Урок узагальнення та систематизації отриманих знань у формі практичного заняття.
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
Тема уроку. Державне будівництво Української Центральної Ради: здобутки та прорахунки.
Учні зможуть:
Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації отриманих знань.
Форма уроку. Практичне заняття. Представлення творчих проектів.
Навчально-методичне забезпечення.
Ю. С. Комаров [та ін.]; Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба». – К.: Генеза, 2004.
3. Дидактичний та роздатковий матеріал, наочність.
Хід уроку.
І. Підготовчий етап (3 - 5 хв.)
1. Перевірка готовності класу до уроку.
Попередньо клас був поділений на дві групи та дане випереджальне завдання (згідно перших двох пунктів плану). Учні повинні були опрацювати параграфи 19-20 підручника (проаналізувати зміст Універсалів Центральної Ради), самостійно підібрати іншу інформацію, яка може розкрити зміст даної теми, критично її осмислити, оцінити достовірність, зрозуміти історичну епоху та побачити позицію автора в ній.
ІІ. Основний етап (30 – 35 хв.)
мотивація пізнавальної діяльності учнів.
«Ніхто нам не збудує держави, коли ми самі її не збудуємо, і ніхто з нас не зробить нації, коли ми самі нацією не схочемо бути».
В.Липинський
Мотивація
Завершуючи вивчення теми «Початок Української революції», ми розуміємо, що події столітньої давності не втрачають своєї актуальності і сьогодні. Як і сто років тому Україна стоїть перед вибором – відстояти свою незалежність чи втратити її раз і назавжди.
Саме 1917 рік суттєво вплинув на долю Російської імперії, а з нею і на нашу українську історію. У нас була можливість реалізувати своє споконвічне прагнення – створити соборну незалежну українську державу. Але дана спроба провалилась. Багато хто звинувачує у цьому Центральну Раду, говорить, що вона взяла непосильну ношу і не донесла її. Щоб захистити наше майбутнє сьогодні, ми повинні розібратися з тим, що сталося тоді – побачити здобутки і зрозуміти прорахунки УЦР.
«Тільки національно – територіальна автономія України у змозі забезпечити потреби українського народу і всіх інших народів, що живуть на Українській землі» - цю фразу, яку Всеукраїнський національний конгрес під час напружених дискусій визначив як базовий принцип державотворення, можна назвати основним орієнтиром Центральної Ради.
Так, можливо, і треба було зупинитися на цій автономії, не розривати стосунків із Росією? Яка альтернатива була в України?
Чи мала шанси УЦР не тільки проголосити, але й зберегти незалежну українську державу УНР?
План.
Виконується методом «Прес» (коротке узагальнення власних точок зору).
На допомогу вчителю.
Здобутки УЦР:
Прорахунки УЦР
Заключне слово вчителя.
Що дало українському народові існування Центральної Ради?
По-перше, вона показала, що українська нація існує і може створити свою державність. По-друге, змогла вистояти в досить складній політичній ситуації, не поступитись Тимчасовому уряду. По-третє, зруйнувала принцип «єдиної і неподільної Російської держави». По-четверте, Центральна Рада змогла добитися визнання рядом європейських держав.
ІІІ. Завершальний етап (5 хв.)
Оцінювання та аргументація оцінок.
Учні узагальнюють опрацьоване на уроці. Учитель пропонує їм відповісти на запитання і виконати завдання «Враження від уроку» та повернутися до очікуваних результатів.