ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
ДЛЯ УЧНІВ 1 КЛАСУ
Мета. Ознайомити учнів з небезпечними ситуаціями, які можуть виникнути в квартирі, будинку; вчити їх основних правил поведінки в екстремальних ситуаціях; формувати навички правильного, обережного користування електро-, газообладнанням, тепло- та водомережею; розвивати спостережливість, сміливість, винахідливість; виховувати бажання тримати квартиру, будинок в порядку і чистоті.
Обладнання. Ілюстрації до теми, плакати «Причини виникнення пожежі», «Вогонь — ворог, вогонь — друг», «Газова плита і вентиль», «Кран з водою і вентиль».
Хід заняття
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Вступне слово вчителя.
а ) Вогонь — друг, вогонь — ворог.
— Ви, звичайно, знаєте, що таке вогонь. Де можна з ним зустрітися, побачити?
(Біля вогнища, в грубці, на газовій плиті, в ракеті чи літаку, на свічці, запальничці і т. п.).
— Дуже давно люди не вміли добувати вогонь. Траплялося, що під час грози блискавка запалювала дерево. Поки воно горіло, люди грілися, готували їжу, а якщо вогонь згасав, то запалювати його ніхто не вмів.
Пізніше люди навчилися добувати вогонь за допомогою тертя однієї палички об іншу, каміння об каміння.
Вогонь завжди потрібен людям. Сила вогню дуже велика: її використовують для запуску ракет, космічних супутників, у доменних печах — для виплавки металу; в теплоелектростанціях — для одержання струму; у побуті — для тепла і приготування їжі тощо.
Але вогонь буває злим і страшним: він може спричинити пожежу, що призводить до значних матеріальних збитків і навіть до загибелі людей.
Вогонь може завдати людині болючих травм у вигляді опіків, які важко лікувати.
Ви, мабуть, знаєте, що коли доторкнутися до гарячого чайника або до відкритого вогню, то шкіра починає червоніти, з'являється пухир, який з часом лопається, спричиняючи нестерпний біль; така рана довго не заживає.
б ) Коли в квартирі, будинку може спалахнути пожежа.
в ) Основні правила поводження з вогнем.
г ) Що потрібно робити, якщо в домі спалахнула пожежа.
Дія 1. Якщо пожежа невелика, її можна загасити самому — залити вогонь водою чи накинути на нього ковдру.
Дія 2. Якщо вогонь відразу не згас, потрібно вибігти з квартири, будинку і покликати дорослих.
Дія 3. Якщо в квартирі, будинку багато диму, потрібно лягти на підлогу, зав'язати ніс шарфом і повзти до дверей. Головне — не панікувати!
Дія 4. Подзвонити 101 — у пожежну службу.
Правильно набрати номер «101».
Чітко сказати: «У нас пожежа. Адреса (вулиця, дім, квартира)».
Не викликайте пожежників даремно!
2. Обережно, струм!
Загадка
Що дім освітлює щоднини,
Без полум'я вечерю зварить,
Працює в електромашинах,
А необачних сильно вдарить? (Струм)
— Електрика подається в будинок по дротах. Ураження струмом може трапитися, якщо ви доторкнетеся до оголених проводів або до несправної розетки. Дуже небезпечне сусідство електрики і води.
У випадку появи електричної іскри чи запаху горілої гуми потрібно:
3. Обережно, газ!
Загадка
Що зараз майже в кожнім домі
Є необхідним, безперечно,
Бо варить їжу всім без втоми?
Хоч він — отруйний, небезпечний,
Ним користуємось щораз...
Вже здогадалися? Це... (газ)
Л. Коваль
— У багатьох людей вдома є газові плити. Ви, мабуть, бачили блакитне полум'я, на якому мама готує їжу. І, звичайно, знаєте, що то горить газ.
Вже багато років газ використовується у побуті. Він приносить багато користі, але поводитися з ним треба дуже обережно.
Газ — легкозаймиста речовина. Від найменшої іскринки він вмить займається і починає горіти. Він невидимий, але має специфічний запах. Заповнивши приміщення, газ може вибухнути. Газ отруйний. Дихати ним навіть незначний час небезпечно для життя. Тому, запалюючи газову плитку, завжди спочатку треба підносити сірник до пальника, а потім відкривати газ. Після використання газ неодмінно перекривають. Не можна залишати чайник, молоко на газовій плиті без нагляду. Молоко може скипіти, залити вогонь, а газ заповнить приміщення.
Якщо в приміщенні відчутний запах газу, потрібно:
4. Вода.
Загадка
Що прозоре, прохолодне,
Напува кого завгодно?
Вмиє дуже – дуже чисто
Малюка, машину й місто? (Вода)
Л. Коваль
— Тисячі років людина живе в будинках, які не тільки захищають від несприятливого впливу навколишнього середовища (дощу, снігу, холоду), але й забезпечують життєві потреби і зручності. Поговоримо про воду.
В селі люди здебільшого беруть воду з колодязів. Біля колодязів (криниць) треба поводитися обережно. Не можна перехилятися через цямрини і заглядати в колодязь, бо закрутиться голова і ви впадете у воду, звідки практично неможливо вибратися. Не стійте біля корби, бо під час опускання відра вона може вас вдарити.
Найзручніше житло — у місті: тут все під рукою — і вода, і тепло, і світло. Сучасний будинок чи квартира — це складна і постійно діюча машина. Інколи в цій машині щось ламається.
Вода в міські будинки подається по водопроводу. Але часто трапляється так, що у з'єднанні труб з'являються дірки або виходять з ладу крани, і вода витікає у квартири. Стелі, стіни, підлоги намокають, руйнуються. Крім того, може намокнути електропроводка, що призводить до ураження струмом.
Щоб аварія водопроводу не сталася у вас в квартирі, будинку, треба після користування завжди закривати крани з водою.
У випадку аварії водопроводу потрібно:
— І ще одне застереження. Під час великих аварій водопроводу не рекомендується користуватися ліфтом — будь – якої хвилини він може зупинитися.
5. Підсумок.
Коли повернетесь додому, запитайте у дорослих, батьків:
Переконайтеся разом з батьками, чи легко дістати до аварійних кранів і кнопок. Нехай батьки перевірять, чи вмієте ви користуватися цими кранами, вентилями і кнопками.
І ще раз повторимо основні телефони:
101 — пожежна служба
102 — міліція
077— аварійна служба
Раз, два! Всі присіли,
Потім вгору підлетіли.
Три! Чотири! Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П 'ять! Шість! Всі веселі
Летимо на каруселі.
Сім! Вісім! В поїзд сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев'ять! Десять! Відпочили
ІV. Робота за індивідуальними картками.
Завдання 1. Прочитати назви предметів. Підкреслити назви пожежонебезпечних предметів.
Завдання 2. Розглянути малюнки і зафарбувати предмети, що можуть стати причиною пожежі.
Завдання 3. Вказати стрілками, чим треба гасити пожежу в кожному випадку.
Завдання 4. Зафарбувати предмети побутової техніки, якими вам дозволяють користуватися батьки.
Завдання 5. Розглянути малюнки і розповісти про свої дії у кожному із зображених випадків.
Завдання 6. Повторення номерів телефонів. З'єднати номери телефонів із назвами відповідних служб.
V. Хвилинка – цікавинка.
1. Гра – інсценізація «Як запобігти пожежі».
Змагаються Злий Вогонь і Добрий Вогник. Учні допомагають. Злий Вогонь дає неправильні поради, наприклад:
2. Загадки.
Живуть в тісній темниці
Без страху темноти
Хлоп'ята яснолиці —
Вогню малі брати.
І мають душу щедру,
Хоч дерева сини,
Згоряючи дощенту,
Вогонь дають вони. (Сірники)
Машина червоного кольору з білою смугою та сиреною, рухається дуже швидко навіть на червоний і жовтий сигнал світлофора. (Пожежна машина).
3. Казка «Козенята і вогонь».
Вогонь працював у Кози у печі —
Варив їй куліш, випікав калачі.
Вона ж годувала щоранку малят—
Трійко біленьких своїх козенят.
Ось мамі вже з дому рушати пора.
Лишається в хаті сама дітвора. —:
Ми будем слухняні, — синок запевня.
Куди ж це найменше спішить козеня?
Воно потихеньку взяло сірники
І вогник маленький пуска між тріски:
— Ану, як у мами моєї, гори! —
І ось уже дим потягнувсь догори —
Сердитий вогонь розходивсь, гоготить !
Сестричка з найменшим сховались умить.
А брат не злякавсь:
—Сто один подзвоню!
Врятують пожежники нас від вогню!
— Алло! Загорілася хата в Кози!
Адреса: Діброва, провулок Лози,
А номер в нас другий,
Швидше сюди!
Мерщій порятуйте од злої біди!
Спішили сусіди—Лисиця й Ведмідь,
І Заєць—відомий усім скорохід.
І мчались в машині ген – ген із гори
Пожежники вмілі і мужні—Бобри.
Вогонь не давався, пручався, шипів,
Сердитий вогонь погасать не хотів—
Не дуже він любить сидіть у печі,
Варити куліш і пекти калачі.
Пожежу згасили.
Живі малюки.
І каже Бобер:
—Не беріть сірники!
І мовить Коза:
—Пам'ятайте завжди,
Що гра із вогнем приведе до біди!
Т. Коломієць
Бесіда за змістом прослуханого.
4. Лічилка.
Грицева лічилка
Не вмикай на кухні газ—РАЗ,
Не клади в запіч дрова—ДВА,
В лісі сірників не три—ТРИ,
Не лишай вогонь в квартирі—ЧОТИРИ,
Не лягай при свічці спать —П'ЯТЬ,
Іскра впала на підлогу—погасіть—ШІСТЬ,
Зачиніть вікно, коли в небі грім—СІМ,
У грозу під деревом не стійте в лісі—ВІСІМ,
Сірником не забавляйтеся знічев'я—ДЕВ 'ЯТЬ,
Пам'ятайте всі, про що в лічилці йдеться—ДЕСЯТЬ.
В. Гринько
5. Конкурс «Дорога кожна секунда».
Ведуча. По вулицях міста одна за одною проносяться червоні машини. Кілька секунд — і їх уже не видно, тільки чути в повітрі звуки сирени. Пожежа!
Щоб врятувати життя людей, треба поспішати. Ось чому водії пожежних машин докладають усіх зусиль, щоб швидше приїхати на місце пожежі.
У нашому конкурсі беруть участь два «водії», яким за підтримки вболівальників треба якомога швидше провести свої «пожежні машини» до місця пожежі.
Гравці сідають на стільці. На відстані 5 – 6 метрів від них стоять пожежні машини зі шнурами. За сигналом гравці повинні змотати шнур на паличку або олівець і швидко наблизити до себе «пожежну машину». Виграє той, хто зробить це швидше.
VI. Повторення та закріплення вивченого.