Літературно-історичний конкурс "Знавці козацьких традицій" містить різноманітні завдання з історії та історії України.
Літературно-історичний турнір
«Знавці козацької історії»
Очікувані результати:
узагальнити та поглибити знання учнів з історії українського козацтва; розвивати логічне та абстрактне мислення, інтерес до вивчення історії України; виховувати любов і повагу до спадщини своєї Батьківщини.
Обладнання: картки із завданнями, мультимедійне забезпечення, чорна скринька
Хід заходу
І. Організаційний момент
Умови турніру:
ІІ. Основна частина
Ведучий Добрий день вам, друзі щирі,
Хай живеться вам у мирі,
Не минайте нашу хату,
Бо у нас сьогодні свято!
Входять діти, виконують пісню.
Ведучий Добрий день, шановне панство!!! 14 жовтня наша держава відзначає 20-ту річницю до Дня Українського козацтва (згідно указу Президента України від 7 серпня 1999 року). Важко уявити минуле нашої держави без славної козацької доби. І сьогодні ми перевіримо, наскільки добре ви знаєте наше козацьке минуле. Отже, привітаймо наші команди-козацькі курені:
1 курінь - на чолі з отаманом _________,
2 курінь - на чолі з отаманом ______________.
Привітаймо оплесками наші команди.
Ведучий А оцінювати виступи наших куренів буде поважна старшинська рада, наше шановне журі, привітаймо їх. _______________________________________________
(Кожна команда презентує свою назву та капітана. Розпочинається історичний турнір)
Конкурс № 1.Розминка «Далі-далі…»
Умови конкурсу: по черзі ставляться запитання командам. Та команда, яка швидше натисне кнопку і дасть правильну відповідь, отримує бал. Треба дати найбільше правильних відповідей . Члени журі слідкують за правильними відповідями та фіксують їх, за кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.
Запитання до «Розминки» (Далі, далі…) :
Конкурс № 2. «Пам’ятник козацької історії»
Перед командами на екрані три зображення пам’ятників. Завдання команд – з’ясувати , кому присвячено пам’ятник, та навести факти з життя даної історичної особи. ( Час виконання 30 секунд, оцінюється в 1 бал визначення особи + 1 бал за кожен факт з її біографії).
Завдання. Визначити видатну постать, якій присвячено пам`ятник?
А. Б. В.
Конкурс № 3. «Козацький шифр»
На екрані слайд з «Козацьким шифром». Потрібно за допомогою цифр скласти правильну відповідь на запитання. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Час виконання 30 секунд.
«Козацький шифр»
1 абв |
2 ггде |
3 єжз |
4 иіїй |
5 клм |
6 ноп |
7 рст |
8 уфх |
9 цчш |
0 щьюя |
|
|
Запитання.
А. Яку річ цінували на Січі нарівні з гострою шаблею і добрим конем? –1162871.(бандура).
Б. З якою твариною або птахом козаки відправлялись у морські походи? –641260. (півень.)
В. Як називались козаки-розвідники?–65177864. (пластуни.)
Конкурс для глядачів-уболівальників
Ведучий. А зараз ми пропонуємо нашим глядачам взяти участь у козацькій жартвікторині. Хто дасть найбільше правильних відповідей, той отримає подарунок. А наше шановне журі підіб’є підсумок за попередні три конкурси.
Конкурс № 4. «Козацькі страви»
На столі лежать складові для страв, кожна команда отримує завдання правильно зібрати складові для традиційної козацької страви. За правильно «приготовлену» козацьку страву команда отримує бали – 10 бал за правильний рецепт, або по 1 балу за вгаданий інгредієнт. Час виконання 30 секунд.
Соломаху готували без рецепту, а тетерю з квасом
Соломаху, страву з борошна, козаки готували здебільшого у походах. Готували з гречаного борошна, без рецепту. Головна умова приготування: перетворити борошно у рідке тісто. Влити у підсолений окріп й заварювати до кипіння. Коли страва буде готова, додати олію або смалець, натертий часник.
Тетерю, страву, схожу на куліш готували як пшоняну кашу. Для смаку додавали товчене сало з цибулею й часником. Іноді готували й святкову тетерю, на м’ясній чи рибній юшці. Достовірний рецепт цієї страви втрачений.
Конкурс № 5. «Гетьмани»
На екрані розміщено зображення гетьманів: Б. Хмельницького, І.Мазепи,
П. Орлика,І. Брюховецького. Завдання для команд – це знайти, хто з зображених гетьманів відповідає поданій характеристиці. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Час виконання 30 секунд.
1. «Український військовий, політичний та державний діяч. Гетьман Війська Запорозького, очільник Гетьманщини. Керівник Хмельниччини — повстання проти зловживань коронної шляхти в Україні, котре переросло у загальну, очолену козацтвом, визвольну війну проти Речі Посполитої. Перший з козацьких ватажків, котрому офіційно було надано титул гетьмана»;
2. «Для України гетьманство відкрило нову добу історії. Своєю залізною енергією він створив нову Українську Державу. Козацьке, запоріжське військо, що до того часу славилося тільки буйністю і своєволею, він зумів перетворити в дисципліновану національну армію, що на своїх прапорах несла клич державности. Він зумів зужити, для будови держави останки української шляхти, підняв з занепаду міщанство, перед селянством відкрив надії нового життя, невиробленим дотепер масам вказав ідеал власної держави. По довгих століттях забуття він знову зробив Україну голосною і славною, — увів її на широкі хвилі міжнародньої політики, зручно змагався з могутніми сусідами, та увійшов у зносини майже з усіми державами Европи. Хоч багато його зусиль показалося невдачними, все таки в його часи український нарід знову зажив повним національним життям, освідомив собі свої завдання, почув себе нацією»;
3. «Український військовий, політичний і державний діяч. Гетьман Війська Запорозького, голова козацької держави на Лівобережній і всій Наддніпрянській Україні. Князь Священної Римської імперії. Зробив великий внесок до економічно-культурного розвитку Лівобережжя. Кавалер орденів Андрія Первозваного і Білого Орла. Був підданий церковній анафемі»;
4. «Головною метою гетьмана було об'єднання у рамках однієї держави всіх українських земель та створення станової держави західноєвропейського зразка. Для реалізації своїх планів намагався створити для себе надійну опору – тобто сформувати аристократичну верхівку суспільства з козацької старшини. Для цього він роздавав старшині землі та залежних селян.»
5. «Тридцять років поневірявся по Європі, зазнавав злигоднів, нестатків, переслідувань агентів Петра I та його наступників, однак все-таки неухильно й послідовно, як міг у тяжких умовах еміграції, боровся за визволення України. У своїх листах і в щоденнику він не раз порівнював себе з чоловіком, якому буря розбила корабель: "Як корабельник, котрого застануть в океані противні вітри, змучений ними і виглядає ясної погоди, так і я, змучений безнастанними нещастями, заведений у своїх надіях, очікував і очікую обіцяної втіхи..." Та його надіям судилося здійснитися лише через два з половиною століття...»
5. «Український політичний, державний і військовий діяч, Генеральний писар, Гетьман Війська Запорозького у вигнанні, поет, публіцист. Представник білоруського шляхетського роду (чеського походження), що користалися білоруським гербом «Новина» та писалися литвинами (білорусами). Один із упорядників «Договорів і постанов» — конституційного акту».
6. «17-18 червня 1663 р. в Ніжині відбулася козацька рада (її називають Чорною), яка обрала його гетьманом . Ставши гетьманом, він не виконував своїх передвиборчих обіцянок і намагався обмежити права козацтва, упокорити міське населення. Це перший з українських гетьманів, який поїхав до Москви "побачити пресвітлі очі государя". Там він підписав 1665 Московський договір, який сильно обмежив автономію Лівобережної України.»
Конкурс № 6 «Вірю – не вірю»
Кожному з гравців команди ведучий задає одне твердження, на яке той має майже одразу відповісти: «Вірю», або «Не вірю». За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Інші гравці команди не можуть допомагати.
з німецької, Kleinod — скарб, коштовність)
Конкурс № 7 «Конкурс капітанів»
На екрані за спиною капітана команди зображено предмет, який використовувався козаками. Члени команди цей предмет бачать. Протягом 2 хвилин капітан ставить запитання членам команди про цей предмет. Члени команди мають право відповідати тільки «так» чи «ні». Конкурс оцінюється в 10 балів + 1 бал за швидкість відповіді.
Цікавий факт: «Цей предмет найбільш часто козаки виготовлялися у вигляді простої вигнутої трубки розміром до 5 см. Але іноді зустрічалися дивовижних дизайнів: у вигляді пари чобітків, людського обличчя або раковини равлика. Місцеві українські гончарі виготовляли найчастіше з білої глини. Дерев’яні робилися в основному з бузини, оскільки з неї легко виймалася серцевина. Запорожці вважали цей предмет «душею козака». Тому берегли і вважали своєрідним талісманом. Бувало якщо ламалася, господар міг захворіти або навіть померти. «Запорізьке товариство» називали цей предмет «носогрійкою»
Цікавий факт: «Цей предмет знайдено у дерев’яному вигляді, у шкіряних футлярах; вони різні за розміром, формою овального чи округлого черпака та овального, напівкруглого або ромбовидного у поперечному розрізі держака. Футляри складаються з довгої зшитої одним швом трубчастої частини, в яку засувався держак і верхнього розтруба, сформованого трикутною шкіряною вставкою, з двома клапанами зверху, що прикривали черпак і зав’язувались шнурком. Кількість знахідок на переправі дозволяє ствердити, що кожний козак носив цей предмет у шкіряному футлярі на поясі».
Ведучий. Ось закінчився конкурс капітанів. Це був останній конкурс. Журі підбиває підсумки конкурсів. А на нас чекає заключний виступ нашого співочого гурту.
ІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
Члени журі підбивають підсумки гри та оголошують переможців.
Ведучий. Після сьогоднішніх змагань у нас залишається світла пам’ять про славні подвиги наших козаків-запорожців. Отож, пам’ятаймо, дорогі учні, що ми є нащадками славних українських козаків. Пишаймося Україною, плекаймо Україну!!! Спасибі! До побачення!