Практична частина дослідницько-експериментальної роботи "Визначення концентрації вуглекислого газу"

Про матеріал

Опис практичної частини експериментально-дослідницької роботи з хімії "Визначення концентрації вуглекислого газу" містить: актуальність дослідження, мету роботи, методику проведення дослідів та список використаних джерел.

Перегляд файлу

1

 

Дослідницько-експериментальна робота

«Визначення концентрації вуглекислого газу у повітрі»                                                                                     

 

Актуальність. Вуглекислий газ не вважають токсичною речовиною. Однак, якщо об’ємна частка цього газу в повітрі досягає 0,25%, людина починає відчувати задуху. Висока концентрація карбон(IV) оксиду може спричинити смерть через зупинку дихання. Сьогодні людина багато часу перебуває  в приміщенні: школярі і студенти у класах і аудиторіях, де наповнюваність більше 20 осіб, дорослі проводять на робочих місцях  до восьми і більше робочих годин. В приміщенні, де багато людей, важке повітря. Виникає відчуття, що не вистачає кисню. Проте, насправді це зовсім не так. Концентрація кисню в повітрі відповідає нормі, а концентрація вуглекислого газу значно підвищена. Які зміни проходять в організмі людини?  Наскільки це шкідливо?

Мета роботи: ознайомитись з механізмами впливу різних концентрацій вуглекислого газу на організм, навчитися визначати концентрацію вуглекислого газу в приміщенні.

Практичне значення

Результати досліджень можна використовувати для визначення чи прогнозування якості повітря у класних кімнатах, а також для визначення необхідного часу для провітрювання приміщень, щоб досягти концентрації вуглекислого газу 0,04%, що відповідає санітарній нормі.

 

ЕКСПРЕС-МЕТОД ВИЗНАЧЕННЯ ВУГЛЕКИСЛОГО ГАЗУ В ПОВІТРІ

 

Прилади і матеріали: шприц об’ємом 100 мл, хімічна склянка,  20 мл 0,005% водного розчину натрій карбонату з фенолфталеїном.

Порядок виконання експерименту

1. Приготування 0,005 %-й розчин натрій карбонату.

 1 г хімічно чистого безводного натрій карбонату розчиняємо у 200 мл дистильованої води, а потім додаємо 0,5 мл 1 %-го розчину фенолфталеїну.

Оскільки розчин має лужну реакцію внаслідок гідролізу:

NaCO + HO → HCO + 2NaOH

2Na + CO2- + H + OH- → 2Na + 2OH- + HCO,

то фенолфталеїн (pH 8-10) забарвлює розчин у малиновий колір (Рис. 1)  

 

Рис.1

2. Приготування робочого розчину.

1 мл 0,005 %-го розчину Na2СO3 поміщаємо в мірну колбу на 100 мл, доводимо об'єм дистильованою водою до позначки й ретельно перемішуємо.

3. В медичний шприц на 100 мл набираємо 20 мл робочого розчину Na2СO3, потім відтягуємо поршень до позначки 100 мл, засмоктуючи досліджуване повітря, після чого активно струшуємо протягом 1 хв.

F:\Mama\СО2\ВимірСО2\фото\IMG_2835.JPG

 Якщо розчин не знебарвлюється, набираємо нову порцію повітря, перед тим виштовхуючи попередню й залишаючи в шприці той же об'єм Na2СO3, струшуємо протягом 1 хв. Так повторюємо, доки забарвлення не зникне (лужне → нейтральне):   NaCO + HO + CO2 → 2NaHCO + 2H.    

F:\Mama\СО2\ВимірСО2\фото\IMG_2831.JPG

4. Об’єм  повітря, яке пройшло через шприц, дає змогу визначити концентрацію СО  за таблицею.

Залежність вмісту СО2 в повітрі від об’єму повітря, що знебарвило 20 мл 0,005 % розчину соди

Об’єм повітря, мл

Концентрація СО2 , %

Об’єм повітря, мл

Концентрація СО2, %

Об’єм повітря, мл

Концентрація СО2, %

80

0,320

330

0,116

410

0,084

160

0,208

340

0,112

420

0.080

200

0,182

350

0,108

430

0,076

240

0,156

360

0,104

440

0,070

260

0,144

370

0,100

450

0,066

280

0,136

380

0,096

460

0,060

300

0,128

390

0,092

480

0,052

320

0,120

400

0,088

520

0,040

 

 

 

 

F:\Mama\СО2\ВимірСО2\фото\IMG_2828.JPG

 

Залежність концентрації СО2 від різних чинників ( кількості осіб і санітарно-гігієнічного стану приміщення)

 

Об’єм повітря (мл)

Вміст СО (%)

1 проба (шкільне подвір’я)

 

 

2 проба ( перед початком 1 уроку)

 

 

3 проба ( після 1 уроку, 15 учнів)

 

 

4 проба ( після 1 уроку, 27 учнів)

 

 

5 проба ( після 1 уроку, 27 учнів)

 

 

Отримані числові значення відображаємо діаграмою.

ВИСНОВКИ                                                     

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1. Білявський Г.О., Фурдуй Р.С. Основи екологічних знань: підручник. – К.: Либідь, 1997. – 288 с.
  2. Задорожний  К.М. Усі уроки екології. 11 клас. Проф. рівень /               К.М. Задорожний, О.Г. Стадник – Х.: “Основа”, 2011. – 363 с.
  3. Зелений пакет. Посібник для вчителя. Посібник рекомендовано Міністерством освіти і науки України для використання у загальноосвітніх навчальних закладах України (Наказ Міністерства освіти і науки України від 07.12.2009 року№1/11-9999)
  4. Сайт studepedia.org   Методична вказівка до практичного заняття з гігієни для студентів 3 курсу фармацевтичного факультету                          

 

 

docx
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
3184
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку