Тільки разом зі школою можна досягти бажаних результатів у вихованні й навчанні дітей. Учитель — ваш союзник і друг вашої сім'ї.
Найкращий учитель для дитини той, хто духовно
спілкується з нею, забуває, що він учитель, і бачить у своєму
учневі друга, однодумця. Такий учитель знає найпотаємніші
куточки серця свого вихованця, і слово в його устах стає
могутнім знаряддям впливу на особистість, яка розвивається.
В. О. Сухомлинський
Я — ПЕРШОКЛАСНИК.
АДАПТАЦІЯ ДИТИНИ ДО ШКОЛИ.
Найкращий учитель для дитини той, хто духовно
спілкується з нею, забуває, що він учитель, і бачить у своєму
учневі друга, однодумця. Такий учитель знає найпотаємніші
куточки серця свого вихованця, і слово в його устах стає
могутнім знаряддям впливу на особистість, яка розвивається.
В. О. Сухомлинський
Метою адаптаційного періоду в 1-му класі є створення у дитини уявлення про школу як місце, де вона буде прийнята і сприйнята такою, якою вона є з усіма своїми почуттями, думками, знаннями, проблемами, великими і малими подіями в особистому житті.
Не менш важливим є прийняття учнями і вчителем одне одного, пошук оптимальної для кожного з них позиції в новій ситуації.
Учитель завжди має пам'ятати, що духовне здоров'я та емоційне благополуччя учня є необхідними умовами успішного навчання. Тому із самого початку адаптаційного періоду першокласникам створюють комфортні «емоційні умови. При цьому особливу увагу приділяють дітям, які не відвідували дошкільних дитячих закладів і почуваються дискомфортно у новій; незвичній обстановці, у великому дитячому колективі.
Специфічним завданням для вчителів у цей період є створення умов, що допоможуть дітям вибудувати для себе образ «справжнього школяра» на початку шкільного життя і здійснити входження в нову систему взаємин із дорослими та однолітками.
Пропонуючи дітям нові для них норми шкільних взаємин, учителі створюють ситуацію вільного вибору між шкільною та дошкільною поведінкою, переконують першокласників у необхідності налагодження стосунків з однокласниками, учать звертатися до дорослих не зі скаргами на труднощі, а по допомогу, як до носіїв нових, цікавих знань.
Педагоги привчають дітей самостійно працювати, формують уміння дискутувати і відстоювати свої думки, ставити запитання, бути ініціаторами щодо отримання нових знань.
У дитини формуються критерії самооцінювання своїх досягнень. Адже вона має розуміти різницю між знаннями і незнаннями, уміти знаходити від- повідь на запитання: «Хто або що мені допоможе?», «Звідки я можу про це дізнатися?».
Не навчивши дітей спілкування і співробітництва, ми не навчимо їх здобувати знання. Першим ступенем цього вміння є здатність компенсувати власну невмілість, некомпетентність перш за все з допомогою інших людей: учителя, батьків, однокласників і лише згодом — за допомогою книг.
Для дітей 6-7-річного віку вміння вчитися — це насамперед уміння ініціювати і брати участь у специфічному навчальному співробітництві. Під час адаптаційного періоду діти мають змогу усвідомити свої права й обов'язки, розвивати мотивацію цілеспрямованого керівництва своєю поведінкою.
Початок навчання дитини в першому класі — це складний і відповідальний етап у її житті, адже відбувається дуже багато змін. Це не тільки нові умови життя та діяльності — це й нові контакти, нові стосунки, нові обов'язки. Змінюється соціальна позиція: був просто дитиною, тепер став школярем. Змінюється соціальний інститут навчання і виховання: не садочок чи бабуся, а школа, де навчальна діяльність стає провідною, обов'язковою, соціальне значущою та оцінюваною, такою, що розширює права й обов'язки дитини, її взаємини з навколишнім середовищем.
Психологічне напруження у першокласників, які вперше перетнули поріг школи, виникає як результат реакції на незвичну обстановку. Діти не знають, чим відрізняється учитель від вихователя дитячого садка, а також від мами та бабусі. Дитину турбує ставлення з боку однолітків: чи зможе вона учитися так, як усі; чи товаришуватимуть з нею діти; чи не ображатимуть її.
Психологічне напруження поширюється фізичною. Новий режим життя — режим учня -- припускає підвищену працездатність порівняно зі старшою групою дитячого садка. У школі необхідно уважно слухати вчителя, не порушувати поведінку на уроках, уміти дотримуватися правил і режиму дня. Деякі першокласники хворобливо реагують на зміни умов життя (порушення сну, апетиту, послаблення опору організму до хвороб).
Пристосування (адаптація) дитини до школи відбувається не одразу. Не день і не тиждень потребується для того, щоб призвичаїтися до школи по-справжньому. Це досить тривалий процес, пов'язаний зі значним напруженням усіх систем організму. Лише через 5-6 тижнів поступово підвищуються та стають стійкими показники працездатності, у дитини знижуються напруженість та тривожність.
Залежно від стану здоров'я, сімейної ситуації, відвідування чи невідвідування дитячого садка адаптація до школи, до нових умов життя може мати різний перебіг.
Безумовно, першокласники, які відвідували дитячі заклади, значно легше адаптуються до школи, ніж «домашні», які не звикли до тривалого перебування в дитячому колективі, до певного сталого режиму. Легше відбувається період пристосування до школи і краще вправляються з розумовими та фізичними навантаженнями здорові діти. Але, на жаль, сьогодні лише 20-25 % дітей ідуть до школи здоровими. Решта мають різноманітні порушення та відхилення в стані здоров'я. Зрозуміло, чому процес адаптації відбувається з певними ускладненнями й затягується на тривалий термін.
У дослідженнях Г. Чуткіної визначено три рівні адаптації дітей до школи. (Опис рівня адаптації наведено за книгою О. Проскури «Психологічна підготовка вчителя до роботи з першокласниками».}
Високий рівень адаптації. Першокласник позитивно ставиться до школи: правила і вимоги сприймає адекватно; навчальний матеріал засвоює легко; глибоко і повно опановує програмовий матеріал; розв'язує ускладнені задачі; чемний, уважно вислуховує вказівки, пояснення вчителя; доручення виконує охоче і сумлінно, без зовнішнього контролю; виявляє підвищену зацікавленість до самостійної навчальної роботи; готується до всіх уроків; має позитивний статус у класі.
Середній рівень адаптації. Першокласник позитивно ставиться до школи: відвідування уроків не викликає в нього негативних переживань; розуміє навчальний матеріал, коли вчитель пояснює його досить детально і наочно; засвоює основний зміст програми з усіх предметів; самостійно розв'язує типові задачі; зосереджений, уважний під час виконання завдань, доручень, вказівок учителя, потребує контролю з боку дорослих; зосередженим буває тільки тоді, коли робить щось цікаве для себе; майже завжди готується до уроків і виконує домашні завдання; доручення виконує сумлінно; дружить із багатьма однокласниками.
Низький рівень адаптації. Першокласник негативно або байдуже ставиться до школи: часто скаржиться на здоров'я, погане самопочуття, переважає пригнічений настрій, порушує дисципліну; матеріал, який пояснює вчитель, засвоює фрагментарне; самостійна робота з підручником викликає труднощі; під час виконання самостійних завдань не виявляє до них інтересу; до уроків готується нерегулярно, потребує постійного контролю, систематичних нагадувань і спонукань як із боку вчителя, так і з боку батьків; може зберігати працездатність і увагу за наявності тривалих пауз для відпочинку; для розуміння нового матеріалу і розв'язування задач за зразком потребує значної допомоги вчителя і батьків; доручення виконує під контролем і без особливого бажання; пасивний, близьких друзів не має; знає імена і прізвища лише частини однокласників.
Чинники, що зумовлюють високий рівень адаптації
№ |
Сприятливі чинники соціального мікросередовища дитини |
Кількість дітей із високим рівнем адаптації, % |
1 |
Адекватне усвідомлення свого статусу в групі однолітків |
97,8 |
2 |
Правильні методи виховання в сім'ї' |
95,3 |
3 |
Відсутність (загалом) конфліктної ситуації в сім'ї' |
94,4 |
4 |
Відсутність у сімї конфліктів через алкоголізм |
91,1 |
5 |
Високий рівень освіти батька |
87,9 |
6 |
Функціональна готовність до навчання в школі, шкільна зрілість |
86,9 |
у |
Високий статус дитини в групі до вступу в 1-й клас |
85,8 |
8 |
Високий рівень освіти матері |
83,2 |
9 |
Повна сім'я |
77,6 |
10 |
Задоволення від спілкування з дорослими |
74,3 |
11 |
Позитивний стиль ставлення до дітей із боку вихователя і вчителя підчас підготовчого періоду |
62,7 |
12 |
Позитивний стиль ставлення до дітей учителя першого класу |
59,8 |
Існують критерії адаптації, що умовно можна поділити на об'єктивні та суб'єктивні. Об'єктивні показники адаптації — це адекватна поведінка тауспішне навчання. До суб'єктивних належать самовдоволення, що проявляється в емоційному стані, та внутрішній комфорт.
Навчальна діяльність складається з фізіологічного, психічного, інтелектуального, соціального, педагогічного та інших аспектів. Адаптація дитини до школи має ту саму різноманітність аспектів.
Розглянемо деякі з них.
3. З початком навчання перед дитиною постають нові вимоги соціальної поведінки, дисципліни, обов'язкового режиму та обмежень. Ступінь адаптації до нової соціальної ролі школяра визначається рівнем вольового розвитку та саморегуляції. При невисокому рівні психічних процесів сприймання вимог відбувається поступово. Успішний процес психологічної адаптації таких дітей залежить від дорослих. Атмосфера вимогливості й доброзичливості пришвидшує формування вольової саморегуляції.
4. Зміна ролей від дошкільника до учня сприяє
появі нових стосунків у ланці «дитина — батьки». Тепер поряд із турботою дитина відчуває, що ставлення до неї залежить від результатів навчання. Надзвичайно велике місце в адаптації дитини належить сім'ї, дорослим. Тому велике значення в профілактиці труднощів адаптації має поглиблена психологічна консультація на основі тестування та спостереження ще на етапі вступу до школи. Батькам необхідно давати рекомендації з урахуванням індивідуальних особливостей дитини: як правильно підготувати її до школи, які проблеми спіткають майбутнього школяра тощо. За перших ознак дезадаптації необхідно проводити роботу з батьками про труднощі дитини. Тільки безумовне сприйняття дитини батьками, розуміння та підтримка в складних ситуаціях створюють відчуття захищеності, внутрішнього комфорту дитини.
5. Стосунки - «учень — учитель» багато важать для успішної адаптації. Адже дитина перебуває в емоційній залежності від учителя. Саме вчитель створює або не створює умови для повного розкриття потенційних можливостей дитини. Тому важко зрозуміти справжні причини та психологічні механізми неадекватної поведінки та навчальних невдач. З цією метою можна проводити так звані «малі педради», на яких учителі, які працюють із дітьми, аналізують причини дезадаптації та дають відповідні рекомендації.
Вияви дезадаптації в початковий період:
Основні причини труднощів під час адаптації
1. Психофізичні особливості:
2. Особливості розвитку:
Для подолання труднощів адаптації дитини у школі ми починаємо працювати з майбутніми першокласниками заздалегідь.
Робота починається з того, що вчителі відвідують дитячі садки, відвідують удома дітей, які в новому навчальному році навчатимуться у школі, зустрічаються з батьками, вихователями.
Зразок листа, який отримує кожна сім'я, де мешкає майбутній першокласник.
— Шановні батьки!
Настав відповідальний для вас рік, ваша дитина стане першокласником.
Мені вже виповнилось шість,
Великий я, як жито в полі!
Тому кажу я всім-усім:
Я вже навчатимусь у школі!
Для вашої дитини і для вас почнеться важка, але цікава мандрівка до Країни Знань.
Бути школярем — це велика праця. Від того, як ви підготуєте свого сина чи доньку до школи, від вашого теперішнього розуміння всіх проблем і завдань, що постають перед вами і вашою дитиною, залежить її успіх у школі, радість і задоволення від отриманих знань. І чим швидше ви визначитеся, до якої школи віддати дитину, тим швидше ви зможете познайомитися з першою вчителькою. Вона стане вашим вірним і добрим помічником у підготовці до школи, а ваша дитина впевненіше почуватиметься в школі з перших навчальних днів.
Дітей запрошують до школи на заняття із майбутніми першокласниками. Учитель проводить першу співбесіду з дітьми.
Батьки дуже хвилюються із приводу першої співбесіди з їх дітьми - - майбутніми першокласниками. Ці переживання часто передаються і дітям. Хвилюватися не потрібно, не завадить підтримати дитину перед першою розмовою з учителькою.
Співбесіда — це перше знайомство, що дозволяє вчителеві оцінити психологічну готовність малюка до школи. І навіть якщо ваша дитина помилилася, неправильно додавши дві морквинки до трьох, не хвилюйтеся! Учительці не стільки важливо почути правильну відповідь, скільки зрозуміти, чи має дитина уявлення про кількість предметів.
Завдання в школах різняться, але складають їх за єдиними принципами, що враховують три сторони психологічної готовності малюка до школи.
До вашої уваги - - орієнтовний перелік запитань, що можуть бути поставлені вашому малюкові під час першої співбесіди.
І. ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ ГОТОВНОСТІ ДО НАВЧАННЯ ГРАМОТИ
Чи знаєш ти літери? Назви їх. (Літери написані на картонках і розкладені в алфавітному порядку).
- Прочитай слова. (Дім, дим, сир, сом, сік, кінь, кіт, мама, мак, малина, машина тощо) Поясни, що означають ці слова, або покажи їх на малюнках, де зображені предмети з цими назвами.
II. ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ ГОТОВНОСТІ ДО НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ
У Сашка було 5 гривень. Він купив квиток на автобус за 2 гривні. Скільки грошей у нього залишилося?
ІІІ. ВИЯВЛЕННЯ УЯВЛЕНЬ ПРО НАВКОЛИШНІЙ СВІТ
— Де працюють твої мама і тато?
— Яка зараз пора року? Яка пора року буде, коли ти підеш до школи?
IV. ВИЗНАЧЕННЯ СТАВЛЕННЯ ДО ШКОЛИ
ігри на розвиток пам'яті, слухової уваги, моторно-рухової уваги, дрібної моторики рук, мислення, вправи для встановлення контакту одне з одним.
Для вчителя дуже важливо в період підготовки до школи та в період адаптації дітей у школі мати гарні стосунки з батьками, залучати їх до навчання, надавати допомогу, підтримувати їх, давати влучні поради щодо того, як підготувати дитину до школи, як вивчати з нею уроки, як підтримати дитину вдома тощо.
Додаток
ВПРАВИ НА ДОПОМОГУ ДІТЯМ ДЛЯ НАЛАГОДЖЕННЯ КОНТАКТУ ОДНЕ З ОДНИМ
Вправа 1. «Ласкаве ім'я»
Кожній дитині пропонують ласкаво назвати сусіда праворуч, а той повинен подякувати за приємні слова. Після завершення першого кола вправа виконується в інший бік (тобто ласкаво назвати тепер сусіда ліворуч).
Вправа 2. «Я люблю...»
Учитель. Для того щоб ми могли краще пізнати одне одного, я пропоную вам пограти в гру «Я люблю...». Той, у кого опиниться м'ячик, повинен кинути його будь-кому із учасників і сказати, що саме він любить робити, чим гратися. Наприклад, я кидаю м'ячик Валі та кажу: «Я люблю кататися на велосипеді».
Вправа 3. «Равлик»
Учитель. Як ви вважаєте, чому равлик боїться жабки? Що робить равлик, коли йому загрожує небезпека?
Діти стають за вчителем — кожен обіймає того, хто стоїть попереду, за талію, утворюючи одного великого «равлика». За командою «Жабка!» «равлик» закручується спіраллю та завмирає: не рухається, не ворушиться. За командою «Жабка пішла!» діти, не розчеплюючи рук, походжають класом і хором промовляють: «Знов гуляти равлик хоче, він радіє та регоче».
ІГРИ НА РОЗВИТОК УВАГИ
Увага — це зосередженість на чому-небудь. Вона пов'язана з інтересами, схильностями, покликанням людини; від її особливостей залежать спостережливість, здатність помічати в предметах і явищах малопомітні, але істотні ознаки. Увага є однією з основних умов, Іцо забезпечують успішне засвоєння дитиною доступного для неї обсягу знань умінь і встановлення контакту з дорослим. Якщо увага відсутня, дитина не може навчитися наслідувати дії дорослого, діяти за зразком, виконувати словесну інструкцію. Розвиток уваги тісно пов'язаний із розвитком запам'ятовування.
Обсяг — це кількість об'єктів, що сприймаються одночасно з достатньою ясністю і виразністю. Обсяг уваги дорослої людини складає від чотирьох до семи об'єктів одночасно. Обсяг уваги дитини — 1-5 об'єктів. Для малюка дошкільного і молодшого шкільного віку кожна літера є окремим об'єктом. Коли дитина опановує техніку читання, то у неї збільшується об'сяг уваги, необхідний для біглого читання.
Стійкість — це тривалість утримання уваги до одного і того самого предмета або діяльності. Показником стійкості уваги є висока продуктивність діяльності протягом відносно довгого часу. Якщо увага нестійка, то якість роботи різко знижується.
Інтенсивність характеризується відносно великою витратою нервової енергії під час виконання певного виду діяльності. Увага в діяльності може виявлятися з різною інтенсивністю.
Концентрація — це ступінь зосередження. Зосередженою називається увага, що спрямована на який-небудь об'єкт або вид діяльності, не поширюється на інші.
Розподіл — це здатність людини утримувати в центрі уваги певну кількість об'єктів одночасно, тобто це одночасна увага до двох або декількох об'єктів при одночасному виконанні дій із ними або спостереженні за ними.
Перемикання — це свідоме й осмислене переміщення уваги з одного об'єкту на іншій або з однієї діяльності на іншу у зв'язку з постановкою нового завдання. Перемикання уваги означає здатність швидко орієнтуватися в складній ситуації.
Порушення уваги
Відволікання — мимовільне переміщення уваги з одного об'єкта на іншій. Неуважність — нездатність зосередитися на чому-небудь визначеному протягом довгого часу. Неуважність може виявлятися:
а) у нездатності до зосередження;
б) у надмірній концентрації на одному об'єкті діяльності.
Неуважністю називають також виснаженість уваги, як наслідок хвороби, перевтоми.
Надмірна рухливість уваги — постійний перехід від одного об'єкта до іншого, від однієї діяльності до іншої за низької ефективності.
Інертність — мала рухливість уваги, патологічна її фіксація на обмеженому колі уявлень і думок.
Розвиток зорової уваги
«Знайди два однакових предмети»
Пропонують картку із зображенням п'яти і більше предметів, з яких два предмети однакові. Потрібно знайти однакові предмети, пояснити свій вибір.
«Виключення зайвого»
Пропонують картку із зображенням 4-5 предметів, один з яких відрізняється від решти. Необхідно його знайти.
«Знайди відмінності»
Пропонують картку із зображенням двох картинок, що мають декілька відмінностей. Необхідно щонайшвидше знайти ці відмінності.
«Викладання візерунку»
Пропонують викласти з мозаїки (або паличок) за зразком літеру, цифру, візерунок, силует тощо,
«Нанизування намистин»
Пропонують зразок або схему нанизування намистинок, нитку, намистини. Дитина збирає намисто.
«Малювання по клітинках»
Пропонують аркуш паперу у клітинку (велику або дрібну), зразок для малювання (орнамент або замкнута фігура), олівець. Необхідно перемалювати візерунок по клітинках.
«Лабіринт»
Пройти по лабіринту, простеживши шлях поглядом або пальцем чи олівцем.
«Назви предмет»
Пропонують малюнки із замаскованими (неповними, перекресленими, накладеними один на один) зображеннями предметів. Необхідно їх назвати.
«Скільки чого?»
Просять оглянути кімнату і назвати якомога більше предметів, що починаються на літери К, Т, С; усі скляні або металеві предмети, усі круглі, або всі білг предмети.
«Домальовуй»
Пропонують назвати, що відсутнє в зображених предметах, і домалювати їх (наприклад: будинок без вікон, машина без коліс, квітка без стеблинки тощо.)
«Закреслюй»
Пропонують таблицю, де в декілька рядів намальовані знайомі предмети або геометричні фігури. Потрібно закреслювати (наприклад, усі ялинки або всі квадрати).
«Коректор»
Матеріал: аркуші паперу з крупним друкарським текстом.
Пропонують знаходити і викреслювати в тексті яку-небудь літеру. Стежать, щоб дитина рухалася по рядках, фіксують якість роботи Дитини (час, за який вона переглядає 3-5 рядків, кількість помилок), заохочують її.
«Розвідники»
Пропонують розгледіти складну сюжетну картинку і запам'ятати всі деталі. Потім ставлять запитання за цією картинкою, дитина відповідає на них.
Розвиток слухової уваги
«Що звучало?»
Демонструють звучання різних предметів (звучних іграшок, музичних інструментів). Потім ці предмети звучать за ширмою, а дитина називає, що звучало.
«Чотири стихії»
Гравці сидять у колі та виконують рухи відповідно до слів: «земля» — руки вниз, «вода» — витягнути руки вперед, «повітря» — підняти руки вгору, «вогонь» — обертати руками в суглобах. Хто помиляється, той залишає гру.
«Послухай і відтвори»
Пропонують відтворювати за зразком ритмічні удари паличкою по столу.
Розвиток моторно-рухової уваги
«Хто літає?»
Дорослий називає слова. Якщо він називає предмет (особу), що літає, дитина відповідає: «Літає», імітуючи руками рухи. Якщо названо предмет, що не літає, то дитина мовчить і не підводить руки.
«Їстівне — неїстівне»
Залежно від названого предмета (їстівний він чи ні) дитина повинна ловити або відбивати м'яч, кинутий дорослим.
«Вухо — ніс»
Дитина за командою: «Вухо» торкається вуха, «Ніс» — торкається носа. Дорослий спочатку виконує завдання разом із дитиною, потім навмисне припускається помилок. Малюк має бути уважним і не помилитися.
«Заборонений рух»
Дорослий показує дітям рух, який повторювати не можна. Потім він показує різні рухи руками, ногами. Той, хто повторив заборонений рух, залишає гру. Забороненим може бути будь-який рух або поєднання рухів.
ІГРИ НА РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ РУК
Систематичні вправи на тренування рухів пальців рук стимулюють розвиток мовлення. Це доведено дослідниками (М. І. Кольцова, Е. І. Ісеніна, А. В. Антакова-Фоміна та ін.). Роботу з розвитку дрібної моторики рук бажано проводити систематично, приділяючи їй 5-10 хвилин щодня. З цією метою можуть бути використані ігри і вправи. Для формування дрібних рухів пальців рук можуть бути використані ігри з пальчиками, що супроводжуються читанням віршів.
«Сидить білка»
Сидить білка, вчить потішки,
Продає вона горішки:
Лисичці-сестричці,
Горобцеві, синичці,
Ведмедикові товстоп'ятому,
Зайченяті вусатому.
Дорослий і малюк за допомогою лівої руки загинають по черзі пальці правої руки, починаючи з великого пальця.
«Дружба»
Дружать в нашім класі дівчатка і хлопчики. (Пальці рук з'єднатися в «замок».)
Ми з тобою подружимо маленькі пальчики. (Ритмічно торкатися однойменних пальців обох рук.)
Раз, два, три, чотири, п'ять — (почергово торкатися однойменних пальців,
починаючи з мізинців)
Починай знов рахувать!
Раз, два, три, чотири, п'ять —
Ми закінчили рахувать!(Руки опустити вниз,струсити кистями.) ,
«Будинок і ворота»
На поляне дом стоит, («дом»)
Ну а к дому путь закрыт. («Ворота»)
Мы ворота открываем, (ладони разворачивают параллельно друг другу)
В этот домик приглашаем. («Дом»)
Можна використовувати також вправи без мовленнєвого супроводу.
«Кільце»
Кінчик великого пальця правої руки по черзі торкається кінчиків вказівного, середнього, безіменного пальців і мізинця.
Аналогічну вправу виконувати пальцями лівої руки або одночасно пальцями правої та лівої руки.
«Пальці вітаються»
З'єднати пальці обох рук «будиночком». Кінчики пальців по черзі плескають одне по одному. «Вітаються»: великий — з великим, потім вказівний — із вказівним тощо.
«Оса»
Випрямити вказівний палець правої руки та обертати ним. Аналогічно — лівою рукою, а потім — обома руками.
«Чоловічок»
Вказівний і середній пальці правої руки «бігають» по столу. Аналогічно — пальці лівої руки; а потім — одночасно пальці обох рук.
«Коза»
Витягнути вказівний палець і мізинець правої руки. Аналогічно — пальці лівої руки, а потім — одночасно пальці обох рук.
«Окуляри»
За допомогою великого і вказівного пальців обох рук утворити два кружки та з'єднати їх.
«Зайчик»
Витягнути вгору вказівний і середній пальці правої руки, а кінчики безіменного пальця і мізинця з'єднати з кінчиком великого пальця. Аналогічно — пальці лівої руки, а потім — одночасно пальці обох рук.
«Дерева»
Підняти обидві руки долонями до себе, широко розчепірити пальці.
«Пташки летять»
Пальцями обох рук, піднятих до себе тильною стороною, виконувати рухи вверх-вниз.
«Згинання — розгинання пальців»
По черзі згинати пальці правої руки, починаючи з великого пальця. Аналогічно — згинати пальці, починаючи з мізинця;
«Бочонок із водою»
Стиснути пальці лівої руки в кулак, залишивши зверху отвір.
«Миска»
Пальці обох рук злегка зігнути і прикласти один до одного.
«Дах»
З'єднати під кутом кінчики пальців правої та лівої рук.
«Магазин»
Руки в тому самому положенні, що і в попередній вправі, лише вказівні пальці розташувати горизонтально перед «дахом».
«Квітка»
Руки поставити вертикально, притиснути долоні обох рук одна до одної, потім злегка розтулити їх, округливши пальці.
«Коріння рослини»
Притиснути руки тильною стороною одна до одної, опустити пальці вниз; одночасно повертати кисті рук угору долонями — тильною стороною, супроводжуючи рухи словами: «Бабуся пече млинці, дуже вони смачні».
Руки одночасно стискати в кулак — розтискати, під час кожного руху кулаки і долоні класти на стіл. Покласти кисті рук на стіл: одна рука стиснута в кулак, друга — розкрита.
Одночасно змінити положення рук.
«Кулак — ребро — долоня»
На площині столу три положення руки послідовно змінюють одне одного.
Виконувати 8-10 разів правою рукою, потім — лівою, далі — обома руками.
Описані вище ігри і вправи тренують пальці, сприяють виробленню точних рухів пальців.
Розвитку ручної моторики сприяють:
Вправа «Сорока-білобока»
«Пальці лягають спати»
Почергове загинання пальців, потім їх одночасне випрямлення у супроводі вірша.
Цей пальчик хоче спати,
А цей — в ліжечко лягати,
Цей пальчик позіхнув,
Цей пальчик вже заснув.
Тихіше, пальчик, не шуми,
Братиків не розбуди!
Встали пальчики, ура!
Нам до школи йти пора.
«Пальчики вітаються» Повторити першу вправу.
ІГРИ НА РОЗВИТОК ПАМ'ЯТІ
Пам'ять може бути зоровою, слуховою, емоційною, руховою. Для дошкільного віку найбільш розвиненою є мимовільна пам'ять. На початку шкільного навчання переважає механічна пам'ять. Діти запам'ятовують матеріал завдяки багаторазовим повторенням. Одним із завдань навчання школяра має бути формування осмисленої логічної пам'яті, що поліпшується за рахунок опанування різних допоміжних засобів, прийомів і способів запам'ятовування, пригадування.
Багато завдань спрямовано на. розвиток здатності утримувати в пам'яті задані інструкції. Подібну роботу слід проводити регулярно, оскільки невиконання навчальних завдань досить часто спричиняють «втрата» умови завдання, нездатність утримувати в пам'яті задані дії. Ці завдання формують також зосередженість, концентрацію і перемикання уваги, навички самоконтролю.
Роботу з формування пам'яті доцільно проводити на ненавчальному матеріалі за різних життєвих ситуацій.
Незалежно від того, добра або погана у дитини пам'ять, перенавантажувати її шкідливо.
«Шафи»
Матеріал: «шафи», склеєні з 4 і більше сірникових коробок; дрібні предмети.
Дорослий ховає іграшку в одну з коробок на очах у дитини. Потім «шафу» ховають на декілька секунд і показують знову. Дитина має знайти іграшку.
«Що зникло?»
На столі розкладають декілька предметів або картинок. Дитина розглядає їх, потім відвертається. Дорослий прибирає один предмет. Дитина дивиться на предмети, що залишилися, і називає те, ще зникло.
«Що змінилося?»
На столі розкладають декілька іграшок, пропонують дитині їх розглянути і запам'ятати. Вона відвертається, одну іграшку забирають (додають або іграшки міняють місцями. Дитина відповідає що змінилося.
«Художник»
Малюк грає роль художника. Він уважно розглядає того, кого малюватиме, потім відвертаєш і словесно його описує.
«Запам'ятай і відтвори»
Варіант 1. Дитині називають числа, вона повторює згодом. Кількість чисел поступово збіль шують.
Варіант 2. Дитині називають слова, вона повторює згодом (від 4 до 10 слів).
Варіант 3. Дитині називають числа (слова) в довільному порядку, вона їх повторює у зворотному порядку.
«Пригадай і покажи»
Дітям пропонують відтворити рух знайомих об'єктів (наприклад, птиці, яка махає крилами, клишоногого ведмедя, гусені, півня та ін.)-
«Ланцюжок дій»
Дитині пропонують ланцюжок дій, що необхідно виконати послідовно (наприклад, підійти до шафи, узяти книгу для читання, покласти її на середину столу).
Якщо дитині важко запам'ятати _слова, можна дати їй папір і кольорові олівці. Запропонувати до кожного слова малюнок, що допоміг би згодом пригадати ці слова.
Аналогічні вправи можна виконати під час запам'ятовування фраз. Дитина саме обирає, що і як малюватиме, важливо, щоб це допомогло потім пригадати прочитане.
Наприклад, називаєте сім фраз.
До кожної фрази дитина виконує малюнок (схему). Після цього малюк має точно відтворити всі фрази. Якщо виникають труднощі, йому слід допомогти підказкою.
Наступного дня знову просять дитину повторити фрази за допомогою її малюнків. Якщо вона згадує 6-7 фраз — дуже добре.
Переказування
Якщо малюк не може переказати текст, слід прочитати йому розповідь ще раз, але попросити його звертати при цьому увагу на окремі специфічні деталі. Запитати про що ця розповідь. Слід намагатися пов'язати прочитане з тим, що добре знайоме дитині, або порівняти ці історії з якоюсь аналогічною історією. Відповідаючи на запитання, малюк мислить, узагальнює, порівнює, висловлює свої думки, проявляє активність. Така бесіда значно активізує пам'ять і мислення дитини.
Доречно попросити дитину знову переказати текст — і ви переконаєтеся в тому, наскільки текст став точним і осмисленим.
ІГРИ НА РОЗВИТОК МИСЛЕННЯ
Мислення — одна з вищих форм діяльності людини. Це соціальне обумовлений психічний процес, нерозривно пов'язаний із мовленням. У процесі розумової діяльності виробляються певні прийоми або операції (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, конкретизація).
Три види мислення:
На підставі наочно-дієвого мислення формується складніша форма мислення — наочно-образне. Воно характеризується тим, що малюк уже може виконувати завдання на основі уявлень, без вживання практичних дій. Це дозволяє дитині, наприклад, використовувати схематичні зображення або лічити подумки.
До того часу, поки дитині виповниться 6-7 років, починається інтенсивне формування словесно-логічного мислення, що пов'язане з використанням і перетворенням понять. Проте таке мислення не є провідним у дошкільників.
Усі види мислення тісно взаємопов'язані. Під час виконання завдань словесні міркування ґрунтуються на яскравих образах. Одночасно виконання навіть найпростішого, найконкретнішого завдання вимагає словесних узагальнень.
Ігри, конструювання, ліплення, малювання, читання, спілкування розвивають у дитини такі розумові операції, як узагальнення, порівняння, абстрагування, класифікацію, установлення причинно-наслідкових зв'язків, розуміння взаємозалежностей, здатність міркувати.
«Хто що любить?»
Добирають картинки із зображеннями тварин та їжі для них. Перед дитиною розкладають картинки з тваринами й окремо картинки із зображенням їжі, пропонують всіх «нагодувати».
«Назви одним словом»
Дитині зачитують слова, їй необхідно назвати їх одним словом.
Наприклад:
- лисиця, заєць, ведмідь, вовк — дикі тварини;
- лимон, яблуко, банан, слива — фрукти.
Для дітей старшого віку можна видозмінити гру, пропонуючи слово-узагальнення, їм необхідно назвати конкретні предмети, що стосуються цього слова.
Транспорт — ..., птахи — ...
Дитині пропонують набір картинок із зображенням різних предметів. Необхідно розкласти їх на групи, добираючи відповідні.
Знайди зайву картинку»
Вправа для розвитку розумових процесів узагальнення, розрізнення, визначення істотних ознак.
Добирають серію картинок, серед яких три картинки можна об'єднати в групу за якою-небудь спільною ознакою, а четверта — зайва. Пропонують дитині знайти зайву картинку, обґрунтовувати свій вибір.
«Знайди зайве слово»
Читають дитині слова, пропонують визначити, яке слово є «зайвим».
Приклади:
«Чергування»
Пропонують дитині намалювати, розфарбувати або нанизати намисто. Звертають її увагу на те, що намистини повинні чергуватися в певній послідовності.
«Відповідай швидко»
Дорослий, кидаючи дитині м'яч, називає колір, дитина, повертаючи м'яч, повинна швидко назвати предмет цього кольору. Можна називати не лише колір, але й будь-яку якість (смак, форму) предмета.
Дитині пропонують назвати якомога більше слів, що:
«Говори навпаки» Дитині пропонують гру.
Дорослий. Я говоритиму слово, а ти теж говори, але навпаки (наприклад, великий — маленький).
Орієнтовні пари слів:
веселий — сумний, швидкий — повільний, порожній — повний, розумний — дурний, працелюбний — ледачий, сильний — слабкий, важкий — легкий, боязкий — хоробрий, білий — чорний, твердий — м'який, шорсткий — гладкий тощо.
«Буває — не буває»
Називають яку-небудь ситуацію і кидають дитині м'яч. Малюк повинен зловити м'яч, якщо названа ситуація буває, а якщо — ні, то м'яч потрібно відбити.
Орієнтовні ситуації:
тато пішов на роботу; потяг летить по небу; кішка хоче їсти; листоноша принесла лист; яблуко солоне; будинок пішов гуляти; туфлі скляні тощо.
«Швидкість мислення»
Дорослий починає слово, а дитина його закінчує. Усього пропонують 10 складів: ВО, НА, ЗА, МИ, МО, ДИ, ЧО, ЛИ, КУ, КО.
Якщо дитина швидко і легко впорається із завданням, їй пропонують придумати не одне слово, а стільки, скільки вона зможе. Фіксують не лише правильність відповідей, але й час, що є показником швидкості розумових процесів, кмітливості, мовленнєвої активності.
«Порівняння предметів»
Дитина повинна уявляти собі те, що вона порівнюватиме
Дорослий. Ти бачив муху? метелика?
Після таких запитань про кожне слово, пропонують їх порівняти.
— Схожі муха і метелик? Чим вони схожі? А чим відрізняються одне від одного?
Дитина 6-7 років повинна правильно порівнювати, визначаючи риси схожості, відмінності за істотними ознаками.
Орієнтовні пари слів для порівняння:
муха і метелик; будинок та хатинка; стіл і стілець; книга та зошит; вода і молоко; сокира та молоток; піаніно і скрипка; витівка та бійка; місто і село.
«Відгадай за описом»
Дорослий пропонує відгадати, про що (про і який овоч, тварину, іграшку) він говорить, описує цей предмет.
Дорослий. Це овоч. Він червоний, круглий, соковитий. (Помідор).
Якщо дитині важко відповісти, перед нею викладають картинки з різними овочами, і вона знаходить потрібну.
«Хто ким буде?»
Дорослий показує або називає предмети І та явища, а дитина повинна відповісти на запитання, як вони зміняться, ким будуть.
Орієнтовні запитання:
(Ким (чим) буде...?): яйце, курча, жолудь,насіннячко, гусениця, ікринка, борошно, дерев'яна дошка, залізо, цегла, тканина, шкіра, день, учень, хворий, слабкий, літо тощо.
Може існувати декілька відповідей на одне питання. Необхідно заохочувати дитину за декілька відповідей на запитання.
«Розклади за порядком»
Використовують готові серії сюжетних послідовних картинок. Дитині пропонують розглянути картинки. Пояснюють, що вони мають бути розкладені за порядком розгортання подій. Зрештою малюк складає розповідь за картинками.
«Відгадування небилиць»
Дорослий розповідає про щось, доповнюючи свою розповідь декількома небилицями. Дитина повинна пояснити, чому так не буває.
Орієнтовні розповіді:
ТЕСТИ НА ВИЯВЛЕННЯ ГОТОВНОСТІ ШЕСТИРІЧНОЇ ДИТИНИ ДО ШКОЛИ
ПАМ'ЯТЬ
1) Прослухай слова, запам'ятай їх і повтори.
Кіт, книга, літак, квітка, лисиця, дерево, парасолька, ключ.
б)
2) Запам'ятай пари слів,
а)
Дощ — парасолька |
І Кіт — молоко |
літак — хмара |
І будинок — вікно |
чашка — блюдце |
І ліс — гриби |
олівець — зошит |
| птах — гніздо |
До першого слова |
в кожній парі додай друге. |
Дощ- |
і Кіт- |
літак — |
| будинок — |
чашка - |
і ЛІС — |
олівець — |
1 птах — |
3) Запам'ятай фрази, а потім повтори кожну з них без помилок.
4) Пригадай назви казок, у яких уживаються ці слова.
а) Івасик-Телесик, Колобок, Вовк, Заєць, Ведмідь, Лис.
б) Посадив, виросла, почали тягти, тягне-тягне, покликав, витягли.
в) Дід, баба, Курочка, яєчко, бив-бив, не розбив.
МИСЛЕННЯ
1) Яке слово у рядку зайве? Поясни, чому.
- Вересень, вівторок, квітень, липень.
- Марійка, Тарасик, Олена, Катруся.
- Ранок, дощ, сніг, град.
- Ромашка, волошка, дзвіночок, груша.
2) Добери відповідні слова, щоб закінчити речення.
- Огірок — це овоч, а яблуко — це...
- На стопі скатертина, а на підлозі — ...
- Учитель у школі, а лікар — ...
- У птаха крила, а в риби — ...
- У людини руки, а у ведмедя — ...
3) Прослухай речення. Чи трапляється таке? Скажи, які речення правильні, а які — ні.
Поясни, чому?
- Потяг летить небом.
- Вовк блукає лісом.
- Яблуко солоне.
- Людина в'є гніздо.
- Кіт гуляє по даху.
- Човен пливе небом.
МАТЕМАТИЧНІ ЗДІБНОСТІ
МОВЛЕННЄВИЙ РОЗВИТОК
1) Добери слова з протилежним значенням.
- Слон великий, а мишка — ...
- Подушка м'яка, а стіл — ...
- Вогонь гарячий, а лід — ...
- Баба Яга зла, а Івасик Телесик — ...
- Річка широка, а струмок — ...
- Кущ низький, а дерево — ...
- Буратіно веселий, а П'єро — ...
2) Назви професії.
3) Для чого потрібні музичні інструменти? Назви відомі тобі.
РОБОТА З БАТЬКАМИ
ПАМ'ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ МАЙБУТНЬОГО ПЕРШОКЛАСНИКА
У віці 6-7 років формуються мозкові механізми, що дозволяють дитині бути успішною у навчанні. Медики вважають, що у цей час дитині дуже важко. Наші прабабусі були праві, коли віддавали навчатися своїх нащадків до гімназій й тільки у віці 9 років, коли нервова система вже сформувалася.
Серйозних хвороб можна уникнути і сьогодні, якщо дотримуватися найпростіших правил.
Правило 1
Ніколи не віддавайте дитину одночасно до першого класу і якоїсь секції або гуртка. Сам початок шкільного життя вважається стресом для семирічних дітей. Якщо малюк не зможе гуляти, відпочивати, виконувати домашні завдання без поспіху, у нього можуть виникнути проблеми зі здоров'ям, невроз. Якщо заняття музикою та спортом здаються необхідною частиною виховання, почніть водити дитину в ці гуртки за рік до початку навчання або із другого класу.
Правило 2
Пам'ятайте, що дитина може концентрувати увагу не більше ніжена 10-15 хв. Тому, коли ви з нею готуватимете уроки, кожні 10-15 хвилин необхідно перериватися й обов'язково давати маляті фізичну розрядку. Можете просто попросити пострибати на місці 10 разів, побігати або потанцювати під музику кілька хвилин. Почати виконання домашніх завдань краще з письма. Можна чергувати письмові завдання з усними. Загальна тривалість занять не має перевищувати однієї години.
Правило З
На думку лікарів-офтальмологів та невропатологів в усіх країнах світу, комп'ютер, телевізор і будь-які заняття, що вимагають значного зорового навантаження, мають тривати не більше ніж годину.
Правило 4
Протягом першого року навчання ваш малюк потребує підтримки.
Дитина не тільки формує стосунки з однокласниками й учителями, але й уперше розуміє, що з нею самою хтось хоче дружити, а хтось — ні. Саме у цей час у малюка формується думка про себе. Якщо ви прагнете, щоб виросла спокійна і впевнена у собі людина, — обов'язково хваліть! Підтримуйте, не сваріть за неакуратність у зошиті. Усе це — дрібниці порівняно з тим, що від нескінченних докорів і покарань ваша дитина зневіриться у собі.
ПАМ'ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ ПЕРШОКЛАСНИКІВ
Тільки разом зі школою можна досягти бажаних результатів у вихованні й навчанні дітей. Учитель — ваш союзник і друг вашої сім'ї. Зауваження про роботу вчителя висловлюйте у школі, на зборах. Це заборонено робити у присутності дітей!
Обов'язково відвідуйте всі заняття і збори для батьків. Якщо не зможете, повідомте про це вчителеві особисто або запискою через дитину.
Щодня цікавтеся успіхами дитини («Про що цікаве ти сьогодні дізнався на уроках?» замість традиційного: «Яку сьогодні одержав оцінку?»). Радійте успіхам, не засмучуйтесь через кожну невдачу, що сталася із сином або дочкою.
Регулярно контролюйте виконання дитиною різноманітніших завдань і надавайте, їй, за потреби, допомогу. Допомога і контроль не повинні бути і муштрою, настирливим моралізуванням, що вимотує дитину. Головне — викликати у дитини інтерес до навчання.
Перевіряючи завдання, націлюйте дитину на те, щоб вона вміла доводити правильність виконаної вправи. Частіше запитуйте: «Чому?» Пропонуйте довести свою думку. Запитуйте про те, чи можна відповісти інакше.
Сприяйте тому, щоб дитина брала участь у всіх заходах, що стосуються її, та проводяться в класі і школі.
Намагайтеся вислуховувати розповіді дитини! (про себе, товаришів, школу) до кінця. Поділитися своїми переживаннями — це природна потреба| дітей.
ПОЧАТОК ШКІЛЬНОГО ЖИТТЯ
ПОРАДИ БАТЬКАМ ПЕРШОКЛАСНИКІВ
Свято 1-го вересня стосується всіх. Адже всі] ми були школярами, писали диктанти і контрольні,] зубрили дати і теореми, одержували свої «двійки»! і «п'ятірки». Та найбільше хвилюються у цей день тії хто перетинає шкільний поріг уперше, а також — їх батьки. Для них — поради психолога!
Напередодні нового навчального року зазвичай визначають, скільки коштує зібрати першокласника до школи. При вступі — перевіряють знання дітей. Про психологічну готовність дитини до цієї події чомусь замислюються менше. Але зміна життєвої ситуації і статусу, набуття нової соціальної ролі — школяра, зустріч із новим і незнайомим досить часто спричиняють значний стрес для дитини. На думку психологів, 10-15 % дітей неохоче йдуть до школи саме через цей страх невідомого. Підготувати до навчання означає не лише навчити читати і лічити. Дуже важливо, щоб малюк якомога більше знав про школу. Дитині буде легше адаптуватися, якщо вона заздалегідь познайомиться з учителькою та однокласниками, атмосферою шкільних занять, а батьки і старші діти розкажуть про свій учнівський досвід.
Для дорослих це — важливий і відповідальний рубіж, своєрідний іспит на звання розумних батьків. Отже, шановні батьки, налаштуйтеся на те, що і у вас додасться турбот, обов'язків, проблем, зміниться все життя родини. Насамперед, наберіться терпіння, адже не все одразу буде легко. У цей час дуже важливо приділяти першокласникові якомога більше уваги. Обов'язково хваліть дитину навіть за незначні успіхи. Це підвищує її самооцінку, бажання вчитися збільшується. І у жодному випадку не сваріть за перші невдачі. Натомість, намагайтеся разом із дитиною розібратися, у чому полягає їх причина, допоможіть виправити ситуацію. Не варто і перетворювати навчання на змагання, мовляв, інші роблять це краще за тебе, ти ж не хочеш бути останнім! Змагатися корисними є на спортивному майданчику, в іграх, а процес навчання, хоча б на початку, має супроводжуватися лише позитивними емоціями. Не перетворюйте власну дитину на засіб самоствердження, аби лише похвалитися перед сусідами чи колегами, що вона вивчає три мови, займається музикою, спортом і танцями. Не поспішайте, придивіться, чи може впоратися першокласник зі шкільними завданнями, а тоді вже записуйте його в гуртки чи секції.
Не варто забувати, що День знань — свято не лише дитяче. Адже ми всі у цьому світі учні, учимося, у той чи інший спосіб, усе життя. До речі, медики відзначають, що люди, які постійно навчаються, зберігають ясний розум і добру пам'ять до глибокої старості. Адже наш мозок потребує тренувань і навантажень анітрохи не менше, ніж м'язи, а без вправ — атрофується так само, як і м'язи. Психологи помітили, що людина будь-якого віку, якщо вона навчається, почувається молодшою. Отже, зовсім непоганий спосіб збереження молодості.
ПОРАДИ БАТЬКАМ ЩОДО ПІДГОТОВКИ ДІТЕЙ ДО ШКОЛИ
БАТЬКИ, ЧИ ГОТОВІ ВИ ДО ШКОЛИ?
У дошкільному дитинстві відбувається інтенсивний розвиток усіх пізнавальних психічних процесів, які в подальшому є першоосновою готовності дитини до школи, і найбільша роль у цей період у розвитку та становленні дитини належить батькам. Саме вони мають забезпечити своєму малюкові найбільш сприятливі умови для розвитку. Чим раніше починається така взаємодія батьків із дітьми, тим краще, але ніколи не пізно почати таку батьківську «роботу».
Як можуть батьки допомогти дитині в підготовці до школи?
Окреслимо кілька конкретних порад, які хоча й не охоплять цього багатогранного питання, але все ж таки допоможуть дорослим.
ТЕСТ ДЛЯ БАТЬКІВ
«Чи готові ви бути батьками першокласника?»
Підбиваючи підсумки, використайте таблицю. Для цього закресліть номери тих запитань, на які відповіли стверджувально, а потім порахуйте кількість закреслених номерів у кожному стовпчику окремо. Отриману суму запишіть у нижню пусту клітинку кожного стовпчика. У графу «Усього» запишіть спільну суму закреслених цифр.
Отже, обирайте свій варіант відповідей на такі запитання.
Про що свідчать отримані результати?
12345
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
Результати:
— Якщо сума ствердних відповідей 4 або менше балів, то ви маєте з оптимізмом чекати на 1 вересня, адже ви готові прийняти нову соціальну роль вашої дитини.
— Якщо сума ствердних відповідей 5-10 балів, то вам слід краще підготуватися до можливих труднощів.
Якщо сума ствердних відповідей більше ніж 10 балів, то обдумайте свої відповіді ще раз. Можливо, вам потрібно порадитися з психологом.
АНКЕТА
«Чи бажає ваша дитина іти до школи?»
Попросіть вашу дитину відповісти «так» або «ні» на такі запитання:
10. Якщо мені дозволили б, я пішов (пішла) навчатися ще у тому році.
Результати:
» Література