План-конспект практичного заняття з Кулінарії
Практична робота: Способи нарізання овочів. Приготування салату з крабовими паличками.
МЕТА ЗАНЯТТЯ:
1. Навчальна ―сприяти формуванню і розвитку вмінь нарізання овочів та приготування салату з крабовими паличками;
2. Виховна ― виховувати в учнів культуру праці, охайність;
3. Розвивальна ―сприяти розвитку окоміру, творчої уяви;
4. Профорієнтаційна – Ознайомити учнів із професією кухар.
ОБ’ЄКТИ НАВЧАЛЬНОЇ І ВИРОБНИЧОЇ ПРАЦІ: салат.
ДИДАКТИЧНІ ЗАСОБИ:
- Доцяк В.С. Українська кухня: Технологія приготування страв. К.: Вища шк., 1995. - 550 с.
– робочий зошит;
ОБЛАДНАННЯ, ПРОДУКТИ:
ТРУДОВІ ДІЇ, ПРИЙОМИ ТА ОПЕРАЦІЇ: нарізання.
МЕТОДИ НАВЧАННЯ: пояснення, опитування, демонстрація.
ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ТРУДОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ: бригадна.
ЧАС: 4 години (240хв).
ХІД І ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА ……2 хв.
1) введення учнів у майстерню; привітання;
2) перевірка присутності учнів (за журналом,); заповнення вчителем класного журналу;
3) перевірка підготовленості учнів до заняття;
4) призначення чергових (за графіком);
5) організація робочих;
6) ознайомлення учнів з планом заняття.
ІІ. ВСТУПНИЙ ІНСТРУКТАЖ………..16 хв.
1) повідомлення назви, мети і завдань практичної роботи
Тема практичної роботи: Способи нарізання овочів. Приготування салату з крабовими паличками.
Мета: навчитись нарізати овочі, готувати салат з крабовими паличками.
Усне фронтальне опитування.
Питання до учнів:
Розповідь вчителя
Для приготування страв більшість овочів використовують у подрібненому вигляді.
Значення правильної нарізки:
• форма нарізання овочів повинна відповідати формі основного продукту. Наприклад: для супу з гречаною крупою овочі нарізають кубиками, для супу з макаронами — брусочками;
• форма нарізки овочів впливає на смак страви. Наприклад: картопля, нарізана соломкою, смажена у фритюрі, має хрумку консистенцію; картопля, нарізана часточками і смажена у фритюрі, більш м'яка;
• овочі, нарізані однаковою формою, одночасно доходять до готовності;
• різні форми нарізання надають стравам привабливого вигляду, дають можливість прикрашати страви — все це сприяє збудженню апетиту.
Нарізка поділяється на два способи: механічна і ручна.
Для подрібнення механічним способом використовують овочерізки зі змінними ножовими дисками, які забезпечують нарізку картоплі і коренеплодів кружальцями, кубиками і соломкою.
Для ручного способу використовують ножі кухарської трійки.
Прийоми, які використовують при нарізанні овочів:
- шаткування (від себе, до себе, в бік, зверху вниз),
- січення,
- розтирання.
Форми нарізання бувають прості і складні.
Прості форми нарізання - соломка, брусочки, кубики, кружальця, часточки, скибочки, квадратики, шпалки, кільця і півкільця.
Фігурні форми нарізання овочів здійснюються за допомогою
карбування (гребінці, зірочки, шестерні);
обточування (бочечки, груші, кульки, часничок, стружка, спіраль).
Січення. Дрібно нарізану свіжу капусту або ріпчасту цибулю, часник січуть ножем на дрібні шматочки на дерев’яній дошці.
Для прикрашання страв овочі нарізають декоративно , у вигляді квіточок
Способи нарізання у світі існує величезна кількість способів нарізки овочів. Правильно нарізані овочі допомагають зробити суп красивим і надати йому потрібну консистенцію. Якщо Ви хочете приготувати рідкий і прозорий суп, то шматочки овочів повинні бути великими, і відповідно у випадку з супом-пюре спочатку всі інгредієнти повинні бути дрібно нарізані. Не завжди нарізані овочі досягають готовності одночасно.
Наприклад, картопля і морква потрібно нарізати тонкими шматочками, а капусту і цибулю можна нарізати побільше.
А тепер давайте пригадаємо основні способи нарізки овочів.
Кубики. Зазвичай так нарізають коренеплоди. Довжина ребра складає 0,5-2,5 см.
В залежності від розмірів приготування овочів буде займати різний час. Цей вид нарізки застосовується для картоплі і моркви. Така нарізка допомагає надовго зберегти форму при тривалому приготуванні.
Жюльєн. Це нарізка тонкою соломкою. Товщина соломки становить 2-4 мм, а довжина від 3 до 12 см.
При такій нарізці овочі готуються практично миттєво. Такий вид нарізки застосовується практично для всіх видів овочів і надає супу незвичайний вигляд.
Часточки. Цей вид нарізки застосовується в тих випадках, коли приготування супу займає багато часу.
В такому випадку овочі не повинні розварюються. Для більш гарної форми нарізки овочі попередньо можна очистити і надати їм форму діжок. У такому разі подальша нарізка на часточки буде дуже простий, а самі часточки будуть акуратними і однаковими.
Брусочки. Цей вид нарізки чимось схожий на нарізку жюльєном.
Тільки є одна дуже важлива відмінність розміри. При нарізці брусочками товщина бруска становить 0,7 мм а довжина 3,5-4 см. Це дуже зручний спосіб нарізати овочі для тривалого приготування, тому що вони дуже довго зможуть зберігати свою форму і приготування не буде швидким.
Кільця і півкільця. Один з класичних видів нарізки цибулі. Кільця повинні бути дуже тонкими.
Для додаткового подрібнення кільця і півкільця можна додатково розділити руками після нарізування. Такий вид нарізки зручний для подальшого обсмажування.
Стружка. Дуже тонкі і довгі шматочки овочів. Як правило, для отримання стружки використовується терка. Цей вид зручний для подальшого приготування супу-пюре або як дуже ефектний спосіб прикрасити ваш супошедевр.
Рубка. Самий дрібнофракційних спосіб нарізки.
Це граничне подрібнення овочів за допомогою ножа. Результат звичайно являє собою однорідну масу, в якій дуже важко відокремити окремі шматочки. Такий результат досягається за допомогою дрібних терок або декількох послідовних нарізування ножем. Такий вид нарізки зручний для супів-пюре і суп-кремів.
Фігурна нарізка. За допомогою такої нарізки кухарі і кулінари прикрашають супи при подачі. Тут ви маєте повну свободу фантазії. Наприклад, нарізка довгими стрічками, нарізка фігурними шматочками (трикутниками, хвилями).
Нарізка може здійснюватися за допомогою спеціальних карбовочних ножів.
Завдання
1 бригада – приготувати салат з крабовими паличками та твердим сиром.
2 бригада – приготувати салат з крабовими паличками та рисом.
ІІІ. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ ТА ІНСТРУКТАЖ ВЧИТЕЛЯ……….210 хв.
А. Самостійна робота учнів, вправи:
1) учні готують салати, виконують нарізку овочів;
2) форми організації праці учнів – бригадна;
Б. Інструктаж вчителя:
1) форма проведення - фронтальна;
2) зміст цільових обходів робочих місць учнів:
1-й обхід: перевірка правильності організації робочого місця і початку роботи;
2-й обхід: перевірка правильності виконання трудових прийомів, дій, рухів і якості виробів; інструктування учнів з використання окремих операцій і завдання в цілому;
3-й обхід: перевірка правильності проведення самоконтролю;
4-й обхід: перевірка правильності дотримання технічних умов; контроль за бережливим ставленням учнів до засобів праці і навчання; перевірка раціонального використання навчального часу учнями;
3) постійна перевірка виконання учнями правил безпеки праці та виробничої санітарії;
4) прийняття і попередня оцінка робіт учнів, дегустація.
IV. ЗАКЛЮЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ…….10 хв.
1) підведення підсумків практичної роботи, аналіз виконаних робіт;
2) відзначення кращих робіт і їх демонстрація;
3) аналіз найхарактерніших помилок і недоліків у роботі учнів; з’ясування причин, які призвели до помилок;
4) повторне пояснення вчителем способів усунення помилок.
5) повідомлення вчителя про досягнення цілей заняття.
6) об’єктивна оцінка результатів колективної та індивідуальної праці учнів на занятті; виставлення оцінок у класний журнал та у щоденники учнів;
7) повідомлення теми наступної практичної роботи: Приготування салату з використанням яєць.
8) домашнє завдання: заготовити продукти для приготування салату з яйцями.
V. ПРИБИРАННЯ РОБОЧИХ МІСЦЬ І ПРИМІЩЕННЯ МАЙСТЕРНІ ЧЕРГОВИМИ.
VІ. ПІДГОТОВКА МАТЕРІАЛЬНОЇ БАЗИ ДО НАСТУПНОГО ЗАНЯТТЯ…….2 хв.