Методична розробка містить практичну роботу, яка має на меті допомогти вчителям узагальнити вивчений матеріал із даної теми. Для вчителів та учнів загальноосвітніх навчальних закладів а також викладачів і студентів закладів вищої освіти, що вивчають загальноосвітню дисципліну "Історія України".
_____________________________________ група _______
Прізвище та ім’я студента (ки)
Дата _________
Практична робота №__
Тема. Голод 1946 – 1947 рр. в Україні
Мета: з’ясувати основні причини й наслідки голоду 1946-1947 рр. в Україні; пригадайте трагізм голодоморів в Україні; розвивати вміння працювати з різними історичними джерелами, зіставляти і критично аналізувати наявну в них інформацію, обґрунтовувати своє ставлення до викладених фактів.
Хід роботи
Згідно з попереднім описом.
Джерела
Статистичні дані
Таблиця 1. Дані про врожайність зернових культур в Україні в 40-х рр..
Рік |
1940 |
1944 |
1945 |
1946 |
|
|
|
|
|
Планова |
Фактична |
Врожайність (у центнерах з га) |
8,6 |
10,8 |
7,0 |
6,9 |
3,8 |
Таблиця 2. Дані про валовий збір зернових культур в Україні в 40-х рр..
Рік |
1940 |
1946 |
||
|
|
Зібрано |
План здачі |
Залишки |
Валовий збір (млн. пудів) |
1330 |
540 |
363 |
177 |
Таблиця 3. Дані про еквівалент обміну одного центнера жита
За один центнер жита можна було придбати: |
1928 р. |
1952 р. |
Ситець (м) |
35 |
15 |
Цукор (кг) |
17 |
0,9 |
Олія (кг) |
21 |
0,5 |
Таблиця 4. Дані про нарахування за одиницю трудодень
Кількість колгоспів (у % до загального числа колгоспів в Україні) |
Оплата за один трудодень |
22 |
Більш як 1 крб. |
12 |
Від 60 коп. до 1 крб. |
40 |
До 60 коп. |
26 |
Не видавали грошей |
Документи
А. Лист колгоспників з с. Попелюхи Піщанського р-ну
Вінницької області до М.С.Хрущова (весна 1946 р.)
«Микито Сергійовичу, батечко наш, заступник. Важко нам, обірвані ми всі, голі й босі, брудні й голодні, на людей не схожі, гірше худоби живемо. Ніколи нам не було так важко, в лиху хвилину, люди з голоду мруть, діти, від недоїдання і хвороб, стають каліками. Харчуємося ми лободою, корою, а у кого є гроші, йдуть у місто і купують хліб у комерційних магазинах, але за хлібом іти далеко – 140 – 160 км, а у нас ніхто не продає, з колгоспу ми нічого не отримали, ї немає надії, все згоріло, а ярина дуже слабка,і як виконаємо план, то всі подохнемо.
Багато хто з колгоспників збираються виїжджати на Кавказ і в Середню Азію, там всі говорять, що життя багате і дешевше, а Україна зубожіла, і ніхто на неї не звертає уваги. Живуть зараз гарно тільки хитруни, спекулянти, шахраї, злодії, а їх багато. А простій людині не добитися правди, всі на неї кричать і не вірять.
По зведеннях наш район самий відсталий в області, надій ніяких, усі ми вбиті горем, із злиднів нам не вийти. Якщо Ви, Микито Сергійовичу, нам не допоможете, то у нас вже сил не вистачає, а із області нас ніхто не чує, з кожним роком все гірше і гірше в колгоспі, як не працюй,гарантії немає,що отримаєш. В селі було шумно, а тепер вже ніхто ні свят,ні весіль не справляють,всі збідніли, й нікого це не цікавить. А молодь наша ходить в ганчір’ї, і їм не до веселощів, а комсомольці і партійці мовчать. В газетах пишуть, що все добре, а де добре, якщо в нас погано. В районі все погано, гірше, ніж було 10 років тому. І базару немає, і церкву повалили, і ставок запустили, і лазня не працює, наші родичі з Піщання кажуть, що Піщання стало гірше ніж село.
Люди всі змінилися – худі, чорні, злі. говорять, що тепер правди немає, але правда повинна бути. Ми просимо у Вас підтримки, Микито Сергійовичу, зверніть увагу на наше село Попелюхи Піщанського району. Допоможіть нам хоть у цьому році».
Б. З «Мемуарів» Микити Хрущова (1967 – 1971 рр.)
«1946 був дуже посушливий, с/г в країні дуже потерпіло… Неврожай був спричинений важкими кліматичними умовами, а крім того слабкою механізацією с/г, підірваного нестачею тракторів, коней, волів. Бракувало робочої тяглової сили. Організація робіт також була погана: люди поверталися з армії, бралися за роботу, але ще не притерся кожен як слід до свого місця, та й кваліфікацію багато хто втратив, а інші зовсім її не мали. Як наслідок,ми одержали дуже поганий врожай.
Не пам’ятаю, який нам тоді спустили план: десь близько 400 млн. пудів або ще більше. План установлювали вольовим методом, хоч в органах преси й офіційних документах він «обґрунтовувався» науковими даними,тобто знаттям метрівок та перерахуванням біологічного врожаю зі знижкою на власні витрати, на витрати для утримання людей, худоби й на товарні лишки. При цьому виходили переважно не з того, що буде вирощено, а з того, скільки можна одержати, власне, вибити з народу в засіки держави. І ось почалося це вибивання… Я бачив, що рух загрожує катастрофою… назрівав голод. Я доручив підготувати документи до Ради Міністрів СРСР з показом наших потреб. Ми хотіли, щоб нам дали картки з централізованим забезпеченням не тільки міського, а й сільського населення…
Хоч я запевняв, що записки, які я посилав, відображають справжнє становище і Україна потребує допомоги, та тільки ще більш викликав у Сталіна гнів. Ми нічого з центру не одержували .Почався голод. Стали надходити сигнали, що люди вмирають. Подекуди почалося людоїдство. Я одержав повідомлення, що під невеличким містом Васильковом,районним центром поблизу Києва, знайдено людську голову й ступні ніг. Тіло, мабуть ,з’їли. Були й інші такі випадки.
Кириченко, який був тоді секретарем Одеського обласного комітету партії, сказав мені, що він їздив в один із колгоспів перевірити, як люди перезимовують. Йому запропонували зайти до однієї жінки, що працювала в цьому колгоспі. Ось як він розповідав про це: «Я бачив жахливу картину. Жінка різала на частини труп своєї дитини, що лежав на столі. При цьому вона промовляла: «Меланку ми вже з’їли. Тепер ось засолимо Іванка, протримаємося ще трохи». Уявляєш собі все це? Ця жінка з голоду збожеволіла й різала своїх дітей!» Я доповідав про все це Сталіну, але у відповідь викликав гнів: «М’якотілість! Вас дурять, зумисне розказують таке, щоб розжалити і змусити витратити резерви».
Завдання 1-А. Проаналізуйте документи і статистичні дані й з’ясуйте справжні причини голоду 1946 – 1947 рр. в Україні, визначте перелік заходів, які, на вашу думку, потрібно було тоді вжити, щоб запобігти кризі сільського господарства? Свою думку обґрунтуйте.
Завдання 1-Б. Зіставте статистичні дані з наявною листі колгоспників і в «Мемуарах» М. Хрущова інформацією та визначіть:
Завдання1-___. _______________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2*. Згадайте попередні голодомори в Україні та порівняйте ці трагічні події в історії України, скориставшись поданою нижче таблицею.
Роки Питання |
1921 – 1923 рр. |
1932 – 1933 рр. |
1946 – 1947 рр |
Причини
|
|
|
|
Масштаби
|
|
|
|
Методи ви- качування продовольства
|
|
|
|
Наслідки
|
|
|
|
Завдання 3. Дайте обґрунтовану відповідь.
М.Коваль, один із авторів навчального посібника з історії України наводить цифру 800 тис. зареєстрованих голодних смертей. Це значно нижче, ніж число жертв голодомору 1932 – 33 років. Чим ви можете це пояснити? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок. ____________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка __________ Викладач ________ Нарижна А.Г.