Урок "Складнопідрядні речення"

Про матеріал

Даний ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК-МАНДРІВКА "Мій рідний край, моя земля…"має на меті поглибити знання учнів про складнопідрядні речення, засвоїти зв'язки підрядного речення з головним за допомогою сполучників та сполучних слів, правила вживання розділових знаків та інтонації в складнопідрядному реченні;формувати вміння і навички знаходити складнопідрядні речення в тексті, правильно використовувати їх у мовленні; сприяти розвитку зв'язного мовлення та творчих здібностей учнів;виховувати глибоке почуття любові до рідного краю.

Перегляд файлу

Харківська вечірня (змінна) школа ІІ-ІІІ ступенів № 5

Харківської міської ради Харківської області

 

 

МІСЬКИЙ КОНКУРС

«ПРО МІЙ ХАРКІВ – МОЇМ УЧНЯМ»

 

 

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК - МАНДРІВКА

Стежками рідного краю.

Складнопідрядні речення.

Сполучники підрядності і сполучні слова

F:\061129181755smallpicturegerb.jpg

Урок української мови

9 клас

 

Підготувала

Дзюбенко Любов Миколаївна, вчитель української мови та літератури, вища кваліфікаційна категорія, старший вчитель


ТЕМА:  СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ.

СПОЛУЧНИКИ ПІДРЯДНОСТІ І СПОЛУЧНІ СЛОВА.

МЕТА: поглибити знання учнів про складнопідрядні речення, засвоїти зв'язки підрядного речення з головним за допомогою сполучників та сполучних слів, правила вживання розділових знаків та інтонації в складнопідрядному реченні; формувати вміння і навички знаходити складнопідрядні речення в тексті, правильно використовувати їх у мовленні; сприяти розвитку зв'язного мовлення та творчих здібностей учнів; виховувати глибоке почуття любові до рідного краю.

 

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК-МАНДРІВКА

"Мій рідний край, моя земля…"

 

У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай,

Рідніша їм своя пустиня,

Аніж земний в пустині рай.

 М.Чернявський

 

ХІД УРОКУ

  1. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
  2.                   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Вчитель. Ми живемо у чарівному краї. Харківщина - земля особливої долі і особливих людей. За три з половиною століття вона пройшла великий шлях. Віхи цього шляху стали віхами історії всієї України, у становленні якої харків'янам належить одна з провідних ролей.

Сьогодні ми підемо її стежками, спробуємо глибше пізнати історію рідного краю, долучитися до енергетики минулого.

Ми також продовжимо вивчення складнопідрядного речення. Епіграфом до нашого уроку будуть рядки М.Чернявського.

  • Як ви розумієте зміст цього висловлювання?

 

Вчитель. Знати історію своєї області, міста, селища - це не просто "добрий тон", це запорука твоїх майбутніх успіхів. Без минулого немає майбутнього, і тільки пишаючись своїм корінням, примножуючи надбання предків, ти зможеш досягти того, щоб прийдешні покоління пишалися тобою. А ілюструватимемо цю тему реченнями з курсу „Харківщинознавство" та віршами з курсу «Література рідного краю».

 

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

 

Вчитель. Перед нами карта, якою ми будемо мандрувати. Це Харківська губернія 1802-1861 років. Перший пункт подорожі - староруське місто Донець.

 

Робота з текстом

ЗАВДАННЯ. Прочитайте речення, записані на дошці. Це текст чи окремі речення? Доведіть, знайдіть у ньому складнопідрядні речення і випишіть їх.

Територія, яка охоплює верхів'я Дінця, здавна була землею сіверців. Сіверська земля була поділена між Чернігівським та Переяславським князівствами. На південно-східній окраїні Переяславського князівства знаходилось староруське місто Донець, яке виникло у другій половині Хет. Донець був сторожовим містом-фортецею на шляху кочівників.

 

 1. Учні називають складнопідрядні речення.

  • Які розділові знаки ми поставимо в цих реченнях?
  • Де знаходяться головна і підрядна частини?
  • Які види підрядності ви знаєте?

2. Повторення сполучників підрядності за таблицею.

3. Інтонація у складнопідрядних реченнях.

 

  • Скажіть, будь ласка, хто знає продовження історії цього міста?

 

Повідомлення учня

Місто Донець розташувалося на зручному торговельному шляху, тому його жителі мали можливість вести жваву торгівлю по Сіверському Дінцю та Дону.

У 1238 році полчища татар знищили Переяславське князівство. Населення цього князівства зазнало жорстокого лиха. У числі тих староруських міст, які були повністю зруйновані та спалені татарами, опинилось і місто Донець, що знаходилося на землях теперішнього міста Харкова. Місцевість ця з половини 13 ст. і до кінця 16 ст. являла собою майже пустельну територію. У цей проміжок часу господарями тут були татари. Із створенням у 1243 році монгольської держави Золота Орда територія Слобожанщини стала її складовою частиною.

 

Вчитель. Оскільки місто Донець розташовувалось на території сучасного міста Харків, то пропоную зробити морфемний аналіз слова "Донець".

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО ТА ПОГЛИБЛЕННЯ ВІДОМОГО.

Вчитель. А тепер з'ясуємо, які міста є найстарішими на Харківщині. Завдання.

  • Знайти складнопідрядні речення в запропонованому на картках тексті, визначити головну і підрядну частини, показати схематично.

(Всі учні працюють самостійно із розданим кожному текстом

про найстаріші міста Харківщини)

Українські переселенці, які посідали на незахищених землях, називалися "свободними". Потім слово трансформувалося в "слободу", "Слобожанщину". Перші писемні згадки про Чугуїв належать до 1627 року, де він представлений під назвою Чугуєве городище.

У 16 ст. на місці, де було засновано місто Ізюм, знаходився татарський острог Гузун - Курган.

Ще одне сторожове місто, яке засноване цього часу, було місто Валки.

1674 року „служилими людьми", що належали до Чугуївської сторожової залоги, було засноване селище Васищеве. Там, де тече річка Мерла , розташувалося одне з найстаріших міст Слобожанщини - Краснокутськ.

 

Оцінювання.

Вчитель: Схеми ваші звіримо з кодограмою на дошці.

 

Кодограма

[ переселенці      ,      (які)   ,  ]  сполучне слово

[ згадки]     ,   (де...)       .  сполучне слово

[ місці       ,       (де...)   ,   ]  сполучне слово

[ місто      ,       (яке...)   ,   ]  сполучне слово

[ людьми]    ,   (що...) ,   ]       .  сполучник

[ там      ,       (де...)   ,   ]  сполучне слово

Відповіді учнів.

Завдання:

  • Добрати синоніми до слова '"оселя" (хата, дім, садиба, обійстя, отчий дім).

Вчитель. Продовжимо мандрівку і завітаємо до Харкова. З'ясуємо походження назви нашого міста.

 

Завдання:

  • Назвати складнопідрядні речення в тексті (текст-повідомлення спроектовано на екран), записати речення, виконати синтаксичний розбір одного речення.

Текст

Існує декілька версій, що пояснюють походження назви міста. На тому місці, де розташоване місто, один із заможних малоросіян на ім'я Харко заснував хутір.

Деякі історики вважають, що у 12 ст. на місці міста Харкова була столиця половецької держави Шарукань (стоянка пастухів). Харків - це трансформоване слово Шарукань.

Більшість істориків вважають, що свою назву місто одержало від назви річки Харків. Їх висновки ґрунтуються на тому, що назва річки старша від назви міста. Проте залишається питання, звідки пішла назва річки Харків.

Оцінювання.

Вчитель. А тепер помандруємо найстарішими вулицями та площами Харкова.

 

Завдання.

  • Виділити складнопідрядні речення в тексті-повідомленні (текст спроектовано на екран).

 

Текст

Одними з найстаріших вулиць міста є Московська (Московський проспект), Сумська, Зміївська (проспект Гагаріна), Римарська. Свої назви (перші три) одержали від назви шляху на Москву, Суми, Зміїв, що проходив по цих вулицях в 17 ст. Перші будівлі з'явилися вздовж дороги на Полтаву, яку назвали Полтавським шляхом. Одночасно із виникненням фортеці утворилась Миколаївська площа (тепер площа Конституції), на якій проводилися ярмарки, а в зимовий  час вона  служила  місцем  катання на  санях. У  другій  половині 17 ст. виникла площа, яка в різні часи носила назву Лобної, народної, Торговельної. Тепер це площа Рози Люксембург.

 

Оцінювання.

Вчитель. Завершується наша мандрівка Харківщиною. Хочеться закінчити її спогадами про найулюбленіше місце відпочинку всіх харків’ян - сад імені Т.Г.Шевченка.

 

Завдання.

  • Одна група напише твір-мініатюру "Спогади про відпочинок у саду ім. Т.Г. Шевченка". Друга група - складе 4-5 складнопідрядних речень про сад ім. Т.Г.Шевченка.

Свої роботи зачитують 2 учні з кожної групи.

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ.

 

Бесіда:

  • Які речення називаються складнопідрядними?
  • Чим відрізняються сполучники та сполучні слова?

 

Вчитель. Закінчити наш урок хочеться віршем талановитого харківського поета Степана Сапеляка «Мій Харків» та наголосити, щоб ви не забували: чим пильніше ви будете дивитися у сьогодення, чим більше думатимете про майбутнє, тим величнішим стане перед вами ваше минуле – історія країни, міста, вулиці, окремої сім’ї.

(Учень читає вірш)

 

Медовим рястом пахне липа пізня,

Хмільне хитання пахне із Левад.

Цвіте пташина колискова пісня,

Немов вишневий материнський сад.

Цвітуть купальські срібні зорелюби

Їм сняться сни, як сни Сковороди…

А лісопарк світаннячко голубить,

Щоб прилетіли втіхи голуби.

А цвітень цвіт літніє парками,

Мов ніч прощань, мов ніч купайлова…

Любове, Ладонько, - мій Харкове,

Волошку музики віддай мені…

Віддай мені… Зіграй мені…

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

  1. Завершити твір-мініатюру.
  2. Завершити складання речень.
  3. Зробити синтаксичний розбір одного складнопідрядного речення зі складених вами на вибір.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Любчик Ніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
20 грудня 2018
Переглядів
1025
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку