Позакласний захід з української мови "Юні мовознавці"

Про матеріал

Позакласний захід спрямований на активізацію опорних знань учнів, збільшення інтересу до вивчення української мови, розширення кругозору учнів, підвищення інтелектуального розвитку, формування розумових та мовленнєвих здібностей учнів, виховування пошани та любові до рідної мови.

Перегляд файлу

Тема: «Юні мовознавці»

Мета: активізувати  опорні  знання  учнів, збільшити інтерес до української мови, розширити  їхній  кругозір, підвищити  інтелектуальний  рівень; розвивати розумові та  мовленнєві здібності  учнів, пам`ять, мислення, виробляти в учнів  уважність, спостережливість, відповідальність; виховувати  любов  до рідної мови.

Форма заходу: інтелектуальна гра.

Обладнання: комп’ютерна презентація, картки із завданням, стрічки синього та жовтого кольорів.

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну.

Красу її вічно живу і нову,

І мову її солов’їну.  

                                   В.Сосюра

                                                                   Перебіг заходу

Вступ

Учитель. Україна – це земля, де ми народилися і живемо, де живуть наші батьки, де жили наші предки. Це наша мати- Батьківщина. Так, у кожного одна Батьківщина і кожен має її любити. Україна – це прекрасна, багата земля. Україна – це  звичаї і традиції наших предків. Україна – це її мова.  Українська  мова  за  своєю  милозвучністю  посідає  одне  з  перших  місць  між  європейськими.  Її  красу  та  співучість  визнає  весь  світ.  Немає  народу,  байдужого  до  рідної  мови,  до  своєї   землі,  тієї,  на  якій  ти  народився  і  живеш.

Учень 1.

Мова моя українська,

Батьківська, материнська,

Я знаю тебе не вивчену –

Просту, домашню, звичну,

Не з-за морів покликану

Не з словників насмикану

Учень 2.

Ти у мені із кореня,

Полем мені наговорена,

Дзвоном коси накована,

В чистійводі смакована,

Болем очей продивлена,

Смутком багать продимлена,

З хлібом у душу всмоктана,

В поті людським намокнута,

З кров’ю моєю змішана,

І аж до скону захищена.

Учитель. Увага! Сьогодні ми проведемо інтелектуальну гру «Юні мовознавці»

У нас  сформовано дві команди.  Вони займають жовтий та синій сектори.

Представлення команд. Команди зачитують свій девіз.

1 команда «синіх».

Хто  любить, знає рідну мову,  тому  вона  всміхнеться.

 

2 команда «жовтих».

Хто мову шанує свою, хай той переможе  в бою.

Учитель.

Мета нашої ігри: поповнити та розширити знання про рідну Україну, її мову, показати кмітливість, вміння логічно мислити. А оцінювати наші команди буде компетентне журі у складі:

…………………………………………………………………….

Учень 1.

Скільки в мові різних слів є -

Ніжних, лагідних, сумних.

Є в ній приказки, прислів'я.

Бідні ми були б без них.

Учень 2.

Мої супутники - слова,

Без них і кроку не ступити.

Вони або спроможні вбити,

Або творить земні дива.

Раунд № 1 «Народні перлини»

Учитель. До неоціненних коштовностей українського фольклору належать прислів'я та приказки — короткі влучні вислови. У своїй сумі прислів'я та приказки становлять начебто звід правил, якими людина має керуватися у повсякденному житті. Вони рідко тільки констатують якийсь факт, скоріше рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують, — словом, повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь нашого народу, чия невичерпна талановитість, високе естетичне чуття й гострий розум і тепер продовжують примножувати і збагачувати духовну спадщину, що громадилася віками.

Завдання раунду №1: Учитель називає першу частину прислів'я, а учасники ігри повинні назвати  другу частину.

За кожну правильну відповідь – один бал.

  1.    Хто мови своєї цурається, хай сам себе … (стидається).
  2.    Птицю пізнати по пір'ю, а людину … (по мові).
  3.    Рідна мова - не полова: її за вітром … (не розвієш).
  4.    Від теплого слова і лід … (розмерзається).
  5.    Добрим словом мур проб'єш, а лихим і в двері … (не ввійдеш).
  6.    Слово до слова — зложиться … ( мова).
  7.    Як овечка: не мовить ні … (словечка).
  8.    Чоловік має два вуха, щоб багато слухав, а один язик, щоб менше … (говорив).

Журі підводить підсумки першого раунду.

Раунд № 2 «Знавці мови»

Лірична хвилина

Примусова тим, хто цурається,

А хто любить, той легко вчить:

Все, як пишеться, в ній вимовляється,

Все як пісня, у ній звучить.

І журлива вона, і піднесена,

Тільки фальш для неї чужа.

В ній душа Шевченкова і Лесина,

І Франкова бринить душа.

Учитель. Як ви вже здогадалися, наступний конкурс – знавців мови.

Запитання:

  1.    Яке слово об’єднує 33 букви? (алфавіт)
  2.    Яка частина мови слово далеко?
  3.    Як пишеться частка таки зі словом, якщо стоїть перед ним? (окремо)
  4.    Скільки дефісів пишемо і прислівнику рік у рік? (нуль)
  5.    Яку синтаксичну роль виконують дієприкметники?
  6.    Що означає фразеологізм бути на сьомому небі? (радіти)
  7.    Яка третя буква алфавіту з кінця? (ю)
  8.    Якою частиною мови може бути слово коси? (іменником, дієсловом)
  9. Як написати слово на добраніч?
  10. Скільки граматичних основ має складне речення?

 

Весела перерва

Рубрика «З учнівських творів»

Порвані штани і чоботи свідчать про неабиякий талант героя.

Рябкові влетіло за те, що він розбудив панських бліх.

Сімя безперервно їла пісний борщ.

Щука – алегоричний образ сучасного браконьєра.

Леся Українка виносила під серцем мрію про Мавку.

Мавка любить Лукаша безкорисно.

Раунд № 3  «Фразеологія – смак і колір кожної мови»

Завдання раунда № 3: чотири  учасника  кожної  команди стають у шеренгу. Їм  по   черзі пропонується фразеологізм, до якого потрібно швидко назвати  синонім чи коротко з`ясувати значення. Хто не назвав – вибуває  з  гри. Записані на картках фразеологізми вчитель виймає з імпровізованої кринички.

   Рукою  подати,  ляси точити, з  комарів  носок, витрішки  продавати, братися за розум, ні риба ні м`ясо, розбити глек, дати драла, хоч греблю гати, держатися свого берега, називати речі своїми іменами, викликати вогонь на себе.

Раунд № 4 «Словоутворення»

Чи багато слів можна скласти з букв, які входять в слово “гідроелектростанція”?

Можна провести конкурс. На аркуші цупкого паперу креслять дев’ятнадцять однакових квадратиків, а в кожному з них, розміщуючи по одній букві, пишуть слово “гідроелектростанція”. Потім розрізують квадратики. Буде розрізаний алфавіт з дев’ятнадцяти букв, які входять в слово “гідроелектростанція”. Тепер можна почати складати слова (електрон, електрод, рос, наріст, танк та ін.).

Склавши слово, записують його на папері і тоді складають інше.

Складати можна тільки іменники  в називному відмінку однини. Якщо слово вживається лише в множині, воно теж може бути.

Хто складе найбільше слів, той виграє.

Весела перерва

Рубрика «З учнівських творів»

Мавка вільна, позбавлена будь-якої дріб’язливості.

Але як би пісні не створювались, усі вони з життя, вихідці з народу.

Смерть зловила Гая на коханні до всього прекрасного.

Маруся Чурай вирішила створити самогубство.

Раунд №5 «Словограй»

Завдання раунда №5: командам роздаються картки зі словами. Гравці протягом двох хвилин мають вибрати лише ті з них, на яких слова написані правильно.

Рідна, рітна; україньська, українська; виселкова, веселкова; солов’їна, соловїна; барвинкова,  барвінкова; мелозвучна, милозвучна; калинова, каленова; співуча, співоча; батьківська, батківська. 

Раунд № 6 «Одним словом»

Завдання раунда  №6: назвати одним словом подані визначення.

  1.    Основний засіб спілкування. (Мова)
  2.    Документ, який сповіщає, повідомляє про щось. (Оголошення)
  3.    Той, хто любить свою Батьківщину. (Патріот)
  4.    Особа, яка очолює установу, заклад. (Директор)
  5.    Винагорода за перемогу. (Приз)
  6.    Група спеціалістів, яка визначає переможців на змаганнях. (Журі)
  7.    Улюблене заняття на дозвіллі. (Хобі)
  8.    Прилад для визначення сторін світу. В якому намагнічена стрілка показує на північ. (Компас)
  9.    Дійова особа в художньому творі. (Персонаж)
  10. Спрямованість зору на кого- або що-небудь. (Погляд)

Весела перерва

Рубрика «З учнівських творів»

Країна, в якій ми живемо, - це невелика зелена куля.

Оличчя іде в танок.

Якщо народ забув мову – він розтає.

Душі як органу тіла не існує.

Раунд № 7 Завдання - настанова

Завдання раунда №7: відновити текст: розставити пропущені розділові знаки в середині речення й відповідні розділові знаки в кінці речень. Які речення за метою висловлювання переважають у тексті? Пояснити, яку стилістичну роль вони виконують.

    Поміж усіма світовими мовами людському серцю дорожча й ближча саме рідна мова / Тільки на її звук воно відгукується тріпотливим биттям тільки мова зігріє душу дасть натхнення й окрилить / Завзято ж осягайте безмежні океани рідної мови шукайте в них коштовні перлини слів і висловів доладних форм і точних конструкцій заглиблюйтеся в рідно мовну стихію / Дбайте про рідне слово удосконалюйте його наповнюйте відповідним новому часу змістом творіть його майбуття / Утверджуйтеся в мові живіть нею через її посередництво прилучайтеся до мудрості та почуттєвості рідного народу / Ніколи, за жодних обставин не зраджуйте своєї рідної мови / Пам’ятайте ми вам передаємо в спадок священний клейнод рідної мови / Будьте гідними цього спадку бережіть його / (За С. Ніколаєнком).

Раунд № 8 Гронування до слова «Мова»

Завдання раунда №8: дібрати слова-асоціації до слова «мова».

Учитель. Ось і завершилася наша гра. Ви змагалися, працювали в команді. Усі ви виявили кмітливість свої знання про мову.

Учень 1.Говоріть, як колись вас навчала матуся,

Говоріть, як навчав у дитинстві татусь,

Легко так, вільно так, щоб слова були в русі,

Не тримайте слова, віддавайте комусь.

Щиро так, м’яко так, починайте казати,

Як воліла б відкритись ваша душа.

Може хочеться їй у словах політати

Привітати когось, а чи дать відкоша.

Учень 2. Слів у мові мільйон, вибирайте найкращі,

Кожне з них, лиш торкни, – як струна, виграва,

Зрозумілі, вагомі й усі вони ваші –

Мелодійні, дзвінкі, українські слова.

Говоріть про любов і про віру у щастя,

Уникайте мовчання, нудьги і ниття,

Говоріть, хай в розмові слова веселяться,

Говоріть і продовжуйте мові життя.

(Олесь Лупій “Говоріть”)

Заключне слово вчителя.

Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі, володарі, раби…  на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… гори перетворюються на купи каміння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!

Як вогонь у серці,

Ви  несіть  в майбутнє

Невгасиму мову,

Слово незабутнє!

Кожному учаснику нашого змагання ми пропонуємо скласти  «Абетку побажань».

                                                            «Абетка  побажань»

А – активності  творчої.

Б – безхмарності  небесної.

В – віри  розсудливої.

Г – гумору  неміряного.

Г – ґречності  щоденної.

Д – достатку  життєвого.

Е – економії  розумної.

Є – єдності  сімейної.

Ж – життя  безкінечного.

З – здоров’я  безмежного.

І – імені  чистого.

Ї – їздити на курорти.

К – кохання  доброго.

Л – людяності  Щирої.

М – мрії  здійсненної.

Н – наснаги  професійної.

О – обрію  барвистого.

П – посмішки чуйної.

Р – радості всесильної.

С – спокою літнього.

Т – теплоти  родинної.

У – успіху  великого.

Ф – фантазії гармонійної.

Х – хліба  цілющого.

Ц – царини  домашньої.

Ч – чарівності  приємної.

Ш – широти  духовної.

Щ – щастя  невичерпного.

Ю – юності  сердечної.

Я – ясності  майбутньої.

 

Підведення підсумків інтелектуальної  гри

Інтерактивна вправа «Мікрофон»
    Продовжити вислови
1. Доля нашої мови, як і всієї України, залежить…
2. Сила української мови полягає в…
3. Українська мова - це мова…
4. Мова берегла й береже…
5. Запорука піднесення нашого слова - це …

Рефлексія

Обмін враження щодо інтелектуальної  гри

 

 

docx
Додано
18 грудня 2018
Переглядів
1133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку