Мета проведення заходу: перевірити у цікавій формі знання учнів з математики, виявити сильні і слабкі сторони теоретичної підготовленості з вивчених тем;доповнити наявні знання; перевірити вміння застосовувати знання в стандартниї і нестандартних ситуаціях; розвивати логічне мислення, спостережливість, кмітливість; виховувати культуру математичного мислення розкрити творчі здібності, кмітливість і винахідливість; вчити вмінню працювати в команді з допомогою атмосфери суперництва між командами; спонукати учнів до колективного пошуку відповідей на питання; навчити швидко приймати розв'язання; підвищити інтерес до вивчення математики .
Завдання позакласного заходу: формування в учнів певних особистісних якостей; розвиток та удосконалення знань, вмінь та навичок з математики; розвиток творчої активності, ініціативи і самодіяльності учнів; підготовка учнів до практичної діяльності з математики.
Вид позакласного заходу: навчально-виховний.
Форма проведення позакласного заходу: конкурс.
Обладнання позакласного заходу: скатертини, серветки, розноси, музика, меню, рахунки, бланки оцінювання, палички, серветниці, вази з квітами, прикраси для класу, роздатковий матеріал учням, презентація, форми кухаря та офіціанта, таблички із написами: «Смачного!» , «Стіл замовлений», «Шеф-кухар».
Засоби проведення позакласного заходу: друковані, наочно-слухові, комп'ютер та інформаційні технології, екранні, технічні.
Місце проведення: кабінет фізики.
Учасники конкурсу: учні групи 17 К професії «Кухар ; Офіціант» .
План проведення:
Мета заходу. Сприяти підвищенню інтересу учнів до математики,
розширенню їхнього кругозору, формувати вміння переносити
надбані знання в нові нестандартні ситуації; розвивати логічне
мислення, спостережливість, кмітливість; прагнення до виявлення
ініціативи, розкриття й реалізації власного інтелектуального
потенціалу; виховувати культуру математичного мислення, вміння
працювати в команді задля досягнення спільної мети.
Обладнання. Скатертини, серветки, розноси, свічки, музика. Меню. Рахунки. Таблички із написами: «Смачного!» , «Стіл замовлений», «Шеф-кухар».
Учасники свята. Викладачі-журі, які виконують роль шеф-кухарів, двоє ведучих-офіціантів, двоє помічників офіціантів, учні групи 17К.
(Ведучі знайомлять команди із членами журі).
На ваших столах лежать меню та чеки. В меню ви будете ставити оцінки за конкурси. В товарний чек ви записуєте середній бал.
(Привітання команд «Квадрат» і «Коло»)
Капітан І команди
Наша команда «Коло».
Наш девіз:
Ми для друзів у пригоді,
Всім допомагаємо.
І команду нашу дружну
«Коло» називаємо.
Привітання:
Успіх вирішує не доля, а тільки міцні знання.
Капітан ІІ команди.
Наша команда «Квадрат».
Наш девіз:
У нашого квадрата
Всі сторони рівні.
У нашій команді
Всі дружбою сильні.
Привітання:
- Бажаємо вам перемоги, а собі не програти.
Конкурс «ДУЕЛЬ КАПІТАНІВ»
1-й ведучий. Дякуємо командам за такі гарні привітання. А зараз для того, щоб визначити, яка з команд першою буде робити замовлення, проведемо конкурс капітанів.
2-й ведучий. Капітанам буде поставлене запитання. Той хто відповість швидше і переміг. Даний конкурс не оцінюється, а допомагає визначити, яка з команд відповідатиме першою.
1-й ведучий. Отже розпочнемо.
Трійка коней, запряжена в карету, пробігла 15 км. Скільки кілометрів пробіг кожний кінь? (15 км)
(Журі підбиває підсумок конкурсу-розминки)
1-й ведучий. Дозвольте оголосити меню.
2-й ведучий. Салат «Казковий» під соусом з питань.
1-й ведучий. Борщ «Бабусин» зі сметаною за стародавніми мірами.
2-й ведучий. Нарізка з логічних кмітливостей із гострими приправами з уваги та мислення.
1-й ведучий. Печеня з геометричними цікавинками, прикрашена цукровими сірниками.
2-й ведучий. Брейк-кава: пригости улюблену команду.
1-й ведучий. Комплімент від шеф-кухаря
2-й ведучий. Десерт зі збитими вершками та начинкою з геометричних фігур.
Конкурс «САЛАТ «КАЗКОВИЙ»
1-й ведучий. Перша страва - «Салат «Казковий» під соусом із питань.Командам по черзі ставлять запитання. Якщо відповідь неправильна, то другій команді надається право відповіді. Кожна правильна відповідь на запитання – 1 бал. На роздуми дається 5 секунд.
2-й ведучий. Першою ставляться запитання тій команді, капітан якої переміг у попередньому конкурсі.Отож розпочнемо.
Запитання конкурсу
1. Залежність змінної у від змінної х, при якій кожному значенню х відповідає єдине значення у. (Функція)
2. Область визначення логарифмічної функції.(Множина всіх додатніх чисел)
3. Графік якої функції симетричний відносно осі ОУ?(Парної функції)
4. Якщо графік функції симетричний відносно початку координат, то вона … (непарна)
5. Точки, в яких графік функції перетинає вісь ОХ?(Нулі функції)
6. Ордината точки одиничного кола.(Синус кута, що відповідає даній точці)
7. 1/180 частина розгорнутого кута (Градус)
8. Центральний кут, який опирається на дугу, довжина якої дорівнює радіусу (1 радіан)
9. Відношення ординати точки кола до її абсциси (Тангенс кута)
10. Функція, яка набуває кожного свого значення в єдиній точці області визначення (Оборотна)
11. Основні фігури стереометрії (Точка, пряма, площина)
12. Через одну точку проходить … ( безліч прямих)
13. Через три точки, що не лежать на одній прямій проходить …(одна і тільки одна площина)
14. Скільки площин проходить через пряму і точку?(Одна або безліч)
15. Чи правильно: якщо точка прямої належить площині, то і вся пряма належить їй? (Ні)
16. Дві прямі, які не перетинаються і не лежать в одній площині.(Мимобіжні)
17. Дві прямі на площині, перпендикулярні третій прямій, між собою … (Паралельні)
18. Функція виду у =ах, де а>0, а≠1, називається…(показниковою)
19. Область визначення показникової функції.(Множина всіх додатніх значень)
20. Знаходження числа за його логарифмом. (Потенціювання)
Конкурс «МЕЗИМ»
1-й ведучий. Для хворих животиків, для тих, хто багато з’їв і погано почувається, ми пропонуємо завдання: «Мезим: комфорт у животі - спокій на душі».
2-й ведучий. Увага! Увага! В нашому кафе проводиться аукціон прислів’їв та приказок, в яких є числа. Просимо вболівальників назвати прислів’я та приказки з числами. Наприклад:
День гуляє, три слабий, а на п'ятий - вихідний.
Приклади прислів’їв та приказок
В роботі „ох", а їсть за трьох.
їдеш на день - хліба бери на три.
Ходив три дні, а виходив злидні.
Багато я маю - тільки три клуні хліба: в одній - вітер, в другій - мак, а третя стоїть так.
Говорить, наче три дні хліба не їв.
Краще раз побачити, як тричі почути.
Хоч три дні не їсти, аби з печі злізти.
Одне дитя - не дитя, двоє дітей - пів дитяти, троє - одне дитя.
Кінь на чотирьох — і той спотикається.
Краще на п'ять хвилин раніше, ніж на хвилину пізніше.
П'ять днів не робили, а два відпочиваємо.
Треба, як п'яте колесо до воза.
Знає п'яте через десяте.
Знаю, як свої п'ять пальців.
(Вболівальники називають прислів ’я та приказки з числами за що отримають солодкий подарунок).
1-й ведучий. Отже шановні члени журі, оголосіть результати конкурсу.
(Журі повідомляє результати конкурсу).
Конкурс «БОРЩ»
1-й ведучий. Пропонуємо вашій увазі «Борщ бабусин зі сметаною". Розгляньте таблицю.
Народні міри маси:
золотник -4г
гривня - 400 г
пуд-16 кг
корець -1 ц
ласт - пуда
жилетка - 25 кг
фунт - 400 г
Цими мірами користувалися наші предки. В нашій країні грошова одиниця - гривня. В давнину гривня була ще й мірою ваги. Це був злиток срібла, вагою 1 фунт. Майже 200 років тому гривню почали розрубувати, новий злиток одержав назву - рубль. Міру ваги пуд ввели в XII столітті, назва означає «важкий».
2-й ведучий. Отже завдання цього конкурсу заповнити пропуски. Команда яка першою справиться із завданням – перемогла. На все командам дається 30 секунд після чого наші шеф-кухарі оцінять результати.
1 корець = ? жилеток (4)
1 гривня = ? золотників (100)
1 фунт = ? гривень (1)
1 пуд = ? гривень (0,5)
1 ласт = ? кг (16)
Іфунт = ? золотників (100)
1-й ведучий. А поки наші команди виконують завдання ми трошки пожартуємо.
2-й ведучий.
«Є, - відповідає той, - але вони дорівнюють нулю».
2. Вчитель: «Діти, а зараз я доведу цю теорему!». На що один з учнів заявляє: «Дякуємо, ми й так віримо».
3. Математика попросили запам’ятати номер телефону 361-343. «Легко, - відповів той, - 19 у квадраті і 7 у кубі!».
4. З точки А в точку Б виїхали: велосипедист, мотоцикліст, автомобіль, автобус, поїзд, віз, напівпричіп і коток. Щось неймовірно цікаве відбувається в точці Б.
5. Після контрольної з математики вчителька каже Вовочці:
- 2 +2 = 5, 3 +3 = 8, 5 +4 = 12, 6 +7 = 22! ! Вовочка, куди ти підеш з такими знаннями?
- Ось запрошення від 20-ти ресторанів!
(Журі повідомляє результати конкурсу).
1-й ведучий. Чи не бажаєте покуштувати нашу фірмову страву «Печеня» з геометричними цікавинками, прикрашену сахарними сірниками?
(Офіціанти розносять на столики команд підготовлені завдання).
Відповідь:
Конкурс «БРЕЙК-КАВА»
(Проводиться під час проведення конкурсу із сірниками).
2-й ведучий. А поки наші команди куштують нашу печеню, ми пропонуємо вам конкурс. При цьому ви можете пригостити чашечкою каві одну з команд. Якщо ви відповідаєте правильно, то віддаєте чашку кави команді, за яку вболіваєте. Одна чашечка-один бал.
1-й ведучий. Дякуємо нашим гостям. Отож просимо членів журі оголосити результати конкурсу.
(Журі підводить підсумки конкурсу «Печеня» та конкурсу вболівальників).
Конкурс «КОМПЛІМЕНТ ВІД ШЕФ-КУХАРЯ»
2-й ведучий. Страву наступного конкурсу запропонував один із шеф-кухарів. Завдання команд полягає в тому, щоб відгадати загадки. На роздуми 1,5 хвилини. Виграє та команда ,яка правильно відгадає загадки.
1. Щоб записувати числа
Чітко правильно і стисло,
Щоб ці числа прочитати,
Точно все підрахувати,
Розгадати шифри,
Нам потрібні …
(цифри)
2. Чисел натуральних в світі є багато,
З них число найбільше не можна назвати
Найменше ж знати всім годиться,
І це звичайно …
(одиниця)
3. На число це, знайте діти,
Заборонено ділити.
Проте множити – чудово,
Зразу відповідь готова.
Нероби собі проблем,
Обережно будь з …
(нулем)
4. Їх в підручнику багато,
Кожну треба розв’язати.
І не будьте ви ледачі
Та розв’язуйте …
(задачі)
5. По ній довго можна йти,
Кінця-краю не знайти.
І початку там нема,
Бо це лінія …
(пряма)
6. Щоб довжини виміряти,
Інструмент цей треба мати.
Як будуємо пряму –
Цей же прилад я візьму.
Вийде не пряма, а змійка,
Як загубиться …
(лінійка)
7. В навчанні нам допомагає,
Про числа він розповідає,
Відрізки, формули, кути …
Його нам треба берегти.
Повинен знати кожен учень:
Наш друг і помічник …
(підручник)
1-й ведучий. А поки наші команди виконують завдання давайте переглянемо цікавий відеоролик.
2-й ведучий. Отже команди, озвучте ваші відповіді, а члени журі їх підрахують.
Конкурс «ДЕСЕРТ»
1- й ведучий. Пропонуємо вашій увазі десерт зі збитими вершками з начинкою з кросвордом. Команда, яка першою розгадає кросворд отримає бал.
Завдання обом командам: розгадати кросворд?
1. Чотирикутник, у якого дві протилежні сторони паралельні, а інші дві — непаралельні.
2. В арифметиці число, складене з цілого числа і частки одиниці.
3. Множник при членах рівняння, виражений найчастіше цифрами.
4. Сполучний закон чисел.
5. Частина площини, обмежена колом.
6. Відрізок прямої, який з’єднує дві вершини багатокутника, що не лежать на одній стороні.
7. Відсутність чи порушення симетрії.
Відповідь:
1-й ведучий. Отже, шановні члени журі, оголосіть результати даного конкурсу.
(Журі повідомляє результати конкурсу).
2-й ведучий. Підійшов до кінця наш обід.
1-й ведучий. Сподіваємося вам сподобалося наше меню.
2-й ведучий. А поки наші члени журі визначають переможців, просимо наших офіціантів пригостити наших гостів невеликими компліментами.
1-й ведучий. Отже шановні шеф-кухарі. Просимо оголосити переможця.
Гостів пригощають печенями з побажаннями, конспектом уроку із записом на сд діску презентацією закладу, конспектими уроків та презентаціями до них.
В кінці учнів нагороджують подарунками офіціанти.
1
Конкурс «КОМПЛІМЕНТ ВІД ШЕФ-КУХАРЯ»
1. Щоб записувати числа
Чітко правильно і стисло,
Щоб ці числа прочитати,
Точно все підрахувати,
Розгадати шифри,
Нам потрібні __________________
2. Чисел натуральних в світі є багато,
З них число найбільше не можна назвати
Найменше ж знати всім годиться,
І це звичайно ___________________
3. На число це, знайте діти,
Заборонено ділити.
Проте множити – чудово,
Зразу відповідь готова.
Нероби собі проблем,
Обережно будь з_________________________
4. Їх в підручнику багато,
Кожну треба розв’язати.
І не будьте ви ледачі
Та розв’язуйте______________________________
5. По ній довго можна йти,
Кінця-краю не знайти.
І початку там нема,
Бо це лінія _________________________
6. Щоб довжини виміряти,
Інструмент цей треба мати.
Як будуємо пряму –
Цей же прилад я візьму.
Вийде не пряма, а змійка,
Як загубиться ______________________
7. В навчанні нам допомагає,
Про числа він розповідає,
Відрізки, формули, кути …
Його нам треба берегти.
Повинен знати кожен учень:
Наш друг і помічник _________________________
КОНКУРС «КОМПЛІМЕНТ ВІД ШЕФ-КУХАРЯ»
1. Щоб записувати числа
Чітко правильно і стисло,
Щоб ці числа прочитати,
Точно все підрахувати,
Розгадати шифри,
Нам потрібні …
(цифри)
2. Чисел натуральних в світі є багато,
З них число найбільше не можна назвати
Найменше ж знати всім годиться,
І це звичайно …
(одиниця)
3. На число це, знайте діти,
Заборонено ділити.
Проте множити – чудово,
Зразу відповідь готова.
Нероби собі проблем,
Обережно будь з …
(нулем)
4. Їх в підручнику багато,
Кожну треба розв’язати.
І не будьте ви ледачі
Та розв’язуйте …
(задачі)
5. По ній довго можна йти,
Кінця-краю не знайти.
І початку там нема,
Бо це лінія …
(пряма)
6. Щоб довжини виміряти,
Інструмент цей треба мати.
Як будуємо пряму –
Цей же прилад я візьму.
Вийде не пряма, а змійка,
Як загубиться …
(лінійка)
7. В навчанні нам допомагає,
Про числа він розповідає,
Відрізки, формули, кути …
Його нам треба берегти.
Повинен знати кожен учень:
Наш друг і помічник …
(підручник)
Конкурс «ДЕСЕРТ»
Команда, яка першою розгадає кросворд отримає бал.
1. Чотирикутник, у якого дві протилежні сторони паралельні, а інші дві — непаралельні.
2. В арифметиці число, складене з цілого числа і частки одиниці.
3. Множник при членах рівняння, виражений найчастіше цифрами.
4. Сполучний закон чисел.
5. Частина площини, обмежена колом.
6. Відрізок прямої, який з’єднує дві вершини багатокутника, що не лежать на одній стороні.
7. Відсутність чи порушення симетрії.
ВІДПОВІДІ ДО КОНКУРСУ «ПЕЧЕНЯ»
Відповідь:
ВІДПОВІДІ НА КОНКУРС «ДЕСЕРТ»
КОНКУРС «КОМПЛІМЕНТ ВІД ШЕФ-КУХАРЯ»
1. Щоб записувати числа
Чітко правильно і стисло,
Щоб ці числа прочитати,
Точно все підрахувати,
Розгадати шифри,
Нам потрібні …
(цифри)
2. Чисел натуральних в світі є багато,
З них число найбільше не можна назвати
Найменше ж знати всім годиться,
І це звичайно …
(одиниця)
3. На число це, знайте діти,
Заборонено ділити.
Проте множити – чудово,
Зразу відповідь готова.
Нероби собі проблем,
Обережно будь з …
(нулем)
4. Їх в підручнику багато,
Кожну треба розв’язати.
І не будьте ви ледачі
Та розв’язуйте …
(задачі)
5. По ній довго можна йти,
Кінця-краю не знайти.
І початку там нема,
Бо це лінія …
(пряма)
6. Щоб довжини виміряти,
Інструмент цей треба мати.
Як будуємо пряму –
Цей же прилад я візьму.
Вийде не пряма, а змійка,
Як загубиться …
(лінійка)
7. В навчанні нам допомагає,
Про числа він розповідає,
Відрізки, формули, кути …
Його нам треба берегти.
Повинен знати кожен учень:
Наш друг і помічник …
(підручник)
Мета заходу. Сприяти підвищенню інтересу учнів до математики,
розширенню їхнього кругозору, формувати вміння переносити
надбані знання в нові нестандартні ситуації; розвивати логічне
мислення, спостережливість, кмітливість; прагнення до виявлення
ініціативи, розкриття й реалізації власного інтелектуального
потенціалу; виховувати культуру математичного мислення, вміння
працювати в команді задля досягнення спільної мети.
Обладнання. Скатертини, серветки, розноси, свічки, музика. Меню. Рахунки. Таблички із написами: «Смачного!» , «Стіл замовлений», «Шеф-кухар».
Учасники свята. Викладачі-журі, які виконують роль шеф-кухарів, двоє ведучих-офіціантів, двоє помічників офіціантів, учні групи 17К.
(Ведучі знайомлять команди із членами журі).
На ваших столах лежать меню та чеки. В меню ви будете ставити оцінки за конкурси. В товарний чек ви записуєте середній бал.
(Привітання команд «Квадрат» і «Коло»)
Капітан І команди
Наша команда «Коло».
Наш девіз:
Ми для друзів у пригоді,
Всім допомагаємо.
І команду нашу дружну
«Коло» називаємо.
Привітання:
Успіх вирішує не доля, а тільки міцні знання.
Капітан ІІ команди.
Наша команда «Квадрат».
Наш девіз:
У нашого квадрата
Всі сторони рівні.
У нашій команді
Всі дружбою сильні.
Привітання:
- Бажаємо вам перемоги, а собі не програти.
Конкурс «ДУЕЛЬ КАПІТАНІВ»
1-й ведучий. Дякуємо командам за такі гарні привітання. А зараз для того, щоб визначити, яка з команд першою буде робити замовлення, проведемо конкурс капітанів.
2-й ведучий. Капітанам буде поставлене запитання. Той хто відповість швидше і переміг. Даний конкурс не оцінюється, а допомагає визначити, яка з команд відповідатиме першою.
1-й ведучий. Отже розпочнемо.
Трійка коней, запряжена в карету, пробігла 15 км. Скільки кілометрів пробіг кожний кінь? (15 км)
(Журі підбиває підсумок конкурсу-розминки)
1-й ведучий. Дозвольте оголосити меню.
2-й ведучий. Салат «Казковий» під соусом з питань.
1-й ведучий. Борщ «Бабусин» зі сметаною за стародавніми мірами.
2-й ведучий. Нарізка з логічних кмітливостей із гострими приправами з уваги та мислення.
1-й ведучий. Печеня з геометричними цікавинками, прикрашена цукровими сірниками.
2-й ведучий. Брейк-кава: пригости улюблену команду.
1-й ведучий. Комплімент від шеф-кухаря
2-й ведучий. Десерт зі збитими вершками та начинкою з геометричних фігур.
Конкурс «САЛАТ «КАЗКОВИЙ»
1-й ведучий. Перша страва - «Салат «Казковий» під соусом із питань.Командам по черзі ставлять запитання. Якщо відповідь неправильна, то другій команді надається право відповіді. Кожна правильна відповідь на запитання – 1 бал. На роздуми дається 5 секунд.
2-й ведучий. Першою ставляться запитання тій команді, капітан якої переміг у попередньому конкурсі.Отож розпочнемо.
Запитання конкурсу
1.Якщо цю цифру перевернути догори ногами, то вона зменшиться на 3. Що це за цифра? (9)
2.Яка математична фігура не має жодного кута, початку і кінця? (Коло)
3.Назвіть 5 днів підряд, не називаючи ні числа, ні днів тижня. (Позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра).
4.У мами 7 синів. У кожного з них є 1 сестра. Скільки всього дітей у сім’ї? (8)
5.На грядці сиділо 6 горобців. До них прилетіло ще 4 горобці. Кіт підкрався і піймав одного горобця. Скільки горобців залишилося на грядці? (Жодного)
6.Що важче: 1 кг заліза чи 1 кг вати?
7.Скільки горошин ввійде в стакан? (Жодної, вони ніг не мають)
8.Скільки в Бердичеві поворотів? (Два — лівий і правий)
9.Скільки горобець зробить кроків за 7 років? (Жодного, він стрибає)
10юГоріло 7 свічок, вітром 3 свічки задуло. Скільки свічок залишилося? (3 свічки, 4 — згоріли)
11.Ім'я якої казкової героїні походить від одиниці вимірювання довжини? Дюймовочка — від одиниці виміру «дюйм»
12. Яка геометрична фігура підробляє гімнастичним снарядом у цирку? Трапеція, ромб, прямокутник.
13. Яка цифра завжди катається в електричці? Три — елекТРИчка.
14. Назвіть музичну одиницю вимірювання довжини. Миля (за схожістю складів з нотами).
15. Які геометричні фігури є у кожного в роті? Кути (рота).
16. Яку математичну фігуру носять чоловіки на голові? Циліндр.
17. Яку форму мають бджолині стільники? Форму правильного шестикутника.
18. Складання карти якої країни отримало назву «велике тригонометричне дослідження»? Індії (її зображення на карті нагадує трикутник).
19. Які геометричні фігури дружать із сонцем? Шпала.
20. Як називається перпендикуляр до рейок? Від перестановки доданків сума не змінюється
Конкурс «МЕЗИМ»
1-й ведучий. Для хворих животиків, для тих, хто багато з’їв і погано почувається, ми пропонуємо завдання: «Мезим: комфорт у животі - спокій на душі».
2-й ведучий. Увага! Увага! В нашому кафе проводиться аукціон прислів’їв та приказок, в яких є числа. Просимо вболівальників назвати прислів’я та приказки з числами. Наприклад:
День гуляє, три слабий, а на п'ятий - вихідний.
Приклади прислів’їв та приказок
В роботі „ох", а їсть за трьох.
їдеш на день - хліба бери на три.
Ходив три дні, а виходив злидні.
Багато я маю - тільки три клуні хліба: в одній - вітер, в другій - мак, а третя стоїть так.
Говорить, наче три дні хліба не їв.
Краще раз побачити, як тричі почути.
Хоч три дні не їсти, аби з печі злізти.
Одне дитя - не дитя, двоє дітей - пів дитяти, троє - одне дитя.
Кінь на чотирьох — і той спотикається.
Краще на п'ять хвилин раніше, ніж на хвилину пізніше.
П'ять днів не робили, а два відпочиваємо.
Треба, як п'яте колесо до воза.
Знає п'яте через десяте.
Знаю, як свої п'ять пальців.
(Вболівальники називають прислів ’я та приказки з числами за що отримають солодкий подарунок).
1-й ведучий. Отже шановні члени журі, оголосіть результати конкурсу.
(Журі повідомляє результати конкурсу).
Конкурс «БОРЩ»
1-й ведучий. Пропонуємо вашій увазі «Борщ бабусин зі сметаною". Розгляньте таблицю.
Народні міри маси:
золотник -4г
гривня - 400 г
пуд-16 кг
корець -1 ц
ласт - пуда
жилетка - 25 кг
фунт - 400 г
Цими мірами користувалися наші предки. В нашій країні грошова одиниця - гривня. В давнину гривня була ще й мірою ваги. Це був злиток срібла, вагою 1 фунт. Майже 200 років тому гривню почали розрубувати, новий злиток одержав назву - рубль. Міру ваги пуд ввели в XII столітті, назва означає «важкий».
2-й ведучий. Отже завдання цього конкурсу заповнити пропуски. Команда яка першою справиться із завданням – перемогла. На все командам дається 30 секунд після чого наші шеф-кухарі оцінять результати.
1 корець = ? жилеток (4)
1 гривня = ? золотників (100)
1 фунт = ? гривень (1)
1 пуд = ? гривень (0,5)
1 ласт = ? кг (16)
Іфунт = ? золотників (100)
1-й ведучий. А поки наші команди виконують завдання ми трошки пожартуємо.
2-й ведучий.
«Є, - відповідає той, - але вони дорівнюють нулю».
2. Вчитель: «Діти, а зараз я доведу цю теорему!». На що один з учнів заявляє: «Дякуємо, ми й так віримо».
3. Математика попросили запам’ятати номер телефону 361-343. «Легко, - відповів той, - 19 у квадраті і 7 у кубі!».
4. З точки А в точку Б виїхали: велосипедист, мотоцикліст, автомобіль, автобус, поїзд, віз, напівпричіп і коток. Щось неймовірно цікаве відбувається в точці Б.
5. Після контрольної з математики вчителька каже Вовочці:
- 2 +2 = 5, 3 +3 = 8, 5 +4 = 12, 6 +7 = 22! ! Вовочка, куди ти підеш з такими знаннями?
- Ось запрошення від 20-ти ресторанів!
(Журі повідомляє результати конкурсу).
1-й ведучий. Чи не бажаєте покуштувати нашу фірмову страву «Печеня» з геометричними цікавинками, прикрашену сахарними сірниками?
(Офіціанти розносять на столики команд підготовлені завдання).
1. Завдання команді «Квадрат»: Необхідно перекласти 3 сірники так, щоб отримати рівно 3 квадрата.
Відповідь:
Конкурс «БРЕЙК-КАВА»
(Проводиться під час проведення конкурсу із сірниками).
2-й ведучий. А поки наші команди куштують нашу печеню, ми пропонуємо вам конкурс. При цьому ви можете пригостити чашечкою каві одну з команд. Якщо ви відповідаєте правильно, то віддаєте чашку кави команді, за яку вболіваєте. Одна чашечка-один бал.
1-й ведучий. Дякуємо нашим гостям. Отож просимо членів журі оголосити результати конкурсу.
(Журі підводить підсумки конкурсу «Печеня» та конкурсу вболівальників).
Конкурс «КОМПЛІМЕНТ ВІД ШЕФ-КУХАРЯ»
2-й ведучий. Страву наступного конкурсу запропонував один із шеф-кухарів. Завдання команд полягає в тому, щоб відгадати загадки. На роздуми 1,5 хвилини. Виграє та команда ,яка правильно відгадає загадки.
1. Щоб записувати числа
Чітко правильно і стисло,
Щоб ці числа прочитати,
Точно все підрахувати,
Розгадати шифри,
Нам потрібні …
(цифри)
2. Чисел натуральних в світі є багато,
З них число найбільше не можна назвати
Найменше ж знати всім годиться,
І це звичайно …
(одиниця)
3. На число це, знайте діти,
Заборонено ділити.
Проте множити – чудово,
Зразу відповідь готова.
Нероби собі проблем,
Обережно будь з …
(нулем)
4. Їх в підручнику багато,
Кожну треба розв’язати.
І не будьте ви ледачі
Та розв’язуйте …
(задачі)
5. По ній довго можна йти,
Кінця-краю не знайти.
І початку там нема,
Бо це лінія …
(пряма)
6. Щоб довжини виміряти,
Інструмент цей треба мати.
Як будуємо пряму –
Цей же прилад я візьму.
Вийде не пряма, а змійка,
Як загубиться …
(лінійка)
7. В навчанні нам допомагає,
Про числа він розповідає,
Відрізки, формули, кути …
Його нам треба берегти.
Повинен знати кожен учень:
Наш друг і помічник …
(підручник)
1-й ведучий. А поки наші команди виконують завдання давайте переглянемо цікавий відеоролик.
2-й ведучий. Отже команди, озвучте ваші відповіді, а члени журі їх підрахують.
Конкурс «ДЕСЕРТ»
1- й ведучий. Пропонуємо вашій увазі десерт зі збитими вершками з начинкою з ребусом. Команда, яка першою розгадає ребус отримає бал.
Завдання обом командам: розгадати ребус?
1-й ведучий. Отже, шановні члени журі, оголосіть результати даного конкурсу.
(Журі повідомляє результати конкурсу).
2-й ведучий. Підійшов до кінця наш обід.
1-й ведучий. Сподіваємося вам сподобалося наше меню.
2-й ведучий. А поки наші члени журі визначають переможців, просимо наших офіціантів пригостити наших гостів невеликими компліментами.
1-й ведучий. Отже шановні шеф-кухарі. Просимо оголосити переможця.
Гостів пригощають печенями з побажаннями, конспектом уроку із записом на сд діску презентацією закладу, конспектими уроків та презентаціями до них.
В кінці учнів нагороджують подарунками офіціанти.
1
Тема: Математичне кафе
Мета проведення заходу: перевірити у цікавій формі знання учнів з математики, виявити сильні і слабкі сторони теоретичної підготовленості з вивчених тем;доповнити наявні знання; перевірити вміння застосовувати знання в стандартниї і нестандартних ситуаціях; розвивати логічне мислення, спостережливість, кмітливість; виховувати культуру математичного мислення розкрити творчі здібності, кмітливість і винахідливість; вчити вмінню працювати в команді з допомогою атмосфери суперництва між командами; спонукати учнів до колективного пошуку відповідей на питання; навчити швидко приймати розв’язання; підвищити інтерес до вивчення математики .
Завдання позакласного заходу: формування в учнів певних особистісних якостей; розвиток та удосконалення знань, вмінь та навичок з математики; розвиток творчої активності, ініціативи і самодіяльності учнів; підготовка учнів до практичної діяльності з математики.
Вид позакласного заходу: навчально-виховний.
Форма проведення позакласного заходу: конкурс.
Обладнання позакласного заходу: скатертини, серветки, розноси, музика, меню, рахунки, бланки оцінювання, палички, серветниці, вази з квітами, прикраси для класу, роздатковий матеріал учням, презентація, форми кухаря та офіціанта, таблички із написами: «Смачного!» , «Стіл замовлений», «Шеф-кухар».
Засоби проведення позакласного заходу: друковані, наочно-слухові, комп’ютер та інформаційні технології, екранні, технічні.
Місце проведення: кабінет фізики.
Учасники конкурсу: учні групи 17 К професії «Кухар ; Офіціант» .
План проведення:
Тема: Властивості рідин. Поверхневий натяг рідини
Навчальна мета: поглибити і розширити уявлення про властивості рідини; пояснити і охарактеризувати поняття поверхневого шару; розкрити природу сил поверхневого натягу; формувати експериментальні навички.
Розвиваюча мета: розвивати логічне мислення та індивідуальні здібності учнів, вміння спостерігати і самостійно робити висновки.
Виховна мета: формувати розуміння суспільної ролі наукових знань, виховувати почуття колективізму, інтересу до предмета.
Методична мета: активізація пізнавальної діяльності учнів на заняттях у процесі виконання дослідів; використання групової роботи учнів у процесі вивчення нового матеріалу.
Тип уроку: урок вивчення нових знань.
Методи проведення уроку: демонстраційний,лабораторний, дослідницький, метод усного опитування.
Форма проведення уроку: комбінований.
Обладнання уроку: конспект уроку, презентація, картки із завданнями, презентація, відеозапис проведеного досліду учнем, стаканчик з водою, упаковка скріпок, спирт, колба, 2 піпетки, стаканчик з олією, дротяні каркаси з ненатянутой ниткою, стаканчик з мильним розчином, невелике прямокутне скло, мікрометр, посудина з водою, дрібно нарізані папірці, колба із сухим спиртом, сірники, дротина, маленькі пляшечки з молоком, оцтовою кислотою та розчином соди.
Засоби проведення уроку: друковані, наочно-слухові, комп’ютер та інформаційні технології, екранні, технічні.
Структура уроку:
Очікуваний результат.
Після проведеного уроку учні зможуть:
Міністерство освіти і науки України
Державний начальний заклад «Бердичівське вище професійне училище»
Розробив викладач
фізики та астрономії
О.В.Осипчук
2014 р.
Тема: Властивості рідин. Поверхневий натяг рідини
Навчальна мета: поглибити і розширити уявлення про властивості рідини; пояснити і охарактеризувати поняття поверхневого шару; розкрити природу сил поверхневого натягу; формувати експериментальні навички.
Розвиваюча мета: розвивати логічне мислення та індивідуальні здібності учнів, вміння спостерігати і самостійно робити висновки.
Виховна мета: формувати розуміння суспільної ролі наукових знань, виховувати почуття колективізму, інтересу до предмета.
Тип уроку: урок вивчення нових знань.
Методична мета: активізація пізнавальної діяльності учнів на заняттях у процесі виконання дослідів; використання групової роботи учнів у процесі вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Оголошення теми і мети уроку. (слайд 1)
ІІ. Перевірка домашнього завдання. (слайд 3)
Усне опитування.
Вологість повітря — вміст водяної пари в повітрі, характеризується пружністю водяної пари, відносною вологістю, дефіцитом вологи, точкою роси, — є одним з найважливіших параметрів атмосфери, що визначає погоду, а також те, наскільки комфортно почуває себе людина в цей момент часу.
Вологість повітря — вміст водяної пари в повітрі, характеризується пружністю водяної пари, відносною вологістю, дефіцитом вологи, точкою роси, — є одним з найважливіших параметрів атмосфери, що визначає погоду, а також те, наскільки комфортно почуває себе людина в цей момент часу.
Пру́жність водяно́ї па́ри — тиск водяної пари, що утримується в повітрі. Зазвичай приводиться в мілібарах (мб).
Відносна вологість повітря φ – це відношення абсолютної вологості до тої маси або парціального тиску водяної пари Рmax, яка насичує повітря за такої ж температури. Як правило, відносну вологість виражають у відсотках.
φ = (Р/Рmax)∙100% = (ρ/ρmax)∙100%
де Р, ρ – пружність пари або абсолютна вологість.
Це означає, що в 100 м3 повітря знаходиться 70 м3 води у вигляді водяної пари.
То́чка роси́ — температура, при якій повітря досягає стану насиченості при даному вмісті водяної пари. Вимірювання точки роси використовується в психрометрах для визначення вологості повітря.
Вологомір, гігрометр, гігрограф, датчик вологості, психрометр, аспираціоний психрометр, психометричний гігрометр, деформаційний гігрометр, волосяний гігрометр, плівковий гігрометр, резистивний вологомір, ємнісний вологомір, електролітичний гігрометр, електролітичний підігрівний гігрометр крапки роси, нейтронний вологомір.
Якщо висока вологість, то при жаркій погоді спекотніше, при холодній холодно.
Якщо низька вологість, то при жаркій погоді не так спекотно, а при холодній не так холодно.
Учні активно відповідають на поставлені викладачом питання.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів (створення компетенції дослідника)
1. Скажіть чому воду можна налити в посудину понад вінця?
2. Обговорення результатів домашнього експерименту: чому лезо безпечної бритви можуть плавати на поверхні води?
Викладач демонструє записаний на відео дослід, який проводив учень групи 22 ТС Гринчук Вадим.
Викладач проводить демонстраційний дослід, для якого необхідно: пробірка, пластикова миска, вода, лист паперу.
Проводимо дослід: набираємо воду в пробірку до країв, кладемо на верх аркуш паперу. Перевертаємо пробірку. Що спостерігаємо?
Вода з перевернутої пробірки, закритої аркушем паперу не виливається, але вона не виливається й якщо обережно зняти аркуш паперу. Чому так відбувається?
ІV. Пояснення нового матеріалу.
1. Властивості рідин (слайд 4,5)
Пригадаємо основні властивості рідин:
а) не мають форми
б) мають об’єм
в) їх неможливо зжати оскільки молекули рідини знаходяться на малих відстанях один від одного.
Тому для стиснення рідин треба долати сили молекулярного відштовхування.
Через те, що відстань між молекулами рідини малі, збільшуються сили притягання молекул одна до одної. Образно кажучи, при переході з газоподібного стану в рідкий молекули як би злипаються.
Спеціально поставлені експерименти показали, що в рідинах поблизу кожної молекули інші молекули розташовуються у певному порядку. Однак у масштабі великих областей порядку в розташуванні молекул немає. Тому говорять, що в розташуванні молекул рідини є ближній порядок і відсутній дальній порядок.
Кожна молекула протягом деякого часу хаотично коливається біля певного положення рівноваги. Час від часу молекула змінює місце рівноваги, переміщаючись стрибком в нове положення, що знаходиться від попереднього на відстань порядку самих молекул. Таким чином, молекули лише повільно переміщаються всередині рідини, перебуваючи частину часу близько певних місць, тобто молекули мандрують по всьому об'єму рідини, ведучи кочовий спосіб життя, при якому короткочасні переїзди змінюються відносно довгими періодами осілого життя. Тривалості цих “стоянок” дуже різні і безладно змінюються з часом, різко зменшується з підвищенням температури.
2.Поверхневий натяг рідини
Але сьогодні ми познайомимося ще з одним проявом властивостей рідини. І зараз ми проведемо дослід. Для цього нам знадобиться склянка з водою і скріпки.
Дослід №1. Перед кожним учнем стоїть невеликий пустий стаканчик, стаканчик з водою і скріпки. Пропоную до вінця наповнити склянку водою. Питання до класу: “Чи можна помістити в нього ще що-небудь (наприклад, скріпки), не проливши води?” У склянку одну за одною починають занурювати скріпки. Вода вигинається грибком, але не проливається.
Диво!
Дати висловитись тим, хто читав про це дослід або про щось здогадався.
ПІДВОДИМО ПІДСУМОК: ми дізналися, що на поверхні води діє сила поверхневого натягу.
ВИСНОВОК (запис у зошиті): Молекули поверхневого шару надають молекулярне тиск на рідину, стягуючи її поверхню до мінімуму. Цей ефект називають поверхневим натягом.
Поверхневий натяг — фізичне явище, суть якого в прагненні рідини скоротити площу своєї поверхні при незмінному об'ємі. Своєю появою сили поверхневого натягу завдячують поверхневій енергії. Поверхневий натяг може бути пояснений притяганням між молекулами рідини. Він виникає як у випадку поверхні розділу між рідиною й газом, так і у випадку поверхні розділу двох різних рідин.
Поверхневий натяг дорівнює відношенню сили поверхневого натягу F, яка діє на межу поверхневого шару довжиною , до цієї довжини.
;
- величина стала і не залежить від довжини . В СІ ця величина виражається в .
А тепер на цю поверхню обережно покладіть голку або скріпку. Не тоне! Її утримують сили поверхневого натягу. Як же виникають ці сили і куди вони спрямовані?
Поверхня рідини, що прилягає з іншого середовищем, наприклад з її власним парою, з якою-небудь іншою рідиною або твердим тілом ( зокрема, зі стінками посудини, в якому вона міститься), знаходиться в особливих умовах порівняно з іншою масою рідини.
Виникають ці особливі умови тому, що молекули прикордонного шару рідини, на відміну від молекул в її глибині, оточені молекулами рідини не зі всіх сторін (рис.1).
Частина “сусідів” поверхневих молекул - це частинки іншого середовища, з якою рідина межує. Маючи ж різних сусідів, молекули поверхневого шару взаємодіють з ними різним способом. Тому сили, що діють на кожну молекулу в цьому шарі стають неврівноваженими: існує деяка рівнодіюча сила, спрямована або в бік об'єму рідини, або в бік середовища, що межує з нею.(рис.1)
Рис.1. Розташування молекул води
На кожну молекулу рідини діють сили тяжіння до оточуючих її молекул, віддалених від неї на відстань близько 10 -9 м.
Розглянемо молекулу М, розташовану всередині рідини, налитої в посудину. З усіх боків цю молекулу оточують молекули, сили тяжіння виділеної молекули до її сусідів врівноважуються. Виділимо молекулу М, що знаходиться на поверхні рідини.
Результуюча сила тяжіння цієї молекули до молекул пари менше результуючої сили її тяжіння до молекул рідини. Завдяки цьому з'являється рівнодіюча сила, спрямована всередину рідини. Те ж можна сказати про всі молекули рідини, що знаходяться в поверхневому шарі, товщина якого дорівнює радіусу дії молекулярних сил.
Поверхневий шар тисне на молекули, що знаходяться всередині рідини. В цьому відношенні він нагадує оболонку дитячого повітряної кулі. (рис.2).
Рис.2. Молекули поверхневого шару рідини
Щоб перемістити молекулу М, розташовану безпосередньо під поверхневим шаром, необхідно виконати роботу проти сил молекулярного тиску, отже молекули утворюють поверхневий шар рідини, що володіють додатковою потенційною енергією порівняно з молекулами, що знаходяться усередині рідини.
Будь-яка механічна система, будучи надана сама собі, прагне зайняти таке положення, в якому її потенціальна енергія найменша. Коли рідина знаходиться у вільному стані і не взаємодіє з опорою або посудиною вона приймає форму кулі.
Дослід №2. У цьому досвіді з'ясовуємо яку форму приймає рідина під дією одних тільки сил поверхневого натягу. У колбу з розбавленим спиртом поміщаємо піпеткою краплю олії. Яка чудова золотиста куля плаває всередині розчину! Знов тема для роздумів.
ВИСНОВОК (запис у зошиті): Рідина у відсутності сили тяжіння, або коли вона урівноважена силою Архімеда, приймає сферичну форму, що має мінімальну поверхню при одному і тому ж обсязі (рис.3).
Рис.3. Крапля масла в спирті
Деякі рідини (мильна вода) мають властивість утворювати тонкі плівки.
Такі прості досліди додатково пояснюють сутність сил поверхневого натягу.
Дослід № 3
Мета: з'ясувати напрямок дії сил поверхневого натягу.
Учні беруть наявні у них на столах дротяні каркаси з ненатянутой ниткою всередині і занурюють їх у мильний розчин, а потім виймають. Розглядають розташування нитки на плівці. Проколюють плівку з одного боку.
Тепер нитка натягнута плівкою і утворила дугу. Ми зробили ще одне відкриття (запис у зошиті): сили поверхневого натягу перпендикулярні до межі поверхневого шару рідини і вона виникає як результат прагнення рідини зменшити свою поверхню і отже поверхневу енергію (рис.4)
Рис.4. Мильна плівка
ВИСНОВОК: поверхневий натяг розчину “Феррі” менше, ніж поверхневий натяг чистої води.
Запис у зошити: Сила поверхневого натягу – це сила, що діє вздовж поверхні рідини, перпендикулярно до лінії, яка обмежує поверхню, і спрямована в бік її скорочення.
– сила поверхневого натягу
– коефіцієнт поверхневого натягу;
(коефіцієнт з таблиці №3 А.П. Рымкевич порівнюємо).
Малий об'єм рідини сам по собі приймає форму, близьку до кулі, тому що завдяки малій масі рідини мала і сила тяжіння, що діє на неї.
Поверхнева енергія й у цьому випадку перевищує потенційну енергію сили тяжіння і форма рідини визначається саме нею. Цим пояснюється куляста форма крапель рідини (рис.5).
Рис.5. Крапля води з піпетки
При виході з трубки розмір краплі поступово наростає, але вона відривається тільки тоді, коли досягає цілком певного розміру. Це відбувається тому, що поки крапля недостатньо велика, сили поверхневого натягу достатні для того, щоб протистояти силі тяжіння і запобігти відрив.
Відрив же станеться тому, що вага краплі стане дорівнює силі поверхневого натягу,що утримує її.
Звідси випливає, що зі спостережень над відривом крапель можна визначити чисельне значення коефіцієнта поверхневого натягу. Перед відривом утворюється шийка, радіус якої менше радіуса трубки. Уздовж цієї окружності шийки і діє сила поверхневого натягу, яка в момент відриву повинна бути дорівнює силі тяжіння.
Обчислимо додатковий тиск для сферичної поверхні рідини. Для цього мислено перетнемо сферичну каплю на дві півкулі. Поверхнева плівка цих двох півкуль обмежена колом 2πR, де R- радіус краплі.
Внаслідок поверхневого натягу обидві півкулі притягуються одна до одної з силою . Вона притискає їх одну до одної на поверхні , і отже, обумовлює додатковий тиск:
- формула Лапласа, за нею визначається додатковий тиск під опуклою сферичною плівкою рідини.
Дослід №5. Кожен учень вивчає утворення крапель з піпетки, і виявляється десятикласник може здивуватися краплі.
ВИСНОВОК: форма краплі, її окружність і тонка шийка обумовлені існуванням сили поверхневого натягу.
V. Закріплення нового матеріалу
Інструкція для першої групи учнів.
Вам видані дві проволоки різної довжини. Закріпіть до мікрометра одну проволоку й опустіть її на поверхню води. Повільно підійміть проволоку догори та зафіксуйте значення сили, прикладеної у момент відриву від води. Дослід повторіть тричі.
Зробіть висновок, як залежить сила відриву від довжини проволоки ( поверхонь, що стискаються).
Висновок: сила (F) прямо пропорційна довжині поверхні (l)
Інструкція для другої групи учнів.
Визначте вплив температури на поверхневий натяг. Покладіть дрібно нарізані папірці на поверхню води в посудину та доторкніться до поверхні розжареною дротиною. Плаваючі папірці „розбігаються” в усі боки. Зробіть висновок, як залежить поверхневий натяг від температури.
Висновок: поверхневий натяг зменшується зі збільшенням температури.
Інструкція для третьої групи учнів.
Використовуючи посудини з водою та дрібно нарізані папірці, пляшки з різними речовинами, піпетки, визначте вплив на поверхневий натяг води:
1).олії та молока 2). соди та оцтової кислоти.
Покладіть дрібно нарізані папірці на поверхню води в посудину та по черзі нанесіть краплю виданої рідини. Зробіть висновок, як залежить поверхневий натяг від природи рідини.
Висновок: різні рідини мають різний поверхневий натяг.
Кожна група доповідає про результати своїх досліджень.
Запитання для самоперевірки:
Він обумовлений тим, що молекули поверхневого шару відчувають дещо іншу силу міжмолекулярної взаємодії, ніж молекули, які знаходяться всередині об'єму рідини.
Поверхневий натяг — фізичне явище, суть якого в прагненні рідини скоротити площу своєї поверхні при незмінному об'ємі.
Мильні бульбашки, рух водомірок по воді, скріпки в стаканчику.
Коефіціє́нт поверхне́вого на́тягу — кількісна характеристика поверхневого натягу рідини. Коефіцієнт поверхневого натягу визначається як сила, що діє з боку рідини на одиницю довжини контуру, що її обмежує. Позначається маленькою літерою гамма.
Сила поверхневого натягу – це сила, що діє вздовж поверхні рідини, перпендикулярно до лінії, яка обмежує поверхню, і спрямована в бік її скорочення.
– сила поверхневого натягу
Плівка стискається до тих пір, поки тиск всередині міхура не буде перевищувати атмосферний на величину додаткового тиску плівки.
Це означає, що за відсутності зовнішніх сил рідина при заданому об’ємі має набирати форми сфери. Очевидно, що у невагомості довільна крапля буде сферичною.
VІ. Етап корекції та оцінювання.
Учитель разом з учнями підводить підсумки уроку: чи була досягнута мета уроку? Учні, які працювали активно, отримують оцінки.
VIІ . Домашнє завдання.
Генденштейн Л.Е.10 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закладів: рівень стандарту., 2010. Вивчити § 22 стор.210-212. А.П.Римкевич. Збірник задач з фізики 9-11кл. 1990. Задачі № 583, 578*
Слайд 1.Тема: Властивості рідин. Поверхневий натяг рідини
Слайд 2.Навчальна мета: поглибити і розширити уявлення про властивості рідини; пояснити і охарактеризувати поняття поверхневого шару; розкрити природу сил поверхневого натягу; формувати експериментальні навички.
Розвиваюча мета: розвивати логічне мислення та індивідуальні здібності учнів, вміння спостерігати і самостійно робити висновки.
Виховна мета: формувати розуміння суспільної ролі наукових знань, виховувати почуття колективізму, інтересу до предмета.
Тип уроку: урок вивчення нових знань.
Методична мета: активізація пізнавальної діяльності учнів на заняттях у процесі виконання дослідів; використання групової роботи учнів у процесі вивчення нового матеріалу.
Структура уроку:
Слайд 3. Організаційний момент
Перевірка домашнього завдання
Мотивація навчальної діяльності учнів (створення компетенції дослідника)
Актуалізація опорних знань
Пояснення нового матеріалу
Закріплення нового матеріалу
Перевірка засвоєння
Етап корекції та оцінювання.
Домашнє завдання
Самоаналіз уроку фізики
Початок уроку максимально доброзичливим, щирим і відкритим. Початок уроку був організованим. Група до уроку була підготовлена. Діти протягом всього уроку показували хорошу працездатність. Цілі, запропоновані дітям на урок, відповідали програмним вимогам, змісту матеріалу. Зміст уроку відповідав вимогам стандарту.
Підготовка до уроку
Слайд 4. На партах в учнів стоять підставки на яких знаходяться: стаканчик з водою, упаковка скріпок, спирт, колба, 2 піпетки, стаканчик з олією, дротяні каркаси з ненатянутой ниткою, стаканчик з мильним розчином, невелике прямокутне скло, мікрометр, посудина з водою, дрібно нарізані папірці, колба із сухим спиртом, сірники, дротина, маленькі пляшечки з молоком, оцтовою кислотою та розчином соди.
Організаційний момент
Слайд 5.На початку організаційного моменту староста групи доповідає про явку і готовність учнів до уроку. Після чого викладач проводить інструктаж з техніки безпеки. Далі викладач оголошує тему та мету уроку.
Перевірка домашнього завдання
Слайд 6.Перевірка домашнього завдання проходить у вигляді усного опитування учнів, де всім учням буде поставлене запитання по темі, яку вивчали на минулому уроці.
Мотивація навчальної діяльності учнів
(створення компетенції дослідника)
Слайд7. Мотивація навчальної діяльності розпочинається з постановки питання: Скажіть чому воду можна налити в посудину понад вінця?
Далі відбувається обговорення результатів домашнього експерименту: чому лезо безпечної бритви можуть плавати на поверхні води?
Викладач демонструє записаний на відео дослід, який проводив один з учнів.
Слайд8. Після чого викладач проводить демонстраційний дослід, для якого необхідно: пробірка, пластикова миска, вода, лист паперу.
Проводимо дослід: набираємо воду в пробірку до країв, кладемо на верх аркуш паперу. Перевертаємо пробірку. Що спостерігаємо?
Вода з перевернутої пробірки, закритої аркушем паперу не виливається, але вона не виливається й якщо обережно зняти аркуш паперу. Чому так відбувається?
Актуалізація опорних знань
Слайд9-15. Під час актуалізації опорних знань проводимо повторення основних властивостей води.
Пояснення нового матеріалу
Слайд16-18. Пояснення нового матеріалу розпочинається з досліду. Перед кожним учнем стоїть невеликий пустий стаканчик, стаканчик з водою і скріпки. Пропоную до вінця наповнити склянку водою. Питання до класу: “Чи можна помістити в нього ще що-небудь (наприклад, скріпки), не проливши води?” У склянку одну за одною починають занурювати скріпки. Вода вигинається грибком, але не проливається.Дати висловитись тим, хто читав про це дослід або про щось здогадався.
Підводимо підсумок: ми дізналися, що на поверхні води діє сила поверхневого натягу.Висновок записуємо у зошит.
Слайд19-22. Робимо ще один дослід: А тепер на цю поверхню обережно покладіть голку або скріпку. Не тоне! Її утримують сили поверхневого натягу. Як же виникають ці сили і куди вони спрямовані? Розповідаємо про молекулярну структуру води, молекули поверхневого шару рідини та чому крапля води має сферичну форму.
Слайд23-24. Проводимо експеримент у якому з'ясовуємо яку форму приймає рідина під дією одних тільки сил поверхневого натягу. У колбу з розбавленим спиртом поміщаємо піпеткою краплю олії. Бачимо яка чудова золотиста куля плаває всередині розчину. Даємо висловитися учням. Висновок записуємо у зошит.
Слайд25. Пояснюємо, що деякі рідини (мильна вода) мають властивість утворювати тонкі плівки. Учні роблять дослід, мета якого з'ясувати напрямок дії сил поверхневого натягу. Учні беруть наявні у них на столах дротяні каркаси з ненатянутой ниткою всередині і занурюють їх у мильний розчин, а потім виймають. Розглядають розташування нитки на плівці. Проколюють плівку з одного боку. Тепер нитка натягнута плівкою і утворила дугу. Робимо відповідні записи у зошитах.
Слайд26-27. Конспектуємо у зошити теоретичний матеріал.
Слайд28-33. Розповідаємо яким чином утворюються краплі, після чого учні беруть піпетки, стаканчик з водою і проробляють дослід з утворенням краплі з піпетки.
Закріплення нового матеріалу
Слайд34. Закріплення нового матеріалу відбувається у вигляді роботи у групах, де кожній групі дається завдання, яке полягає у тому, щоб проробити та пояснити дослід. Після кожна група доповідає про результати своїх досліджень.
Перевірка засвоєння знань
Слайд35. Проходить у вигляді усного опитування.
Етап корекції та оцінювання
Слайд36. Викладач разом з учнями підводить підсумки уроку: чи була досягнута мета уроку? Учні, які працювали активно, отримують оцінки.
Домашнє завдання
Слайд37. Генденштейн Л.Е.10 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закладів: рівень стандарту., 2010. Вивчити § 22 стор.210-212. А.П.Римкевич. Збірник задач з фізики 9-11кл. 1990. Задачі № 583, 578*