Позаурочний захід на тему:
«НЕБЕЗПЕКА НА ЗАЛІЗНИЦІ»
Мета заходу:
ознайомити учнів з інформацією про небезпечне поводження осіб на залізниці та рухомому складі, оскільки несе загрозу життю людей, а також їх оточуючих.
Вид заходу: відеолекторій;
Обладнання: комп’ютер, проектор, екран;
Дидактичне забезпечення: презентація.
Хід заходу:
Вступ – майстер/н
Залізниця – доступний і зручний вид транспорту. Але, як і автомобільні дороги, залізничне полотно таїть у собі масу небезпек. Цей вид транспорту в десятки разів безпечніший, ніж автомобільний. За рік в Україні на залізниці в середньому гине 20-30 чоловік. Саме з причини недотримання елементарних правил поведінки і відбувається більшість трагедій, пов’язаних із залізницею. Найчастіше жертвами травм стають діти і підлітки. Кожна людина повинна не тільки сама неухильно дотримуватися правил поведінки на залізниці, прислухатися до сигналів, але і застерігати інших. Пасажир, який скористався послугами залізничного транспорту, повинен пам’ятати, що знаходиться в зоні підвищеної аварійної небезпеки.
Сл.. 3 – 4 уч.1
Правила безпечної поведінки на залізниці:
Пішоходам дозволяється переходити залізничні колії тільки в установлених місцях ( пішохідні мости, переходи, тунелі, переїзди тощо). На станціях, де немає мостів і тунелів, залізничні колії слід переходити по спеціальних настилах, біля яких встановлені покажчики « Перехід через колії ».
Наближаючись до залізничного переїзду, необхідно уважно стежити за світловою і звуковою сигналізацією, а також положенням шлагбаумів.
Уч.2
При наближенні поїзда до перону або платформи необхідно стежити за звуковими сигналами, що подаються з локомотива, електропоїзда та іншого самохідного рухомого складу, уважно слухати оповіщення, що передаються по гучномовному зв’язку.
При наближенні поїзда треба зупинитися поза межами небезпечної зони, пропустити його і, впевнившись у його відсутності почати перехід
Перед тим, як увійти в небезпечну зону потрібно впевнитися в відсутності поїзда.
Сл..5 – 6 уч. 3
Пішоходам забороняється:
Уч.4
Сл.7 уч.5
На жаль, серед підлітків та молоді поширюються небезпечні розваги — зачепінг і екстрим-селфі. З початку 2017 р. у структурних підрозділах ПАТ «Укрзалізниця» під час зачепінгу травми отримали 12 громадян, четверо з них — смертельні. При спробі зробити селфі на вагонах внаслідок ураження електричним струмом травмовано 23 особи, дев’ять з яких — загинули.
Зачепінг, зацепінг, трейнсерфінг — спосіб переміщення, проїзд на автозчепах вагонів, поручнях та підніжках, на гальмівних майданчиках, та у відкритих кузовах (вантажних вагонів), на міжвагонних буферах та розетках та на дахах поїздів чіпляючись за зовнішню арматуру вагона. Люди, що практикують цей небезпечний вид пересування називають себе «зачеперами», «трейнсерферами».
Трейнсерфінг зазвичай розглядається особами, що його практикують, як екстремальна розвага, або ж як вільний спосіб їзди при поїздці потягом куди-небудь, котрий в порівнянні з їздою у вагоні має низку переваг:
Уч.6
Трейнсерфінг масово поширений в деяких країнах Південної і Південно-Східної Азії та Африки, де подібний спосіб пересування нерідко може бути вимушеним заходом внаслідок крайнього переповнення поїздів. Останнім часом залізничні компанії в цих країнах намагаються вжити заходів для зниження проявів даного явища. На деяких залізницях поїздка зовні потяга має легальний статус і навіть іноді використовується як атракціон для туристів. У більшості інших країн, де трейнсерфінг заборонений правилами користування, він має різний рівень розвитку та існує на рівні екстремального молодіжного хобі чи способу безкоштовної подорожі , проте практично скрізь має місце проїзд на товарних поїздах. В Японії, незважаючи на сильну переповненість поїздів метро і приміських електричок, зачепінг, як такий практично відсутній.
Сл..8 уч.7
В Європі трейнсерфінг найбільший розвиток отримав в Росії в Московській і Ленінградській області та в Україні в Київській області, особливо на приміських поїздах. У Москві і Московській області, за оцінками експертів, кількість зачеперів приблизно дорівнює 20 тисячам людей, при цьому найбільш популярними напрямками є Ярославський і Горьківський.
Уч.8
В Україні трейнсерфінг з'явився відносно недавно, переважна кількість зачеперів у Києві, та Київській області. У столиці найпопулярніші приміські там міські електропоїзди, а також метро. Зокрема, в Києві практикують майже всі види зачепінгу, також нещодавно столичні зачепери проїхали на андер-вагон-райді (під вагоном) та фронт-руфрайді (на даху вагону). Також зачепери є у Одесі, Донецькій області, та у Вінниці.
Якщо раніше у Києві кожен трейнсерфер знав один одного, то зараз їх можна зустріти на кожному другому електропоїзді.
Уч.9
Коли не зчепилося…
Найчастіше причинами травмування під час зачеплення є втрата рівноваги і падіння з поїзда під час руху. Узимку зачепер може зісковзнути з поїзда через обмерзання поручнів і підніжок. Крім того, перебуваючи на даху поїзда, можна впасти від сильного пориву вітру. До того ж людина може торкнутися або занадто близько підступити до контактної мережі, струмоприймача, гальмівних резисторів і високовольтних шин. Під час руху потяга трейнсерфер може зіткнутися з платформою, світлофорним стовпом, мостом, порталом тунелю будь – що.
Сл.. 9 – 10 уч.1
Хто попереджений, той озброєний
Що в нашій країні робиться, аби протистояти цьому явищу? По-перше, передбачений штраф у розмірі від семи до 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 119 до 255 грн)
відповідно до ст. 109 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
На батьків, діти яких не досягли 16 років, складається адміністративний протокол за ст. 184 за невиконання ними обов’язків щодо виховання своїх дітей.
Майстер в/н
Але дуже малі розміри штрафів не відлякують охочих до екстрим-поїздок. Тому залізничники активно проводять профілактично-роз’яснювальну роботу серед населення регіонів, прилеглих до залізничних колій. Також, визначивши місця концентрації таких випадків, огороджують їх та встановлюють попереджувальні щити. Працівники воєнізованої охорони патрулюють перегони, території станцій, депо та вантажні вагони, щоб виявляти сторонніх осіб.
Зусиль залізничників замало
Проте і цих заходів замало, аби змінити ситуацію. Тому Департамент охорони праці та промислової безпеки ПАТ «Укрзалізниця» пропонує низку кроків для вирішення проблеми на державному рівні.
По-перше, необхідно розробити програму щодо забезпечення безперервної освіти з питань безпеки життєдіяльності, починаючи з дошкільного віку.
По-друге, створити цикл теле- і радіопередач для висвітлення питань безпечної поведінки на залізничному транспорті та розмістити в ефірі телеканалів соціальну рекламу про правила поведінки і безпеки громадян на залізничному транспорті.
Не менш важливо налагодити співпрацю з працівниками правоохоронних органів (проводити спільні рейди із накладанням адміністративних стягнень на громадян, які порушують правила поведінки на залізничному транспорті).
Сл..11
Директор Департаменту охорони праці та
промислової безпеки
ПАТ «Укрзалізниця» Валерій СУСЛЕНКО:
«У зв’язку з високим рівнем травмування громадян у регіональній філії «Південно-Західна залізниця»
(155 випадків невиробничого травматизму, з яких 101 — смертельний) та через широке розповсюдження зачепінгу і екстремальних селфі нещодавно відбулася оперативна нарада за участі заступника начальника Головного управління Національної поліції в Київській області Романа Козьякова. Нарада постановила залізничникам спільно з Національною поліцією з 4 до 29 грудня 2017 р. провести місячник профілактично-роз’яснювальної роботи. Для учнів шкіл, ліцеїв та коледжів, ВНЗ, вихованців дошкільних навчальних закладів, що розташовані в районах, прилеглих до залізничних колій, у Київській області будуть проводити різноманітні заходи з метою інформування їх про правила безпечної поведінки на залізниці.
Головне управління Національної поліції запропонувало залізничникам розглянути питання щодо створення окремого відділу профілактики невиробничого травматизму, який буде займатися розслідуванням, обліком, аналізом та звітністю про нещасні випадки невиробничого характеру на залізничному транспорті, запобігати травмуванню сторонніх громадян на об’єктах інфраструктури залізниці, комунікувати зі ЗМІ та забезпечувати структурні підрозділи наочно-агітаційною інформацією».
Сл..12 Пропонуємо відеосюжет
Сл..13
Уч.2
Але є ще ціла низка інших більш небезпечних його видів. Сюди відносять:
Трейнсерфінг найбільш поширений на приміських електропоїздах. Також існують більш екстремальні (і відповідно більш небезпечні для життя) види трейнсерфінгу, що вимагають більшої підготовки з боку особи, яка його практикує. Зачепінг на поїзді метрополітену (називають також як метро-серфінг) вважається найбільш небезпечним через габарити тунелів і відсутності освітлення, особливо небезпечним є проїзд на даху метропоїздів. При їзді на вантажних поїздах (трейнхопі) слід враховувати різкі ривки вагонів при розгоні, гальмуванні і проходженні підйомів і спусків, які на пасажирських поїздах практично відсутні, а при проїзді на поїзді далекого прямування або швидкісному поїзді основними факторами небезпеки є велика швидкість і тривалість поїздки, а також відсутність властивих приміським поїздам конструкцій для вилізання і поїздки. Існують і менш небезпечні різновиди трейнсерфінгу, наприклад проїзд назовні вузькоколійного поїзда або на задньому зчепі трамвая.
Уч.3
Крім того, трейнсерфінг класифікують на кілька основних різновидів залежно від місця проїзду:
Уч.4
Уч.5
Уч.6
Уч.7
Уч.8
Можна сказати, що фантазії зачеперів немає меж, бо ж вони катаються на дзеркалах, вікнах, збоку на дверях вагона; між вагонами; на передньому торці головного вагона чи задньому торці хвостового вагона тощо. І кожен із способів екстремального пересування має свою назву та ступінь небезпеки.
Часто причиною травмувань дітей та навіть їх смертей стає захоплення графіті, після чого, зазвичай, слідує так звана фотосесія на фоні створення своїх «шедеврів».
Але прикро, що самі зачепери не усвідомлюють небезпеки такого виду розваг. Адже існує ймовірність падіння з рухомого потягу і травмування чи навіть загибелі любителів цього хобі.
Уч.9
Та, мабуть, і не кожний знає, що напруга на контактній рейці становить 825 вольт. А щоб отримати ураження струмом на залізниці, не обов’язково хапатися за дроти. Залізнична електродуга за різних погодних умов може вразити на відстані до двох метрів.
У Німеччині на особу, яка займається зачепінгом можуть накласти штраф до 50 тис. євро.
Досить оригінальних заходів боротьби із екстремалями-мандрівниками вживають на індонезійських поїздах. Щоб запобігти катанню на дахах вагонів, їх заздалегідь покривають фарбою чи мастильними речовинами. Існують також окремі напрямки, де розміщуються спеціальні опори з підвішеними на них бетонними кулями, що можуть завдати шкоди необачним мандрівникам або збити з даху вагона.
З огляду на широкий розмах цього молодіжного руху діти та батьки повинні володіти інформацією щодо небезпеки захоплення дітей цим видом розваг.
Уч.1
Найчастіше травмуються діти через відсутність у них належного рівня підготовки і розуміння всіх небезпек і особливостей пристрою рухомого складу. Крім того, серед трейнсерферів нерідко зустрічаються любителі ризику і гострих відчуттів, які з метою отримання адреналіну або зйомки трюків на камеру нехтують обережністю при поїздці, що часто призводить до нещасних випадків.
Найбільш частими причинами нещасних випадків є:
Уч.2
Прикрі випадки на Укрзалізниці
сл..14 уч.3
Стався інцидент на станції Святошин 25 червня 2016 року на електропотягу№743 Дарниця-Львів.
Там після зупинки невстановлені особи спробували потрапити на дах вагона, закріпивши мотузку за кузов. Щось у них пішло не так і вони пошкодили електрокабель, що з’єднує вагони та відповідає за режим тяги електропоїзда. - Коли машиніст помітив збій в роботі поїзда, зачепери втекли, залишивши мотузку. Доїхавши до станції Біличі, електропоїзд не зміг продовжити рух далі. Залізничникам довелося відправити резервний електропоїзд і 575 пасажирів вже у ньому доїхали до Львова із запізненням на 54 хвилини. Таким чином на кінцеву зупинку поїзд прибув о 23:15, - зазначають на сайті "Укрзалізниці".
Сл..18 уч.4
На залізниці працює обладнання з напругою електричного струму до 27,5 тис. в. Електричний струм вражає раптово. Тут загроза дає про себе знати тільки після того, як людина потрапила під його дію.
Сл..19 уч.5
- Залежно від величини струму, часу його дії, а також від ряду інших причин, електричний струм, проходячи через тіло людини, може викликати опіки, втрату свідомості, судоми, зупинку дихання і смерть. Від даху вагону до дротів контактної мережі – лишень півтора метри. Навіть з дитячого зросту можна ненароком зачепити високовольтний провід. У такому випадку тебе відкине. І якщо не уб’є, то покалічить. Ухопишся рукою – згориш як сірник.
Уч. 6
Останнє селфі Рік тому, 27 листопада, працівники станції Вінниця помітили спалах на вагонах, які стояли на коліях вантажної системи. Кинулись туди і застали страшну картину: на даху вагону горить людина, з одного боку між коліями лежить хлопець, з іншого боку вагону – дівчина. Напругу вимкнули, провели заземлення контактної мережі, щоб рятувати людину на вагоні... Згорів старшокласник шостої школи Владислав. Його друзі Андрій та Анастасія, що були з ним на вагоні, але їх відкинуло від дротів, отримали опіки, переломи.
Потерпілі отримали травми при спробі зробити селфі на даху вагону.
Але за даними Південно-західної залізниці, цього року внаслідок наближення до пристроїв електропостачання були травмовані 35 людей, з них 15 - смертельно. Серед уражених струмом на залізниці - десять дітей до 16 років. Троє - загинули.
Уч.7
Хлопець запевняв матір, що покинув небезпечне заняття.
16-річного жителя Київської області вдарило електричним струмом під час катання на даху електропотягу. В результаті високої напруги юнак помер.
Про це інформує сайт Нацполіції у Київській області.
16-річний учень 10 класу Броварської загальноосвітньої школи №9, нехтуючи правилами безпеки при поводженні на залізничному транспорті, заліз на дах, щоб покататись та отримав ураження струмом від високовольтної лінії.
Хлопець проживав разом із матір'ю. З її слів син тривалий час захоплювався "зачеперством", робив селфі та відео на електропотягах. Нещодавно жінка розмовляла з юнаком на цю тему і він запевнив, що покінчив із цим захопленням.
Поліція встановлює всі подробиці трагедії
Сл..20 майстер в/н
Сл..21 - 22
Пропоную переглянути відео і прокоментуємо його
Сл.. 23
Висновок:
Смертельно небезпечно накидати на проводи повітряних ліній електропостачання дроти та інші предмети, розбивати ізолятори, вилазити на опори ліній електропередач, торкатися з пішохідних мостів до лінії контактної мережі залізниці та повітряної лінії електропостачання, підніматися на дахи пасажирських та вантажних вагонів, відкривати електрощити або двері трансформаторних підстанцій. А енергетики говорять, що смертельною для людини може бути навіть струм з батарейки, не те що із високовольтних ліній електропередач залізниці. І внаслідок протікання великої сили струму через тіло, людина згорає, як запобіжник.
Дія електричного струму на організм людини супроводжується термічним ефектом – від нагрівання, опіків до обвуглювання тканин. Струм протікає між проводом і якимось елементом, який споживає електричну енергію. Якщо ми говоримо про залізницю – то це електровоз. Коли людина торкається проводів (у неї дуже маленький опір, а потужність в проводах велика), то просто згорає, як запобіжник. Людину може утримувати кілька секунд (скорочуються м’язи і ти можеш відпустити провід). Відкидає від мережі, коли не вхопився рукою, а торкнувся, наприклад, плечем.
БУДЬТЕ ОБЕРЕЖНИМИ, НЕ ДОЗВОЛЯЙТЕ ПОДІБНИХ РЕЧЕЙ НІ СОБІ, НІ ОТОЧУЮЧИМ. АДЖЕ ЖИТТЯ БЕЗЦІННЕ. БЕРЕЖІТЬ СЕБЕ І ВСІХ НАВКОЛО!
ФОТО ЗАХОДУ:
1