Урок "Стилі мовлення, їх особливості. Стилістична норма і стилістична помилка"

Про матеріал

Закріпити знання учнів про стилі мовлення та їх особливості, розвивати навички та вміння визначати стилістичну помилку, розвивати стилістичну грамотність; виховувати мовну культуру школярів.

Перегляд файлу

11 КЛАС

Тема. Стилі мовлення, їх особливості. Стилістична норма і стилістична помилка.

Мета: повторити відомості про стилі мовлення, їх особливості; на практиці дати уявлення про стилістичну норму та стилістичну помилку; навчати учнів знаходити стилістичні помилки в чужому висловлюванні та уникати у власному; розвивати стилістичну грамотність; виховувати мовну культуру школярів.

Обладнання:підручник, епіграф до уроку, додатковий навчальний матеріал, відеоматеріали, тестові завдання.

Тип уроку:урок-практикум.

Епіграф:                      Мова – це всі глибинні пласти духовного життя народу,                                                                              його історична пам'ять, найцінніше надбання століть...

Олесь Гончар

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1.          Перевірка домашнього завдання.
  2.          Визначити стиль тексту за поданим закінченням.
  •            .…Кожен  повинен  усвідомити  необхідність  бережливого  ставлення  до природи. Тоді  її  можна  буде  зберегти  для  майбутніх  поколінь.

 

  •            …Отже,об’єктом  лінгвістики  є  мова  у  всій  складності  її  компонентів  і  функціонування: як  знаряддя  формування, як  структурна  цілісність, як  засіб  створення  естетичних  цінностей.

 

  •            … Любіть  і  вивчайте  велике  мистецтво  музики. Воно  відкриє  нам  цілий  світ  високих  почуттів, емоцій. Зробить  нас  духовно  багатими, досконалішими, чистішими.

 

  •            … – Та  чого  ж  не  поїдете?  Та  нічого  страшного  нема, то  він  свистить, щоб  ото  на  путі  не  стояли, щоб  ні  на  кого  не  наїхати.

ІІІ. Робота з епіграфом

ІV. Мотивація уроку

Картинки по запросу смайликКонструювання тексту. Складіть текст із окремих тематично споріднених речень.

Із плином часу виникло й світське мистецтво, набули розвитку нові стилі.

У більшості ранніх пам’яток мистецтва відображено релігійні вірування людей, які сповідували різні язичницькі культи.

Першими творами мистецтва були наскельні розписи та фігури, висічені з каменю.

Мистецтво — це художня творчість: література, музика, живопис, танок, театр, які відтворюють світ в образній формі.

Найдавніші з них створені близько 40 тис. років тому.

Картинки по запросу смайлик Бесіда.

  •                  На вашу думку, до якого стилю належить текст, який ви сконструювали, виконуючи попередню вправу? Відповідь обґрунтуйте.
  •                  Які слова в поданому реченні порушують стиль?

Картинки по запросу смайлик«Пригадайте»

  •                 Які ви знаєте стилі мовлення?
  •                 Від чого залежить стиль наших висловлювань?
  •                 Які мовні засоби характерні для кожного стилю?

V. Оголошення теми й мети уроку

VІ. Сприйняття й усвідомлення матеріалу уроку.

  1. Слово вчителя.

Мовні норми – загальноприйняті правила щодо вживання різних мовних засобів, які регулярно повторюються в мові людей і визнані правильними на даному етапі розвитку літературної форми мови. Як правило, норми закріплені в різних навчальних посібниках і словниках.

Стилістичні норми регулюють правильний відбір певних слів і їх форм, а також пропозицій – залежно від конкретної ситуації комунікації.

Стилістична помилка – помилка в усному або писемному мовленні, що полягає у вживанні слів (словосполучень, речень), що не відповідають стилеві всього тексту.

 Наприклад: Нам було дуже весело під час візиту до лісу.

Проте слід пам’ятати, що інколи письменники навмисно, для досягнення комічного ефекту вживають слова й вирази, що не відповідають вимогам художнього стилю.

Наприклад: Раз я біг завертати свині, що взяли маршрут на буряк, і тоді із прозорої сині скинув бомбу на вигін літак (В.Симоненко)

Існує кілька груп помилок. Перша  лексико-стилістичні помилки . Вони пов’язані з невиправданим вживанням жаргонізмів, діалектизмів, архаїзмів та інших маркованих слів.

Наступна група помилок пов’язана з недостатнім володінням ресурсами мови .До таких помилок належать:

1. Недоречне повторення слова або однокореневих слів у вузькому контексті.

2. Вживання плеоназмів – словосполучень із зайвими смисловими компонентами.

3. Тавтологія – повторення однокореневих слів або сказаного іншими словами.

4. Багатослівність через використання універсальних слів.

5. Вживання мовних штампів.

6. Вживання слів-паразитів.

7. Недоречне вживання нелітературних слів.

8. Одноманітне побудова речень.

9. Відсутність образних засобів у тексті там, де вони необхідні.

Існує також група помилок, які пов’язані з недостатньо розвиненим стилістичним чуттям. До таких помилок відносимо такі:

1. Недоречне використання епітетів, метафор, порівнянь та інших стилістичних прийомів.

2. Змішування лексики, що відноситься до різних стилів.

3. Неблагозвучність, викликана надмірним скупченням голосних або приголосних.

4. Порушення загальної цілісності тексту.

5. Неправильний порядок слів.

Дотримання стилістичних норм є дуже важливою складовою, тому що саме правильне вживання слів і побудова речень показує рівень освіченості людини, а також рівень її володіння рідною мовою. Саме стилістичні помилки або їх відсутність вказують на те, чи достатньо володіє людина ресурсами мови і чи розвинене у нього стилістичне чуття.

Сьогодні такі помилки зустрічаються дуже часто: як в офіційній промові, так і в неофіційному дискурсі. Деякі помилки стали настільки частими, що люди майже не помічають їх. Проте дуже важливо ретельно стежити за своєю мовою і робити все можливе для того, щоб вона була грамотною і мотивованою.

  2. Робота з підручником. Самостійне опрацювання вправи 43 (усно)

         3. Робота з підручником. Колективне опрацювання вправи 57 (І).

VІІ. Узагальнення й систематизація матеріалу уроку

Картинки по запросу смайлик Вправа «Я редактор».  Поясніть, чи доречними є у реченнях виділені слова. Доведіть свою думку. Замініть їх іншими словами, що найбільше підходять за змістом. Запишіть відредаговані речення.

1. У магазині покупцеві забули вручити решту.

2. Учителька прорекламувала батьківські збори.

3. На листі зелених насаджень діамантами сяяла роса.

4. Моя люба тварина – це мій кіт Кєша.

5. Чорногузи бігають на мілкому і ловлять жаб.

6. У маминих оченятах не було ні фальші, ні лукавості.

7. Якось восени дядя Сергій знайшов маленьке зайченя, яке сиділо під кущем смородини.

8. Поснідавши, я дивлюсь телебачення.

9. Він вдарився об стіл і розпанахав собі ногу.

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQoFiomVJn5t7DNwGNAAUfznTqZuu1ePvCAc9aeq3DEdFnwmG-D1U-tu5fFРобота в парах.  Аналіз стилістичної помилки у поданих текстах, вправа 57 (ІІ).

  1. Самостійне виконання вправи 58.
  2. Введіть у речення вставні конструкції, які характерні для розмовного стилю.
  1. О, вже, ( мабуть, певно, напевно, може, можливо), натворила  щось. 2. Знаю, і  (виявляється, як  бачиш, бач, як  ви  знаєте) більше, як  ти. 3. Дай  мнені, (будь  ласка, прошу) спокій. 4. (Очевидно, мабуть, очевидячки, напевно), туман  ішов  із  плавнів. 5. Добрий  почин, (кажуть, говорять, як  кажуть, мовляв), половина  діла.

Картинки по запросу смайликСтилістичний  експеримент.

  

1 варіант.Розкрийте  дужки. Складіть  речення  в  різних  стилях.

Із нагоди (ювілей), звернутися на (адрес), підприємство(?) виготовлення, секція (?) вивчення, сектор (зв’язки), добрий (?) природа, залежно (?) погоди, у  (напрямок) міста, лишилось  у (спадок), поїхати  у (справа), іти ( вулиця), проходити (тінь), іти (?) полем, виключити (?) списку, (?) змозі, (вихідний) дня, за (підсумок), комісія (?) спорт.

 2 варіант.Подані  словосполучення  ввести  в  речення  відповідно  до  стилю.

Брати  слово – вірити  на  слово; вітальне  слово – дотримувати  слова; вступне  слово – чесне  слово; надати  слово – повірити  на  слово.

  3варіант.Випишіть  словосполучення  з  відтінком  урочистості, піднесеності.  Складіть  текст  з  фразеологізмами  і  визначте  їх   стилістичне  забарвлення.

Довести  до  відома, почесний  обов’язок, люди  доброї  волі, як  мокре  горить, вживати  заходи, розвісити   вуха, творче  горіння, спало  на  думку, виправдати  довір'я,  святая   святих, товкти  воду  в  ступі, п’яте  колесо  до  воза.

 4 варіант.Доведіть  доцільність  використання  автором  мовних  засобів  у 

науковому тексті. Напишіть  твір-опис  осені  у  художньому  стилі.

   Восени  листки  поступово  жовкнуть  і  червоніють  тому, що  похолодання  і  зменшення  кількості  світла  спричиняють  руйнування  хлорофілу. А  інші  пігменти  в  хлоропластах  клітин  м’якоті  листків—червоні  і  жовті – зберігаються. Ці  барвники  і  стають  помітними  тоді, коли  зруйнується  хлорофіл.

Картинки по запросу смайлик Проблемне запитання.Знайдіть помилку у реченні.

Ми приймаємо активну участь у шкільних міроприємствах.

(Ми беремо активну участь у шкільних заходах).

Картинки по запросу смайликРобота з матеріалом рубрики «Уникайте помилок».

              Неправильно                                           Правильно

Виключення із правил                                      Виняток із правил

Не дивлячись на несприятливі умови    Незважаючи на несприятливі умови,

                                                                  але:  не дивлячись собі під ноги    

Підніміть руку (під час відповіді)         Піднесіть руку, але: підніміть руку (під час  

                                                                       гімнастичних вправ).

       Відповідь вірна                                      Відповідь правильна

 

Картинки по запросу смайлик улыбкаПерегляд відеороликів «Уроки Олександра Авраменка»

Картинки по запросу смайлик Творча робота в групах. Скласти й розіграти діалог, правильно вживаючи дані словосполучення.

Картинки по запросу смайлик «Готуємося до ЗНО».Тести.

1.Редагування потребує сполука в рядку

А згадати між іншим, принагідно згадати

Б упродовж місяця, на протязі місяця

В дотепер не з’ясовано, досі не  з’ясовано

Г насамперед знати, передусім знати

Д знайти без зволікань, знайти негайно   

2.Помилково вжито слово в рядку

А брати участь

Б здавати іспити

В додати води

Г відповідно до закону

3.Запропонована в дужках конструкція є НЕПРАВИЛЬНОЮ в рядку

А заходи щодо поліпшення (заходи для поліпшення)

Б усупереч постанові (незважаючи на постанову)

В з початку експерименту (від початку експерименту)

Г берегти на всякий випадок (берегти про всякий випадок)

Д за місцем перебування (по місцю перебування)

4.Позначте словосполучення, яке потребує редагування

А опанувати мову

Б навчати математики

В знехтувати наказом

Г дотримати слова

Д оволодіти знаннями

5.Позначте речення, яке потребує редагування

А Хтось кидає жарт, розсмішивши всіх навколо.

Б Прочитавши цікаву книжку, хочеться поділитися враженнями з іншими.

В Сніжинки з інеєм ще більше закрутилися, стовпом здіймаючись угору.

Г Сидячи на березі річки, милуюся її повільною течією.

Д За таких обставин не будемо сидіти склавши руки.

6.Неправильно вжито прийменник у словосполученні

А вишивати по шовку

Б зустрітися по обіді

В зайти по неуважності

Г відповідати по черзі

VІІІ. Підсумок уроку.

Метод «Мікрофон»

  •                 Було легко…
  •                 Було важко…
  •                 Було цікаво…

IХ. Домашнє завдання (на вибір). 1. Підготувати тести з даної теми.

  1.               Дібрати зразки текстів різних стилів мовлення.
  2.               Відредагувати текст.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Балуєва Олена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Каратаєва Інна Станіславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
21714
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку