересень — місяць найбільшого цвітіння вересу.)
1) Це слово латинського походження.
2) Те, що воно означає, дуже люблять учні та студенти.
Відповідь: період з 22 липня до 23 серпня у давніх римлян називався канікулами. Сонце перебуває у сузір'ї Пса.
7. Перехід, будую, лісовий, зима. Утворити з частин цих слів п'яте слово. (Перебудова)
Конкурс «Перекладач»
Відповідь — іншомовне слово.
Правильна відповідь 1 бал.
1. Антракт — перерва.
ІІІ. Підведення підсумків гри
Виступ голови журі. Нагородження переможців подарунками.
Викладач. Дякую за прекрасну гру. Бажаю всім учасникам наснаги у вивченні рідної мови, говоріть нею, спілкуйтесь нею, бо це справді божий дар.