Тема: Практична робота. Природні багатства мого краю
«Доброго ранку і доброго дня»,-
Говорите ви і говорю вам я.
Хай плескають ручки, хай тупають ніжки,
Працюють голівки і сяють усмішки.
-Усміхніться своїм близьким і рідним, і з веселим, бадьорим настроєм почнемо працювати.
- Для уроку нам знадобиться:
Підручник ст.106-107
Зошит ст.42
Олівці Ножиці Клей
1.Аутотренінг.
-Хочу запропонувати вам, друзі, хвилинку аутотренінгу. Це допоможе нам краще працювати на уроці. Сядьте зручно, заплющте очі, повторюйте повільно такі слова:
« Я учень(учениця). Я ходжу до школи. Мене навчають учитись. Я хочу все знати.»
2.Фенологічні спостереження
-Дітки, продовжуйте свої спостереження за природою. Виявляється, у природі все взаємопов’язане. Ось вам невеличке завдання – перевірте народну прикмету:
Бджоли з вулика не вилітають – на дощ.
-Дітки, яку тему ми вивчали на попередньому уроці? («Природа мого краю»).
-Як називається місце, де ми народилися та виросли ? (Рідний край)
3.Хвилинка поезії
Різні в світі є країни,
Різні люди є на світі,
Різні гори, полонини,
Різні трави, різні квіти.
Є з усіх одна країна,
Найрідніша нам усім.
То – прекрасна Україна,
Нашого народу дім.
Зараз, люба дітвора,
В нас цікава буде гра.
І дівчатка, і хлоп’ята
Дуже люблять мандрувати.
Вирушаємо ми нині
В подорож по Україні
4.Складання павутинки до слова «Україна»
-Зверніть увагу на слово зірки, яка обведена. Це одне з ключових слів нашого уроку.
5.Відгадування кросворду
-Отже, прочитайте тему нашого уроку на нашій дошці.
6.Робота за підручником (ст.106)
- Розглянь фотографії, подумай і розкажи, що дарує людині природа.
Прочитайте рядки із віршика, в якому говориться про багатства, які дарує нам природа.
- Ми - хазяї нашої природи, і вона для нас - комора сонця з великими скарбами життя. Рибі - вода, птахові - повітря, звірові - ліс і гори. А людині потрібна Батьківщина…
- З давніх-давен людина займається на Землі господарством. Будує міста і села, займається вирощуванням сільськогосподарських культур. Усе це необхідно.
Але часто, щоб побудувати місто, прокласти дорогу, людині доводиться знищувати ліси або використовувати поля та луки. Ось чому з кожним роком на Землі залишається все менше лісів. Зате все більше забруднюються повітря, вода. Ви знаєте, що вони необхідні для життя рослин, тварин, людини. Але від заводів і фабрик у повітря потрапляють дим, пил, а в ріки й озера —стічні води з різними шкідливими речовинами.
Люди часто рвуть красиві рослини, жорстоко знищують тварин заради хутра або м’яса, а інколи навіть і просто так, заради розваги.
Постійно користуючись природою, черпаючи її джерела, людина навіть думати не хотіла, що воно коли-небудь буде вичерпане.
Та сьогодні вже стало зрозуміло, що без розв’язання природоохоронних проблем життя на Землі буде в небезпеці.
-Розгляньте малюнки.
- Як називаються ці предмети?
- Чи належать ці предмети до об’єктів природи?
- Як називаються предмети, які створені руками людини.
- Для того, щоб створити ці предмети ми використовуємо ресурси нашої матінки природи.
-Для того, щоб дізнатися, що, з чого і як людина це робить. вирушимо до Країни майстрів.
7.Перше місто – Місто гончарів
- Хто такі гончарі?
- Оберіть на столі предмети, виготовлені з глини, розділіть їх на три групи.
-Як називається перша група предметів,як називається друга група предметів,
третя група предметів.
- На столі – шматочки глини .
- Що з неї добре робити?
- Тому люди здавна виготовляють із неї посуд. https://www.youtube.com/watch?v=0U4526gP2pU
Глину видобувають у кар’єрі екскаваторами.
У сирому вигляді вона пластична, її змішують із водою до стану густої пасти,
потім з неї ліплять посуд або іграшки.
Висихаючи, глина твердне, і стає дуже міцною.
Потім вироби обпалюють у печі при високій температурі.
Після випалення глина стає міцною.
-Такі речі називають керамікою, а майстрів, які виготовляють – гончарями.
У народі говорять: «Глина для гончаря – що пісня для солов’я». У деяких
регіонах України досі працюють майстри з виготовлення глиняних
предметів. Центрами гончарства є Опішня на Полтавщині, Яворів на
Львівщині, Косів на Івано- Франківщині. https://www.youtube.com/watch?v=oyAWeiUiPU8
Мандри: Опішня. Музей гончарства
З глини також виготовляють будівельний матеріал – це цеглу та черепицю.
8.Друге місто- Місто металургів
Запаси залізних руди зосереджені в Криворізькому залізорудному басейні, Кременчуцькому і Білозерському залізорудних районах. https://www.youtube.com/watch?v=B2w3nMLcm5Y
Складання «ланцюжка»
https://www.youtube.com/watch?v=aDVRsTp0_Oc
9.Фізкультхвилинка https://www.youtube.com/watch?v=0a7dfpihN6s
10.Третє місто – Місто книговидавців
Як саме виготовляють папір у наші дні? https://www.youtube.com/watch?v=X-FAyOeq0Us
Складно повірити, що білий аркуш паперу зроблений з ялини, осики і берези.
Електричними пилами пиляють дерева.
Трактори – лісовози везуть колоди (деревину) на лісопильний завод.
Папір виготовляють на паперових фабриках.
На фабриці машини здирають із колод кору, рубають на тріски рубильними машинами, тріски варять у котлах заввишки з триповерховий будинок, додають кислоту. Утворюється дерев’яна каша, що називають целюлозою. Целілозу отримують із лісових порід: здебільшого з ялини, сосни і берези, але використовують також евкаліпт, тополю, каштан та інші дерева.
Потім цю кашу виливають у спеціальну машину на дротяну сітку. Сітка рухається, вода стікає, а волокна деревини залишаються, їх віджимають, розгладжують спеціальними валиками – і утворюється широкий цупкий аркуш паперу, який скручують у рулони або ріжуть на аркуші й везуть до друкарні.
У друкарні друкують книги. За допомогою розумних машин (лінотип) набирають текст, на інших машинах друкують малюнки. У машини закладають папір, заливають фарбу і друкують аркуші книги. Потім виготовляють обкладинку і палітурку – ось книга й готова. Так само виготовляють зошити.
Так, від машини до машини, дерево перетворюється на білий і чистий папір.
Цікаво! З одного дерева виходить 2857 учнівських зошитів на 12 сторінок. Однак щоб виростити доросле дерево, потрібно 60 років. Ось чому потрібно обережно користуватися підручниками та зошитами, адже все це — зрубані дерева.
11.Складання ланцюжка
-Складіть «ланцюжок»: як із дерева утворити книгу?
12. Робота в зошиті
Створення плакату(газети) з тематичними малюнками (ст.42)
-Зараз ви зможете уявити себе редакторами газети і зробити випуск під назвою «Багатства мого краю». Кожен з вас розкажіть, чим багатий твій рідний край за зразком підручника на ст.107.
- Урок наш завершується.
І запам’ятайте!
- Неможливо уявити людину поза природою - без повітря, води, співу птахів, аромату лугів, шелесту листя. Усе це щедро дарує нам природа, а натомість просить тільки дбайливого, доброго ставлення. На жаль, ані рослини, ані тварини, ані сама природа не можуть говорити. А якщо б могли? Що б вони могли нам сказати? «Давайте жити так, щоб наша Земля була щедрою і прекрасною, щоб на ній дзвінко дзюрчали чисті струмки, дзвеніли голоси птахів, цвіли дивовижні квіти! І щоб природні багатства, які дарує земля, були невичерпними».
Матеріали для самопідготовки та самоосвіти
https://www.youtube.com/watch?v=ColsEm9Q7XQ
https://learningapps.org/10310557