Практичне заняття "Велика грецька колонізація"

Про матеріал
Практичне заняття орієнтоване на формування просторової компетентності шестикласників
Перегляд файлу

Велика грецька колонізація

 

Учні мають:

-усвідомити причини великої грецької колонізації, знати її напрямки та особливості найбільших міст – колоній Північного Причорномор’я

- удосконалити вміння орієнтуватися в історичному просторі ( показувати місця історичних подій, знаходити й називати історико-географічний об’єкт на історичній карті, співвідносити історичну й контурну карту);

- отримати досвід нанесення на  карту власних позначень як авторську інтерпритацію історичного простору.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Форма уроку. Практичне заняття

Перебіг уроку

І. Підготовчий етап

1.  Перевірка готовності класу до уроку

2. Активізація пізнавальної діяльності

QR CodeУчитель пропонує учням, скористатися сучасними засобами комунікації, щоб дати відповіді на запитання вікторини «Еллада». Кількість правильних відповідей заноситься до таблиці оцінювання.

ІІІ. Основний етап

1.Оголошення теми, мети, очікуваних результатів; мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель: Як вам уже відомо, у Х—VIII ст. до н.е. фінікійські мореплавці-торговці створили колонії на островах Середземного моря, а також на його південному та західному узбережжях. Однак невдовзі в них з’явилися конкуренти — греки.

На сьогоднішньому уроці ми зможемо дізнатись про Велику грецьку колонізацію: її причини, напрямки. Обговоримо особливості життя греків у колоніях . А ще – будемо удосконалювати навички роботи з історичною картою і дізнаємось, чи дісталась грецька цивілізація українських земель.

Готові? Озброююємось атласами (с. ), контурними картами (с. ), готуємо олівці і  нумо в подорож!

Учитель: Так яке місто знаходиться за координатами 37°31′51″ пн. ш. 27°16′32″ сх. д.?

Вірно, це Мілет. Уявіть, що ми зустріли в гавані цього полісу торгівельний корабель, на якому в далекий небезпечний шлях до нових земель відправляються кілька пасажирів. Уважно прислухайтесь до їхньої розмови і запам’ятайте мотиви, якими вони керувались, покидаючи рідну землю.

Інсценізаця.

Звучить музика грецького танцю «Сіртакі».

Виходить учень: «Я був умілим хліборобом. У тому селищі, де я виріс, ніхто не вмів краще за мене орати землю. Та що з того! Ділянка моя високо в горах, землі в долині захопила знать. Хоч скільки працюй, а із злиднів не виберешся! Часто доводиться голодувати. Можливо, на чужині я знайду своє щастя. Кажуть в Скіфії дуже родючі землі!».

Підходять ще два учні. Один з них каже; «Ми з братом - гончарі. Я вмію робити красиві вази, а він - майстерний художник. Ми чули, що за морем наші вироби користуються великим попитом і коштують набагато дорожче, ніж в рідних Афінах. Ось і вирішили ми спробувати щастя в чужих краях! »

Приєднується ще учень. «І правильно вирішили, подивіться на мене. Я - купець і давно вже веду морську торгівлю, привожу з Афін розписні вази, вовняні тканини, зброю, а з Ольвії - зерно і шкіру. Я - шанована людина в колонії, у мене великий будинок, раби, багато срібла »

Один з «гончарів» звертається до учня, який увесь цей час стояв осторонь: «Дозволь нам дізнатися, хто ти і чому їдеш - звернулися до нього. - По твоїй одязі і виду ти належиш до знаті. Що змусило тебе приєднатися до тих, хто від'їжджають?»

Учень: «Ви не помилилися - я походжу з давнього знатного роду. Але одного разу вночі мені довелося кинути будинок, повний дорогий начиння і рабів. Відданий слуга повідомив мені, що в місті почалося повстання демосу, багато знатних людей вбито. Ця страшна звістка застала мене зненацька. Як сказав поет: «Я на корабель втікача пишний свій будинок проміняв».

(Діти сідають на свої місця і заносять до таблиці оцінювання до 2-х балів за участь у інсценізації)

2.Опрацювання нового навчального матеріалу

Ви уважно слухали діалог греків, тому зможете відповісти на запитання, чому представники різних верств покидали Елладу? (Відповіді учнів). Вчитель їх узагальнює та формулює причини колонізації. (Учні записують в зошит)

Робота з картою атласу

Роздивіться історичну карту  та дайте відповіді на запитання:

1)На берегах яких морів розташовувались колонії?

ВЕЛИКА ГРЕЦЬКА КОЛОНІЗАЦІЯ

2)В яких частинах світу?

3)У яких трьох напрямках?

4)Знайдіть та назвіть по три грецькі міста-колонії в кожному напрямку.

Завдання в контурній карті

C:\Users\User\Desktop\96647.001.png

Позначити територію Греції та вказати стрілками різного кольору напрямки колонізації.

Розповідь учителя з використанням карти

Ми не випадково розпочали нашу подорож з Мілету, адже більшість грецьких міст-колоній на північному узбережжі Чорного моря засновано вихідцями саме із цього міста.

Першою грецькою колонією на півдні України вважають поселення на острові (за тих часів – півострові) Березань неподалік сучасного міста Очакова Миколаївської області. Мілетяни почали облаштовувати його в середині 7 ст. до н. е. Поселення називалося Борисфенідою (від грецької назви р. Дніпра – Борисфен). Протягом 6-5 ст. до н. е. грецькі переселенці опанували все узбережжя Чорного моря. Їхні міста на північному узбережжі скупчувалися в чотирьох регіонах – у пониззі Південного Бугу та Дністра, на Керченському півострові та на Південно – Західному березі Криму. Так, біля гирла р. Тірас (Дністер) виникла Тіра (на місці сучасного Білгорода-Дністровського), на правому березі Бузького лиману – Ольвія (біля сучасного с. Парутине Миколаївської області). До найважливіших грецьких колоній належить і Херсонес Таврійський (на території сучасного Севастополя). Щоправда, постало те місто трохи згодом – наприкінці 5 ст. до н. е. На берегах Керченської протоки, яку греки називали Боспором Кімерійським, від 7 ст. до н. е. були засновані Пантикапей (сучасна Керч).

Завдання в контурній карті

Позначити місто Мілет та найбільші колонії у Північному Причорномор’ї.

Самостійна робота з текстом підручника

Опрацюйте п 3 на с.146 – 147 та доведіть, що

-  колонізація мала мирний характер;

- міста-колонії Північного Причономор’я не випадково називають «осколком» грецького світу.

Завдання в контурній карті

Підпишіть назву племен, які проживали на території сучасної України у період Великої грецької колонізації

3. Закріплення нового навчального матеріалу

Прокласти шлях (річками, морями та протоками) від вашого населеного пункту   річками, через місто-державу, назва якої в перекладі означає «щаслива» до грецького полісу, вихідці з якого заснували найбільше колоній. Нанести його на контурну карту.

ІІІ.Завершальний етап.

  1. Підведення підсумків уроку. Рефлексія.

Виконання завдання «відповідай на питання так чи ні» (діти відповідають разом)

1. Колонії греків виникали на узбережжях Балтійського і Білого морів.

2. Колонії греків виникли на узбережжі Середземного і Чорного морів.

3. Грецькі міста засилали в колонії людей для відбування покарання за вчинені ними злочини

4. Греки переселялися в колонії рятуючись від голоду і боргового рабства.

5. Греки-колоністи і місцеві жителі завжди воювали.

6. Греки-колоністи і місцеві жителі намагалися вести взаємовигідну торгівлю.

7. Колонії будувалися поблизу моря, в місцях з чистою питною водою і родючим грунтом.

8. Греки боялися морських піратів, тому будували колонії далеко від моря

9. Ольвія розташовувалась на Кримському півострові

10. Грецькі колонії були залежними від метрополій

2. Оцінювання навчальних досягнень учнів

Кількість правильних відповідей на запитання вікторини

Участь

в інсценізації

Виконання завдань в контурній карті

Доведення тез

Прокладання маршруту

Оцінка за урок

0 - 3 бали

(само

оцінювання)

0 - 1 бал

(само

оцінювання)

 

0 - 3 бали

(взаємо

оцінювання)

0 – 3 бали

(оцінює вчитель)

0 -  2 бали

(взаємо

оцінювання)

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Коментар до домашнього завдання.

Повторити про географічне положення та особливості державного устрою Давньої Греції

 

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
26 січня 2020
Переглядів
4230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку