Прізвище __________________ Група _________
Практична робота № 1 ЗОНАЛЬНІ ПРИРОДНІ КОМПЛЕКСИ
Мета: закріпити та систематизувати знання про природні зони та кліматичні пояси світу, їхню взаємозалежність; вдосконалити уміння та навички застосовувати набуті знання під час виконання практичних завдань; розвивати уміння будувати та аналізувати діаграми; виховувати аналітичне мислення, інтерес до навколишнього середовища.
Обладнання: кліматична карта світу, карта природних зон світу; підручники, атласи, таблиці, діаграми.
Тип заняття: комплексного застосування знань, умінь, навичок студентів.
Хід заняття
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
Термінологія
Зональність - одна з основних закономірностей просторової диференціації географічної оболонки. Проявляється у послідовній та певній зміні фізико-географічних поясів і зон, яка зумовлена головним чином характером розподілу променевої енергії Сонця по широтах та нерівномірністю зволоження. Значний вплив на географічну зональність має розподіл материків і океанів та характер рельєфу. Розрізняють зональність горизонтальну і вертикальну. Горизонтальна зональність проявляється у послідовній зміні від екватора до полюсів географічних поясів, а в поясах - природних зон.
Географічні пояси -це найбільші зональні комплекси, які виділяються за радіаційним балансом і типом атмосферної циркуляції.
Природні зони - це відносно великі зональні природні комплекси нижчого рангу, які виокремлюються в поясах за співвідношенням тепла і вологи. У кожній природній зоні переважає один або кілька типів рослинності, які й надають їй відповідну назву.
Висотна поясність - закономірна зміна географічних ландшафтів у горах залежно від висоти над рівнем моря. Це пов’язано з тим, що в гірських районах з висотою знижується температура, змінюється кількість опадів, а отже, і співвідношення вологи і тепла. Чим вищими є гори та чим ближче вони розташовані до екватора, тим більший набір поясів вони мають. Виявляється висотна поясність головним чином у змінах клімату, ґрунтів, рослинності та ін. Висотна поясність залежить насамперед від положення гір у системі широтних зон, висоти над рівнем моря, експозиції схилів. Кожній природній широтній зоні притаманний свій особливий тип висотної поясності ландшафтів. Набір висотних поясів називають спектром висотної поясності. Розрізняють приморські і континентальні висотні пояси.
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Природні умови кожної природної зони мають свої відмінності, які залежать від широти місця, співвідношення тепла і вологи, циркулярної атмосфери. Типові в межах зони гідрологічні й теплові умови є вирішальним чинником формування ґрунтів певних типів, рослинності й тваринного світу. Загальні особливості природних умов враховуються в сільськогосподарському виробництві, лісовому господарстві, містобудуванні, під час проектування інженерно-меліоративних і природоохоронних заходів, планування місць відпочинку.
ІV. Застосування знань, умінь, навичок
Завдання
1. (3 бали). Побудуйте за наведеними нижче даними колові діаграми площ суходолу, зайнятих різними географічними поясами. Порівняйте ці діаграми і зробіть висновок про відмінності розподілу поясів у різних півкулях.
Полярні: Арктичний - 3%,
Антарктичний - 5%;
Субполярні: Субарктичний - 3%,
Субантарктичний - 5%;
Помірні: північний -10%,
південний - 7%;
Субтропічні: північний - 8%,
південний - 7%;
Тропічні: північний - 16%,
південний - 19%;
Субекваторіальні: північний - 7%,
південний - 4%;
Екваторіальний - 6%.
Північна півкуля Південна півкуля
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. (2 бали). Проаналізуйте періодичний закон географічної зональності (табл. в роб. зошиті). Дайте відповіді на запитання:
а) що лежить в основі виділення географічних поясів і природних зон? Наведіть конкретні приклади.
б) в яких географічних поясах поширені лісові природні зони та пустелі?
в) в яких поясах найбільша кількість природних зон?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. (3 бали). Побудуйте стовпчикові діаграми площ географічних поясів і зон земної кулі (табл. 1). Порівняйте ці площі, знайдіть географічні зони, що займають найбільші і найменші площі і зустрічаються в різних поясах.
Таблиця 1.
Площі географічних поясів і зон Землі (млн. км2)
Зони |
Пустель і напівпустель |
Тундри |
Лісотундри |
Лісів |
Лісостепів і прерій |
Саван і рідколісся |
Степів |
Всього |
Арктичний і антарктичний |
18,0 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
18,0 |
Субарктичний і субантарктичний |
- |
5,6 |
4,5 |
- |
- |
- |
- |
10,1 |
Помірні |
7,0 |
- |
- |
24,2 |
3,3 |
- |
3,8 |
38,3 |
Субтропічні |
7,0 |
- |
- |
7,6 |
1,8 |
- |
2,4 |
19,2 |
Тропічні |
17,0 |
- |
- |
3,4 |
- |
5,8 |
- |
26,2 |
Субекваторіальні |
- |
- |
- |
8,7 |
- |
20,0 |
- |
28,7 |
Екваторіальний |
- |
- |
- |
8,5 |
- |
- |
- |
8,5 |
Р а з о м |
49,4 |
5,6 |
4,5 |
52,4 |
5,1 |
25,8 |
6,2 |
149,0 |
4. (2 бали). Складіть порівняльну характеристику двох природних зон, користуючись тематичними картами атласів. Дані порівняння запишіть у таблицю 2.
Таблиця 2.
Порівняльна характеристика двох географічних зон
Показники порівняння |
Назва зони |
|
|
|
|
Географічне положення
|
|
|
Географічний пояс
|
|
|
Тип клімату
|
|
|
Зональні типи ґрунтів
|
|
|
Типи рослин і тварин
|
|
|
Природні ресурси зони
|
|
|
Екологічні проблеми та проблеми використання ресурсів
|
|
|
5. (1 бал). Виділіть чинники, які впливають на формування висотної поясності, та охарактеризуйте особливості їх прояву. Дані запишіть у таблицю 3. Для виконання завдання використайте атлас та підручник.
Таблиця 3
Чинники формування висотної поясності
Назва чинника |
На що впливає чинник |
Приклади гір |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
V. Узагальнення та систематизація знань
Запитання для написання висновку по практичній роботі №1:
1. Що лежить в основі виділення зональних природних комплексів?
2. Чим природна зона відрізняється від географічного поясу?
3. Які природні зони займають найбільші площі на Землі і зосереджені в різних поясах?
4. Які зони займають незначні площі?
5. Які зони на земній кулі виділяються не за співвідношенням тепла і вологи? Чому?
6. Які зони перетинають територію України?
Висновок (1 бал):
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________