Практичне заняття № 3 «РОЗДІЛЕННЯ СУМІШЕЙ ФІЛЬТРУВАННЯ»

Про матеріал
Мета уроку: - навчальна: сформувати уявлення про різницю між чистими речови¬нами та сумішами, показати приклади чистих речовин і сумішей, на¬вчити способам розділення сумішей — відстоювання, фільтрування, випаровування; - розвивальна: розвивати уявлення про різноманітність речовинного складу природи, навички проводити нескладні досліди, користуватися ними у житті, розвивати бажання досліджувати та спостережливість; - виховна: виховувати почуття колективізму, взаємодопомоги.
Перегляд файлу

Урок 14                                                                           Дата проведення____________

 

Тема уроку: Практичне заняття № 3 «РОЗДІЛЕННЯ СУМІШЕЙ ФІЛЬТРУВАННЯ»

Без сумніву, всі наші знання починаються з досліду.

І. Кант

Мета уроку:

  • навчальна: сформувати уявлення про різницю між чистими речови­нами та сумішами, показати приклади чистих речовин і сумішей, на­вчити способам розділення сумішей — відстоювання, фільтрування, випаровування;
  • розвивальна: розвивати уявлення про різноманітність речовинного складу природи, навички проводити нескладні досліди, користуватися ними у житті, розвивати бажання досліджувати та спостережливість;
  • виховна: виховувати почуття колективізму, взаємодопомоги.

Обладнання: лабораторний посуд, кухонна сіль, пісок, крейда, залізні

скріпки, вода, чай, лійка пластикова, фільтрувальний папір, схема ви­готовлення фільтра, лабораторна горілка, Інтернет-презентація.

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: учні навчаться розділяти суміші, зрозуміють і по­бачать завдяки демонстрації прийоми розділення суміші у своєму по­всякденному житті.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 Прийом «Відстрочена відгадка»

Іноді до повітря у квартирі додаються не дуже приємні запахи, наприклад, від смаження продуктів або нанесення лаку на нігті, пари ацетону і т. ін. Чи можна вилучити з повітря молекули речовин з неприємним запахом?

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

  • Які є природні та штучні суміші? Наведіть приклади,
  • Чи відрізняється повітря, яке людина вдихає від того, яке вона видихне?

Випереджальне завдання учня

Інформаційне повідомлення про виготовлення крохмалю в до­машніх умовах.

  1. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Нам вже відомо, що кожна речовина у складі суміші зберігає свої властивості. Це дає змогу розділяти суміші на окремі речовини. Ознайомимося зі способами розділення сумішей.

Прийом «Практична теорія»

Розділення суміші крейди і води

Відстоювання

Приготуємо суміш крейди і води. Для цього візьмемо півсклян­ки води та одну столову ложку порошку крейди. Спочатку суміш буде білого кольору. А потім, постоявши кілька хвилин, вона почне розшаровуватися на білий та прозорий шар.

Шар крейди осяде на дно, а шар води перебуватиме над ним. Це відбувається тому, що крейда у воді не розчиняється і важча за неї. Далі зливаємо воду, намагаючись не збовтати крейду. Ми розділили цю суміш на воду та крейду.

Такий спосіб розділення називається відстоюванням. Про­те повністю розділити суміш за допомогою відстоювання нам не вдалося.

Прийом «Мозковий штурм»

  • Як же нам досягти повнішого розділення суміші крейди та води?

Фільтрування

Розповідь учителя з елементами бесіди, демонстрації

Фільтри виготовляють зі спеціального паперу, який так і нази­вається — фільтрувальний, чи тканини різної щільності. Фільтр можна зробити самому, подивіться на схему, як це робиться (учи­тель демонструє виготовлення фільтру своїми руками). Фільтром може бути шар чистого піску або вата.

Прийом «Практична теорія»

Помістимо фільтр зі спеціального паперу чи тканини у пласти- кову лійку і поставимо у стакан, почнемо виливати суміш крейди і води. Ми побачимо, що вода проникає через фільтр у посудину під лійкою, а часточки нерозчинної крейди залишаються на фільтрі. Цей спосіб розділення сумішей дістав назву фільтрування.

Прийом «Дерево рішень»

Завдання. Визначте, які природні процеси чи технологічні від­буваються із застосуванням фільтрування.

 Бесіда

  • Чи можна в один з розглянутих способів розділити дуже солод­кий чай на чай та цукор? Чому?
  • Які за розчинністю речовини можна виділити із суміші за допо­могою фільтрування?

Випаровування

Прийом «Практична теорія»

Розділення суміші кухонної солі і води

Приготуємо суміш солі і води. Пропустимо її через фільтр. Що відбулось?

Отже, розчинні речовини виділяють із суміші в інші способи. Найпростіший із них — випаровування.

Капнемо краплю сольової суміші на лабораторне скло і будемо його нагрівати. На склі залишився білий слід. Що відбулось?

  1. ЗАСТОСУВАННЯ УЗАГАЛЬНЕНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК У ЗМІНЕНИХ УМОВАХ

Прийом «Дерево рішень»

Завдання

  1. Як покращити склад повітря в квартирі або класній кімнаті?
  2. Запропонуйте способи розділення сумішей:

піску і води;

води та глини;

води і вугілля деревного;

крохмалю і води.

  1.  ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Роблю висновок»

 Розділення суміші — це виділення з неї чистих речовин.

 Відстоюванням і фільтруванням можна розділити суміш води і нерозчинної в ній речовини.

 Розділення суміші газів потребує складних способів.

  1.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  • Опрацювати параграфи підручника: §
  • Записати висновки спостережень у зошит.

 

doc
Додано
26 квітня 2020
Переглядів
2355
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку