Практичне заняття "Державне будівництво Української Центральної Ради: здобутки та прорахунки"

Про матеріал

Урок узагальнення та систематизації отриманих знань у формі практичного заняття.

Перегляд файлу

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ

 

Тема уроку. Державне будівництво Української Центральної Ради: здобутки та прорахунки.

Учні зможуть:

  • аналізувати внутрішню та зовнішню політику Української Центральної Ради та співвідносити її з реальними наслідками;
  • пояснювати роль та значення УЦР у державотворчому процесі;
  • висловлювати свою позицію та аргументувати її.

Тип уроку.  Урок узагальнення та систематизації отриманих знань.

Форма уроку. Практичне заняття. Представлення творчих проектів.

Навчально-методичне забезпечення.

  1. Власов В.С., Кульчицький С.В. Історія України (профільний рівень): підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти / В.С. Власов, С.В. Кульчицький. – Київ: ЛТД, 2018. – 304 с.
  2. Історія епохи очима людини: Україна та Європа у 1900–1939 роках /

Ю. С. Комаров [та ін.]; Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба». – К.: Генеза, 2004. 

       3. Дидактичний та роздатковий матеріал, наочність.

Хід уроку.

І. Підготовчий етап (3 - 5 хв.)

1. Перевірка готовності класу до уроку.

Попередньо клас був поділений на дві групи та дане випереджальне завдання (згідно перших двох пунктів плану).  Учні повинні були опрацювати параграфи 19-20 підручника (проаналізувати зміст Універсалів Центральної Ради), самостійно підібрати іншу інформацію, яка може розкрити зміст даної теми, критично її осмислити, оцінити достовірність, зрозуміти історичну епоху та побачити позицію автора в ній.

ІІ. Основний етап (30 – 35 хв.)

  1. Оголошення теми, визначення очікуваних результатів уроку;

мотивація пізнавальної діяльності учнів.

 «Ніхто нам не збудує держави, коли ми самі її не збудуємо, і ніхто з нас не зробить нації, коли ми самі нацією не схочемо бути».

В.Липинський

Мотивація

     Завершуючи вивчення теми «Початок Української революції», ми розуміємо, що події столітньої давності не втрачають своєї актуальності і сьогодні. Як і сто років тому Україна стоїть перед вибором – відстояти свою незалежність чи втратити її раз і назавжди.

Саме 1917 рік суттєво вплинув на долю Російської імперії, а з нею і на нашу українську історію. У нас була можливість реалізувати своє споконвічне прагнення – створити соборну незалежну українську державу. Але дана спроба провалилась. Багато хто звинувачує у цьому Центральну Раду, говорить, що вона взяла непосильну ношу і не донесла її. Щоб захистити наше майбутнє сьогодні, ми повинні розібратися з тим, що сталося тоді – побачити здобутки і зрозуміти прорахунки УЦР.

 «Тільки національно – територіальна автономія України у змозі забезпечити потреби українського народу і всіх інших народів, що живуть на Українській землі» - цю фразу, яку Всеукраїнський національний конгрес під час напружених дискусій визначив як базовий принцип державотворення,  можна назвати основним орієнтиром Центральної Ради.

Так, можливо, і треба було зупинитися на цій автономії, не розривати стосунків із Росією? Яка альтернатива була  в України?

Чи мала шанси УЦР не тільки проголосити, але й зберегти незалежну українську державу УНР?

  1. Узагальнення вивченого матеріалу. Формування та вдосконалення вмінь та навичок.

План.

  1. Здобутки УЦР (виступ 1 групи).
  2. Допущені прорахунки (виступ 2 групи).
  3. Чи була можливість зберегти державну незалежність України (загальне обговорення).

Виконується методом «Прес» (коротке узагальнення власних точок зору).

 

На допомогу вчителю.

Здобутки УЦР:

  • Українізація державних і громадських структур, розвиток української культури (до 1917 року все українське було під забороною).
  • Українізація освіти – українська мова в школах, вузах.
  • Національно-просвітницька діяльність, наука, преса, книговидання.
  • Проголошення автономії України, а потім і її незалежності.
  • Отримання легітимності (обрання Всеукраїнським національним конгресом).
  • Демократизація та співпраця з національними меншинами.
  • Розбудова держави демократичним шляхом, проведення низки реформ.
  • Залучення до політичного життя великих мас українства, набуття досвіду політичної боротьби.
  • Пробудження національної самосвідомості.
  • Сформовано «курінь Січових стрільців», що згодом перетворився на полк.
  • Вихід з війни, підписання мирного договору з країнами Троїстого Союзу (січень 1918 р.).
  • Прийняла Конституцію України.
  • Зуміла перемогти більшовиків на листопад 1917 р.

 

Прорахунки УЦР

  • Віра лідерів (М. Грушевського, В. Винниченка, С. Єфремова) у непорушність федеративних зв’язків з Росією.
  • Несформованість українських збройних сил.
  • Відсутність співпраці з представниками українського консервативного руху (УДХП, яку очолював В. Липинський).
  • Недостатня кількість висококваліфікованих спеціалістів, національно-свідомої інтелігенції, яка б мала політичний досвід.
  • Не змогли вирішити два соціально-політичні питання: наділення селян землею та вихід з війни.
  • Підписання Другого Універсалу.
  • Не змогли створити дієвого державного апарату, налагодити порядок і законність.
  • Втручання іноземних держав.
  • Не змогли добитись повного міжнародного визнання.
  • Половинчастість, обережність та непослідовність в проведенні реформ.
  • Недооцінка політики більшовиків.
  • Сподівання на німецьке та австро-угорське командування у відновленні влади.
  • Суперечки в самій владі між прихильниками різних партій та угрупувань.

 

Заключне слово вчителя.

Що дало українському народові існування Центральної Ради?

По-перше, вона показала, що українська нація існує і може створити свою державність. По-друге, змогла вистояти в досить складній політичній ситуації, не поступитись Тимчасовому уряду. По-третє, зруйнувала принцип «єдиної і неподільної Російської держави». По-четверте, Центральна Рада змогла добитися визнання рядом європейських держав.

ІІІ. Завершальний етап (5 хв.)

  1. Контроль навчальних досягнень.

Оцінювання та аргументація оцінок.

  1. Підведення підсумків уроку.

Учні узагальнюють опрацьоване на уроці. Учитель пропонує їм відповісти на запитання і виконати завдання «Враження від уроку» та повернутися до очікуваних результатів.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Краско Виктория
    Дуже дякую за цю роботу вана допомогла мені краще зрозуміти навчальний матеріал(учень)
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 грудня 2021
Переглядів
5770
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку